Gå til innhold

Feiloppfatninger om akuttmottak

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du var jo ikke alvorlig syk om du ble dimittert.

Anonymkode: e077e...8cb

Det vet strengt tatt ikke du noe om.

Anonymkode: 0ddd2...ff6

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er virkelig ingen gruppe som sutrer mer over sin pasient eller klientgruppe enn sykepleiere. Fengselsbetjenter, politi, NAV ansatte og haugevis med grupper får dritt slengt til seg daglig men man ser da aldri at de klager over dette. Sykepleiere derimot....

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (1 time siden):

Det er virkelig ingen gruppe som sutrer mer over sin pasient eller klientgruppe enn sykepleiere. Fengselsbetjenter, politi, NAV ansatte og haugevis med grupper får dritt slengt til seg daglig men man ser da aldri at de klager over dette. Sykepleiere derimot....

Dette!

Anonymkode: 10d88...5fd

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 19.18):

vi jobber med de verste av de verste pasientene, og er gode på å se hvem som overdriver og hvem som har det ordentlig dårlig. 

Det er ikke nødvendigvis sant. Bestemoren min døde samme kveld som hun ble sendt hjem fra akutten. De mente det ikke var noe galt med henne. 

Anonymkode: 608da...064

• Liker 3
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feil. Slutt å uttale deg om ting du ikke vet nok om. 

Anonymkode: 10d88...5fd

Sant nok. Vet ikke sikkert. Men personen som ble kastet ut i «halvbevisst» tilstand overlevde, så det er jo sjanser for at personen følte seg mer «halvbevisst» enn det som faktisk var tilfelle? Akkuttmottaks oppgaver er jo tross alt  å redde liv, og de har mer kunnskap enn alle oss her tilsammen til å gjøre medisinske vurderinger. Så skal jeg ikke nekte på at feil gjøres også der.

Anonymkode: 6df65...c79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis sant. Bestemoren min døde samme kveld som hun ble sendt hjem fra akutten. De mente det ikke var noe galt med henne. 

Hva døde hun av? Kanskje hun ble syk da hun kom hjem?

Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir overrasket over arrogansen som kommer fram her. Å hevde at en SER hvem som har det virkelig vondt og hevde at folk gjør seg sykere enn de er, er bare ufint. Akkurat det vil jeg påstå er vanskelig å se. Det er en grunn til at folk er på akuttmottak, da har de de vondt og trenger hjelp, og da hjelper det ikke å bli møtt med helsepersonell med slike holdninger som deg, TS. Er du så oppgitt og misliker jobben din, så mye at det går utover pasienter, er det kanskje på tide å se seg etter en ny jobb. 

Anonymkode: ccea5...fb8

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Tvillingsjel said:

Jeg har aldri vært på akutten, men jeg dukket opp den gangen venninnen min ble innlagt for å støtte henne. Jeg glemmer aldri at hun, i ekstreme smerter, måtte vente på lege i 5 timer. Det var heldigvis ikke noe farlig, men hun fikk jo ikke ordentlig medisiner før hun hadde blitt undersøkt, så hun lå jo time etter time i et smertehelvete. Da ble jeg sint, men hun ventet tålmodig uten å verken klage eller gjøre noe ut av seg. Jeg skjønner at de må ta de mest akutte tilfellene først, men, sterke magesmerter av ukjent årsak, er ikke det akutt nok? 

Det at hun ikke fikk smertestillende har på grunn av hvor smertene satt, i magen, da kan det være veldig mye som er galt, da vil man ha pasienten mest mulig bevisst og våken, slik at han kan forklare eksakt hvordan smertene kommer, intensitet, styrke, stikker de? Presser de? Er du kvalm? Alle disse tingene er med på og avgjøre om en tilstand som magesmerter er akutt, eller helt ufarlig.

Dette vet jeg, fordi jeg har vært operert i magen 3 ganger, der en av gangene var tarmslyng.

Anonymkode: 910c2...95e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke be folk om å ta det pent når folk venter oppi 8 timer på legevakter og akuttmottak. Det er sinnsykt og ventingen i seg selv kan gi selv friske folk problemer ved mangel på mat og drikke. 

Anonymkode: ffcc6...ce5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For et par-tre uker siden var jeg på legevakta med mannen min. Han hadde en ulykke med noe skarpt knivverktøy som jeg ikke vet hva heter og hadde fått et ordentlig dypt kutt på innsiden av underarmen nærme hånda. Blod i gangen og stua og hele vasken. Han kunne ikke bevege fingrene.

Jeg var svært bekymra for om sener og en pulsåre var kuttet. Trodde ikke det var pulsåre da han var ved bevissthet, men hva vet jeg, han var svimmel og kuttet var skikkelig dypt og jeg er ikke helsepersonell, sørget for at han holdt trykk på kuttet med en gang og hele tiden.

Ringte inn til legevakta på vei bort, han på tlf sa at vi bare skulle gå inn så kom en lege etter få minutter. Vi gikk inn og jeg trakk en kølapp mens mannen satt seg og holdt trykket på armen. Det var ingen på venterommet da vi kom.

Der satt vi å venta mens minuttene gikk og mannen svetta og vrei seg i stillhet. Han gjorde ikke så mye ut av seg men jeg kunne se På "skrankerommet" bak store glassvinduer satt det en sykepleier(?) og tasta på pc-en mens en annen virra bedagelig i bakgrunnen og småprata med en tredje person ute av syne.

Vi hadde enda ikke snakket med et menneske annet enn over telefonen. Pleierne kunne lett se oss. De jobba sikkert, men hvor mye hadde det kosta dem å gå ut og ta en 30 sekunders kikk?

Fingrene var fremdeles urørlige. Ville han miste bruk av den ene hånda? Ville ikke hvert sekund telle for å eventuelt redde funksjonen til hånda?

Jeg gikk etterhvert bort til skrankevinduet og spurte høflig men bekymret og litt oppskaket til meg å være (jeg er en veldig rolig og forsiktig person) om hvor lenge han måtte sitte sånn? Den gjennomsiktige luken åpnet seg 1,5 cm. "Bare vent du, så blir det snart :) " var svaret med et falskt smil. Hun var ikke direkte ufin, men tydelig irritert over at jeg spurte. Så lukket luken seg og hun snudde seg bort.

Vi var fremdeles de eneste pasientene på venterommet.

Etter langt om lenge sa det pling i køsystemet, og vi fikk komme inn i slusa bak ei metalldør hvor nok en pleier stod og fikla med noen blodprøverør eller noe slikt og gav meg et varmt smil, mens kollegaen hennes tok en titt på mannen min.

"Oi! Dette må sys!" utbrøt hun etter fire sekunder. Hun andre snudde seg for å se, og de ble begge plutselig veldig alvorlige i ansiktene. Jeg ble stående der med hun hyggelige et minutt og fylte ut personinformasjon og fortelle hva som hadde skjedd, mens mannen ble raskt skysset av gårde ute av syne. Hun hadde en alvorlig mine og sa hun håpte at det ikke måtte var noe mer alvorlig enn at det måtte sys. Hun virket bekymret.

Da jeg hadde fylt ut detaljene var hun som skysset mannen av gårde tilbake, og viste meg hvor han hadde blitt sent, til et rom med en sånn standard hard blålig undersøkelses-liggebenk med halvveis oppreist rygg.

Så husker jeg ikke rekkefølgen helt. Vi ventet alene der en stund, fikk beskjed om at legen kom snart, en ny pleier (legens assistent) begynte å renske såret, etterhvert kom legen og begynte undersøkelsene sin med hjelp av assistenten.

Dette ble mye lengre enn jeg hadde tenkt! Enden på visa var at legen fant ut av at kuttet var så dypt som det kunne ha blitt uten at senene hadde blitt kuttet av. Råflaks, sa legen. Milimeter om å gjøre. Heldigvis trengtes dermed ingen operasjon, og legen begynte å sy.

Mannen har enda ikke full funksjon i fingrene, men det kommer seg.

Etter vi kom inn slusa og mannen ble sett på, følte jeg at vi ble godt ivaretatt. Det var nervepirrende å vente på legen på undersøkelsesrommet, men jeg antar at legen ikke bare dasset rundt mens vi ventet, tror de sa at det var den eneste legen på vakt.

Men spørsmålet mitt til TS og andre som jobber på legevakt eller akutten er: Hvorfor kom det ingen pleiere ut og tittet raskt på mannen min? Hvorfor måtte vi vente så lenge uten at noen engang sjekket den eneste pasienten på venterommet? Vi kom dit ikke med vondt i hodet eller uggen mage, vi kom dit med et dypt kutt på stedet hvor de som ikke vil leve lengre kutter seg.

Jeg skjønner at de sikkert arbeidet, men det virket ikke som om de hadde det veldig travelt der bak pleksiglasset. Hvorfor kunne de ikke engang avse 30 sekunder for å bedømme om det hastet?

Det kunne ha vært mye mer alvorlig, det hadde de ingen måte å vite, annet enn at mannen ikke hadde kollapset på gulvet. Er det standard praksis å ikke sjekke om det haster før pasienten besvimer eller køsystemet plinger?

Og hvorfor ble hun tydelig irritert over at jeg lurte på om hun kunne si noe om hvor lang tid det ville ta? Jeg var verken sur, aggressiv eller uhøflig.

Det må være fornuftige forklaringer på i det minste noe av dette.

Anonymkode: 0568b...ea9

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

*han gjorde ikke så mye ut av seg, men jeg kunne se at han ikke hadde det bra

Anonymkode: 0568b...ea9

AnonymBruker
Skrevet

Tja- det har vel vært flere saker hvor pasienter har dødd i kø på både legevakt og akuttmottak uten at personalet har oppdaget det men st andre pasienter har reagert etter en god stund… men… så lenge de ikke maser på sykepleieren er det jo godt- de jobber må vite… 

dette var et uforsvarlig innlegg - flere forsiktige vil nøle ennå mer både med å oppsøke hjelp og med å si i fra for SYKEPLEIRE skal få vurdere selv uten mas… 

hpl paragraf 4?? Grunnlag for reaksjon? Ikke egnet? Kan du ikke ta en prat med egen statsforvalter er du snill 

Anonymkode: 71dc9...086

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (8 timer siden):

Jeg har aldri vært på akutten, men jeg dukket opp den gangen venninnen min ble innlagt for å støtte henne. Jeg glemmer aldri at hun, i ekstreme smerter, måtte vente på lege i 5 timer. Det var heldigvis ikke noe farlig, men hun fikk jo ikke ordentlig medisiner før hun hadde blitt undersøkt, så hun lå jo time etter time i et smertehelvete. Da ble jeg sint, men hun ventet tålmodig uten å verken klage eller gjøre noe ut av seg. Jeg skjønner at de må ta de mest akutte tilfellene først, men, sterke magesmerter av ukjent årsak, er ikke det akutt nok? 

Ingen med ekstreme buksmerter må vente i 5 timer på legetilsyn. Slike pasienter blir opptriagert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ingen med ekstreme buksmerter må vente i 5 timer på legetilsyn. Slike pasienter blir opptriagert. 

Det er tull og det vet du. Jeg har både møtt opp med/kommet inn med ambulanse med ekstreme buksmerter flere ganger selv og vært følge ved enda flere anledninger og har opplevd å vente i både 10 og 20 timer tilsammen på legevakt og mottak. Det har vært null tilsyn underveis og mange tunge sukk og spydige kommentarer fra pleiere når de har måttet forholde seg til besvimelser eller vaske blod og spy og mange skremte mennesker rundt. Jeg har også opplevd at både jeg og den jeg har fulgt har blitt sendt hjem igjen, et par ganger uten å engang ha blitt sett på eller vurdert, bare for å bli kjørt dit på nytt i ambulanse, enda sykere, få timer senere. 

Anonymkode: e960b...f4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tull og det vet du. Jeg har både møtt opp med/kommet inn med ambulanse med ekstreme buksmerter flere ganger selv og vært følge ved enda flere anledninger og har opplevd å vente i både 10 og 20 timer tilsammen på legevakt og mottak. Det har vært null tilsyn underveis og mange tunge sukk og spydige kommentarer fra pleiere når de har måttet forholde seg til besvimelser eller vaske blod og spy og mange skremte mennesker rundt. Jeg har også opplevd at både jeg og den jeg har fulgt har blitt sendt hjem igjen, et par ganger uten å engang ha blitt sett på eller vurdert, bare for å bli kjørt dit på nytt i ambulanse, enda sykere, få timer senere. 

Anonymkode: e960b...f4b

Da var nok årsaken at de tenkte buksmertene ikke hadde organisk årsak. Hva ble diagnosen til slutt? R10.4 Annen og uspesifisert smerte i buk og bekken?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva døde hun av? Kanskje hun ble syk da hun kom hjem?

Hvorfor tror du hun var på akuttmottaket i utgangspunktet? Fordi hun var frisk, eller? Hun ble sendt dit av sykehjemmet og ble sendt tilbake dit da hun ble vurdert som frisk på akuttmottaket. Hun hadde et kraftig hjerteinfarkt og store blødninger fra magen, som altså kom ut av rumpa om det ikke var klart. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tror du hun var på akuttmottaket i utgangspunktet? Fordi hun var frisk, eller? Hun ble sendt dit av sykehjemmet og ble sendt tilbake dit da hun ble vurdert som frisk på akuttmottaket. Hun hadde et kraftig hjerteinfarkt og store blødninger fra magen, som altså kom ut av rumpa om det ikke var klart. 

Nei, men noen gamle blir faktisk syke på vei hjem. Så du sier hun kom til akuttmottaket med brystsmerter og blod fra rektum, og at sendte henne hjem uten undersøkelser?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men noen gamle blir faktisk syke på vei hjem. Så du sier hun kom til akuttmottaket med brystsmerter og blod fra rektum, og at sendte henne hjem uten undersøkelser?

Akkurat forløpet på akutten kan jeg ikke si så mye om siden jeg ikke var der, men påstanden om at de kan "se hvem som har vondt og faktisk trenger behandling" er uriktig i mange tilfeller. Noe min bestemor er et bevis på. Hun hadde brystsmerter da hun ankom, ja. Det tok heller ikke lang tid fra hun ble levert på sykehjemmet til hun var tilbake igjen på sykehuset, så hun må ha vært syk og i behov for behandling da hun ble sendt dit første gangen.

Jeg besøkte henne dagen før og da var hun tilsynelatende helt frisk, så det har skjedd fort, heldigvis når utfallet ble som det ble.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat forløpet på akutten kan jeg ikke si så mye om siden jeg ikke var der, men påstanden om at de kan "se hvem som har vondt og faktisk trenger behandling" er uriktig i mange tilfeller. Noe min bestemor er et bevis på. Hun hadde brystsmerter da hun ankom, ja. Det tok heller ikke lang tid fra hun ble levert på sykehjemmet til hun var tilbake igjen på sykehuset, så hun må ha vært syk og i behov for behandling da hun ble sendt dit første gangen.

Jeg besøkte henne dagen før og da var hun tilsynelatende helt frisk, så det har skjedd fort, heldigvis når utfallet ble som det ble.

Skjønner. Det vil selvfølgelig alltid kunne skje en og annen feil. Men dersom en pasient kommer til akuttmottaket grunnet brystsmerter eller blødning fra rektum er det klare retningslinjer for håndtering. Og dette inkluderer alltid blodprøver og EKG (som vil finne hjerteinfarkt), og undersøkelser av buken. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...