Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer jeg sikkert til å provosere mange, men... jeg ser flere tråder hvor folk klager på at de er ensomme, at de ikke har venner. Men de virker lite interessert i å ta i mot råd eller gjøre noe for å få det bedre. Venner kommer ikke av seg selv, de banker ikke på døren din så lenge du sitter i sofaen og føler deg ensom. Du må faktisk ut og gjøre noe for å få venner.

Og før folk svarer "det er ikke så lett", så har jeg ikke sagt at det er enkelt. Men at det er hva man må gjøre hvis man vil ha en endring. 

Jeg har selv aldri vært av de populære. Ble mobbet gjennom hele grunnskolen, noe som gjorde at jeg utviklet sosial angst og ikke våget å gå bort til folk jeg ikke kjente veldig godt. Få menn som var interessert i meg, introvert, "sær" og mer for meg selv. Men ved å jobbe med min egen sosial angst så har jeg fått det mye bedre, selv om jeg fortsatt kan kjenne på det. 

Dette at det er vanskelig å få venner når man blir voksen har jeg heller ikke erfart. Da jeg ble aktiv med mine hobbyer/fritidsinteresser, så fikk jeg et helt nytt sett med venner, ny omgangskrets og nytt nettverk. Og, ja, det var skitskummelt i begynnelsen. Hadde tusen unnskyldninger for ikke å gå. Men jo mer jeg gikk og fikk erfarte at folk generelt faktisk er hyggelige, jo lettere ble det.

Jeg vet noen sier "Så bra for deg, men alle er ikke like". Det er sant, men samtidig tror jeg heller ikke at jeg er en så veldig special snowflake at bare jeg kan få til å overkomme utenforskap og sosial angst. 

Den eneste som kan gjøre ditt liv bedre er deg selv. 

Anonymkode: 910fe...22f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig, men det tar en stund å komme dit. Man er sin egen lykkes smed så man må gjøre en innsats på en eller annen måte for å få venner. 

Anonymkode: 24756...d69

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig og har samme opplevelse som deg. Man må faktisk ta tak og ta ansvar for eget liv. Jeg gikk litt på DPS før jeg turte å finne nye relasjoner ved å være 100% meg selv. 

Anonymkode: de7c8...92c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs nok hvilken aldersgruppe man befinner seg i. Min erfaring er at de fleste i 20- og 30-årene har mer enn nok med jobb, småunger og de vennene de allerede har. De har lite tid og energi til overs for å investere i nye vennskap. Nordmenn generelt ønsker seg sjelden nye bekjentskap.

Det er også vanskelig å finne på noe å snakke om med folk man ikke kjenner, spesielt når man kommer inn som eneste nye i en etablert vennegjeng.

Anonymkode: a4722...415

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alder har enormt mye å si. Er du i 30-årene er det svært få single, barnløse som har tid til å treffes. I en mindre by kan det være enda verre, og det er på ingen måte sikkert at de organiserte fritidsaktivitetene du kunne tenke deg å drive med, er tilgjengelige.

Anonymkode: 49ec3...aec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spørs nok hvilken aldersgruppe man befinner seg i. Min erfaring er at de fleste i 20- og 30-årene har mer enn nok med jobb, småunger og de vennene de allerede har. De har lite tid og energi til overs for å investere i nye vennskap. Nordmenn generelt ønsker seg sjelden nye bekjentskap.

Det er også vanskelig å finne på noe å snakke om med folk man ikke kjenner, spesielt når man kommer inn som eneste nye i en etablert vennegjeng.

Det er her hobbyer/fritidsaktiviteter kommer inn. Der møter man folk 1-2 ganger i uka (alt etter hva slags aktiviteter det er snakk om) og da har man den hobbyen til felles å prate om som utgangspunkt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at man kan være ensom, selv om en har folk rundt seg? Ensomhet handler ikke bare om det å være alene. Mange kan også ha gjort et redelig forsøk, uten at resultatene har vært positive. 

Anonymkode: a5f51...3cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du er klar over at man kan være ensom, selv om en har folk rundt seg? Ensomhet handler ikke bare om det å være alene. Mange kan også ha gjort et redelig forsøk, uten at resultatene har vært positive. 

Uansett så er det bare en selv som kan gjøre noe med det.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uansett så er det bare en selv som kan gjøre noe med det.

TS

Nei. Der tar du feil. Alle har vi et ansvar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei. Der tar du feil. Alle har vi et ansvar. 

Vi kan ha et felles ansvar om å ta vare på hverandre, men det er kun en selv som kan endre eget liv. Du har ansvar for de valg du tar i eget liv, samme har jeg.

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er her hobbyer/fritidsaktiviteter kommer inn. Der møter man folk 1-2 ganger i uka (alt etter hva slags aktiviteter det er snakk om) og da har man den hobbyen til felles å prate om som utgangspunkt. 

TS

Noen steder finnes det. Mange steder ikke.

I tillegg er mange aktiviteter dominert av en kjønn eller en aldersgruppe. Ikke nødvendigvis så greit for en 40-åring å bli med på fotballag eller i en karateklubb der det stort sett bare er tenåringer som driver med det. Rådene dine er kanskje ok for de aller største byene, men alle bor ikke der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kan ha et felles ansvar om å ta vare på hverandre, men det er kun en selv som kan endre eget liv. Du har ansvar for de valg du tar i eget liv, samme har jeg.

TS

Tror ikke noen velger å bli ufrivillig ensomme. Det høres jo litt rart ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS, det er en gjenganger at folk klager på at de ikke har venner, får masse gode råd men gidder ikke å gjøre noe for å få det bedre.

Anonymkode: 49e10...f9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS

Det er mulig slikt fungerer annerledes i Oslo (og andre byer med litt størrelse), men her ute i "suburbia" påstår de fleste unge voksne at de ikke har tid til hobbier. All deres tid etter jobb blir brukt på ungene. Det er derfor få/ingen hobbygrupper og aktiviteter man kan melde seg inn i, ihvertfall om man ønsker å treffe andre unge mennesker (pensjonister derimot har flust av tilbud 😄 ). Dersom man skulle være så heldig å finne en aktivitet hvor man treffer folk på samme alder, føles det som et voldsomt stort steg å ta dette bekjentskapet videre slik at det blir et ordentlig vennskap av det.

Selvsagt har man selv ansvar for eget liv, man kan ikke vente at folk bare kommer ramlende ned i fanget på deg, men jeg synes det også er viktig å anerkjenne at det ER vanskelig å skaffe seg nye venner i voksen alder. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frivillighetssentralen er et fint sted å begynne, enten som frivillig eller som bruker av aktiviteter der. 

Anonymkode: 24756...d69

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig. Likevel : en må gjøre noe selv.

Eller si det sånn: det er ikke sikkert en lykkes om en gjør noe, men om en ikke gjør noe lykkes en iallfall ikke.

( Og ja jeg har vært ensom og er psykisk syk.)

Anonymkode: dfbe5...f98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen steder finnes det. Mange steder ikke.

I tillegg er mange aktiviteter dominert av en kjønn eller en aldersgruppe. Ikke nødvendigvis så greit for en 40-åring å bli med på fotballag eller i en karateklubb der det stort sett bare er tenåringer som driver med det. Rådene dine er kanskje ok for de aller største byene, men alle bor ikke der.

Litt mindre unnskyldninger og litt mer løsningsorientert kan hjelpe. Jeg bor ikke i de største byene og fikk nye venner da jeg var 40+.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Melde seg inn i frivillig organisasjon er en god start, feks norsk folkehjelp eller rødekors. De har masse sosial samlinger utenom søk og trening. 

Anonymkode: 21079...47c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg startet en fb-gruppe. Han er riktignok svensk, men gruppen er for alle som bor i Norden. Han fikk mange nye venner og nytt sosialt nettverk på den måten. Vet de arrangerer bl.a treff rundt omkring.

Anonymkode: 6c8c0...354

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg få nye venner må jeg nok flytte. Har nok drømt om det også, bare aldri fått ut fingeren. 

Når man er bygdas syndebukk for alr de selv driver med, så blir du jo dømt nedenom og hjem før du får sjansen. 

Jeg vet iallefall som er min ryggsekk, og står støtt i det. Men blir jo ikke kjent med noen nye da. Vet ikke hvor mange ekteskap jeg bla har fått skylden for brudd på. Selv om ingen av de er på min bekostning. 

Det er både iht folk jeg kjenner og folk jeg ikke aner hvem er. 

Anonymkode: 51040...4cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...