Gå til innhold

Kan de på dps fjerne en diagnose når det ikke er derfor man kom dit? Og hvor mye er de utdannet i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vist man er henvist for noe, har en diagnose og kommer dit for å få hjelp og medisiner for diagnosen man har for å kanskje kunne fungere bedre i hverdagen, for så å ende opp at psykolog på dps sier at man ikke har diagnosen til tross at det står klart og tydelig i papirer, fra flere steder. 

så nå står jeg søren meg her på start igjen. Kom dit for å få hjelp, for å ende opp uten hjelp. 

hvor mye utdanning har disse psykiatrerene om nevrologiske tilstander som feks add/adhd? 

har de rett til å ta noen av en diagnose når de ikke jobber som nevropsykolog som kan så mye mer? 

bør jeg da bli henvist til en ny nevropsykolog? 

Anonymkode: e3444...c5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alltid en psykologspesialist eller overlege/psykiater som må være involvert dersom man setter og fjerner diagnoser. Så det er nok drøftet med en av disse yrkene eller på team. 

Anonymkode: 62078...73e

AnonymBruker
Skrevet

En pyskiater blir først "vanlig" lege. For å så gå LIS, videreutdanning/spesialisering i psykiatri.

De har som oftest en av de lengre utdanningene man kan ta. Selvsagt med sin spesialisering, som også inkluderer adhd.

Selvsagt kan de endre diagnose på deg, basert på hvordan du nå fremstår og oppfører deg.

En diagnose er noe man setter basert på symptomer man har. Det er ikke noe man ER. Mange misforstår det her.

Anonymkode: 9ad59...3f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vist man er henvist for noe, har en diagnose og kommer dit for å få hjelp og medisiner for diagnosen man har for å kanskje kunne fungere bedre i hverdagen, for så å ende opp at psykolog på dps sier at man ikke har diagnosen til tross at det står klart og tydelig i papirer, fra flere steder. 

så nå står jeg søren meg her på start igjen. Kom dit for å få hjelp, for å ende opp uten hjelp. 

hvor mye utdanning har disse psykiatrerene om nevrologiske tilstander som feks add/adhd? 

har de rett til å ta noen av en diagnose når de ikke jobber som nevropsykolog som kan så mye mer? 

bør jeg da bli henvist til en ny nevropsykolog? 

Hvis du har en adhd diagnose så kan du jo bare gå til fastlegen for å få resepter. Man trenger ikke på død og liv dra til dps bare for å få en medisin.. 

Anonymkode: eb009...69b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En pyskiater blir først "vanlig" lege. For å så gå LIS, videreutdanning/spesialisering i psykiatri.

De har som oftest en av de lengre utdanningene man kan ta. Selvsagt med sin spesialisering, som også inkluderer adhd.

Selvsagt kan de endre diagnose på deg, basert på hvordan du nå fremstår og oppfører deg.

En diagnose er noe man setter basert på symptomer man har. Det er ikke noe man ER. Mange misforstår det her.

Anonymkode: 9ad59...3f3

Oki. 
jeg har jo alle symptomene men psykologen mener de symptomene er følgetilstander. Noe jeg ikke forstår da det like godt kunne vært adhd da det er akkurat samme symptomer/plager. Så jeg er jo selvfølgelig uenig da jeg kjenner meg best selv og vet hva symptomer/plager jeg har hatt hele livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du har en adhd diagnose så kan du jo bare gå til fastlegen for å få resepter. Man trenger ikke på død og liv dra til dps bare for å få en medisin.. 

Jo det må man når ny medisin skal prøves ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det må man når ny medisin skal prøves ut. 

Nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oki. 
jeg har jo alle symptomene men psykologen mener de symptomene er følgetilstander. Noe jeg ikke forstår da det like godt kunne vært adhd da det er akkurat samme symptomer/plager. Så jeg er jo selvfølgelig uenig da jeg kjenner meg best selv og vet hva symptomer/plager jeg har hatt hele livet. 

Hvis du har levd hele livet og fått høre at du har adhd, så tror du på det. Du vet ikke nødvendigvis best og riktig, selv om at du kjenner deg selv best når kunnskapen du baserer det på er feil. Det er ikke én psykolog som setter diagnose, de jobber i team.

Feil diagnostisering skjer. Det kan ha skjedd før og nå. 

Du må ikke til dps for å forsøke nye medisiner. Du kan følges opp av fastlege.  Diagnosen må settes av spesialister. Fastlege kan følge opp videre behandling som er innenfor deres kompetanse og medisiner er en del av det. Er de usikre så konsulterer de spesialister.

DPS gjør ikke en utredning for morsomheten sin skyld. Her må de ha sett grunnlag for å tvile på diagnosen. 

Anonymkode: 3398e...9e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oki. 

At symptomene er like for følgetilstander og adhd er relevant jo. Adhd medisin vil ikke virke for følgetilstander selv om symptomene er like. En rekke traumer gir adhd symptomer uten at det er adhd. 

Anonymkode: 1b1b3...1c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du har levd hele livet og fått høre at du har adhd, så tror du på det. Du vet ikke nødvendigvis best og riktig, selv om at du kjenner deg selv best når kunnskapen du baserer det på er feil. Det er ikke én psykolog som setter diagnose, de jobber i team.

Feil diagnostisering skjer. Det kan ha skjedd før og nå. 

Du må ikke til dps for å forsøke nye medisiner. Du kan følges opp av fastlege.  Diagnosen må settes av spesialister. Fastlege kan følge opp videre behandling som er innenfor deres kompetanse og medisiner er en del av det. Er de usikre så konsulterer de spesialister.

DPS gjør ikke en utredning for morsomheten sin skyld. Her må de ha sett grunnlag for å tvile på diagnosen. 

Ja, du sier jo noe der. 
Jeg måtte det ( før de tvilte på diagnosen fordi legen ikke hadde kunnskap ) 

ja, de var jo litt i tvil i barne/ungdomsalderen når de satt diagnosen, så det er nok riktig det de har kommet frem til. 

Skrevet

Hva er begrunnelsen? Har du gått dit lenge? Det er svært vanlig at de observerer væremåte osv i samtalene. Men merkelig at de skal endre diagnosen uten at det er det du er henvist for…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At symptomene er like for følgetilstander og adhd er relevant jo. Adhd medisin vil ikke virke for følgetilstander selv om symptomene er like. En rekke traumer gir adhd symptomer uten at det er adhd. 

Anonymkode: 1b1b3...1c5

men hva er egentlig en følgetilstand? 

Jeg skulle undersøkes for å se om symptomene kunne komme fra traumer, noe det ikke gjorde. 
har prøvd medisiner en kort stund, var noen ekle bivirkninger, men det hjalp sykt på humøret mitt, utmattelsen og smertene mine. Klarte å fungere bedre i hverdagen kognitivt, i tillegg til konsentrasjon og at jeg ikke knakk sammen like lett. Derfor jeg syns dette er så dumt. Så nå får jeg bare sitte her med alle problemene uten å få hjelp virker det som. 

AnonymBruker
Skrevet
Inochan skrev (1 minutt siden):

Hva er begrunnelsen? Har du gått dit lenge? Det er svært vanlig at de observerer væremåte osv i samtalene. Men merkelig at de skal endre diagnosen uten at det er det du er henvist for…

Begrunnelsen vet jeg ikke, de gikk igjennom alt jeg har vært igjennom fra jeg ble født omtrent. Så de har vært grundig. Ca et halvt år. Ja, men det var kanskje fordi de som satt diagnosen i barnealder var usikker, men en nevropsykolog satt diagnosen i voksen alder også. 

men de mener jeg har en utviklingsforstyrrelse, og lærevansker, språkvansker, oppmerksomhetsvansker. Vet ikke så mye men fikk beskjed om at det var: F81.3 og R41.8 selvom jeg ikke helt forstår hva de betyr. 

ja væremåte ja, men det er også veldig mye de ikke ser. Som hvordan jeg fungerer hjemme, at jeg ikke fungerer i jobb grunnet de kognitive problemene og at jeg møter veggen veldig fort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oki. 

Har aldri hørt om noen som har alle symptomer på en diagnose. At du har samme symptomer/plager er ikke utelukkende bevis på verken diagnosen eller følgetilstander, det sier i seg selv ikke nødvendigvis noe om hvilken av de to som stemmer.

Tenker at du bør høre på spesialistene her.

Anonymkode: 6dfe8...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Begrunnelsen vet jeg ikke, de gikk igjennom alt jeg har vært igjennom fra jeg ble født omtrent. Så de har vært grundig. Ca et halvt år. Ja, men det var kanskje fordi de som satt diagnosen i barnealder var usikker, men en nevropsykolog satt diagnosen i voksen alder også. 

men de mener jeg har en utviklingsforstyrrelse, og lærevansker, språkvansker, oppmerksomhetsvansker. Vet ikke så mye men fikk beskjed om at det var: F81.3 og R41.8 selvom jeg ikke helt forstår hva de betyr. 

ja væremåte ja, men det er også veldig mye de ikke ser. Som hvordan jeg fungerer hjemme, at jeg ikke fungerer i jobb grunnet de kognitive problemene og at jeg møter veggen veldig fort. 

F81.3 er en sammensatt diagnose av flere forstyrrelser og R41.8 er en ventediagnose som settes midlertidig frem til endelig diagnose er satt. 

Anonymkode: 0efd6...30f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hadde de satt ADHD, så hadde du fått diagnosekoden for ADHD. Det er mange som feildiagnostiseres med ADHD og kriteriene for barn og voksne er forskjellig. Så det må utredes flere ganger. 
Uti fra det du beskriver her så kan du lik så godt ha aspergers. Kan også ha vanlige følgesymptomer og plager for omsorgssvikt. Årsaken til dine plager en ting, hva du sliter med er en annen ting. Det å sette diagnoser på et menneske er ikke enkelt, for ingen følger én diagnosekriteria fra start til slutt helt perfekt.

Det er dessverre mange som ser på historikken og ikke utreder på nytt selv. Her har de sett grunnlag for å utrede, de har utredet og konkludert med noe annet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...