AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Hei! Fødte for 5 år siden og revnet til grad 3c..ingen plager i ettertid inntil jeg ble gravid nå. Kommer væske fra endetarmen, mulig fremfall og urinlekkasjer som kommer uansett hvor mye jeg kniper. Lege ved sykehus anbefaler vaginal fødsel, selv er jeg livredd men det argumtetes at alt er lettere med fødsel nr.2 og at det er mye risiko forbundet med keisersnitt. Noen med ruptur grad 3-4 med erfaring? Ønsker å føde naturlig men Livredd for å bli uføretrygdet og lekke avføring liksom dersom det skulle skjære seg på denne fødselen…:/ Anonymkode: 21eaa...a91
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Alt går lettere med fødsel nummer to? Det er jo rett ut løgn. Lavere risiko for noen komplikasjoner ja, men igjen har du litt høyere risiko for rift når du har hatt en alvorlig rift fra før. Siden du allerede opplever plager hadde jeg nok argumentert sterkt for keisersnitt. De bør ihvertfall kunne ta deg på alvor med dine bekymringer for ny rift og påfølgende plager. Anonymkode: 67246...cc5 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Her ville jeg definitivt valgt keisersnitt. At det er mye risiko forbundet med keisersnitt er også tull, de aller fleste keisersnitt og da spesielt planlagt snitt er ikke noe stor risiko. De er flinke og gjør dette hver uke på alle sykehusene i Norge. Er mye større risiko for kroniske skader og plager ved vanlig fødsel hos deg. Hadde definitivt valgt keisersnitt! Anonymkode: 5ed8d...93f 3
Alvario Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Jeg hadde enorm ruptur etter første fødel og brukte lenger tid på å sy etterpå enn jeg var i aktiv fødsel. Fødte så igjen mindre enn to pr etterpå og da endte jeg opp med 2-3 sting bare 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 Jeg tenker litt sånn at dersom kvinnehelse faktisk hadde blitt tatt på alvor og vi hadde fått skikkelig hjelp for evt. senskadet etter fødsel, så kunne jeg vært villig til å prøve vaginal fødsel. Anonymkode: 43f4a...e43 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Keisersnitt! Jeg har samme skade og ble anbefalt ks, da det er litt større sjanse enn for andre å revne igjen. Ei jeg kjenner fødte vaginalt etter samme skade med barn to. Hun ble nærmest inkontinent etterpå. Ikke gi deg! Krev ks her Anonymkode: b0243...30e 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Ruptur grad 3B første fødsel, andre fødsel tre år senere gikk som en drøm. 5-6 sting på utsiden bare, var null stress. Anonymkode: d0d91...976
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her ville jeg definitivt valgt keisersnitt. At det er mye risiko forbundet med keisersnitt er også tull, de aller fleste keisersnitt og da spesielt planlagt snitt er ikke noe stor risiko. De er flinke og gjør dette hver uke på alle sykehusene i Norge. Er mye større risiko for kroniske skader og plager ved vanlig fødsel hos deg. Hadde definitivt valgt keisersnitt! Anonymkode: 5ed8d...93f Jepp. Ikke noe sjokk at legen anbefaler vaginal, akkurat. Virker som om det er standardsvaret og at det sitter veldig langt inne å anbefale KS. Anonymkode: f0380...022
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 Sigrid Bonde Tusvik er vel skrekkeksemplet på hvor galt det kan gå etter fødsel nr 2. Jeg fødte mitt første barn på 4,6kg. Revnet ikke nevneverdig fordi jeg ble klippet kontrollert. Men andre fødselen med baby på «bare» 3,5 kg ga meg flere problemer etterpå. Jeg blir så provosert over slike standardsvar basert på statistikker. Anonymkode: dc681...989 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Sigrid Bonde Tusvik er vel skrekkeksemplet på hvor galt det kan gå etter fødsel nr 2. Jeg fødte mitt første barn på 4,6kg. Revnet ikke nevneverdig fordi jeg ble klippet kontrollert. Men andre fødselen med baby på «bare» 3,5 kg ga meg flere problemer etterpå. Jeg blir så provosert over slike standardsvar basert på statistikker. Anonymkode: dc681...989 Hva skjedde under fødsel nr.2 og hva slags problemer fikk du? Anonymkode: f0380...022
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 Alvario skrev (7 timer siden): Jeg hadde enorm ruptur etter første fødel og brukte lenger tid på å sy etterpå enn jeg var i aktiv fødsel. Fødte så igjen mindre enn to pr etterpå og da endte jeg opp med 2-3 sting bare Samme historie som hos meg. Hadde absolutt valgt vanlig fødsel på nytt. Det er ikke sånn at du skal forvente noe stor rift eller større problem ved en annengangsfødsel. Anonymkode: c198d...767
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jepp. Ikke noe sjokk at legen anbefaler vaginal, akkurat. Virker som om det er standardsvaret og at det sitter veldig langt inne å anbefale KS. Anonymkode: f0380...022 Og det finnes det meget gode grunner for. Det er ikke akkurat vrang vilje, det er lang erfaring og faglig kunnskap. Anonymkode: c198d...767 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det finnes det meget gode grunner for. Det er ikke akkurat vrang vilje, det er lang erfaring og faglig kunnskap. Anonymkode: c198d...767 Jada, sikkert mange gode grunner. Men når Ts sliter såpass med underlivet allerede i svangerskapet og det gikk ganske til helvete sist, så er det jo litt merkelig å kategorisk anbefale vaginal fødsel neste gang? Anonymkode: f0380...022 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 Takk for gode og nyttige svar alle sammen, både mtp keisersnitt og vaginal fødsel. Har ny time om 4 uker og til da skal jeg nok ha klart å bestemme meg. Tusen takk dere❤️ Anonymkode: 21eaa...a91 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 Jeg revnet også masse. Tror det var grad c3, faktisk. Var usikker på hva jeg ville andre gang, men etter mange samtaler møtte jeg en jordmor som turte å være ærlig , hun anbefalte keisersnitt. Og sa at hun selv også hadde valgt det. Jeg måtte i narkose for å lappes sammen, hadde 1,5mm igjen av lukkemusklaturen , osv. tok tid før de ble bra, men nå en del år etter er jeg nokså normal og har svært få plager. er også uendelig glad for valget om keisersnitt. Når man får litt avstand fra «babyboblen»/fødsels osv, er jeg veldig glad jeg ikke utsatte meg for risiko før varige skader «bare fordi jeg ville klare en vanlig fødsels». Og keisersnitt ble en veldig veldig veldig fin opplevelse både for meg og far (som sist gang opplevde det ganske traumatisk)/ Anonymkode: bad02...94a 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva skjedde under fødsel nr.2 og hva slags problemer fikk du? Anonymkode: f0380...022 Styrtfødsel 9 dager over termin. Gikk bare 20min fra 4cm til ferdig født. Rakk hverken bedøvelse eller å klippe. Fikk ikke store rifter, men fremfall grunnet overstrukne ligamenter som ikke rakk å tilpasse seg. Ble operert etter fødsel nr 2 og droppa flere barn. Anonymkode: dc681...989 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Styrtfødsel 9 dager over termin. Gikk bare 20min fra 4cm til ferdig født. Rakk hverken bedøvelse eller å klippe. Fikk ikke store rifter, men fremfall grunnet overstrukne ligamenter som ikke rakk å tilpasse seg. Ble operert etter fødsel nr 2 og droppa flere barn. Anonymkode: dc681...989 Hvordan var du etter operasjonen? Noen plager i ettertid? ts Anonymkode: 21eaa...a91
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan var du etter operasjonen? Noen plager i ettertid? ts Anonymkode: 21eaa...a91 Hadde enorm tyngdefølelse i bekkenbunnen som jeg ikke klarte å trene opp med bekkenbunnsøvelser. Jeg la bare på meg 5 kg i andre svangerskap så var ikke i risikogruppe. Fikk ikke inkontinens, men fikk strammet opp både bakre og fremre skjedevegg noen år etterpå. Etter det ble det mye bedre tak i musklene og treningen gav resultater. Nå er jeg helt fin! Var nok de enorme kreftene under andre fødselen som gav såpass overstrukkede muskler og vev. Tror det var relativt uvanlig at det gikk så raskt. Jordmor ble helt forvirret. Anonymkode: dc681...989
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Styrtfødsel 9 dager over termin. Gikk bare 20min fra 4cm til ferdig født. Rakk hverken bedøvelse eller å klippe. Fikk ikke store rifter, men fremfall grunnet overstrukne ligamenter som ikke rakk å tilpasse seg. Ble operert etter fødsel nr 2 og droppa flere barn. Anonymkode: dc681...989 Takk for svar. Det høres heftig ut. Så bekymret for at fødsel nr.2 skal gi økte plager 😕 Fremfall er plagsomt og har så stor innvirkning på livskvalitet. Anonymkode: f0380...022
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #20 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for svar. Det høres heftig ut. Så bekymret for at fødsel nr.2 skal gi økte plager 😕 Fremfall er plagsomt og har så stor innvirkning på livskvalitet. Anonymkode: f0380...022 Huff ja, enig! Skal kreve å bli undersøkt rektalt og av gynekolog før jeg tør å begi meg ut på en vaginal fødsel.. ts Anonymkode: 21eaa...a91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå