Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett noen videoer på youtube og lest litt, men nysgjerrig på hva dine erfaringer er? Hvor mye brukte du på å kjøpe trekk, innlegg etc? Var det situasjoner hvor du helst brukte engangsbleier? 

Vil du anbefale tøybleier? Evt hvorfor, hvorfor ikke? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne prøvde, men det ble alt for styrete og ekkelt med vasken. Hun gav opp etter en liten stund. 

Sikkert noen som har positive erfaringer og. 

Anonymkode: 042d4...c58

Skrevet

Søk opp Tøybleiesnakk og Tøybleiegruppen på facebook. 

Vi har brukt det på våre. Veldig fornøyd 😊 Brukte endel og mer enn nødvendig på innkjøp fordi det blir en hobby 🤣 Er så mange kule bleier 🙈 Men man kan gjøre det veldig økonomisk om man vil. Først må man finne ut hvilke typer bleier man liker og da er det greit med lånepakkene inne på gruppene! De inneholder forskjellig slik man får prøvd. 

Etter at vi kom skikkelig igang så foretrakk jeg tøybleiene i alle situasjoner. Eneste forskjellen er jo at de vaskes og brukes om igjen. Og så stinker de ikke så grusomt som engangsbleier gjør 😬

Anbefales 👌 Jeg er litt trist for at vi ikke skal ha flere faktisk, for da får jeg ikke bruke tøybleier på nyfødt 🤣🙊

• Liker 2
Skrevet

Brukt tøybleier på begge. Noe kjøpt brukt og noe nytt. Fikk tilskudd fra kommunen til innkjøp. Og lånte prøvepakke fra kommunen for å se hva som passet oss.

AnonymBruker
Skrevet

Brukte tøybleier til mine to yngste. Var kjempefornøyd. Man velger selv hvor mye man vil legge ned i det. Opplevde ikke vasken som styrete i det hele tatt. Med wetbags og rispapir ble det enda enklere. Det var først da jeg gikk over til tøy jeg merket hvor mye papirbleier faktisk STINKER, selv når det bare er urin det er snakk om. 

Vet heller ikke om det var pågrunn av dette, men begge barn var tørre da de ble to. 

Anonymkode: d3df7...ed8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk akkurat mitt femte barn, brukte papir på de tre første og tøy på nummer fire.

Helt klart tøy på femte og sistemann også!

Mye enklere og bedre. Går aldri «plutselig tom» for bleier og må rushe til butikken. Ingen lekkasjer av morsmelkbæsj oppover ryggen. Minimalt med såre babyrumper og bruk av salve for å lindre. Ingen forferdelig klam ammoniakk-stank som lett kommer av papirbleier. Det er bedre for miljøet også, til tross for mer vannforbruk for å vaske. Og ikke minst er det så deilig å slippe den økte mengden søppelavfall som kommer med papirbleier! Og den forferdelige stanken fra posene/bøttene med brukte bleier. Yuck! Tøybleiebarn har også en tendens til å slutte tidligere med bleier, da de kjenner det bedre når de har gjort fra seg i bleia. Dagens papirbleier absorberer så fort at barna nesten ikke enser det. Billigere blir det også. Tøybleietilskudd, du kan kjøpe brukt og bruke til flere barn og selge det etterpå :)

Og det aller kjekkeste? Du får tøybleier med alle tenkelige mønster. Har mange søte bleier med fine print 😄 Blir liksom en hobby å samle ;) 

Anonymkode: 230eb...983

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at mange barnehager ikke ønsker å ha noe med tøybleier å gjøre.

Anonymkode: 5f26b...4c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare vær obs på at mange barnehager ikke ønsker å ha noe med tøybleier å gjøre.

De fleste barnehager er positive. Så kan de faktisk ikke nekte å bruke de bleiene man leverer heller om de skulle slå seg vrang :)

Vi har ikke hatt noe problem med tøybleier i barnehage, ihvertfall … :) Kanskje jeg bare har hatt flaks med barnehagen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste barnehager er positive. Så kan de faktisk ikke nekte å bruke de bleiene man leverer heller om de skulle slå seg vrang :)

Vi har ikke hatt noe problem med tøybleier i barnehage, ihvertfall … :) Kanskje jeg bare har hatt flaks med barnehagen?

Her er det en barnehage som nekter. Det er vist for mye styr. Ikke at jeg skjønner hvor vanskelig det kan være å ha en tøybleie i våtpose fremfor søpla men. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange nevner det med lukt, å det stemmer godt. Er det samme med tøybind. Plast og det andre som er i engangsbind/bleier gjør at ting lukter mye mer enn nødvendig. 

Skrevet
5 hours ago, LilleMy1989 said:

Søk opp Tøybleiesnakk og Tøybleiegruppen på facebook. 

Vi har brukt det på våre. Veldig fornøyd 😊 Brukte endel og mer enn nødvendig på innkjøp fordi det blir en hobby 🤣 Er så mange kule bleier 🙈 Men man kan gjøre det veldig økonomisk om man vil. Først må man finne ut hvilke typer bleier man liker og da er det greit med lånepakkene inne på gruppene! De inneholder forskjellig slik man får prøvd. 

Etter at vi kom skikkelig igang så foretrakk jeg tøybleiene i alle situasjoner. Eneste forskjellen er jo at de vaskes og brukes om igjen. Og så stinker de ikke så grusomt som engangsbleier gjør 😬

Anbefales 👌 Jeg er litt trist for at vi ikke skal ha flere faktisk, for da får jeg ikke bruke tøybleier på nyfødt 🤣🙊

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk akkurat mitt femte barn, brukte papir på de tre første og tøy på nummer fire.

Helt klart tøy på femte og sistemann også!

Mye enklere og bedre. Går aldri «plutselig tom» for bleier og må rushe til butikken. Ingen lekkasjer av morsmelkbæsj oppover ryggen. Minimalt med såre babyrumper og bruk av salve for å lindre. Ingen forferdelig klam ammoniakk-stank som lett kommer av papirbleier. Det er bedre for miljøet også, til tross for mer vannforbruk for å vaske. Og ikke minst er det så deilig å slippe den økte mengden søppelavfall som kommer med papirbleier! Og den forferdelige stanken fra posene/bøttene med brukte bleier. Yuck! Tøybleiebarn har også en tendens til å slutte tidligere med bleier, da de kjenner det bedre når de har gjort fra seg i bleia. Dagens papirbleier absorberer så fort at barna nesten ikke enser det. Billigere blir det også. Tøybleietilskudd, du kan kjøpe brukt og bruke til flere barn og selge det etterpå :)

Og det aller kjekkeste? Du får tøybleier med alle tenkelige mønster. Har mange søte bleier med fine print 😄 Blir liksom en hobby å samle ;) 

Tusen takk for utfyllende svar! Har foreløpig "bare" en gutt på 8, men er i gang med prøvinga på nr 2. Syntes vi brukte så hinsides mye penger på bleier sist gang, og  har begynt å lese meg opp om tøybleier. Jo mer jeg leser jo mer fristende er det å prøve hvis/når den tid kommer. Syntes også det er utrolig mange søte bleietrekk å velge i, gleder meg til å begynne!  Tenker å kjøpe så mye som mulig brukt, er dessverre ingen støtte fra kommunen her jeg bor, i utlandet, men har funnet noen en bra støttegruppe på facebook. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det en barnehage som nekter. Det er vist for mye styr. Ikke at jeg skjønner hvor vanskelig det kan være å ha en tøybleie i våtpose fremfor søpla men. 

Så uproft! Det er jo ikke mer styr. Er ikke de som vasker bleiene, liksom. Men jeg lurer på om de egentlig ikke har lov å nekte. Men det er jo spørs om man føler det er verdt å ta den kampen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det forstår jeg. Jeg har opplevd en gang på jobb i barnehage at et av barna hadde tøybleier. Det stemmer rett og slett ikke det dere hevder om at disse bleiene lukter mindre. Ingen bleier lukter godt, men tøybleier var ekkelt. Greit nok på babyer, men store barn skiftes gjerne stående og det er umulig med tøybleier. Om de skal skiftes på om vinteren må alt av. Hadde ingen problemer med våtpose og rispapir, veldig greit det. Lukten var verst.

Anonymkode: 7641d...717

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...