AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Del Skrevet 5. juli 2022 Frøken dings sover hele dagene og er ute om nettene. Eller ute og ute, heller inn og ut 500 ganger. Har ikke sovet en sammenhengende natt på 1 år. Noen ganger er jeg så trøtt at jeg ikke ser at hun har med seg døde (og levende) mus med seg inn. I morges fant jeg en halv fugl. Det var fjær over alt. Og blod. Og jeg er trøtt. Er vant med hunder jeg, og de er jo arbeid de og, men hu her er en håndfull. Vi fikk oss kattedør, men deres kongelige mjauestet nekter å bruke den. Hun skraper på døren som en besatt, mjauer og banker. Hvordan hun får til å banke så høyt skulle jeg gjerne hatt på video. Er ikke som om hun gir opp før vi slipper henne ut/inn. Krangler med mannen hver natt om hvem som skal stå opp med henne, nesten som om ungene var små igjen. Katter er jo nattdyr, men kan vi snu døgnet på de? Trenger søvn .. Anonymkode: f3e1f...2ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Del Skrevet 5. juli 2022 Hvor lenge har dere prøvd å få henne til å bruke luka? Noen ganger må de bare lære at ingen vil åpne døra for dem. Til slutt gir de fleste seg. Vi måtte stappe katten gjennom noen ganger. Vi gjorde det hver gang hu ville inn eller ut. Anonymkode: 6960d...155 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Del Skrevet 5. juli 2022 Kan dere ikke sette åpen eller fjerne katteluka nå om sommeren. Eller åpne et vindu så katten kommer seg inn og ut? Anonymkode: 66f8b...c68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Del Skrevet 5. juli 2022 Slapp nesten aldri katten ut om natta. Slapp han ut når jeg sto opp og så kom han hjem når jeg var ferdig på jobb. De få gangene han var ute på natta måtte han bli ute. Da satt han på trappa, klar til å komme inn, når jeg sto opp. Jeg var veldig glad i katten min, men å dille rundt med ham på natta? Nei takk Anonymkode: 49174...79e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Del Skrevet 5. juli 2022 Du må lære katten å bruke luka, det kan ta tid men øv og øv. Enn så lenge så ordne et sted ute, på terrassen f.eks, som hun kan ligge når hun ikke jakter. Hun kan jo være ute på natta nå. Så må dere lære dere å overhøre katten når hun vil inn eller ut, de gir seg til slutt. Det tar også tid, men de lærer. Vi har fire katter, tre som bruker katteluka og en som ikke bruker den. Den som ikke bruker den får bare være ute eller inne om natta. Vi står ikke opp for å slippe den hverken ut eller inn. Anonymkode: fa23b...24d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 5. juli 2022 #6 Del Skrevet 5. juli 2022 La hun være inne? Katter kan sove opptil 16-20 timer i døgnet. Hvis du ikke lar hun gå ut legger hun seg og sover. Siden du har lært henne at hun kan komme ut og inn til alle døgnets tider kan det ta litt tid før hun slutter å mase om å gå ut når du har lagt deg, men det er fullt mulig. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Del Skrevet 5. juli 2022 😂😂😂 Katter gjør som dem vel. La katta være. La katta sove når den vil. Det er et rovdyr som går på instinkt. Anonymkode: feef3...f20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må lære katten å bruke luka, det kan ta tid men øv og øv. Enn så lenge så ordne et sted ute, på terrassen f.eks, som hun kan ligge når hun ikke jakter. Hun kan jo være ute på natta nå. Så må dere lære dere å overhøre katten når hun vil inn eller ut, de gir seg til slutt. Det tar også tid, men de lærer. Vi har fire katter, tre som bruker katteluka og en som ikke bruker den. Den som ikke bruker den får bare være ute eller inne om natta. Vi står ikke opp for å slippe den hverken ut eller inn. Anonymkode: fa23b...24d Har prøvd og prøvd. Poenget er at katteluken er i terrassedøren, og der passer det ikke henne å gå ut ser dere. Hoveddøra som gjelder. Som er ganske ny og kostbar, ville ikke « ødeleggge « den med katteluke. Angrer nå. Får henne til å gå gjennom katteluken, når jeg holder den åpen, men hun skal ut hoveddøren når hun skal inn og ut. Terrassedøren: rett ut i en diger hage, hoveddøren: rett ut i gata. Forstå det den som kan. Har hele tiden tenkt at hun er så liten, og det er hun jo enda, og at ting skal endre seg. Meget bestemt frøken. Anonymkode: f3e1f...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har prøvd og prøvd. Poenget er at katteluken er i terrassedøren, og der passer det ikke henne å gå ut ser dere. Hoveddøra som gjelder. Som er ganske ny og kostbar, ville ikke « ødeleggge « den med katteluke. Angrer nå. Får henne til å gå gjennom katteluken, når jeg holder den åpen, men hun skal ut hoveddøren når hun skal inn og ut. Terrassedøren: rett ut i en diger hage, hoveddøren: rett ut i gata. Forstå det den som kan. Har hele tiden tenkt at hun er så liten, og det er hun jo enda, og at ting skal endre seg. Meget bestemt frøken. Anonymkode: f3e1f...2ae Vi satte vår i veggen av den grunn at vi ikke ville lage hull i døra. Dere må nok sette hardt mot hardt. Hun vet hvor luka er, og hvordan den fungerer. Så dere får nok noen netter med bråk, men av og til må man bare gå gjennom det. Anonymkode: 6960d...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Del Skrevet 5. juli 2022 Jeg hadde droppet å ha hun ute om natten, det er da det skjer aller mest ulykker. Problemet her er at hun maser og hun får det som hun vil, selvfølgelig slutter hun ikke da, hun er smart 😅 Katter er ikke nattdyr som mange tror, og har null faktiske behov for å være ute om natten, men daggry og skumringsaktive dyr, det vil si at det er mest aktive om tidlig morgenen og kveld ca (daggry og skumring).. Likevel klarer de fleste dyr å tilpasse seg oss mennesker og katter har behov for masse søvn. Jeg hadde problemer med at han ene vekket meg masse om natten for kos men etter litt endring i rutiner så sluttet det, kattene sover nå hele natten gjennom sammen med oss. Oppskriften: 1. Ha så lik rutine som mulig å stå i det. 2. 0,5-1-2 timer før du legger deg så leker du skikkelig med katten og gir hun et måltid (våtfôr passer fint her), da har katten fått ut all energien og er mett, det vanlige de gjør etter å jakte i naturen og spise er å så vaske seg og sove. 3. IGNORER. Jeg vet det kan gjøre litt vondt i hjertet men UANSETT hvor mye katten maser og uansett hvor mye katten vil ut, IKKE slipp katten ut, IKKE svar. Bare lat som at du sover. Det er veldig viktig at alle i husholdningen er med på dette, hvis en gir seg en natt så funker det ikke. Det kan ta en uke to med masing og du kommer kanskje til å gå på veggen, men så gir det seg, katten skjønner at hun ikke får noe oppmerksomhet og at det er like greit for hun å sove på natt. Men du må være knall hard på reglene. Gi hun masse kos om kvelden før du legger deg og når du står opp så får du ikke så dårlig samvittighet. Det kan hjelpe hvis du kjøper inn «food puzzle» som de har på de fleste dyrebutikker, den kan du ha stående om natten med tørrfôr biter i (men da kan du ikke ha det tilgjengelig ellers, for da velger hun jo å spise av skålen), dette gjør at de må jobbe litt for maten og hun har noe å gjøre på hvis hun kjeder seg.. Samme med leker, legg litt leker hun kan leke med selv i stuen. Anbefaler å ha døren til soverommet åpent fordi det er mindre stress å høre på mjauing enn kloring på døren + mjauing. Og etterhvert når katten skjønner at alle sover på natten og hun ikke får viljen sin så blir soverommet en koselig og rolig sone! https://www.jacksongalaxy.com/blog/train-your-cat-to-let-you-sleep/ Anonymkode: 9068d...32c 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde droppet å ha hun ute om natten, det er da det skjer aller mest ulykker. Problemet her er at hun maser og hun får det som hun vil, selvfølgelig slutter hun ikke da, hun er smart 😅 Katter er ikke nattdyr som mange tror, og har null faktiske behov for å være ute om natten, men daggry og skumringsaktive dyr, det vil si at det er mest aktive om tidlig morgenen og kveld ca (daggry og skumring).. Likevel klarer de fleste dyr å tilpasse seg oss mennesker og katter har behov for masse søvn. Jeg hadde problemer med at han ene vekket meg masse om natten for kos men etter litt endring i rutiner så sluttet det, kattene sover nå hele natten gjennom sammen med oss. Oppskriften: 1. Ha så lik rutine som mulig å stå i det. 2. 0,5-1-2 timer før du legger deg så leker du skikkelig med katten og gir hun et måltid (våtfôr passer fint her), da har katten fått ut all energien og er mett, det vanlige de gjør etter å jakte i naturen og spise er å så vaske seg og sove. 3. IGNORER. Jeg vet det kan gjøre litt vondt i hjertet men UANSETT hvor mye katten maser og uansett hvor mye katten vil ut, IKKE slipp katten ut, IKKE svar. Bare lat som at du sover. Det er veldig viktig at alle i husholdningen er med på dette, hvis en gir seg en natt så funker det ikke. Det kan ta en uke to med masing og du kommer kanskje til å gå på veggen, men så gir det seg, katten skjønner at hun ikke får noe oppmerksomhet og at det er like greit for hun å sove på natt. Men du må være knall hard på reglene. Gi hun masse kos om kvelden før du legger deg og når du står opp så får du ikke så dårlig samvittighet. Det kan hjelpe hvis du kjøper inn «food puzzle» som de har på de fleste dyrebutikker, den kan du ha stående om natten med tørrfôr biter i (men da kan du ikke ha det tilgjengelig ellers, for da velger hun jo å spise av skålen), dette gjør at de må jobbe litt for maten og hun har noe å gjøre på hvis hun kjeder seg.. Samme med leker, legg litt leker hun kan leke med selv i stuen. Anbefaler å ha døren til soverommet åpent fordi det er mindre stress å høre på mjauing enn kloring på døren + mjauing. Og etterhvert når katten skjønner at alle sover på natten og hun ikke får viljen sin så blir soverommet en koselig og rolig sone! https://www.jacksongalaxy.com/blog/train-your-cat-to-let-you-sleep/ Anonymkode: 9068d...32c Bare for å legge til, ja det kan ta 1-3 uker med ett helvete med mas og stress og det kommer til å være skikkelig vanskelig å ignorere, men som takk for den jobben så får dere sove godt resten av livet. Du sier at du har hatt hunder hele livet og det er mye enklere. Jeg tipper at det egentlig ikke er enklere men at du kjenner til hunder bedre, derfor vet du hver hva de trenger og hvordan du skal takle det. Katter kan trenes de også, og all atferd katten har kan man gjøre noe med, akkurat som hunder, det er bare ofte at man vet at hunder trenger og kan trenes men så tenker man at katten er selvstendig og man får ikke gjort noe. Hvis du sjekker ut pelsparadiset på facebook så kan du se hvor smarte katter egentlig er, hun trener de vell egentlig på samme måte som man ville gjort en hund, kanskje med litt ekstra god tålmodighet. Jeg anbefaler deg å se på denne: https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell Der lærer du mye om katter og den går igjennom mye av atferdsproblemene til katt, kroppspråk, hva de trenger for å trives osv, de har til og med et par episoder med deres problemstilling, der brukes det samme metode som jeg skrev ovenfor. Ellers finner du en god del nytting på youtuben til jackson galaxy. Anonymkode: 9068d...32c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Del Skrevet 5. juli 2022 Takk for tips, skal prøve å være litt strengere. Hun er verdens søteste lille pus, men har sikkert 2 hjerneceller som sviver inni hjernen 😂 Der er nesten som hun ikke forstår at hun kan gå ut andre veien, selv om hun elsker å ligge på terrassen og være med oss i hagen. Hun skal ut hoveddøren koste hva det koster vil. Har sikkert snart ødelagt den og med all den kloringen. Off! Anonymkode: f3e1f...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #13 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Takk for tips, skal prøve å være litt strengere. Hun er verdens søteste lille pus, men har sikkert 2 hjerneceller som sviver inni hjernen 😂 Der er nesten som hun ikke forstår at hun kan gå ut andre veien, selv om hun elsker å ligge på terrassen og være med oss i hagen. Hun skal ut hoveddøren koste hva det koster vil. Har sikkert snart ødelagt den og med all den kloringen. Off! Anonymkode: f3e1f...2ae Tror nok hun har litt flere hjerneceller enn det der når hun har skjønt at hun kan få dere til å gjøre akkurat som hun vil, hun kan bare mase litt så slippes hun både inn og ut akkurat som hun vil. Hun har til og med skjønt at hun slipper å bruke den hersens kattedøren og får gå ut der hun liker det best, hvorfor skal hun da gjøre noe annerledes? Samtidig som dere slipper hun ut hver gang hun maser og forventer at hun skal plutselig skjønne og orke å gå ut kattedøren istedenfor det hun faktisk vil, vet ikke hvem som er smartest her jeg heheh (ikke frekt ment, bare litt humor) Det kan være grunner til at katten ikke vil gå ut den veien som dere ikke vet om, kanskje den siden er en annens katts territorie, så har ofte katter en frykt for kattedør for de har dårligere utsikt der mot farer, de må stikke hodet helt ut før de får sjekket farene, i motsetning til åpen dør. Det er mye. Mange katteluker har en egen treningsmodus og det er noe man faktisk må øve på, det finnes flere guider på nett hvis du googler på engelsk.. Ofte innebærer det tid og tålmodighet, åpen luke i begynnelsen og godbiter. Tren litt på det så går det til slutt. Men som sakt hadde jeg bare droppet å la hun være ute på natt. Anonymkode: 9068d...32c 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Del Skrevet 5. juli 2022 https://www.petdoors.com/blogs/dog/train-your-cat-for-cat-doors https://www.petmd.com/cat/training/how-train-your-cat-use-cat-door Anonymkode: 9068d...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Del Skrevet 5. juli 2022 Nå har jeg teiper oppe luken, øvd å gå gjennom noen ganger .. og så skal prøve å være streng i natt med å lede henne til den når hun vil ut. Ønsk meg lykke til 😅 Anonymkode: f3e1f...2ae 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå har jeg teiper oppe luken, øvd å gå gjennom noen ganger .. og så skal prøve å være streng i natt med å lede henne til den når hun vil ut. Ønsk meg lykke til 😅 Anonymkode: f3e1f...2ae Jeg ville tatt den treningen på dagtid. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, så selv om du ikke gir katten det hun vil ha, så får hun fortsatt deg til å stå opp på natten og hun vet at hun får kontakt med deg når hun vil, da har hun fortsatt ikke noen grunn til å slutte å mase. Hvis du sover og hun vekker deg og du kjefter for eksempel, så er det også med på å utsette hele perioden. Du må late som du sover og ikke gi hun noe oppmerksomhet i det hele tatt. Hvis du er fast bestemt på at hun skal få gå ut om natten så får du bare prøve da men det blir kanskje en liten omvei, og du har en katt som har større sannsynlighet for å havne i slosskamp, bli skremt vekk, tatt av rovdyr og påkjørt.. Anonymkode: 9068d...32c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Del Skrevet 5. juli 2022 Etter å ha katter i 20 år, både inne- og utekatter. Gi opp først som sist. Nytteløs. Selv innekatter sover på dag og et mareritt på natt. Å trene opp en katt er som å trene opp en glassmanet (som ikke har en hjerne for de som ikke viste det). Anonymkode: a2ac1...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etter å ha katter i 20 år, både inne- og utekatter. Gi opp først som sist. Nytteløs. Selv innekatter sover på dag og et mareritt på natt. Å trene opp en katt er som å trene opp en glassmanet (som ikke har en hjerne for de som ikke viste det). Anonymkode: a2ac1...178 Da har du ikke gjort det rett. Jeg har trent alle mine katter til å sove på natt. Null problem. De to jeg har nå er innekatter. Jeg er våken nå men kattene mine har allerede gått å lagt seg 😂 Jeg stusser litt på at du har hatt katt i 20 år hvis du tror at de har absolutt null hjerne? Katter er kjempe smarte, det er som regel vi mennesker som ikke skjønner katteatferd og hvordan vi skal håndtere de. Katteeiere gjør det samme om og om igjen og det feiler, likevell forventer vi at neste gang vi gjør akkurat det samme så skal det funke. Katter kan trenes til å ikke gå på benk, til å ikke klore på møbler, til å sove på natten, til å gi high five, til å ringe på dørklokke, til å bruke kattedør. Men de lærer det ikke av seg selv. Det krever at vi trener de med RIKTIG metode og faktisk står i det. Anonymkode: 9068d...32c 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #19 Del Skrevet 5. juli 2022 Katter sover ca 15 timer(noen ganger opp til 20) i døgnet så å få de til å sove på natt er ikke noe stress. Derfor katter ofte foretrekker å gå inn og ut hele tiden også, for det å gå en hel natt ute, uten søvn er litt lenge for de. Da de egentlig liker å slumre litt her og der gjennom hele døgnet. Kattene mine sover noen ganger hele natten gjennom, noen ganger står de opp og spiser litt osv før de legger seg igjen, men de vet at det ikke er vits å vekke oss som sover. Anonymkode: 9068d...32c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #20 Del Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ville tatt den treningen på dagtid. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, så selv om du ikke gir katten det hun vil ha, så får hun fortsatt deg til å stå opp på natten og hun vet at hun får kontakt med deg når hun vil, da har hun fortsatt ikke noen grunn til å slutte å mase. Hvis du sover og hun vekker deg og du kjefter for eksempel, så er det også med på å utsette hele perioden. Du må late som du sover og ikke gi hun noe oppmerksomhet i det hele tatt. Hvis du er fast bestemt på at hun skal få gå ut om natten så får du bare prøve da men det blir kanskje en liten omvei, og du har en katt som har større sannsynlighet for å havne i slosskamp, bli skremt vekk, tatt av rovdyr og påkjørt.. Anonymkode: 9068d...32c Nå har hun sovet i hele dag, så derfor det ble sånn nå. Hun må først få det inn i hodet at hun kan bruke den veien, og så mestrer hun jo ikke å bruke kattedøren enda heller. Hun er en veldig sosial katt. Går rett bort til de andre nabokatten, aldri vært i slåsskamp, men det kan jo selvfølgelig forekomme. Føler egentlig at hun er tryggere ute på nettene, færre biler og mennesker som kan skade henne. Vi bor i storby så tvilsomt det er et rovdyr her. Anonymkode: f3e1f...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå