AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Jeg trenger litt hjelp til å sortere tanker, hva som er normalt og ikke. En lege sier at hun mener jeg har en spiseforstyrrelse. Det kan godt være at hun har rett, og jeg legger ikke ut om alt her. Men, jeg har ikke noe «normalt» å sammenligne med, og da er det vanskelig å vite. Hele livet har jeg vært overvektig, og mitt forhold til mat har vært prega av to ting: trøstespising og lite kunnskap om kaloriinnhold og normale mengder. Nå er jeg i andre enden, etter et livsstilsendringsprosjekt som spora av. Med mye kunnskap og normal vekt (såvidt..på grensen til undervekt 🙈). Det er en jobb å klare å holde vekta for de fleste vil jeg tro. En må være bevisst hva en spiser? Så du som er normalvektig og samtidig bevisst: - hvor mye tenker du på mat/kalorier utenom måltider? - Får du dårlig samvittighet av å spise noe du ikke hadde tenkt? - Mens du trener eller etterpå, gjør du deg tanker om forbrente kalorier? Altså i tillegg til treningsglede, mestring++ - Lar du være å spise selv om du er sulten? Feks på kvelden, når du har spist det du hadde tenkt men likevel blir sulten. Eller frokost, fordi du klarer deg en del timer uten mat. - Hender det du lyver om hva/hvor mye du har spist? -Om du hadde gått ned (ubevisst) 2-3-4 kg, og du kjente at det var negativt (at du var under trivselsvekten din) - hadde du da gått opp igjen uten å ha problemer? Blir du stressa av å gå opp i vekt? Hva/hvor mye skal til? Anonymkode: 171c1...a91
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Å tenke at man er flink som trener og forbrenner er normalt. Å føle seg uggen etter for mye eller for usunt inntatt likeså. Jeg gjør meg tanker om kalorier. Ikke nøyaktig telt men i form av lite, ok, mye, for mye. Bevisstgjøring av matvareinnhold gjør at jeg tar andre valg uten å tenke for mye på å måtte være sunn. Feks ville jeg ikke kastet bort kalorier på en bolle med peanøtter. Peanøtter er sånn passe ok. Ikke supergodt. Skulle jeg brukt den summen kalorier på noe så måtte det vært noe ekstremt bra. Det jeg reagerer på som unormalt av hva du skriver er å lyve om hva man har spist. Den som lyver har noe å skjule. Den som har noe å skjule vet at den har gjort noe galt. Ergo du vet at du har spist for lite. Og det med å la være å spise om man er sulten. Det er ikke normalt. Sunt forhold til vekt ville heller vært å spise sunne ting som metter uten å bruke for mye kalorier. Kjøtt/fisk/gresk yoghurt. Sistnevnte er supert om du ikke liker den oppblåste følelsen etter et måltid. Anonymkode: 67143...264
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå