AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Er så sliten. Er i permisjon med to små og ønsket i utgangspunktet å levere seint og hente tidlig, men jenta på 5 år klager over at jeg henter for tidlig når jeg kom først klokken 14 i starten, så 15 og nå så jeg kommer 16 i stedet. Men fortsatt er det for tidlig synes hun. Egentlig vil hun hentes når barnehagen stenger, men det tar seg verken ut at jeg som er i permisjon henter så seint, belaster senvakten unødig og at hun får bestemme alt. Det blir for kort tid sammen før leggetid og passer dårlig med middag og alt. Men når jeg kommer så ignorer hun meg eller ber meg dra hjem. Gir henne tid til å bli ferdig i leken og alt, men hun drar det så langt ut at hele hentingen er et mareritt. Føler jeg har prøvd alt. Alt fra å forstå meg på henne veldig til å være streng. Helt umulig. Og veldig flaut synes jeg. Det har blitt slikt at jeg gruer meg hver gang jeg skal hente for jeg vet hva som er i vente. Det er lettere å droppe hele barnehagen og aktivisere henne hjemme enn å ta den kampen med å få henne hjem. Og jeg vet jo hva dere gjerne tenker, men hun liker å være hjemme og har det selvfølgelig godt her. Det er heller ingen reaksjon på babyene slik jeg forstår det for hun er helt betatt av dem, og hun får mye oppmerksomhet hjemme og vi finner på mye kjekt sammen. Ofte er det et kav å få henne i barnehagen også. Det er ikke sjeldent hun sier hun ikke vil dra i barnehagen og noen dager blir leveringen vanskelig også. Hvis noen har noen tips eller noe til en ganske utslitt mamma som prøver sitt beste, men ikke får det til så hadde jeg satt stor pris på det. Jeg er helt rådvill her. Anonymkode: 546f4...071
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Det er som å lese om min treåring! Ikke hver dag, men i hovedsak er både levering og henting ganske strevsomt. Ved levering vil hun ikke i barnehagen, og ved henting får jeg henne ikke med meg hjem. Jeg tror det egentlig er ganske vanlig, og ikke noe du behøver tenke for mye på 🙂 Anonymkode: 0a2cc...494 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Tror bare de blir helt utslitte og overstimulerte tror jeg. Her er det som oftest lett å få med hjem, men som regel er det noen vanskeligheter og sutring i det vi kommer hjem. Vet ikke om det er reaksjoner på det som har skjedd den dagen. Anonymkode: 09ea4...1c8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Ganske vanlig. Har tilbrakt mye tid med å vente på at de fikk lekt seg ferdig. Anonymkode: 0ffe2...ceb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 Snakk med de på avdelingen, si at du synes det er vanskelig. De har kanskje noen tips og råd, kanskje de kan hjelpe til, forberede barnet når klokken nærmer seg at du kommer. Kanskje de har observert hentingen og har forslag til hvordan det kan bli lettere for dere. Anonymkode: a801f...d42 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Har hatt perioder med samme problem med min 4-åring. En periode var det riktig ille, og da hadde jeg også en liten hjemme i permisjon. Da prøvde jeg med klistremerker. Lagde et kort, forklarte hvordan jeg forventet at han skulle oppføre seg ved henting, for så å minne han på det når jeg hentet han. Så fikk han masse ros når han kom raskt uten å tøyse eller slå seg vrang i garderoben. Fungerte veldig godt for vår del. Vurderte også å spørre barnehagen om jeg for en periode kunne sende de en melding 10 minutter før jeg kom, slik at de kunne forberede han, men vi fikk snudd problemet med klistremerker før vi kom så langt. Senere har det bare skjedd en gang i blant. Anonymkode: 556ba...1c4 1
kjellernn Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Det viktigste er å være konsekvent og gi tydelige beskjeder. Når du kommer så er det faktisk hentetid. Barna skjønner ikke når de er overstimulerte og faktisk trenger å slappe av hjemme🥰 Det kommer til å være en kamp i starten, men en verdt å ta! Som ped.leder ser jeg det hver dag, så du er langt fra alene, selv om det er en fattig trøst🙊 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 Har samme problem med min 3-åring. Vært sånn av og på siden barnehagen begynte. Pedleder sa til slutt til barnet mitt at «når mor kommer i dag skal du gå inn og skifte klær og være snill med mamma, ikke tulle og tøyse. Ok?» og så gjentok hun det en gang til rett før henting. Så da jeg hentet så sprang barnet mitt i garderoben og kledde seg om frivillig og var en ENGEL ❤️ Og etter det så har det vært mye færre episoder med tull. Kanskje du kan spør om en voksen kan ta en prat med barnet ditt og hjelpe å snu spiralen? Tro meg, jeg hadde et helvete, og også en nyfødt liten baby. Hun var helt krakilsk, hylgrein og slo hodet sitt i gulvet med vilje, ville ignenting. Ofte måtte jeg levere fra meg minste barnet til barnehageansatte for å bære eldstemann i bilenz Anonymkode: 96a81...26e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 Ganske vanlig, men veldig slitsomt! Jobber i barnehage og har et barn som aldri vil hjem. Snakk med barnehagen så hjelper de deg med å forberede barnet. Du vet sikkert ca når du skal hente? Så forbereder de barnet en liten stund før. Anonymkode: a7332...4c5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 Vi har det også slik med vår fireåring. Og det har vært uavhengig av når vi henter, egentlig, men verre når vi har hatt mulighet til å hente tidlig. Noen varig løsning har jeg ikke. En periode da hun var 2-3 år, hjalp "førstemann til porten", men den tid er forbi. Det har imidlertid fungert noe å ta henne med på råd selv. Å si at jeg vil gjerne at det skal bli koselig å dra hjem fra barnehagen, hvordan skal vi få til det. Jeg foreslo at jeg var der og så på hva de holdt på med før vi dro. Og at hun fikk beskjed om 5 minutter til eller å gjøre en siste ting. Det var hun med på. Hun foreslo at jeg skulle løfte henne opp og gi henne en klem og at jeg alltid skulle hente lillesøster først. Hun foreslo også at hun alltid skulle få en is på vei hjem, men det ble nedstemt av meg 😅. Dette hjalp nå den siste uken før sommerferien, men om det fortsetter sånn tør jeg ikke si. Anonymkode: 7ef77...7e8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er så sliten. Er i permisjon med to små og ønsket i utgangspunktet å levere seint og hente tidlig, men jenta på 5 år klager over at jeg henter for tidlig når jeg kom først klokken 14 i starten, så 15 og nå så jeg kommer 16 i stedet. Men fortsatt er det for tidlig synes hun. Egentlig vil hun hentes når barnehagen stenger, men det tar seg verken ut at jeg som er i permisjon henter så seint, belaster senvakten unødig og at hun får bestemme alt. Det blir for kort tid sammen før leggetid og passer dårlig med middag og alt. Men når jeg kommer så ignorer hun meg eller ber meg dra hjem. Gir henne tid til å bli ferdig i leken og alt, men hun drar det så langt ut at hele hentingen er et mareritt. Føler jeg har prøvd alt. Alt fra å forstå meg på henne veldig til å være streng. Helt umulig. Og veldig flaut synes jeg. Det har blitt slikt at jeg gruer meg hver gang jeg skal hente for jeg vet hva som er i vente. Det er lettere å droppe hele barnehagen og aktivisere henne hjemme enn å ta den kampen med å få henne hjem. Og jeg vet jo hva dere gjerne tenker, men hun liker å være hjemme og har det selvfølgelig godt her. Det er heller ingen reaksjon på babyene slik jeg forstår det for hun er helt betatt av dem, og hun får mye oppmerksomhet hjemme og vi finner på mye kjekt sammen. Ofte er det et kav å få henne i barnehagen også. Det er ikke sjeldent hun sier hun ikke vil dra i barnehagen og noen dager blir leveringen vanskelig også. Hvis noen har noen tips eller noe til en ganske utslitt mamma som prøver sitt beste, men ikke får det til så hadde jeg satt stor pris på det. Jeg er helt rådvill her. Anonymkode: 546f4...071 Snakk med barnehagen, og hør om de kan forberede henne 1 timer før du kommer. Gjerne tett før også. Kanskje også snakke med henne at du henter henne kl 16 og at da ønsker du hun skal ferdig å leke, og at hun er så stor at hun begynner på skole snart. Anonymkode: a1021...2d8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har det også slik med vår fireåring. Og det har vært uavhengig av når vi henter, egentlig, men verre når vi har hatt mulighet til å hente tidlig. Noen varig løsning har jeg ikke. En periode da hun var 2-3 år, hjalp "førstemann til porten", men den tid er forbi. Det har imidlertid fungert noe å ta henne med på råd selv. Å si at jeg vil gjerne at det skal bli koselig å dra hjem fra barnehagen, hvordan skal vi få til det. Jeg foreslo at jeg var der og så på hva de holdt på med før vi dro. Og at hun fikk beskjed om 5 minutter til eller å gjøre en siste ting. Det var hun med på. Hun foreslo at jeg skulle løfte henne opp og gi henne en klem og at jeg alltid skulle hente lillesøster først. Hun foreslo også at hun alltid skulle få en is på vei hjem, men det ble nedstemt av meg 😅. Dette hjalp nå den siste uken før sommerferien, men om det fortsetter sånn tør jeg ikke si. Anonymkode: 7ef77...7e8 Mine løsningsforslag, hadde jeg forresten prøvd uten at vi snakket sammen om det først, og da hjalp det ingenting. Anonymkode: 7ef77...7e8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 Da hadde jeg helt ærlig henta rett før stengetid. Så kunne hun sett de låse døra hver dag og ingen å leke med. Hvis det hadde funket hadde jeg gjort det. Og informert barnehagen om problemstillingen. Kanskje de kan ha et forslag. Hun skal vel begynne på skolen etter sommeren? Anonymkode: 13940...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 Ingen gode råd, kan bare trøste deg med at «vi» har hatt det likt. Skriver «vi» fordi far mest sannsynlig får det værre enn meg (evt takler det dårligere). Men barnet vil ikke til barnehagen, og han vil ikke hjem. Hjelper veldig om jeg kan avlede med noe gøy, alt fra at vi skal synge en sang i bilen til å grille pølser på stranda. Og hjem har jeg ofte en snack klar i bilen for å få opp blodsukkeret (alt fra en skyr, en havrekjeks, litt bær i en boks etc.). Så vi kommer oss som regel hjem i godt humør, mens pappaen flere ganger har kommet hjem med en som har skreket hele veien… Anonymkode: c627c...676
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da hadde jeg helt ærlig henta rett før stengetid. Så kunne hun sett de låse døra hver dag og ingen å leke med. Hvis det hadde funket hadde jeg gjort det. Og informert barnehagen om problemstillingen. Kanskje de kan ha et forslag. Hun skal vel begynne på skolen etter sommeren? Anonymkode: 13940...c7a Ærlig talt, skal man prøve å unngå en kamp med et barn i barnehagealder, å reise hjem når man blir henta er bare sånn det er, det er ikke noe valg. Problemet følger bare over i skolen.. Anonymkode: a7332...4c5
Karamellpudding Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 Hahah beklager, men jeg måtte smile litt av dette. Jobber som barnehagelærer, og ser det her daglig. Du er langt fra den eneste! Du kan godt gi henne et pr minutter til å avslutte leken, men vær tydelig på at dere skal hjem etterpå. Om du vet ca. når du henter, kanskje du kan si fra til de på avdelingen så de kan forberede henne en halvtime før eller noe 🤷🏼♂️
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 Niesen min var slik, de løste det med at den som hentet ringte når det var ca ti min igjen, da fikk hun beskjed om at «nå kommer mamma/pappa om ti minutter, så om fem minutter må vi starte med å rydde sammen etc.» Og så var hun mer klar til å faktisk bli hentet, selvfølgelig slo hun seg vrang en gang i blant men alt ble likevel så mye enklere. Anonymkode: 1bc67...3d1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 Vi har ett barn i bhg som oppfører seg likt som din datter. Jeg ser at mor sliter fælt og er flau over barnet som sier sånt og løper vekk. Har derfor begynt å si ifra til barnet når hentetiden nærmer seg. Vi snakker og mye om hvordan vi skal møte mamma og at leken i bhg avsluttes. Når mor kommer, finner jeg barnet, minner på avtalen om at nå er leken ferdig, og at h*n skal gå med mamma. Barnet vet hva som skjer i forkant og får tid til å avslutte leken. Det tok noen dager, men nå er ting blitt mye bedre. Anonymkode: b83fc...d99
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 Helt vanlig. Prøvd tellemetoden? Funker alltid. Du sier enten kommer du nå eller så henter jeg deg. Så begynner du å telle til 10. Er hun enda ikke kommet til 10 så må du fysisk hente henne og få henne med deg. Det er DU som er voksen og bestemmer når hun skal hentes. Gjenta dette helt til hun kommer straks du sier det. Anonymkode: c2d25...6c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå