AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Altså vedkommende trenger ikke hjelp eller instruksjoner på noe vis, bare er tydelig pratesyk el. Er det frekt å be vedkommende prate med noen andre? Anonymkode: 6549d...472
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Ja, det syns jeg. Anonymkode: a762a...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Da tar jeg sakte på meg hodetelefoner uten å bryte øyekontakt. Så stirrer jeg bare til de går sin vei. Anonymkode: bff49...a2b 2
Anonymous 91 Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Kan hende personen er ensom. Så ja, det er frekt 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 Hvorvidt det er frekt eller ikke å avvise noen kommer da helt an på hvordan man leverer budskapet... Fremmede som tar kontakt for å prate gjør jo ikke dette for å være slemme. Har man normal folkeskikk og empati man bør finne på en plausibel unnskyldning, og si det på en hyggelig og ydmyk måte. Anonymkode: 3fead...543 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Jeg bare stopper å svare og fortsetter å lese i boken min Anonymkode: 58d00...a0f 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Må tilføye at dette var en yngre person, ikke en eldre. Hadde ikke fått meg til å avvise en eldre person, synes de er koselige. Dette var en person i 30-årene som lurte på hva jeg synes om tingene han hadde kjøpt. Ble så forbauset at jeg sikkert måpte litt og sa bare at han sikkert kunne spørre noen andre. Ts Anonymkode: 6549d...472
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 Prater gjerne litt med en fremmed jeg, om det føles naturlig i situasjonen. Opplevde derimot en masete person en gang, som pratet i et sett hele togturen. Utav det blå begynner h*n å kommentere utseendet mitt på en uforskammet måte. Anonymkode: c060c...fa7 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 Hvis det er en hyggelig opplevelse for meg også, så ja. Er det ikke det, tar jeg på headset eller åpner en bok, og snur meg vekk med et "jeg skal lese litt nå" Anonymkode: ee618...63a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 Nei, du er ikke pliktig til å underholde folk du ikke kjenner. Hvis de er kule og samtalen interessant kan jeg godt prate med fremmede, men hvis det bare går på tomgang eller jeg er sliten ol avslutter jeg samtalen. Anonymkode: a5b4e...f5e 4
Daria Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 Så lenge mam gjør det oå en ok måte er det ikke mer frekt å avvise en samtale enn det er å initiere den. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 Jeg kunne funnet på å gått av på neste stasjon, uavhengig av om det var der jeg skulle av eller ikke 😅 Er derfor alltid greit å tydelig ha hodetelefoner på, da pleier folk å la deg være i fred. Jeg mener ikke det er frekt å be personen prate med noen andre, men jeg personlig ville aldri klart å si det 😅 Anonymkode: a6abc...40e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 Er det rart nordmenn blir tatt for å være et kaldt folkeslag🤷♀️ Jeg synes ni av ti ganger at det er hyggelig å prate med tilfeldige folk jeg treffer på tog, fly eller andre steder der man er stuck med noen lenge. Har fått noen riktig gode venner på den måten. Hvis jeg får nok, sier jeg bare at jeg skal sove litt eller lese. Null problem! Anonymkode: ae13c...597 6
Nevrosererroser Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 Jeg skjønner ikke hvorfor det er mer OK å prate til fremmede enn å avvise fremmede? Om en part er pratesyk og ensom men den andre vil vere i fred så er det vel rimelig at den pratesyke bør finne noen som matcher dem litt bedre enn en person som ikke ønsker å prate? Jeg har ikke kapasitet til å håndtere både reise og fremmede mennesker som krever oppmerksomhet. At man må utveksle noen høfflighetsfraser eller hjelpe til ved behov har jeg full forståelse for at man må vere forberedt på men ikke hele samtaler bare en part ønsker. 5
Daria Skrevet 6. juli 2022 #15 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det rart nordmenn blir tatt for å være et kaldt folkeslag🤷♀️ Jeg synes ni av ti ganger at det er hyggelig å prate med tilfeldige folk jeg treffer på tog, fly eller andre steder der man er stuck med noen lenge. Har fått noen riktig gode venner på den måten. Hvis jeg får nok, sier jeg bare at jeg skal sove litt eller lese. Null problem! Anonymkode: ae13c...597 Du synes det er hyggelig,, for andre kan det være hvor som helst på skalaen fra mildt irriterende til fullt angstanfall, uten at de er kalde av den grunn. Lever du alltid etter den regelen at din måte er den eneste rette og alle andre burde følge ditt eksempel? Jeg har hatt genuint hyggelige samtaler med fremmede på toget, og jeg har hatt opplevelser som har vært ubehagelig og skremmende. Som regel har de førstnevnte oppstått spontant og naturlig, men de sistnevnte ligger mer opp mot det som skildres i HI - fremmede som bare tar kontakt uten grunn og "vil bare prate". Har man hatt noen sånne opplevelser, blir man mer skeptisk pg avvisende. 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 Dette er så ufattelig norsk! Vi skades ikke av å måtte prate med noen utenfor vennekretsen vel? Har hatt noen av de mest interessante samtalene i mitt liv med taxisjåfører, medpassasjerer eller tilfeldige mennesker jeg har møtt. Om man er helt ute av stand til å ha en samtale, så går det jo an å unnskylde seg og gå på toalettet eller noe. Om de fortsetter å prate så kan man vel heller si unnskyld, men jeg har litt vondt i hodet/er veldig trøtt/ hadde tenkt å lese...? Anonymkode: fcb6e...f0e 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 Daria skrev (28 minutter siden): Du synes det er hyggelig,, for andre kan det være hvor som helst på skalaen fra mildt irriterende til fullt angstanfall, uten at de er kalde av den grunn. Lever du alltid etter den regelen at din måte er den eneste rette og alle andre burde følge ditt eksempel? Jeg har hatt genuint hyggelige samtaler med fremmede på toget, og jeg har hatt opplevelser som har vært ubehagelig og skremmende. Som regel har de førstnevnte oppstått spontant og naturlig, men de sistnevnte ligger mer opp mot det som skildres i HI - fremmede som bare tar kontakt uten grunn og "vil bare prate". Har man hatt noen sånne opplevelser, blir man mer skeptisk pg avvisende. Eh. Det er ikke sånn jeg leser TS. Når man kommer i snakk med noen på toget er det gjerne med en fremmed, og man begynner å snakke om random greier. I disse dager kunne jeg for eksempel sett for meg at jeg startet med å nevne flystreiken hvis jeg skulle ta initiativ til en samtale på fly eller tog. Ikke fordi jeg trenger hjelp eller tips, men fordi det kunne være en naturlig inngang til en samtale. jeg skjønner at dette kan være vanskelig å håndtere hvis man har angst, men folk flest har ikke angst. Dessuten er det dessverre slik at man gjerne ser folk som kalde og avvisende hvis de ikke er mottakelige for å si «hei», smile eller slå av en prat. Det er en av ulempene med å ha angst. Jeg har venner som klager over at de sliter med å få seg venner, men som samtidig er av typen som verken sier «hei» eller snakker med fremmede. De har ikke angst, de liker bare ikke å snakke med fremmede. Men da er det jo ikke så rart at de sitter der alene, da. Det kan faktisk være at den du sitter ved siden av har noe viktig å komme med til akkurat deg, selv om kjønn, alder, vektklasse eller klesstil ikke synes å passe deg. Eller selv om du ikke ønsker å bli vennen til vedkommende. Jeg har fått masse kule tips og innspill fra mennesker jeg ikke har møtt før eller siden, jeg har datet en jeg ble kjent med på fly, jeg fikk låne bilstoler av barnebarnet til ei jeg satt sammen med på toget. Jeg har fått tips fra en frisør om hvordan man klipper en gutt, fra en legespesialist om noen medisinske greier, fra en rørlegger om noen problemer vi hadde på badet, fra en gartner om planting på hytta. Ingen andre steder treffer jeg så mange yrkesgrupper med så god tid… Jeg ser jo selvsagt an at jeg ikke plager folk med spørsmål, men vi utveksler gjerne kunnskap og tanker på ulike områder, slik at begge sitter igjen med ny innsikt. Jeg har jo også mine kunnskapsfelt der jeg har mye å bidra med. De aller fleste mennesker er hyggelige å snakke med i slike situasjoner, og jeg har opplevd to ganger at jeg har hjulpet folk med flyskrekk til å glemme at de var redde. Men det er klart at det kan bli lange timer hvis man ikke liker sidemannen, og hvis man ikke klarer å være åpen om at man vil ha fred. Anonymkode: ae13c...597 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #18 Skrevet 6. juli 2022 nordmenn ass! alt for redd for andre mennesker... Anonymkode: 2c7dc...29a 3
Daria Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eh. Det er ikke sånn jeg leser TS. Når man kommer i snakk med noen på toget er det gjerne med en fremmed, og man begynner å snakke om random greier. I disse dager kunne jeg for eksempel sett for meg at jeg startet med å nevne flystreiken hvis jeg skulle ta initiativ til en samtale på fly eller tog. Ikke fordi jeg trenger hjelp eller tips, men fordi det kunne være en naturlig inngang til en samtale. Anonymkode: ae13c...597 For deg en naturlig inngang til en samtale, for meg ut-av-det-blå- tomprat jeg ikke ser noen grunn til å ta initiativ til i utgangspunktet, og noe helt annet enn å "komme i snakk". Hvis begge parter er interessert å prate er det selvfølgelig bate fint, men min erfaring med folk som synes det er helt naturlig å dra igang en samtale med fremmede helt umotivert, er at de ikke er de beste på å fange opp signaler på om motparten faktisk deler deres ønske om denne samtale - de liker å prate, ergo må alle like detm Jeg lurer jo litt på om denne legen og frisøren faktisk syntes det var så stas å bruke togturen til å gi gratis fagråd og veiledning... Som bibliotekar kan jeg synes dey et veldig gøy å snakke om bøker, men ikke nødvendigvis å bli pumpet på konkrete tips og spørsmål på fritiden. 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Skrevet 6. juli 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette er så ufattelig norsk! Vi skades ikke av å måtte prate med noen utenfor vennekretsen vel? Har hatt noen av de mest interessante samtalene i mitt liv med taxisjåfører, medpassasjerer eller tilfeldige mennesker jeg har møtt. Om man er helt ute av stand til å ha en samtale, så går det jo an å unnskylde seg og gå på toalettet eller noe. Om de fortsetter å prate så kan man vel heller si unnskyld, men jeg har litt vondt i hodet/er veldig trøtt/ hadde tenkt å lese...? Anonymkode: fcb6e...f0e At du kjeder deg på flyet er ikke mitt problem, jeg er introvert, og hater småprating. Det gjør meg da ikke til et dårlig menneske som må finne på unnskyldninger for å slippe å prate med andre mennesker. Anonymkode: bff49...a2b 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå