AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Som sykepleier på et stort somatisk akuttmottak, så vil jeg bare rette opp i noen feiloppfatninger som omhandler nettopp det: - selv om du er på et akuttmottak, betyr ikke det at det er akutt- akutt. Her kommer det inn pasienter som er kritisk syk og trenger øyeblikkelig hjelp, mens andre er det bare småpjusk med. Akuttmottaket er den største inngangsdøra til å bli innlagt på sykehuset, og for de fleste er det nettopp bare det det er. Mange blir sendt hjem, og har derfor fått kun såkalt poliklinisk behandling. - selv om du er på et akuttmottak, så er du ikke enda innlagt. - om du har ventet i 8 timer på å bli tatt imot av lege, så ikke kjeft på oss. Vi kan ikke gjøre noe med det. Det er systemet som er fucka. - å vente er en god ting. Tenk på de som ikke kan vente. - legevakt og akuttmottak er ikke det samme. Om du har ventet 3 timer på legevakta, og 2 timer på akuttmottaket- så har du ikke ventet 5 timer på samme institusjon. - sulten? Gå og kjøp deg mat eller få noen andre til å skaffe deg det (om du da ikke har blitt bedt om at du faster). Jo, vi kan hente mat og drikke til deg, men bare om vi har tid til det. Og det er sjeldent. - å klage og rope høyest vil ikke skaffe deg mer sympati eller raskere behandling. vi jobber med de verste av de verste pasientene, og er gode på å se hvem som overdriver og hvem som har det ordentlig dårlig. - vi gjør så godt vi kan med de ressurser vi har, men dessverre er det ofte ikke godt nok. Vi er like frustrert over dette som dere. + masse masse mer. Takk for meg. Anonymkode: 8f103...38a 9 3 5
Humle Brumle Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Det er egt ikke lov å utgi seg som helsearbeider her men sikkert gode poeng du kommer med. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Humle Brumle skrev (3 minutter siden): Det er egt ikke lov å utgi seg som helsearbeider her men sikkert gode poeng du kommer med. Har alltid trodd de reglene der dreide seg om å utgi seg som helsepersonell når man gir helsefaglige råd. Det kan vel ikke være ment at helsepersonell skal være sensurert ut av alle debatter? Det er lov å utgi seg som lærer, barnehageansatt, osv osv i andre tråder, så hvor kan ikke da helsepersonell delta som det i tråder hvor det ikke gis medisinskfaglige råd..? Som en generell debatt-betraktning. Anonymkode: 9da2d...8d8 18 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Håper du har fått med deg at folk i krise ikke alltid reagerer rasjonelt for å si det sånn…. Anonymkode: 10d88...5fd 11 4
Humle Brumle Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har alltid trodd de reglene der dreide seg om å utgi seg som helsepersonell når man gir helsefaglige råd. Det kan vel ikke være ment at helsepersonell skal være sensurert ut av alle debatter? Det er lov å utgi seg som lærer, barnehageansatt, osv osv i andre tråder, så hvor kan ikke da helsepersonell delta som det i tråder hvor det ikke gis medisinskfaglige råd..? Som en generell debatt-betraktning. Anonymkode: 9da2d...8d8 Vet ikke jeg det er ikke jeg som lager reglene.
anonymLala Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 (endret) 40 minutter siden, AnonymBruker said: Håper du har fått med deg at folk i krise ikke alltid reagerer rasjonelt for å si det sånn…. Anonymkode: 10d88...5fd Problemet er når disse folkene har en forventning som ikke står i stil til realiteten. Det gjelder nok flesteparten som ikke har jobbet i helsevesenet. Det er ikke slik at noens "jeg har krav på" trumfer andre folks liv, og de sykeste MÅ prioriteres over andre i det TS nevner er et fucka system. For det er det. Fallhøyden blir nok stor for pasienter som forventer at det faktisk er slik TV-serier som dokumenterer fra innsiden forsøker å fremstille det som. Superflott tråd TS. Endret 5. juli 2022 av anonymLala 1
KristinF Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Håper du har fått med deg at folk i krise ikke alltid reagerer rasjonelt for å si det sånn…. Anonymkode: 10d88...5fd Det er jeg veldig klar over.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #8 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Som sykepleier på et stort somatisk akuttmottak, så vil jeg bare rette opp i noen feiloppfatninger som omhandler nettopp det: - selv om du er på et akuttmottak, betyr ikke det at det er akutt- akutt. Her kommer det inn pasienter som er kritisk syk og trenger øyeblikkelig hjelp, mens andre er det bare småpjusk med. Akuttmottaket er den største inngangsdøra til å bli innlagt på sykehuset, og for de fleste er det nettopp bare det det er. Mange blir sendt hjem, og har derfor fått kun såkalt poliklinisk behandling. - selv om du er på et akuttmottak, så er du ikke enda innlagt. - om du har ventet i 8 timer på å bli tatt imot av lege, så ikke kjeft på oss. Vi kan ikke gjøre noe med det. Det er systemet som er fucka. - å vente er en god ting. Tenk på de som ikke kan vente. - legevakt og akuttmottak er ikke det samme. Om du har ventet 3 timer på legevakta, og 2 timer på akuttmottaket- så har du ikke ventet 5 timer på samme institusjon. - sulten? Gå og kjøp deg mat eller få noen andre til å skaffe deg det (om du da ikke har blitt bedt om at du faster). Jo, vi kan hente mat og drikke til deg, men bare om vi har tid til det. Og det er sjeldent. - å klage og rope høyest vil ikke skaffe deg mer sympati eller raskere behandling. vi jobber med de verste av de verste pasientene, og er gode på å se hvem som overdriver og hvem som har det ordentlig dårlig. - vi gjør så godt vi kan med de ressurser vi har, men dessverre er det ofte ikke godt nok. Vi er like frustrert over dette som dere. + masse masse mer. Takk for meg. Anonymkode: 8f103...38a Jeg forstår godt alt dette, og det er som du sier; systemet er fucka. For når man føler seg unormalt syk, har smerter, og/eller er redd og engstelig, da er det ikke lett å være den som må vente i 8 timer for å bli tatt imot av lege, uansett om noen av de timene var på legevakten i forkant. Det er en ekstremt utmattende situasjon for den det gjelder, og det hjelper ikke akkurat på sykdomsføelslen og den helhetlige helsesituasjonen. Når man blir helt totalt utslitt langt inn til margen av et døgn på sykehus, og dermed føle seg veldig mye dårligere når man drar hjem enn når man ankom, er det mange som prøver å unngå det så langt man kan. Både jeg og flere i min storfamilie har opplevd lignende situasjoner som dette, og derfor er det flere ganger gjennom årenes løp at vi har vært på grensen til å trenge legehjelp på legevakt/sykehus, men vi er for syk i øyeblikket til å orke den seansen. Så ja, jeg forstår det du skriver ts, men skulle virkelig ønske det ikke var sånn som dette. Anonymkode: 82638...958 4 1
Daria Skrevet 6. juli 2022 #9 Skrevet 6. juli 2022 Og alt dette er åpenbart for de fleste med noenlunde sosiale antenner, hvertfall så lenge vi ikke befinner oss på et akuttmottak... Det handler sjelden om mangel på kunnskap når folk oppfører seg dårlig på sånne steder, det man primært oppnår med tråder som dette er at en del vegrer seg enda mer for å si fra og be om ting og blir redde for å være til bry i en situasjon hvor man allerede er redd og sårbar og ikke på sitt mest rasjonelle. Det er ikke de som kunne trenge det som tar til seg slike formaninger, deres oppførsel er mer person- enn sted- eller situasjonsavhengig. (Og når klokka har passert midnatt og jeg har vært fire timer på legevakta og fire timer på akuttmottaket, har jeg ventet i åtte timer uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg klager ikke og skylder ikke på noen, men det et ikke da det kan forventes at jeg på eget initiativ skal skille på institusjonene og være forståelsesfull og klarttenkende). 10 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #10 Skrevet 6. juli 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Som sykepleier på et stort somatisk akuttmottak, så vil jeg bare rette opp i noen feiloppfatninger som omhandler nettopp det: - selv om du er på et akuttmottak, betyr ikke det at det er akutt- akutt. Her kommer det inn pasienter som er kritisk syk og trenger øyeblikkelig hjelp, mens andre er det bare småpjusk med. Akuttmottaket er den største inngangsdøra til å bli innlagt på sykehuset, og for de fleste er det nettopp bare det det er. Mange blir sendt hjem, og har derfor fått kun såkalt poliklinisk behandling. - selv om du er på et akuttmottak, så er du ikke enda innlagt. - om du har ventet i 8 timer på å bli tatt imot av lege, så ikke kjeft på oss. Vi kan ikke gjøre noe med det. Det er systemet som er fucka. - å vente er en god ting. Tenk på de som ikke kan vente. - legevakt og akuttmottak er ikke det samme. Om du har ventet 3 timer på legevakta, og 2 timer på akuttmottaket- så har du ikke ventet 5 timer på samme institusjon. - sulten? Gå og kjøp deg mat eller få noen andre til å skaffe deg det (om du da ikke har blitt bedt om at du faster). Jo, vi kan hente mat og drikke til deg, men bare om vi har tid til det. Og det er sjeldent. - å klage og rope høyest vil ikke skaffe deg mer sympati eller raskere behandling. vi jobber med de verste av de verste pasientene, og er gode på å se hvem som overdriver og hvem som har det ordentlig dårlig. - vi gjør så godt vi kan med de ressurser vi har, men dessverre er det ofte ikke godt nok. Vi er like frustrert over dette som dere. + masse masse mer. Takk for meg. Anonymkode: 8f103...38a Gå og handle mat? Bare for å miste plassen sin? Nei det hadde jeg ikke giddet. Mulig det fungerer der du jobber, men der jeg har vært lagt inn får du ikke gå fra plassen din og må spørre for å f.eks gå på do. Å gå til kiosken eller kantina er no go Anonymkode: 9ac50...e95 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg forstår godt alt dette, og det er som du sier; systemet er fucka. For når man føler seg unormalt syk, har smerter, og/eller er redd og engstelig, da er det ikke lett å være den som må vente i 8 timer for å bli tatt imot av lege, uansett om noen av de timene var på legevakten i forkant. Det er en ekstremt utmattende situasjon for den det gjelder, og det hjelper ikke akkurat på sykdomsføelslen og den helhetlige helsesituasjonen. Når man blir helt totalt utslitt langt inn til margen av et døgn på sykehus, og dermed føle seg veldig mye dårligere når man drar hjem enn når man ankom, er det mange som prøver å unngå det så langt man kan. Både jeg og flere i min storfamilie har opplevd lignende situasjoner som dette, og derfor er det flere ganger gjennom årenes løp at vi har vært på grensen til å trenge legehjelp på legevakt/sykehus, men vi er for syk i øyeblikket til å orke den seansen. Så ja, jeg forstår det du skriver ts, men skulle virkelig ønske det ikke var sånn som dette. Anonymkode: 82638...958 Når dere ikke har orket å oppsøke legehjelp på legevakt/sykehus, og det har gått bra er det vel tegn på at dere ikke trengte det? Ærlig talt, tilbudet i Norge er bra, selv om du ikke får komme til lege med engang med mindre du er alvorlig syk. Er du villig til å betale mer i skatt for å få bedre akuttilbud? Anonymkode: 6df65...c79
Daria Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du villig til å betale mer i skatt for å få bedre akuttilbud? Anonymkode: 6df65...c79 Med glede, selv om mine endringer i hovedsak er gode. Det er få ting jeg betaler skatt for med en større entusiasme enn helsevesenet. 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #13 Skrevet 6. juli 2022 Jeg ble plutselig sendt på huet og rævva ut igjen i halvveis bevisstløs tilstand midt på natta, så akuttmottaket kan brenne i helvete om spør du meg. Anonymkode: 10d88...5fd 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #14 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble plutselig sendt på huet og rævva ut igjen i halvveis bevisstløs tilstand midt på natta, så akuttmottaket kan brenne i helvete om spør du meg. Anonymkode: 10d88...5fd Akuttmottaket er ikke noe hotell. Trodde du det? Anonymkode: e077e...8cb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #15 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akuttmottaket er ikke noe hotell. Trodde du det? Anonymkode: e077e...8cb Nei, for jeg drar ikke på hotell når jeg er alvorlig syk. Dustesvar. Anonymkode: 10d88...5fd 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Som sykepleier på et stort somatisk akuttmottak, så vil jeg bare rette opp i noen feiloppfatninger som omhandler nettopp det: - selv om du er på et akuttmottak, betyr ikke det at det er akutt- akutt. Her kommer det inn pasienter som er kritisk syk og trenger øyeblikkelig hjelp, mens andre er det bare småpjusk med. Akuttmottaket er den største inngangsdøra til å bli innlagt på sykehuset, og for de fleste er det nettopp bare det det er. Mange blir sendt hjem, og har derfor fått kun såkalt poliklinisk behandling. - selv om du er på et akuttmottak, så er du ikke enda innlagt. - om du har ventet i 8 timer på å bli tatt imot av lege, så ikke kjeft på oss. Vi kan ikke gjøre noe med det. Det er systemet som er fucka. - å vente er en god ting. Tenk på de som ikke kan vente. - legevakt og akuttmottak er ikke det samme. Om du har ventet 3 timer på legevakta, og 2 timer på akuttmottaket- så har du ikke ventet 5 timer på samme institusjon. - sulten? Gå og kjøp deg mat eller få noen andre til å skaffe deg det (om du da ikke har blitt bedt om at du faster). Jo, vi kan hente mat og drikke til deg, men bare om vi har tid til det. Og det er sjeldent. - å klage og rope høyest vil ikke skaffe deg mer sympati eller raskere behandling. vi jobber med de verste av de verste pasientene, og er gode på å se hvem som overdriver og hvem som har det ordentlig dårlig. - vi gjør så godt vi kan med de ressurser vi har, men dessverre er det ofte ikke godt nok. Vi er like frustrert over dette som dere. + masse masse mer. Takk for meg. Anonymkode: 8f103...38a klage og rope høyest vil ikke skaffe deg mer sympati eller raskere behandling. vi jobber med de verste av de verste pasientene, og er gode på å se hvem som overdriver og hvem som har det ordentlig dårlig. Vel, det er nok ikke alltid så sort/hvitt. Har egen erfaring med akkurat dette. Kunne ikke så mye for at smertene var uutholdelig pluss at jeg var redd, samt at jeg ble ikke lyttet til. Så ble sendt hjem, men ble hastet tilbake 2 timer etterpå, med sepsis. Så vennligst ikke tro at dere vet, dere MÅ vite. Den gangen kunne jeg ha mistet livet, og det hadde ene og alene vært akutten sin feil! Ikke min... Jeg er ikke helsepersonell og er utdannet, men den gangen visste jeg altså best på hele sykehuset. Men jeg har ikke kjeftet eller ikke godtatt at "helsepersonell kan også gjøre feil" jeg måtte jo bare godta at jeg ikke fikk lovpålagt helsehjelp den gangen, at jeg kunne blitt en del av en satistik der helseforetakene sier "vi skal lære av denne feilen" "synd når unge folk ikke får den helsehjelpen de trenger" Farlig veldig farlig med slike holdninger fra sykehusene. Helt hinsides faktisk! Anonymkode: 57096...c32 9 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, for jeg drar ikke på hotell når jeg er alvorlig syk. Dustesvar. Anonymkode: 10d88...5fd Nei, du var jo ikke alvorlig syk om du ble dimittert. Anonymkode: e077e...8cb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, du var jo ikke alvorlig syk om du ble dimittert. Anonymkode: e077e...8cb Nei Anonymkode: 10d88...5fd
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, du var jo ikke alvorlig syk om du ble dimittert. Anonymkode: e077e...8cb Feil. Slutt å uttale deg om ting du ikke vet nok om. Anonymkode: 10d88...5fd 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Som sykepleier på et stort somatisk akuttmottak, så vil jeg bare rette opp i noen feiloppfatninger som omhandler nettopp det: - selv om du er på et akuttmottak, betyr ikke det at det er akutt- akutt. Her kommer det inn pasienter som er kritisk syk og trenger øyeblikkelig hjelp, mens andre er det bare småpjusk med. Akuttmottaket er den største inngangsdøra til å bli innlagt på sykehuset, og for de fleste er det nettopp bare det det er. Mange blir sendt hjem, og har derfor fått kun såkalt poliklinisk behandling. - selv om du er på et akuttmottak, så er du ikke enda innlagt. - om du har ventet i 8 timer på å bli tatt imot av lege, så ikke kjeft på oss. Vi kan ikke gjøre noe med det. Det er systemet som er fucka. - å vente er en god ting. Tenk på de som ikke kan vente. - legevakt og akuttmottak er ikke det samme. Om du har ventet 3 timer på legevakta, og 2 timer på akuttmottaket- så har du ikke ventet 5 timer på samme institusjon. - sulten? Gå og kjøp deg mat eller få noen andre til å skaffe deg det (om du da ikke har blitt bedt om at du faster). Jo, vi kan hente mat og drikke til deg, men bare om vi har tid til det. Og det er sjeldent. - å klage og rope høyest vil ikke skaffe deg mer sympati eller raskere behandling. vi jobber med de verste av de verste pasientene, og er gode på å se hvem som overdriver og hvem som har det ordentlig dårlig. - vi gjør så godt vi kan med de ressurser vi har, men dessverre er det ofte ikke godt nok. Vi er like frustrert over dette som dere. + masse masse mer. Takk for meg. Anonymkode: 8f103...38a Dette må du få skrevet ut, så det blir hengende på veggene rundt på akuttmottakene så folk oppfører seg. Kan ikke la syke folk oppføre seg som griser eller tullinger. Eller tenk å være så frekk og skade seg utenfor legerns åpningstid. Anonymkode: 7825a...9a7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå