AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Jeg er egentlig deprimert (svinger mellom moderat til alvorlig), men i perioder med lite søvn kan jeg plutselig få mye energi. Føler meg ovenpå og får gjort mye i huset, klarer ikke sitte stille, tankjekjør, ser mer farger. Hva kommer dette av? Synes det er så ekkelt å være så ovenpå. Tenkte hypomani først, men det går over med en god natts søvn så det er vel ikke det. Takker for alle innspill Anonymkode: c60b5...d25
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Det kan godt være hypomani selv om det går over med en god natts søvn. Varighetskravet for hypomani er 4 dager. Mine hypomanier kan gå over etter en natts søvn, manier er vanskeligere å få bukt med, men ikke hypomanier. Har du snakket med psykolog eller lege om dette? Anonymkode: 73cf7...713
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det kan godt være hypomani selv om det går over med en god natts søvn. Varighetskravet for hypomani er 4 dager. Mine hypomanier kan gå over etter en natts søvn, manier er vanskeligere å få bukt med, men ikke hypomanier. Har du snakket med psykolog eller lege om dette? Anonymkode: 73cf7...713 Ja, men de hører på en måte ikke på meg. Det lengste denne periode varte var over flere uker (var ikke manisk, men var en plutselig switch) gikk over når jeg fikk litt sterkere sovemedisiner. Nå går jeg i en ganske intensiv behandling for depresjon, men merker disse periodene kommer oftere nå. Det kan jo kanskje være bare bedre dager? Føler jeg har kontroll på det meste i disse periodene bortsett fra søvn, tankekjør, energi og rastløshet. Hvordan er disse periodene for deg? Anonymkode: c60b5...d25
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, men de hører på en måte ikke på meg. Det lengste denne periode varte var over flere uker (var ikke manisk, men var en plutselig switch) gikk over når jeg fikk litt sterkere sovemedisiner. Nå går jeg i en ganske intensiv behandling for depresjon, men merker disse periodene kommer oftere nå. Det kan jo kanskje være bare bedre dager? Føler jeg har kontroll på det meste i disse periodene bortsett fra søvn, tankekjør, energi og rastløshet. Hvordan er disse periodene for deg? Anonymkode: c60b5...d25 Det kan være bedre dager, men du kan sikkert kjenne forskjell på en vanlig "god periode" og denne hyperaktiviteten? Husker du hvordan du var før du ble deprimert? Skiller det seg fra hvordan du er til vanlig? Hypomani er ikke ukontrollerbart slik som mani, ved hypomani fungerer man i hverdagen og har stort sett noenlunde kontroll selv om man er ulik sitt vanlige selv. Ved mani får man grandiose forestillinger eller vrangforestillinger og slutter å fungere normalt. Hypomani for meg er litt som å ha tatt et par glass vin, eller være full, bare at jeg er oppgiret i stedet for nedsløvet. Blir i godt humør, men samtidig irritabel. Får i overkant god selvtillit, synes at jeg er et geni og omtrent den vakreste personen på jord. Maten smaker bedre, jeg blir mer følsom for berøring av erogene soner, farger blir vakrere og tydeligere osv. Blir mer sosial, ringer folk mer og vil finne på noe "hele tiden". Får mer energi og blir rastløs, får en del tankekjør og snakker både raskere og mer. Sover mindre, men har fremdeles mer energi enn vanlig. Får høyere sexlyst, og sex blir bedre. Kan også bli mer produktiv. Anonymkode: 73cf7...713
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå