Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har selvfølgelig allerede vært innom de hundre trådene om dette på ulike fora, - men;

Jeg er interessert i både helse, somatikk / anatomi /medisin, og psykologi/sosialt arbeid, men pga at sykepleierutd er nærmere til hjemme og slik jeg oppfatter det kan gi en mye av de samme jobbene som vernepleier, lurer jeg på om det er like greit å ta sykepleien? Og evt videreutdanning hvis jeg vil jobbe med miljøarbeid, psyk. osv. 

Jeg har hus, familie og er allerede i fast jobb på et kontor så vil helst ikke flytte - men ønsker meg over i denne sektoren og lurer derfor på om noen har gode råd. Takk :)

Anonymkode: 2f52b...d93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

vernepleie er rettet mot psykisk utviklingshemmede, er det den type miljøarbeid du mener så velger du det. (jada, vi vernepleiere jobber andre steder også, men det er primært dette som er vårt hovedområde).

Vil du ha flere valgmuligheter ville jeg utvilsomt valgt sykepleie. 

Anonymkode: 1a05c...613

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

vernepleie er rettet mot psykisk utviklingshemmede, er det den type miljøarbeid du mener så velger du det. (jada, vi vernepleiere jobber andre steder også, men det er primært dette som er vårt hovedområde).

Vil du ha flere valgmuligheter ville jeg utvilsomt valgt sykepleie. 

Anonymkode: 1a05c...613

Tusen takk for svar! Vil gjerne ha fler muligheter og helst innen "ordinær" psykiatri feks BUP eller DPS. Ikke så dumt med sykepleie da forstår jeg :)

Skrevet

For å si det slik: En sykepleier kan ta alle jobbene en vernepleier kan ta, mens en vernepleier ikke kan ta alle jobbene en sykepleier kan ta.

Sykepleien gir deg langt flere muligheter, like greit å bare ta det når du først er i gang.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (10 minutter siden):

For å si det slik: En sykepleier kan ta alle jobbene en vernepleier kan ta, mens en vernepleier ikke kan ta alle jobbene en sykepleier kan ta.

Sykepleien gir deg langt flere muligheter, like greit å bare ta det når du først er i gang.

Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stod mellom sykepleie og vernepleier. Valget ble tilslutt vernepleie. Nå spørs det jo litt hvor mye somatikk/medisinsk du vil jobbe, men i dag kan man jobbe på mye av de samme stedene som en sykepleier og motsatt. Jeg har jobbet noen år på akutt psykiatrisk avdeling og har akkurat de samme oppgavene som en sykepleier :) I dag jobber på bolig for personer med psykiske lidelser. Det jeg likte godt med vernepleierstudiet er at man også får den miljøterapeutiske biten, som man får god nytte av uansett hvor man jobber. 

Anonymkode: abc57...9f3

• Liker 2
Skrevet

Jeg vurderte vernepleie da jeg ønsket å jobbe innen psykiatri, men endte opp med sykepleie da det gav så mange flere muligheter (følte jeg). Endte opp med å jobbe innen eldreomsorg og angrer ikke et sekund på at jeg valgte sykepleie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg stod mellom sykepleie og vernepleier. Valget ble tilslutt vernepleie. Nå spørs det jo litt hvor mye somatikk/medisinsk du vil jobbe, men i dag kan man jobbe på mye av de samme stedene som en sykepleier og motsatt. Jeg har jobbet noen år på akutt psykiatrisk avdeling og har akkurat de samme oppgavene som en sykepleier :) I dag jobber på bolig for personer med psykiske lidelser. Det jeg likte godt med vernepleierstudiet er at man også får den miljøterapeutiske biten, som man får god nytte av uansett hvor man jobber. 

Anonymkode: abc57...9f3

Takk! Har forstått det slik at mye er likt i arbeidsmarkedet, men for min del blir det mye mer logistikk ift vplstudiet og derfor er spl mer praktisk å studere dersom det "går for det samme" :)

Topsi skrev (6 timer siden):

Jeg vurderte vernepleie da jeg ønsket å jobbe innen psykiatri, men endte opp med sykepleie da det gav så mange flere muligheter (følte jeg). Endte opp med å jobbe innen eldreomsorg og angrer ikke et sekund på at jeg valgte sykepleie. 

Så kjekt! Trives du godt som sykepleier? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vernepleier, jobber på et psykiatrisk sykehus. Her jobber det både sykepleiere og vernepleiere. Vi har like oppgaver og ansvarsområder. Og lik lønn. 

Skal snart i gang med videreutdanning i psykisk helsearbeid og rus, den kan både sykepleiere og vernepleiere ta. 

Anonymkode: 93325...754

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør tenke på hva du ønsker å jobb med i fremtiden og velge ut fra det. Min erfaring er dog at mange endrer mening etter å ha fått mer utdannelse, enten det er det ene eller det andre studiet, og dermed kan ønske noe annet etterhvert som kunnskap, innsikt og opplevelser fra praksis påvirker. Hvis du er usikker ville jeg valgt sykepleie, det gir totalt sett flere muligheter fordi du også kan jobbe innen somatisk spesialisthelsetjeneste, noe du ikke kan som vernepleier. 

Anonymkode: 0c0e9...7df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder og har både vernepleiere og sykepleiere ansatt. Til arbeid der det er mest behov for kompetanse innen somatikk  foretrekker jeg sykepleiere.  Til arbeid der det er mest behov for miljøterapeutisk kompetanse velger jeg vernepleiere.  Sånn i teorien i hvert fall.  I praksis velger jeg den som er best egnet. Men jeg ser en forskjell i tilnærmingen disse har til brukere.

Anonymkode: a9d33...b4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er leder og har både vernepleiere og sykepleiere ansatt. Til arbeid der det er mest behov for kompetanse innen somatikk  foretrekker jeg sykepleiere.  Til arbeid der det er mest behov for miljøterapeutisk kompetanse velger jeg vernepleiere.  Sånn i teorien i hvert fall.  I praksis velger jeg den som er best egnet. Men jeg ser en forskjell i tilnærmingen disse har til brukere.

Anonymkode: a9d33...b4f

Men dersom jeg tar sykepleie for å slippe logistikken med pendling til v.plstudiet er vel ikke det krise? 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men dersom jeg tar sykepleie for å slippe logistikken med pendling til v.plstudiet er vel ikke det krise? 😊

Jeg er ikke den du siterte, men jeg synes det er ganske vagt å ta en utdannelse basert på logistikk. Mest sannsynligvis må du pendle bare tre år, men utdannelsen har du med deg resten av livet. 

Du må først finne ut hva du ønsker å jobbe med, og hvilken tilnærming du foretrekker. Ønsker du kompetanse innen somatikk, eller ønsker du kompetanse som baserer seg mer på miljøterapeutisk arbeid?

Anonymkode: 3fd99...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto mellom sykepleie og vernepleie selv. Valgte vernepleie, og har aldri angret. Jeg har jobbet på spesialskole, i avlastningsbolig og nå i akuttpsykiatrien. Mange muligheter. Føler heller ikke at det stemmer at sykepleiere har flere muligheter. Det kommer an på hva man ønsker. På den spesialskolen jeg jobbet, var det f.eks ingen sykepleiere - men vernepleiere kunne ikke fått jobb på en legevakt f.eks. 

Anonymkode: 188e1...1f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er ikke den du siterte, men jeg synes det er ganske vagt å ta en utdannelse basert på logistikk. Mest sannsynligvis må du pendle bare tre år, men utdannelsen har du med deg resten av livet. 

Du må først finne ut hva du ønsker å jobbe med, og hvilken tilnærming du foretrekker. Ønsker du kompetanse innen somatikk, eller ønsker du kompetanse som baserer seg mer på miljøterapeutisk arbeid?

Anonymkode: 3fd99...c73

3 år med ukependling vil slå kraftig ut på motivasjon og resultater for meg som har hjem og barn å ta meg av. Det er kompromiss hele veien gjennom et liv, og når jeg tenker begge veiene kan lede meg til noe jeg vil like, så tror jeg at det vil ende bra uansett har jeg landet på etter å ha vurdert en stund :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

3 år med ukependling vil slå kraftig ut på motivasjon og resultater for meg som har hjem og barn å ta meg av. Det er kompromiss hele veien gjennom et liv, og når jeg tenker begge veiene kan lede meg til noe jeg vil like, så tror jeg at det vil ende bra uansett har jeg landet på etter å ha vurdert en stund :)

Velg den utdanningen som blir enklest for deg å gjennomføre.

Om du velger sykepleie kan du jo bare ta kurs/videreutdanning innen psykologi/miljøterapi dersom du vil jobbe mer som en vernepleier.

Lykke til, hilsen vernepleier.

Anonymkode: 8aef2...6c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Velg den utdanningen som blir enklest for deg å gjennomføre.

Om du velger sykepleie kan du jo bare ta kurs/videreutdanning innen psykologi/miljøterapi dersom du vil jobbe mer som en vernepleier.

Lykke til, hilsen vernepleier.

Anonymkode: 8aef2...6c7

Takk, det var fint å lese en positiv tilbakemelding 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 7.29):

Takk! Har forstått det slik at mye er likt i arbeidsmarkedet, men for min del blir det mye mer logistikk ift vplstudiet og derfor er spl mer praktisk å studere dersom det "går for det samme" :)

Så kjekt! Trives du godt som sykepleier? 

Ja, ville valgt det samme om igjen

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (16 minutter siden):

Ja, ville valgt det samme om igjen

Veldig bra. Jeg begynner å lande nå, og tror det blir sykepleie. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...