Gå til innhold

Har ikke viljestyrke til å slanke meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke viljestyrke nok til å motstå fristelser. Klarer ikke slanke meg! Holder en dag eller to max. Jeg ligger ca 500kcal i minus hver dag. Spiser variert og sunt. Ingen ja/nei mat. Har også prøvd lavkarbo, spis deg fri, grete roede, pt fra instagram. Føler egentlig jeg har prøvd alt 😅 Hva kan jeg gjøre for å få bedre viljestyrke?

Anonymkode: ca448...1f9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uff er jaggu ikke lett det vet jeg alt om, siden jeg sliter med å overspise, men har fått saxenda slanke medisin hos legen og den gjør at en blir mindre sulten og fortere mett, og en har ikke lyst på søtsug og mat så mye. Har gått ned flere kg siden jeg begynte for rundt en mnd siden på den. Hvor stor bmi har du da? Den gjør ikke jobben for deg men hjelper deg så en lettere klarer å spise mindre og holde seg unna usunn mat. 

Anonymkode: c4358...438

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke viljestyrke nok til å motstå fristelser. Klarer ikke slanke meg! Holder en dag eller to max. Jeg ligger ca 500kcal i minus hver dag. Spiser variert og sunt. Ingen ja/nei mat. Har også prøvd lavkarbo, spis deg fri, grete roede, pt fra instagram. Føler egentlig jeg har prøvd alt 😅 Hva kan jeg gjøre for å få bedre viljestyrke?

Jeg så på mange, mange inspirasjonsbilder hver dag i starten av vektnedgangen. Visualiserte at jeg kom til å ha en sånn kropp en dag.

Virker kanskje veldig teit, men det funket som bare det. Er slank og veltrent ti år etter. Har opplevd å være litt rund igjen etter siste graviditeten, og da brukte jeg tidligere bilder av meg selv som motivasjon 🙈😅 Og tenkte på alle klærne som lå og ventet på meg.

Anonymkode: aaa99...caa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viljestyrke er oppskrytt. Det du trenger er en plan. En plan for hva du skal gjøre når cravingene etter fristelser kommer. Pusse tenner, gå en tur, ringe og prate med ei venninne, spise oppkuttede grønnsaker, handle en-to ganger i uka og få noen andre til å oppbevare bankkortet ditt i mellomtiden osv.

Ikke kjemp mot cravingsene. Bare aksepter at de er der og at du har lyst på noe. Det gjør ikke noe at du har lyst på noe, du dør ikke av det. 

Anonymkode: 629ea...c67

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ren biokjemi, din "viljestyrke" er en del av dette så en kan ikke klare mer en kroppen gir deg lov til.
Er det snakk om stor vektnedgang så klarer de fleste ikke dette over tid, da vil det gi mening å få medisinsk hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er ubehagelig å skal gå til lege med dette. Nedverdigende på et vis. Hadde jeg kunne kjøpt det på apoteket selv (uten resept) hadde jeg garantert gjort det for lenge siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan du ligge i litt mindre underskudd? Da tar det litt mer tid, men da klarer du kanskje mer enn to dager😅

Anonymkode: 88e7a...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ha et mindre kaloriunderskudd og unn deg god mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er ikke laget for å holde ut på ren viljestyrke - det er derfor ingen dietter i verden fungerer.

Du må gjerne prøve, men kun omtrentlig 3% klarer holde vekten i etterkant av diett. 

Omlegging til normal sunt derimot, men hjelp av psykolog viser norsk forskning at folk holder ut i langt større grad. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 33 kg ved å bruke viljestyrken. Bmi på 18 nå, og har veid det i over to år. Så det er fint mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis mindre av det gode, tren annenhver dag i 1 time, uten unntak, da når du målet.

Anonymkode: 7d388...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Soleil70 skrev (7 minutter siden):

Jeg har gått ned 33 kg ved å bruke viljestyrken. Bmi på 18 nå, og har veid det i over to år. Så det er fint mulig. 

BMI på 18 er undervekt så det høres ut som du er i ferd med å utvikle anoreksi og ikke viljestyrke. 

Anonymkode: f43a3...49a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bli gravid 😅 Neida, men det var veldig rart for meg i graviditeten å kjenne på at sult virket HELT annerledes enn før. Samme med cravings. (Eneste jeg cravet var røykelaks av en eller annen grunn 😅)

Jeg gikk ned i vekt. Måtte drikke på sjokolademelk som tørstedrikk omtrent for å hindre i å gå ned for mye (miljøgifter påvirker fosteret).

Etter den opplevelsen så fant jeg ut at overspising har lite med dårlig viljestyrke å gjøre. Det er hormonelt.

Anonymkode: bc859...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg sliter også med viljestyrke. Det hjelper å ta fra meg valgene. Sette en meny og holde seg til den.

Anonymkode: 2048c...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å handle inn en gang i uka, så utsettes du ikke for fristelser hele tiden. Da kan du bare spise det du har i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

BMI på 18 er undervekt så det høres ut som du er i ferd med å utvikle anoreksi og ikke viljestyrke. 

Anonymkode: f43a3...49a

Hehe, trivelig kommentar! Jeg er sunn og frisk og trener mye. Så du trenger ikke bekymre deg for meg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har heller aldri klart å slanke meg med ren viljestyrke. Det har ofte endt med at jeg enten har gått for hardt ut og blitt sliten eller at jeg ikke har kommet skikkelig i gang og bare går og venter på "neste mandag". Har flere ganger vært nede i en okei vekt, men ikke klart å holde den over tid før nå (vært i idealvekt +/- 2 kg i flere år nå). 

Det som gjorde at jeg lyktes var å lære meg forskjellen på viljestyrke og vaner. Å gjøre noe på viljestyrke gjør man fordi man pusher seg mentalt. Noen mennesker er disponible for å gjøre ting på viljestyrke (f.eks. idrettsutøvere og andre som må pushe seg mer enn normalt i noe for å lykkes), men for de aller fleste mennesker vil ikke viljestyrke være en del av en bærekraftig livsstil. Enkelt fortalt: de aller fleste vil mislykkes hvis de går på ren viljestyrke. 

Å skulle endre livsstil ved hjelp av vaner og rutiner er mye lettere å gjennomføre, men kan kreve mer tålmodighet. Kort sagt så bygger man en bedre livsstil ved hjelp av to metoder: først må man identifisere uvanene sine. Hvilke vaner har du nå som påvirker livsstilen din negativt, og hvor kommer disse vanene fra? Deretter må man finne seg nye og bedre vaner og planlegge for hvordan man skal kunne gjennomføre disse. 

For eksempel så kan man ta utgangspunkt i et problem jeg hadde før, nemlig at jeg ofte stakk innom butikken på vei hjem og kjøpte noe kosemat, selv om vi hadde en avtalt middag klar i kjøleskapet. Ofte spiste jeg kosematen før middag, og ble "mett", altså mistet lyst og på middag, noe som førte til en haug med dårlige valg i løpet av kvelden. Jeg prøvde å tenke ut to hovedgrunner til at denne vanen hadde tatt over for meg: for det første så var jeg alt for småsulten etter jobb og bestemte meg derfor for å legge inn et sunnere mellommåltid før jeg dro fra jobb (f.eks. en liten skål med kjøleskapsgrøt). I tillegg bestemte jeg meg for å legge tydeligere planer for ettermiddagen. I stedet for å slenge meg i sofaen prøvde jeg å gi meg selv en annen oppgave hver dag. Det var enten å gå en tur, noe sosialt, gjøre noe husarbeid eller trene. Ved å minske "sofatiden" fra fire timer etter jobb til en time på kveldene ble det mye lettere for meg å holde meg unna drittmat på hverdager. Dette er selfølgelig kun et eksempel ut ifra mine utfordringer, og man kan selvfølgelig se på helt andre uvaner og lage andre rutiner. 

Vaner skiller seg fra viljestyrke ved at fokus flyttes fra et "endelig" mål og over til hva man konkret kan gjøre for å forbedre noe. Dette gjør prosessen mer langsom, da det tar tid å bygge vaner. I tillegg er det lurt å innføre vanene gradvis. Hvis du har for mange nye oppgaver å fokusere på blir det lett å skli ut av opplegget og det blir stående igjen som en viljestyrkeprøve. Prøv å gjøre EN konkret ting annerledes, planlegg og legg godt til rette for det, og sørg for at vanen er satt i system (i gjennomsnitt tar det 66 dager å bygge en vane, men her er alle litt ulike) før du innfører nye tiltak. 

Anonymkode: 7fd1c...e22

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte melde meg inn i en sånn livstilsendrings-gruppe der vi fikk trening og matplan. Vi ble målt fettprosent på hver samling (1 gang i måneden typ) og det holdt min motivasjon.

1. fordi jeg hadde brukt en del penger på dette.

2. Følte ett visst press til å gjennomføre trening + matplan når man skal måte gruppa og måle fettprosent.

Jeg gjorde det av egen fri vilje, og er veldig glad for det i ettertid. Har ikke klart å gjennomføre det samme en gang til nå som jeg ikke er medlem i en sånn gruppe lenger. Er mange unnskyldninger når man er alene 😅

Anonymkode: 4c660...cc9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 20.06):

Jeg så på mange, mange inspirasjonsbilder hver dag i starten av vektnedgangen. Visualiserte at jeg kom til å ha en sånn kropp en dag.

Virker kanskje veldig teit, men det funket som bare det. Er slank og veltrent ti år etter. Har opplevd å være litt rund igjen etter siste graviditeten, og da brukte jeg tidligere bilder av meg selv som motivasjon 🙈😅 Og tenkte på alle klærne som lå og ventet på meg.

Anonymkode: aaa99...caa

Samme her 😅 Funket som bare det. Samt hørte på inspirasjons taler på Spotify. 

Anonymkode: f5d71...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...