Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter snart fra Osloområdet til en bitteliten bygd i Møre og Romsdal. Vi kjenner ingen der, og flytter fordi vi liker naturen i området. Hva bør vi forberede oss på, bortsett fra det åpenbare (MYE REGN)? 😅 

Anonymkode: fcea0...e75

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til 😛

Anonymkode: 55943...7b9

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i møre og Romsdal?  Lykke til 

Anonymkode: 53554...0b9

• Liker 1
Skrevet

Mye kaffedrikking. Og å være utadvendte. 
Er bygda lita nok gjeld det også å alltid ha ok ryddig heim og å være påkledd. Folk kommer bare å stikker hodet inn når det passer dem. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Håper du er glad i kake! 😁

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Møre og Romsdal er relativt stort, det er stor forskjell på sunnmøringar og romsdalingar f.eks. 
Vi har fin natur og fine folk her 😊

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

At folk glor veldig, og hvis dere snakker oslodialekt kan dere bli herma etter. Kjønnsrollene er veldig stereotype og gammeldagse, idealet for en kvinne er å ha ryddig hus og lage karamellpudding fra bunnen, mennene skal se fotball. 

Fin natur. Fordel å være utadvendt og tåle sladder og baksnakking. 

Anonymkode: 21276...d93

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Forbered dere på å bli regna som inflyttere for alltid. Det kan vere vanskelig å få innpass sosialt også for eventuelle barn.

Holdningene til Oslo, innvandrere, LGBTQ+, folk som ikke følger normer og regler, tykke, tynne, er for mye eller for lite, sånn eller slik er ofte en god del snevrere enn en helt tror på før en er der selv.

Som noen nevner over, ver forberedt på kake. Sunnmørske kakebord er spesiellt episke.

Ver forberedt på at ting oftere er langt unna og at ting tar tid, avhengig av hvor dere flytter er det også lurt å tenke over at man kan bli innesperra i bygda noen dager pga ras eller vær, det ordner seg stort sett men innimellom er det ikke mulig med hverken helikopter eller ferge.

Hilsen utflytta sunnmøring som har valgt Groruddalen over sunnmøre så det er bra noen drar hin vegen og.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Det er først og fremst Romsdalsområdet vi tenker på. Kake og fjell er vi glade i, så den biten skal gå veldig bra! 😄 

Verken jeg eller samboer er spesielt utadvendte, så jeg er nok mest spent på om vi blir totalt ensomme eller om vi klarer å skaffe oss et nettverk her... 😅  

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Forbered deg på elendig utvalg i matbutikken.

Anonymkode: 1e58b...0fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (29 minutter siden):

Hilsen utflytta sunnmøring som har valgt Groruddalen over sunnmøre

At det går an  !         Bare helt utrolig     😲

Anonymkode: 8e612...29f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At det går an  !         Bare helt utrolig     😲

Anonymkode: 8e612...29f

Haha 😄

Jeg trives utrolig godt i Groruddalen, fine folk, alt er tilgjengelig og ingen bryr seg for mye.

Jeg skyr sunnmøre for alt det er verdt, drar kun tilbake for pliktbesøk til nær familie med ujevne mellomrom.

Første gang samboer var med hadde vi blitt observert på den lokale shellstasjonen og innen vi kom til sentrum hadde ryktet spredd seg såpass  at vi merka vi ble beglodd. Samboer trodde jeg overdreiv til han merka at ei som jobba på Princess regelrett løp å ringte noen når vi passerte (etter at hun hadde fått en god kikk) Hun var en tidligere klassekamerat av meg. Folk jeg ikke har snakka med på 10+ år visste navnet hans og på campingen ble han omtalt som bygutten før han engang fikk åpna kjeften stakkar😂

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (2 minutter siden):

Haha 😄

Jeg trives utrolig godt i Groruddalen, fine folk, alt er tilgjengelig og ingen bryr seg for mye.

Jeg skyr sunnmøre for alt det er verdt, drar kun tilbake for pliktbesøk til nær familie med ujevne mellomrom.

Første gang samboer var med hadde vi blitt observert på den lokale shellstasjonen og innen vi kom til sentrum hadde ryktet spredd seg såpass  at vi merka vi ble beglodd. Samboer trodde jeg overdreiv til han merka at ei som jobba på Princess regelrett løp å ringte noen når vi passerte (etter at hun hadde fått en god kikk) Hun var en tidligere klassekamerat av meg. Folk jeg ikke har snakka med på 10+ år visste navnet hans og på campingen ble han omtalt som bygutten før han engang fikk åpna kjeften stakkar😂

Wow! 😅 Er det lov å spørre ca. hvor stor bygd/sted dette er?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wow! 😅 Er det lov å spørre ca. hvor stor bygd/sted dette er?

Tettsted med over 7K innbyggere.

Muligens en av de særere stedene😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nevrosererroser skrev (1 time siden):

Tettsted med over 7K innbyggere.

Muligens en av de særere stedene😅

Oi...

Noen av stedene vi ser på har bare et par hundre innbyggere, veldig spent på hvordan det er å være nyinnflytter der!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er bedre enn Ørsta Volda 

Anonymkode: 8453e...59f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar! Det er først og fremst Romsdalsområdet vi tenker på. Kake og fjell er vi glade i, så den biten skal gå veldig bra! 😄 

Verken jeg eller samboer er spesielt utadvendte, så jeg er nok mest spent på om vi blir totalt ensomme eller om vi klarer å skaffe oss et nettverk her... 😅  

Er det Molde er folk kjent for å være ganske lukka, men ellers i Romsdal/Nordmøre er folk stort sett åpne og imøtekommende mot nye folk. Hilsen innflytta sunnmøring

Anonymkode: a192f...e45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At folk glor veldig, og hvis dere snakker oslodialekt kan dere bli herma etter. Kjønnsrollene er veldig stereotype og gammeldagse, idealet for en kvinne er å ha ryddig hus og lage karamellpudding fra bunnen, mennene skal se fotball. 

Fin natur. Fordel å være utadvendt og tåle sladder og baksnakking. 

Anonymkode: 21276...d93

Det var det dummeste jeg har lest på lenge ! 
Har du vært utafor Oslogryta ? 

Anonymkode: 382f6...15c

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Nevrosererroser skrev (7 timer siden):

Forbered dere på å bli regna som inflyttere for alltid. Det kan vere vanskelig å få innpass sosialt også for eventuelle barn.

Holdningene til Oslo, innvandrere, LGBTQ+, folk som ikke følger normer og regler, tykke, tynne, er for mye eller for lite, sånn eller slik er ofte en god del snevrere enn en helt tror på før en er der selv.

Som noen nevner over, ver forberedt på kake. Sunnmørske kakebord er spesiellt episke.

Ver forberedt på at ting oftere er langt unna og at ting tar tid, avhengig av hvor dere flytter er det også lurt å tenke over at man kan bli innesperra i bygda noen dager pga ras eller vær, det ordner seg stort sett men innimellom er det ikke mulig med hverken helikopter eller ferge.

Hilsen utflytta sunnmøring som har valgt Groruddalen over sunnmøre så det er bra noen drar hin vegen og.

Kona og jeg bor nå i liten sumnnmørsbygd nr fem i løpet av tolv år, og har knapt merka noe til noe negativt blant bygdefolket i forbindelse med at vi er skeiv. Og vi har vert ganske synlig skeiv i alle fall de siste fem årene. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
C8H10N4O2 skrev (1 minutt siden):

Kona og jeg bor nå i liten sumnnmørsbygd nr fem i løpet av tolv år, og har knapt merka noe til noe negativt blant bygdefolket i forbindelse med at vi er skeiv. Og vi har vert ganske synlig skeiv i alle fall de siste fem årene. 

Så bra☺️

Jeg har desverre veldig dårlige erfaringer med sunnmøringer og fordommer mot alt mellom himmel og jord men at du og fruen møtes på skikkelig vis er godt å høre.

For meg ble det for snevert i hjembygda, jeg følte jeg gikk i evig konflikt med mine egne prinsipp og moral blant annet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...