Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått innvilget omskolering av Nav etter en ulykke på gamle arbeidsplassen (oljerigg) og kan dessverre ikke jobbe der mer uten klarering. Var sykemeldt 1 år og har nå hatt aap 1 år. Jeg og mannen min vil ha barn og vi har fått klarsignal fra veileder på nav om at vi ikke trenger å vente til jeg er ferdig med nytt studie (mest pga min alder, blir 37 i år). Så spørsmålet mitt er da; dersom jeg begynner på studie nå i høst og blir gravid - får jeg da foreldrepenger i 52 uker som er det samme som jeg får i aap nå? Og jeg kan i tillegg få permisjon fra studie og foreldrestipend (?) og deretter gjenoppta siste året med aap etter 52 uker med foreldrepenger? Er det noen som har erfaring? Nå er det jo ikke en selvfølge at vi blir gravide heller, men jeg håper. Setter pris på erfaring hvis noen har 😊🌹

Anonymkode: 7636b...4e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro du kan gjennoppta AAP etter foreldrepengene, men dette må du spørre NAV om. Hvis studie er et tiltak på din aktivitetsplan på NAV, så skal du få AAP når du studerer. Du kan få 1 år permisjon fra studier, så det er ingenting å stresse med - og du får foreldrestipend via Lånekassen, som blir omgjort til stipend (ikke lån).  

Husk også at du er 37 år, og hvis du ikke er gravid NÅ, så er det godt mulig du ikke blir gravid så fort du har forhåpninger om? Fruktbarheten hos kvinner synker veldig etter 35 år, og det er flere og flere kvinner (og menn) som trenger hjelp til å befrukte. Så jeg ville hatt dette i bakhodet. 

Anonymkode: f50b2...998

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil tro du kan gjennoppta AAP etter foreldrepengene, men dette må du spørre NAV om. Hvis studie er et tiltak på din aktivitetsplan på NAV, så skal du få AAP når du studerer. Du kan få 1 år permisjon fra studier, så det er ingenting å stresse med - og du får foreldrestipend via Lånekassen, som blir omgjort til stipend (ikke lån).  

Husk også at du er 37 år, og hvis du ikke er gravid NÅ, så er det godt mulig du ikke blir gravid så fort du har forhåpninger om? Fruktbarheten hos kvinner synker veldig etter 35 år, og det er flere og flere kvinner (og menn) som trenger hjelp til å befrukte. Så jeg ville hatt dette i bakhodet. 

Anonymkode: f50b2...998

Tusen takk for svar 😊 Har vært og tatt en full sjekk hos fertilitetsklinikk og det ser tilsynelatende bra ut men man vet selvfølgelig ikke mtp på alder, føler at jeg ikke har noe tid å miste 😅

Anonymkode: 7636b...4e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...