Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare spørre. Er det en rettighet å reise på ferie? Nå har mitt barn familie i utlandet, så reiste på lavbudsjett i mange år. Familien dekte opphold.  Vi bodde hos dem. Helt vanlig hverdag. Dvs jeg kjøpte flybilletter, de dekket alt av opphold og mat. De tok oss inn. De andre årene, reiste til venner og familie. Hvilke forventninger forteller du din barn. Du er voksen. Barna vil bare oppleve ting. Å gå på stranden, eller fisketur i nærområdet. Det er sånn å være fattig, men likevel se hva har du rundt deg, i nærområdet. Datteren snakker fortsatt om en strandtur hvor vi gravde etter skjell og spiselige ting. Helt gratis ting, men vi sto opp tidlig om morgenen for å få med fjære. 

Vi har også vært hos venner. Familie og litt til på besøk. Men det har hele tiden vært mitt valg. Ikke at barnet ville reise hit eller dit. Og hun har elsket de feriene vi har hatt. Kjørt til venner. Sove over på annen plass, noe nytt. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Underlig innlegg🤷🏼‍♀️ Dere reiser til utlandet hvert år, men mener at andre bør prisgi nærområdet?? Eller? Dette var bare rart…. 
Mener du egentlig bare å fortelle om hvor heldig dere er? 

Anonymkode: 1c4e0...54a

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du spørre om det? Med mindre du er helt blåst vet du jo at det ikke er en rettighet.

Anonymkode: a2742...515

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt spesielt å ikke vite det, men svaret er: nei, det er ingen rettighet man har å kunne dra avgårde på ferie.

Man har likevel rett på ferie, som arbeidstaker, i de aller fleste tilfeller. Det kan du lese mer om hos arbeidstilsynet.

Anonymkode: 8b322...17d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg reiste til utlandet hver annet år, da jeg ønsket at barnet mitt skulle ha kontakt med sin far og hannes familie. Dette er fortid. Barnet et voksen i dag. Men, da annet hvert år reiste vi til familie og venner. Feriebudsjettet var på 2000 kr. For 2 uker. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (Akkurat nå):

Jeg reiste til utlandet hver annet år, da jeg ønsket at barnet mitt skulle ha kontakt med sin far og hannes familie. Dette er fortid. Barnet et voksen i dag. Men, da annet hvert år reiste vi til familie og venner. Feriebudsjettet var på 2000 kr. For 2 uker. 

Fint at du informerer👍🏻 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget ditt, men våre barn har aldri hatt noen forventninger om dyre sydenturer o.l.

Vi har reist på hytta,teltturer,sverigetur,Liseberg(har vært det mest kostbare vi har gjort som familie..),overnatting hos familie,dratt på stranda,kost oss hjemme osv.

Ikke nødvendigvis ting som koster skjorta.

• Liker 2
Skrevet

Glem charter. Se på flybilletter, jeg bestilte flybiletter sånn 6-8 mnd fram i tid. Det handler om planlegging, noe jeg har skjønt at folk ikke gjør i dag. Dengang, ja mange år siden. Kjøpte flybillett i god tid. Familien til datteren tok alltid imot oss. Har hatt ferie i Frankrike i 3 uker som har kostet meg kanskje 6 000. Ja altså i tillegg til flybillett. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (2 minutter siden):

Glem charter. Se på flybilletter, jeg bestilte flybiletter sånn 6-8 mnd fram i tid. Det handler om planlegging, noe jeg har skjønt at folk ikke gjør i dag. Dengang, ja mange år siden. Kjøpte flybillett i god tid. Familien til datteren tok alltid imot oss. Har hatt ferie i Frankrike i 3 uker som har kostet meg kanskje 6 000. Ja altså i tillegg til flybillett. 

Haha! Du kjører ditt eget løp i denne tråden👌🏻😂😂

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det ikke en rettighet. Det vet du selv også. Men det var kanskje fint for deg å få skrytt litt av ferieturene dine 🙄

Anonymkode: 4398e...286

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Poenget mitt, annet hvert år dro vi ikke til familien i Frankrike. Men brukte nærmiljøet. Gode venner og familie. Dro til Asker flere ganger. Bodd hos nære helt gratis. Dro til Oslo, omvisning på slottet. Da begynte barnet å bli eldre.  Omvisning på operaen. Det var skikkelig bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp (90-tallet) var det å reise på ferie å dra på hytta til bestefar å hjelpe til i slåtten. Ellers var vi hjemme hele sommeren. Vi hadde ikke god økonomi, men jeg har allikevel mange flotte sommerminner fra turer i nærområdet, rabarbra med sukker og den uka vi arbeidet med slåtten. 

Anonymkode: f205f...f86

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men mange nordmenn tror det. 

Anonymkode: 79960...f29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha! Du kjører ditt eget løp i denne tråden👌🏻😂😂

Selvfølgelig. Du kan ta telttur, fisketur. Dra på hytta. Leie deg en hytte.  Dra til nabobyen. Se på biblioteket. Vær turist i egen by. 
Du trenger ikke reise. Ta for deg nærmiljøet. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig. Du kan ta telttur, fisketur. Dra på hytta. Leie deg en hytte.  Dra til nabobyen. Se på biblioteket. Vær turist i egen by. 

Oki😂

Jævlig snål og gøyal tråd. Du er komisk, TS👌🏻😂

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldig da. Vi har ingen familie i andre land vi kan dra til, heller ikke i andre byer i Norge. 

Vi bruker nærmiljøet vi. Men de beste minnene jeg var fra barndommen er fra da vi dro til Spania, Liseberg og campingferie. Dette vil jeg gjerne gi mine barn også. 

Anonymkode: 24090...67f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (Akkurat nå):

Du skjønner vel at ikke alle har familie i Frankrike de kan snylte på eller egen hytte? Du kan ikke sammenligne din  privilegerte feriemulighet med de som ikke har familie i utlandet, hytte eller penger til å leie hytte.

Anonymkode: b80bf...b6b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oki😂

Jævlig snål og gøyal tråd. Du er komisk, TS👌🏻😂

Enig! Ts er vel en av de brukerne som kan lage morsomme tråder her inne!

Anonymkode: 2fb0b...59a

Skrevet

Jeg ser helt ærlig ikke hvorfor såpass mange svarer så krasst på HI. Jeg er enig i at TS sikkert vet at ferietur ikke er en rettighet, så muligens et litt merkelig spørsmål, men utover det var det da ikke noe galt med spørsmålet. Hadde hun vært ute etter å skryte, vil jeg tro hun hadde smurt litt tykkere på.

Da jeg vokste opp sparte foreldrene mine hele året for å ha råd til å dra på kjøreferie til familien på andre siden av landet. At TS forteller om ferie i utlandet hos familien er jo egentlig i samme kategori, bortsett fra at familien bor i utlandet. Høres ikke akkurat ut som et skryteinnlegg skrevet for å imponere.

Jeg er for at folk velger den ferien de selv ønsker og har råd til, og så kan man lære barna å glede seg over det positive ved akkurat deres ferie, istedet for å sammenligne med andres ferie. Da jeg var liten reiste flere av vennene til "syden" hver sommer, men selv om jeg var litt misunnelig på dem så opplevde jeg mine egne ferieturer til familie i Norge som helt fantastiske. Jeg så også gleden i å bare være hjemme og kose meg og nyte sommerfri.
Ferien blir for barna hva foreldrene gjør den til, og det skal ofte ikke så mye til før barna bygger fine minner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig! Ts er vel en av de brukerne som kan lage morsomme tråder her inne!

Anonymkode: 2fb0b...59a

Imponerende👍🏻 Gode tråd-ferdigheter. 
Gi ferieråd? Bare komisk😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...