AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Må bare blåse litt ut. Sendte datteren min på 16 til legen alene for første gang. Hadde forklart legekontoret da jeg ringte at hu skulle ta en allergitest. Vi har ventet lenge på denne legetimen, og for at det ikke skal påvirke testen, har hun ikke kunnet ta allergimedisin. Det betyr at hun har slitt en del i det siste. Hu har avlyst campingturer med vennene sine for hun orker ikke være ute stakkar. Endelig kom timen. Instruerte henne i hva hun skulle si rett før hu gikk inn, nevnte blå resept, øye- nese og tabletter. Så ringer jeg henne etterpå. Da har hu fått noen Livostin øyedråper til nesten 300 kr, og nesespray for 2-10 åringer. Ikke på blå resept for det var visst ikke vits å ta!? Dette er da medisiner vi kunne ha kjøpt til henne uten å ha resept jo. Faren hennes er og veldig allergisk, om måtte høre med han nå, han betaler bare en brøkdel av det når han har det på blå resept. Hele vitsen var jo å få det bekreftet for å få det på blå resept. Off. Er like irritert på meg selv, for burde har vært med henne. Jeg pendler til jobb, så ikke alltid så lett. Faren er vekkreist. Så da må vi bestille ny time og betalt nesten 400 kr i medisiner vi hadde hjemme allerede. Må legge til at datteren min hadde glemt å nevne det med blå resept til legen. Men er det ikke logisk at han tar en test og gir blå resept for medisiner enn at vi må ut med dyre sllergimesiner kjøpt uten resept? Da hun ba de i resepsjonen om nye time fikk hun ikke det heller. Anonymkode: ad04d...a92 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Først og fremst må allergidiagnosen påvises hos pasienten. Det er ingen enkel sak, folk tror det bare er å ta en blodprøve 🙄 Dessuten er det ikke bare å FÅ medisiner på blå resept, det er flere kriterier som skal oppfylles. Du hadde et bestillerverk klar, og er skuffet fordi legen ikke oppfylte dine ønsker. Det betyr ikke at legens vurdering var feil - tvert imot. Gå privat og betal for det, dersom dere tror at legekontorer er en butikk. Anonymkode: af484...fbc 31 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Først og fremst må allergidiagnosen påvises hos pasienten. Det er ingen enkel sak, folk tror det bare er å ta en blodprøve 🙄 Dessuten er det ikke bare å FÅ medisiner på blå resept, det er flere kriterier som skal oppfylles. Du hadde et bestillerverk klar, og er skuffet fordi legen ikke oppfylte dine ønsker. Det betyr ikke at legens vurdering var feil - tvert imot. Gå privat og betal for det, dersom dere tror at legekontorer er en butikk. Anonymkode: af484...fbc For å få allergimedisin på blå resept må du ha symptomer og du må ta en blodprøve. Hu har jo symptomene, og hvorfor legen valgte å ikke ta blodprøve må jeg jo ringe for å om høre imorgen. Allergi mot pollen er noe som er vanlig å få på blå resept, det vet jeg da hele familien på faren sin side er allergiske. Dette vet jeg datteren min nevnte til legen og. Vi har nettopp flyttet hit, så det er første gang hos denne legen. Burde helt klart aldri ha sendt henne alene, dette var bortkasta tid og ressurser. Attpå til har han gitt henne feil medisiner, så den nesesprayen for 2-10 åringer var for bihulebetennelse. Det bekreftet legekontoret etterpå. Men da var det for sent, hu hadde jo allerede hentet den. Anonymkode: ad04d...a92 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Min fastlege tar ikke lenger allergitester. Ble henvist til øre/nese/hals avd (privat) for prikktest. Anonymkode: 572a9...27a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 Er det ikke slik at du må ha påvist diagnose og ha behov for allergimedisiner minst tre mnd i året for å få det på blå resept? Husk at fastleger har fått mye pes og trusler om bøter fordi at de skriver ut for mye og feilaktige blå resepter. Det skulle ordnes opp i, men politikere er flinke til å lyve, noe de er fullstendig klar over. Anonymkode: c74a1...a9e 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det ikke slik at du må ha påvist diagnose og ha behov for allergimedisiner minst tre mnd i året for å få det på blå resept? Husk at fastleger har fått mye pes og trusler om bøter fordi at de skriver ut for mye og feilaktige blå resepter. Det skulle ordnes opp i, men politikere er flinke til å lyve, noe de er fullstendig klar over. Anonymkode: c74a1...a9e Ja kan jo være gode grunner til at det ikke ble tatt blodprøve. Men jeg mener jo fremdeles at de tingene burde ha blitt gjort. Kanskje har de blitt strengere? Er jo utrolig kostbart å drive og kjøpe medisinene på apoteket uten blå resept. Anonymkode: ad04d...a92
cerruti Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må bare blåse litt ut. Ring legesenteret.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 cerruti skrev (7 minutter siden): Ring legesenteret. Herreg .. ja skal ringe de imorgen når de åpner legekontoret. Kunne jo være noen andre visste noe siden 1 million nordmenn er allergisk mot pollen. Anonymkode: ad04d...a92 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 De nye reglene for når medisiner skrives ut på blå resept er litt snodige. Kan det ha med det å gjøre? Her er mannen allergisk mot så og si alle typer pollen og tar medisiner fra mars til september. Tidligere fikk han alle medisinene på blå resept (tabletter, øyedråper, nesespray), men nå får han bare tablettene på blå resept og resten på hvit. Anonymkode: ded79...277 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 Legen er ikke en nettbutikk hvor du kan bestille ønsket vare. Anonymkode: ab3e8...69b 9 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 Legen min sa at man må ha «helårsallergi» for blå resept. Eller, mener det var det han sa for noen år siden. Jeg fikk det fordi jeg i tillegg til pollen er allergisk mot diverse dyr, støv osv. Anonymkode: 28f35...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Legen min sa at man må ha «helårsallergi» for blå resept. Eller, mener det var det han sa for noen år siden. Jeg fikk det fordi jeg i tillegg til pollen er allergisk mot diverse dyr, støv osv. Anonymkode: 28f35...5b3 Det forklarer nok hvorfor mannen min bare får tablettene på blå resept nå. Han bruker dem i forbindelse med støvallergi og katteallergi også, mens sprayen og dråpene bare er for pollen. 😅 Anonymkode: ded79...277
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De nye reglene for når medisiner skrives ut på blå resept er litt snodige. Kan det ha med det å gjøre? Her er mannen allergisk mot så og si alle typer pollen og tar medisiner fra mars til september. Tidligere fikk han alle medisinene på blå resept (tabletter, øyedråper, nesespray), men nå får han bare tablettene på blå resept og resten på hvit. Anonymkode: ded79...277 Da er det sikkert det som er grunnen. Nye regler. Vet mannen min enda får øye, nese og tabletter på blå resept og er helt avhengig av alle tre. Anonymkode: ad04d...a92
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Legen min sa at man må ha «helårsallergi» for blå resept. Eller, mener det var det han sa for noen år siden. Jeg fikk det fordi jeg i tillegg til pollen er allergisk mot diverse dyr, støv osv. Anonymkode: 28f35...5b3 Tok de blodprøve på deg for å finne ut av dette? Vet jo ikke om hun er allergisk mot dyr eller noe annet jeg så lenge de ikke tar test. Selv om jeg når skjønner det ikke er vanlig å ta blodprøve lengre. Er ikke allergisk mot noe selv, så helt grønn på dette. Anonymkode: ad04d...a92
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tok de blodprøve på deg for å finne ut av dette? Vet jo ikke om hun er allergisk mot dyr eller noe annet jeg så lenge de ikke tar test. Selv om jeg når skjønner det ikke er vanlig å ta blodprøve lengre. Er ikke allergisk mot noe selv, så helt grønn på dette. Anonymkode: ad04d...a92 Jeg har tatt blodprøver, ja, så de har funnet ut de ulike pollen, dyr og div annet jeg er allergisk mot (ikke allergisk mot matvarer). Vet ikke helt når man tar sånn prikktest og når man tar blodprøve, har ikke satt meg inn i det. For min del var det åpenbart hvilke dyr jeg reagerer på, selv før blodprøve, men fikk det da bekreftet. Pollen er jo verre eksakt å vite uten å teste. Anonymkode: 28f35...5b3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Legen er ikke en nettbutikk hvor du kan bestille ønsket vare. Anonymkode: ab3e8...69b Nei vet jo det. Kan som sagt lite om allergier, og når jeg googlet kom det opp at pollenallergi er noe man får på blå resept. Dette stemmer for så vidt ikke lengre, som andre hyggelige mennesker har poengtert i denne tråden. Da vet jeg det. Fått blåst ut litt og. Da blir det dyr apotek medisin fremover ☹️ Anonymkode: ad04d...a92
cerruti Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Herreg .. ja skal ringe de imorgen når de åpner legekontoret. Kunne jo være noen andre visste noe siden 1 million nordmenn er allergisk mot pollen. Anonymkode: ad04d...a92 ? Svaret var ment som at her inne vil du helst få masse ulike svar, så det eneste å gjøre er å ringe og forklare situasjonen… Har hun symptomer på allergi, bør hun jo absolutt utredes om det kreves for billigere medisin. Om hun ikke må det, bør legen endre resepten.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 cerruti skrev (1 minutt siden): ? Svaret var ment som at her inne vil du helst få masse ulike svar, så det eneste å gjøre er å ringe og forklare situasjonen… Har hun symptomer på allergi, bør hun jo absolutt utredes om det kreves for billigere medisin. Om hun ikke må det, bør legen endre resepten. Skjønner hvor du kommer fra. Syns svarene jeg har fått har vært opplysende, og de roet meg noen hakk. Nå har jeg mer kunnskap når jeg ringer de i morgen. Anonymkode: ad04d...a92
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 Vil og bare legge til at datteren min sliter skikkelig skikkelig med dette. Hadde ikke stresset med legetime, blodprøve og det hele hvis hun bare hadde litt ubehag. Anonymkode: ad04d...a92
Vera Vinge Skrevet 5. juli 2022 #20 Skrevet 5. juli 2022 Jeg syns du la litt mye på henne ved å sende henne alene og be om disse tingene… En ungdom alene kan bli stresset og glemme å si ting, pluss ikke legge fram argumentene på riktig måte, særlig om legen ikke er enig. Når det gjelder den type viktige ting, syns jeg man som forelder bør ta seg fri fra jobb og følge. Her fikk et av barna medisin på blå resept pga utslag på blodprøver hos legen. Mens jeg og et av de andre barna ikke hadde utslag på blodprøver, men klare symptomer, og ble henvist til øre-nese-hals. Tok prikktest, som ikke ga utslag, men da sa legen at noen få har klar allergi selv uten objektive funn på tester, og vil likevel kunne få diagnosen og da også medisiner på blå resept. 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå