AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Folk strømmer til Oslo igjen, og det spås at trenden vil fortsette i tiden fremover. Det bygges knapt nye boliger. Boligprisene i hovedstaden skal opp, opp, opp! Sitter du på gullegget i dag så er det bare å ruge i vei. Snart er en 3-roms innenfor Ring 2 forbeholdt fiffen 😇 https://vartoslo.no/oslo-ssb-statistisk-sentralbyra/forventer-kraftig-vekst-i-oslo-folketallet-vil-passere-800000-tror-forskere/388446 Anonymkode: 3ac2b...763 1
Knirke Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Skjønner ikke hva det er med Oslo som får folk til å ville bo der.. Hver sin smak! 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Knirke skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke hva det er med Oslo som får folk til å ville bo der.. Hver sin smak! Ja, åpenbart hver sin smak, og veldig mange deler ikke din. Langt fra alle kan (har råd til) bo i Oslo, selv om de vil, så de som faktisk bor der har nok mange valgmuligheter og velger Oslo likevel. Jeg kommer fra middelstor by, men bor i Oslo. Høyst frivillig, og årsaken er at det er mange muligheter og kvaliteter som andre steder har i mindre grad. Flytting til hjembyen ville gjort det mulig med fin enebolig på bra adresse, ingen boliglån og et par, tre millioner i banken. Det veier imidlertid ikke opp. Anonymkode: 07203...472 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Og alle hjerter med villa på Oslo vest gleder seg! 😍 Anonymkode: bc607...71e 1
newman01 Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 16 minutter siden, Knirke said: Skjønner ikke hva det er med Oslo som får folk til å ville bo der.. Hver sin smak! Foodora på døra. Og at det meste er tilgjengelig med lokalbuss eller trikk. Går selvfølgelig glipp av Myrmuseet på Smøla, men vi har Autovern-bygget med Munchmalerier 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 11 minutter siden, Knirke said: Skjønner ikke hva det er med Oslo som får folk til å ville bo der.. Hver sin smak! Jobbmulighetene og at man har familie og nettverket der. Selv er jeg født og oppvokst og har vært på boligmarkedet i 15 år og har en jobb som arbebeidsmarkedet er desisdert best i Oslo. Men jeg skjønner veldig godt de som ikke velger å flytte inn til Oslo med mindre de har sterk tilknytning til byen eller kun får relevante jobber her. Boligprisene gjør det vanskelig å komme inn på boligmarkedet og det er såpass dyrt at selv de som har bodd her lenge ofte må flytte ut for å ha råd til rekkehus. Anonymkode: 54fcd...f43 2
AnonymBruker 42 Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 (endret) Påstanden i "overskriften", og saken du linker til trenger ikke ha noen sammenheng, men for all del ta opp skikkelig med lån, og kjøp deg en/flere ekstra boliger i Oslo edithhh Endret 5. juli 2022 av anonymbruker42
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 Knirke skrev (6 timer siden): Skjønner ikke hva det er med Oslo som får folk til å ville bo der.. Hver sin smak! Jobbmuligheter kanskje? Men jeg kan forstå at Oslo ikke virker forlokkende for de som har besøkt Oslo, og sett Jernbanetorget, Bussterminalen, nedre Grünerløkka, Karl Johan osv. Som barn skulle jeg aldri i verden flytte til Oslo. Men det var jo fordi jeg ikke visste hvordan resten av byen var. Nå bor jeg i Oslo, med mann og barn. Bærbusker i hagen og trygg skolevei. Går vi 20 minutter i forskjellige retninger kan vi komme til badeplass, kjøpesenter, eller se sau/hest/ku. Jeg bruker en drøy halvtime på å komme til jobben i sentrum. Det går rådyr i hagen, og på vinteren trenger vi bare krysse gaten før vi kan spenne på oss skiene og gå milevis. Men boligprisene har vært helt ville, særlig det siste året. Oppussingsobjekt går langt over prisantydning. Så det er mange som vil bo sånn. Men for all del, jeg kan forstå at ikke alle ser det fine med å bo sånn. Og slik det er nå har jeg vanskelig for å se at folk flest, med vanlige jobber, egentlig har råd til å kjøpe så dyrt. Da vi kjøpte var det andre priser. Jeg har liten tro på at det kommer et boligkrakk. Det er jobber i Oslo, og folk vil fortsatt trenge å bo her. Det vil nok komme en dipp i prisene når renta fortsetter å øke, men så tror jeg prisene vil stige igjen. Anonymkode: 3bb83...be2 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Knirke skrev (7 timer siden): Skjønner ikke hva det er med Oslo som får folk til å ville bo der.. Hver sin smak! Mange fine steder i Oslo da. Min mor og barnefar er fra Oslo. Mange fine tur steder også. I areal så har jeg hørt at Oslo er større enn London. Anonymkode: 554c3...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Folk strømmer til Oslo igjen, og det spås at trenden vil fortsette i tiden fremover. Det bygges knapt nye boliger. Boligprisene i hovedstaden skal opp, opp, opp! Sitter du på gullegget i dag så er det bare å ruge i vei. Snart er en 3-roms innenfor Ring 2 forbeholdt fiffen 😇 https://vartoslo.no/oslo-ssb-statistisk-sentralbyra/forventer-kraftig-vekst-i-oslo-folketallet-vil-passere-800000-tror-forskere/388446 Anonymkode: 3ac2b...763 https://www.aftenposten.no/oslo/i/a7o4JM/oslo-paa-bunnen-av-boligbyggekaaring Oslofolk har selv valgt politikere som ikke evner å legge til rette for boligbygging. Og da er det markedet som rår. De røde/grønne har vist seg å ikke få det til og da blir det slik det blir. De prøver ALT for å senke boligprisen, uten å faktiksk bygge flere boliger. Det får de ikke til. Oslopolitikerene har hatt suksess med en ting og det er å avgiftsbelegge de som ønsker å kjøre igjennom raskest mulig. Skattleggingen av folk som passerer Oslo på veg mellom øst-vest- nord sør bidrar til "gratis" penger i kassa. Som du kan bruke til å dekke overforbruket, dårlig budsjettering og overskridelser. Anonymkode: b51a9...0b1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 newman01 skrev (11 timer siden): Foodora på døra. Og at det meste er tilgjengelig med lokalbuss eller trikk. Går selvfølgelig glipp av Myrmuseet på Smøla, men vi har Autovern-bygget med Munchmalerier Hahaha! Måtte le godt av kommentaren om Norsk Myrmuseum på Smøla, det er faktisk et ok museum på en nydelig plass, men ikke akkurat det som gjør at noen bosetter seg der. 🤣 Anonymkode: 22f78...8e1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jobbmuligheter kanskje? Men jeg kan forstå at Oslo ikke virker forlokkende for de som har besøkt Oslo, og sett Jernbanetorget, Bussterminalen, nedre Grünerløkka, Karl Johan osv. Som barn skulle jeg aldri i verden flytte til Oslo. Men det var jo fordi jeg ikke visste hvordan resten av byen var. Nå bor jeg i Oslo, med mann og barn. Bærbusker i hagen og trygg skolevei. Går vi 20 minutter i forskjellige retninger kan vi komme til badeplass, kjøpesenter, eller se sau/hest/ku. Jeg bruker en drøy halvtime på å komme til jobben i sentrum. Det går rådyr i hagen, og på vinteren trenger vi bare krysse gaten før vi kan spenne på oss skiene og gå milevis. Men boligprisene har vært helt ville, særlig det siste året. Oppussingsobjekt går langt over prisantydning. Så det er mange som vil bo sånn. Men for all del, jeg kan forstå at ikke alle ser det fine med å bo sånn. Og slik det er nå har jeg vanskelig for å se at folk flest, med vanlige jobber, egentlig har råd til å kjøpe så dyrt. Da vi kjøpte var det andre priser. Jeg har liten tro på at det kommer et boligkrakk. Det er jobber i Oslo, og folk vil fortsatt trenge å bo her. Det vil nok komme en dipp i prisene når renta fortsetter å øke, men så tror jeg prisene vil stige igjen. Anonymkode: 3bb83...be2 Enig, jeg tror nok det i stor grad er jobbmuligheter som trekker, i tillegg til nærhet til «alt». Vi bor ikke i Oslo, men jeg ser jo at jeg ville hatt langt større jobbmuligheter i Oslo (jeg har en ganske spesialisert utdanning/høy kompetanse). Der jeg bor nå har jeg få alternative arbeidsgivere, i Oslo ville jeg hatt MANGE. Men vi ønsker ikke å bo i en storby (langt unna familie) + det er vanskelig å flytte til Oslo når man er 40+ og har flere barn og ikke har vært med på veksten i boligmarkedet i Oslo ved å kjøpe seg oppover. Vi har vært i boligmarkedet i mer enn 10 år her vi bor, men på de årene har i gått ca i null hvis vi teller med utgiftene med boligen (oppussing, løpende vedlikehold). Selv om vi har høy inntekt til sammen, ville det gjort det veldig vanskelig å kjøpe noe med ok størrelse i Oslo. Hvis vi hadde bodd i Oslo, hadde vi hatt en prisvekst på flere millioner på det samme tiden, og vi hadde nok hatt råd til en (edruelig) enebolig i Oslo nå. Så enten må man være i Oslo fra ung alder og komme seg inn på boligmarkedet, eller så er man stengt ute - i alle fall hvis man har barn og trenger noe annet enn en toroms. Anonymkode: 22f78...8e1
Knirke Skrevet 6. juli 2022 #13 Skrevet 6. juli 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Men jeg kan forstå at Oslo ikke virker forlokkende for de som har besøkt Oslo, og sett Jernbanetorget, Bussterminalen, nedre Grünerløkka, Karl Johan osv. Som barn skulle jeg aldri i verden flytte til Oslo. Men det var jo fordi jeg ikke visste hvordan resten av byen var. Anonymkode: 3bb83...be2 Siden det var meg du svarte til: Jeg har bodd i Oslo i flere år, så jeg kan vel sies å ha sett mer enn Jernbanetorget😄 Synes det var kult å bo i Oslo da jeg var 25. Nå som jeg er 40 er det liksom ikke like hipt. Heldigvis har jeg en jobb der jeg kan bo hvor jeg vil. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #14 Skrevet 6. juli 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Folk strømmer til Oslo igjen, og det spås at trenden vil fortsette i tiden fremover. Det bygges knapt nye boliger. Boligprisene i hovedstaden skal opp, opp, opp! Sitter du på gullegget i dag så er det bare å ruge i vei. Snart er en 3-roms innenfor Ring 2 forbeholdt fiffen 😇 https://vartoslo.no/oslo-ssb-statistisk-sentralbyra/forventer-kraftig-vekst-i-oslo-folketallet-vil-passere-800000-tror-forskere/388446 Anonymkode: 3ac2b...763 Håper du har rett ettersom vi akkurat har kjøpt en prosjektert 3-roms innenfor ring 2 😅 Vi er ikke fiff da, er alene med to barn, er bare heldig og eier fra før. Er litt bekymret for at prisen på den vi skal selge (også i Oslo) går ned/stagnerer slik at vi må selge den nye isteden. Samtidig er vi heldige når det er det verste som kan skje, er jo ikke akkurat katastrofe, vi kan tilogmed tjene noen kroner på det. Anonymkode: 5c688...ba7
Majer Skrevet 6. juli 2022 #15 Skrevet 6. juli 2022 Stakkars de unge i Oslo som ender opp som økonomiske flyktninger i eget land fordi bosettere fra andre steder i landet okkuperer områdene deres. Hvor skal Osloborgerne flytte? Kaste kron eller mynt på om de skal være ensomme på Snåsa eller i Hammerfest? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 At det ikke bygges nytt stemmer ikke, de bygger og bygger. Når folk strømmer til raskere enn en klarer og bygge blir der jo allikevel ikke nok. Alle vi bo i byen alle elsker og hate. Det er jo litt komisk. Synd for unge som vokser opp her og på denne måten blir jaget ut av egen by, men skjønner godt at « alle» vil bo i Oslo ❤️. Anonymkode: 1206b...c21
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 12 hours ago, Knirke said: Skjønner ikke hva det er med Oslo som får folk til å ville bo der.. Hver sin smak! Fordi jeg liker mennesker, liv og røre, (multi)kulturtilbud på hvert gatehjørne, døgnåpne butikker, kollektivtilbud, etc. Jo større by, desto bedre! Oslo er så nærme vi kommer noe som heter by i Norge, og er egentlig det eneste stedet i landet det er mulig å bo for sånne som meg. Anonymkode: 2eaef...5fd
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Skrevet 6. juli 2022 Knirke skrev (1 time siden): Siden det var meg du svarte til: Jeg har bodd i Oslo i flere år, så jeg kan vel sies å ha sett mer enn Jernbanetorget😄 Synes det var kult å bo i Oslo da jeg var 25. Nå som jeg er 40 er det liksom ikke like hipt. Heldigvis har jeg en jobb der jeg kan bo hvor jeg vil. Ja, det var nok litt satt på spissen det jeg skrev. Men nå motsier du egentlig det du skrev, som jeg svarte på. For nå oppfatter jeg deg som at du kan skjønne at noen vil bo i Oslo - du sier jo til og med at du synes det var kult. Men helt fair at du ikke vil bo i Oslo nå. Men om man nå har bodd i Oslo siden tidlig i 20-årene, har venner i Oslo, jobb i Oslo, trives i Oslo, og har råd til bolig i Oslo, da synes jeg det er merkelig om andre «ikke skjønner» hvorfor man vil bo i Oslo. Men altså, det er jo fint at vi liker ulike ting, og at ikke alle vil bo i Oslo. Da hadde det blitt både dyrt og fullt her. Du er heldig som har en jobb der du kan bo hvor du vil. ❤️ Men det er mange som ikke kan det. Og skulle man en dag ønske å bytte jobb, så er mulighetene større i Oslo. Anonymkode: 3bb83...be2 2
Snok1 Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 Byer tiltrekker seg folk og store byer tiltrekker seg flere folk. Dette er en global trend som har lite med Oslo eller Norge å gjøre. Å bo i en stor by gjør en til innbygger i den globale landsbyen.
Sluttca Skrevet 6. juli 2022 #20 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi jeg liker mennesker, liv og røre, (multi)kulturtilbud på hvert gatehjørne, døgnåpne butikker, kollektivtilbud, etc. Jo større by, desto bedre! Oslo er så nærme vi kommer noe som heter by i Norge, og er egentlig det eneste stedet i landet det er mulig å bo for sånne som meg. Anonymkode: 2eaef...5fd Derfor bør også prisene økes såpass mye at folk velger å bosette seg utenfor Oslo også, slik at vi kan få flere steder vi virkelig kan kalle for by 😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå