Gå til innhold

Dere som har venner: HVA snakker dere om??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som treffer venner flere ganger i måneden: Hva snakker dere om? Hvordan finner dere nye tema å snakke om? Snakker dere om andre mennesker som dere kjenner? Om ungene deres? Eller om nyheter og været og popkultur? Går praten konstant eller kan dere gjøre ting sammen uten å snakke non-stop? 😅

Jeg lurer seriøst, for jeg blir dritsliten av å være sammen med mennesker og skjønner ikke hvordan folk orker å treffe venner jevnlig. Synes det beste er når man har vært fra hverandre så lenge at man kan bruke det meste av tiden på å oppdatere hverandre om hva som har skjedd siden sist, men når man treffes oftere enn et par ganger i året blir det jo gjerne litt begrenset hvor mye nytt man har å melde... :klo:

Anonymkode: 66bfe...18f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lettere å svare på hva vi ikke snakker om, for det er ikke mye. 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Lettere å svare på hva vi ikke snakker om, for det er ikke mye. 😅

Det ante meg at det kom til å komme noen slike svar. 😄 Egentlig ganske intetsigende. Det må vel være noen temaer som går igjen? Eller snakker dere om kjedelige ting også, bare for å si noe liksom? :klo: Går dere ikke tomme for interessante ting å si?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker om alt mulig. :) Hva som skjer på jobb/studier, hva man har gjort den siste tiden, barna, oppussing, interiør, andre folk og fe, gamle historier, nye historier, tv program, hobbyer, dyra våres, osv osv. Kommer helt an på hvem jeg er med. :)

Anonymkode: 03da7...d18

Skrevet

Vi prater ikke om andre eller unger (har ikke unger, eller de er voksne). Vi snakker om hva vi har gjort, hva vi har lyst til, spør hvordan den andre har det, hva vi føler i diverse situasjoner, turer, helse, problemer, gleder, nyheter, musikk, filmer, bøker. Vi går tur sammen, og da snakker vi litt mindre. Bare nyter naturen. Går gjerne ut og spiser. Når vi går på kino eller på teater snakker vi på forhånd om hvilke forventninger vi har, og etterpå hva vi syntes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ante meg at det kom til å komme noen slike svar. 😄 Egentlig ganske intetsigende. Det må vel være noen temaer som går igjen? Eller snakker dere om kjedelige ting også, bare for å si noe liksom? :klo: Går dere ikke tomme for interessante ting å si?

Nei vi går aldri tomme for morsomme/interessante/dype ting å snakke om. Vi har jo opplevd og opplever mye alle sammen. 

Mulig ting vi snakker om er kjedelige for utenforstående innimellom, men vi har jo kjent hverandre i årevis, og er interessert i hverandres erfaringer og refleksjoner rundt erfaring. 

Vi prøver å unngå å snakke for mye tungt for lenge (det pleier ofte naturlig gå over i latter), og vi begrenser samtaler om våre barn. Selv venner har begrenset med interesse for alt mulig barna gjør på. Slikt har man besteforeldre til. De er faktisk interessert. 😆

Det er mye veksling mellom seriøse samtaler og latter. Mye livskjev humor og selvironi, og kjærlig erting. En del mimring, en del sladder om kjente, men mest bare hopper samtaler mellom alvor og fleip angående diverse i livene våre, både nå og tidligere. 

Vi blir ikke tom for ting å snakke om en helg sammen heller. Får bare mer å snakke om senere. 

• Liker 1
Skrevet

Og så kommer det an på hvilke hobbyer de har. Alt ettersom hvem det er, så prater vi også om dyr, fisking, bærplukking, gitarspill, matlaging, meditasjon osv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi prater mest om det vi har gjort siden sist og det vi skal. Oppdaterer hverandre på emner vi før har snakket om og vi begge syns er interresant: som forskning vi har lest om og politikk vi bryr oss om. Og så snakker vi om det vi gjør der og da, ,for vi pleier legge møte til å gjøre noe sammen og og så ta en kaffe. Her syns jeg det er greit å møte samme venn en gang i månden. Blir det oftere får jeg litt den følelsen jeg tror du snakker om , Ts, litt lei og ikke noe nytt å komme med. Er en som generelt er veeeldig glad i å være alene

Anonymkode: 3963b...a86

AnonymBruker
Skrevet

Om det er noe nytt i livet, stort og smått: skal på ferie, skal pusse opp, har fått hund, har mistet bestemor, stress på jobb, var i 60 års dag, gikk en fin fjelltur, så en kjekk film.. så snakker vi litt videre om det. 

En tv-serie begge følger med på, feks sommerhytta. Så kan vi snakke om hva vi liker, hva vi ville gjort, hvem vi heier på, hva som var smart/pent/kreativt... Eller fortelle den andre om en ny serie man har funnet.

Om barna våre: hva de har lært, hva vi gjør på fritida, hva vi har kjøpt til dem, spør hverandre om alt slags relatert til barna, om barnehagen, babysykdommer osv. (småbarnsfasen..). 

Hva vi skal gjøre i sommer. Ja vi skal dit med den og den, der skal vi blabla.. Vi tenkte kanskje å gå dit, har du vært der? 

Snakker om familie og felles venner. Ja jeg traff henne, hadde ikke sett henne på minst 5 år, nå jobba ho på.... Ja hvor bor onkelen din nå da? Har han funnet seg dame? Åja hvem er hun da, hvor lenge har de vært sammen? Åja er de forlovet, så koselig, når blir det bryllup? Litt mer interessant når det er noen begge kjenner til da selvfølgelig 😅

Eller så mimrer vi tilbake til vi var yngre.. eller ventilerer om ting i egne forhold og familierelasjoner. Eller snakker noe som irriterer oss eller engasjerer oss. 

Anonymkode: 22948...802

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere som treffer venner flere ganger i måneden: Hva snakker dere om? Hvordan finner dere nye tema å snakke om? Snakker dere om andre mennesker som dere kjenner? Om ungene deres? Eller om nyheter og været og popkultur? Går praten konstant eller kan dere gjøre ting sammen uten å snakke non-stop? 😅

Jeg lurer seriøst, for jeg blir dritsliten av å være sammen med mennesker og skjønner ikke hvordan folk orker å treffe venner jevnlig. Synes det beste er når man har vært fra hverandre så lenge at man kan bruke det meste av tiden på å oppdatere hverandre om hva som har skjedd siden sist, men når man treffes oftere enn et par ganger i året blir det jo gjerne litt begrenset hvor mye nytt man har å melde... :klo:

Vi snakker om det meste, hva som opptar oss av nyheter, foreldrene våre (de begynner jo å bli eldre), ting vi har gjort eller vi skulle ha gjort, snakker vel også litt om barna (som er unge voksne), dyrene vi har, filmer, teater, konserter vi har vært på, morsomme hendelser, bøker vi leser eller har lest, podcast vi har hørt, ting som bekymrer oss eller ting som gleder oss, osv. 

Anonymkode: 1d7b4...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer etter hvilken venn det er snakk om. Men typisk er hva vi har gjort siden sist (jobb, familieliv, fritid) og hva vi har planer om eller har lyst til. Og med nære venner om utfordringer på ulike områder. Vi lufter tanker om ting som er vanskelig og gir hverandre støtte og forslag. 

Med ei venninne som har barn på samme alder som meg snakker jeg ofte om det å ha småbarn, ikke direkte om barna nødvendigvis, men mer generelle betrakninger og temaer. Sist vi møttes gikk det i bleieslutt. Det hadde ikke vært særlig interessant for de fleste andre av vennene mine. Med en kompis snakker jeg som regel om filmer (hvilke vi har sett, hva vi syns om dem, hva vi har lyst til å se, anbefalinger til hverandre), litt om politikk og ofte om hans datingliv og dametrøbbel. Noen venner jeg har gjennom utdanning og arbeidsliv snakker jeg mest om jobbrelaterte temaer og vårt fagområde med, ispedd litt smalltalk om hva vi skal i ferien og sånt. 

Anonymkode: 5cf1f...ea5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er vel egentlig definisjonen på et vennskap; at man ikke blir sliten av å være sammen med hverandre. Opp gjennom årene har jeg har hatt endel "venner" som jeg føler har sugd energien ut av meg, og etter hvert blir man jo litt mer bevisst på dette og står igjen med de som gir deg energi. 

Praten er om alt og ingenting, og man trenger ikke å prate hele tiden heller. Jeg syns ofte humor kanskje er det som er en hovedingrediens i alle mine vennskap; en felles måte å se ting på:)

Det du beskriver høres mer ut som å pliktbesøke en gammel tante egentlig. Bli mer bevisst på hvordan andre får deg til å føle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sex og atter sex 

Anonymkode: efffb...f56

AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Det er vel egentlig definisjonen på et vennskap; at man ikke blir sliten av å være sammen med hverandre. Opp gjennom årene har jeg har hatt endel "venner" som jeg føler har sugd energien ut av meg, og etter hvert blir man jo litt mer bevisst på dette og står igjen med de som gir deg energi. 

Praten er om alt og ingenting, og man trenger ikke å prate hele tiden heller. Jeg syns ofte humor kanskje er det som er en hovedingrediens i alle mine vennskap; en felles måte å se ting på:)

Det du beskriver høres mer ut som å pliktbesøke en gammel tante egentlig. Bli mer bevisst på hvordan andre får deg til å føle.

Dette er et godt poeng, men jeg tror ikke det nødvendigvis alltid er helt sånn. For min egen del blir jeg sliten av ALT sosial samvær med unntak av samboeren min. Selv i perioder hvor jeg har hatt gode og nære venner har jeg blitt sliten av å være sammen med de. Jeg tror det har mer med meg å gjøre enn de.  Kanskje jeg har litt høye krav til meg selv, jeg føler alltid at jeg må jobbe for å finne på noe interessant å snakke om slik at folk ikke kjeder seg. Klarer rett og slett ikke å slappe av med venner! Setter pris på alle svarene her inne, det er interessant å høre andres erfaringer.  :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er et godt poeng, men jeg tror ikke det nødvendigvis alltid er helt sånn. For min egen del blir jeg sliten av ALT sosial samvær med unntak av samboeren min. Selv i perioder hvor jeg har hatt gode og nære venner har jeg blitt sliten av å være sammen med de. Jeg tror det har mer med meg å gjøre enn de.  Kanskje jeg har litt høye krav til meg selv, jeg føler alltid at jeg må jobbe for å finne på noe interessant å snakke om slik at folk ikke kjeder seg. Klarer rett og slett ikke å slappe av med venner! Setter pris på alle svarene her inne, det er interessant å høre andres erfaringer.  :) 

Men da håper jeg du finner en venn som får deg til å føle deg like avslappet som samboeren din gjør (og han er jo også en venn). Jeg er ganske kjedelig, men jeg har folk som gidder å være sammen med meg for det:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om alt mellom himmel og jord, jeg elsker det 🥰 Mannen min funker ikke til skravling, så heldigvis har jeg venninner jeg kan skravle med i timesvis 😍 Vi snakker om hva som skjer i livene våre, jobb, barn, utdanning, karriere, deler gleder og sorger, følelser omkring ting som skjer i livet, om svigermødre, slekta og om folk og fe vi kjenner og ikke kjenner. Ler masse gjør vi også😅

Anonymkode: e31cc...552

AnonymBruker
Skrevet

Snakker om alt og ingenting. Kan fint være stille sammen. 

Anonymkode: 73213...79a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk setter alltid pris på gode lyttere. Bare ikke alle er lyttere. 😆

Ellers enig med @visp, at mye (skjev) humor er en fellesnevner angående mine venner, og at jeg har valgt bort de som suger energi ut av meg. Jeg kan gjerne være sliten etter å ha truffet venner jeg også, men det er en god slitenhet, og mest positivt påfyll. Til og med om det har vært til dels tunge temaer. De fleste av mine venninner er også såkalte flinke piker. Pliktoppfyllende, høflige, redelige og ordentlige. Det er sammen vi slipper galskapen løs. Det er mye galgenhumor og tull, mellom mer skikkelige samtaler. Sikkert temmelig intern humor innimellom, og å gjenta det vi spøker og ler om blir ganske bisart for andre tenker jeg. Som for eksempel tok en venninne opp et tema som er tungt for meg en (altfor sen kveld vi ikke klarte å avslutte), og avslutter med å si "Det er ikke mange mennesker jeg ønsker vondt, men når den drittkjerringen dør skal vi danse på graven hennes." Påfølgende morgen beklaget hun at hun hadde tatt temaet opp like før vi gikk til sengs, men jeg svarer "Ikke noe problem! Jeg ble liggende og flire over at vi skulle danse på graven. Kanskje vi burde legge en høyttaler ned i graven før de senker henne også, så kan vi slå på 'Velkommen til helvete!' i det kisten senkes."Så ble det latter av ulike ville og villere påfunn. 

Som nevnt, vi er "flinke og ordentlige " piker, så vi vil selvfølgelig aldri gjøre noe slikt, men det er vennskap for meg. Å kunne si de mest ville og idiotiske ting, og så le med hverandre. Med en forståelse for alvoret og smerten bak slik grusom fleip. Det tar bort brodden av så mye i livet å kunne både snakke og fleipe om selv de vondeste og vanskeligste ting. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker med mine venninner om alt. Det flyter litt av seg selv egentlig. Morsomme ting hvis noe har skjedd, reiser, skole/jobb, andre mennesker, humøret vi er i den dagen, bra/dårlige ting, familie, boys;) osv.

andre ganger er vi helt stille, hvis vi er slitne og bare vil slappe av sammen hehe. Bare slapp av og let it flow❤️

Anonymkode: 03e62...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...