Gå til innhold

Nå rakner det snart for meg! 11-åring som mister ting hele tiden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 11 år som alltid har vært vimsete. Har blitt bedre etter hvert som hun har blitt eldre, men ikke bra. Nå er det to gensere som er borte. Den ene koster litt, så den fikk hun i bursdagsgave. To gensere som er borte. Jeg merket det fordi jeg tok en opprydding i klærne hennes. Hun vet ikke selv hvor de er, som vanlig. Jeg har bedt henne sende mld til venninner, men jeg vet hvordan det er. Som regel så dukker det ikke opp. Tror og venninner ikke har helt styr på klær osv. Ellers hadde de vel sagt i fra om de hadde sett genserene hennes. For de må være hos en venninne. 
Er så lei av at hun ikke klarer å ta vare på klærne sine😤

Hva gjør man med slikt?!

Anonymkode: b7c0d...b8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 11 år. 
Hva med om du ikke kjøper henne flere klær før hun spør, og for å få dem må hun gjøre en symbolsk innsats av noe slag? Støvsuge gangen, gå med søpla? Da vil hun knytte verdi til tingene.

Anonymkode: 2948d...a9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mister hun tingene fordi hun ikke bryr seg om de mistes eller er hun selv fortvilet over at dette skjer? Svaret på dette avgjør hva man kan gjøre videre.

Anonymkode: 114eb...a1e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer ganske mye i kropp og hode til barn i den alderen. Hos noen mere enn andre og hvis de da ikke er veldig påpasselige av natur så mistes det og glemmes over en lav sko. Det kan være greit å ha det i bakhodet og vite at de ikke kan så mye for det. Legg til rette for gode rutiner, skriv lapper og hjelp dem til å huske. 

Anonymkode: 9f913...400

Skrevet

Da må du være litt mere oppmerksom på hva hun tar med ut av huset å hva hun tar med hjem. Spør direkte om genseren dersom du ser den ikke er med hjem igjen.

Det kan jo hjelpe henne å ta tak i det medgang mens hun selv også husker? Hvertfall om du vet hun er vimsete så må du jo heller hjelpe henne å få mere struktur på egne ting, enn å bli sur?- Åsså kan hun jo dra å hente fks den genseren da å det kan jo og gjøre at hun blir mere oppmerksom, for å drive å hente glemte ting er jo ikke noe gøy? 🤔

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
SinfulBby skrev (18 minutter siden):

Da må du være litt mere oppmerksom på hva hun tar med ut av huset å hva hun tar med hjem. Spør direkte om genseren dersom du ser den ikke er med hjem igjen.

Det kan jo hjelpe henne å ta tak i det medgang mens hun selv også husker? Hvertfall om du vet hun er vimsete så må du jo heller hjelpe henne å få mere struktur på egne ting, enn å bli sur?- Åsså kan hun jo dra å hente fks den genseren da å det kan jo og gjøre at hun blir mere oppmerksom, for å drive å hente glemte ting er jo ikke noe gøy? 🤔

Nå har jeg prøvd å hjelpe henne veldig lenge. Har lagt til rette. Har ringt henne før henting og spurt om hun har lagt det og det i bagen. Jada, får jeg til svar. Er ikke alltid jeg har husket å faktisk sjekke om dette stemmer når vi kommer hjem. Jeg syns faktisk jeg har lov til å bli litt sur når hun roter bort klær for flere hundre kroner. Hun har måttet bli med å hente sine egne tinge mange ganger bl. annet. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du virker jo litt vimsete selv, som ikke registrerer at klær forsvinner fortløpende?

Jeg spør jo barna i det de kommer hjem uten det de forlot med. Og de må hente dem med en gang.

Om hun lyver for deg om å ha pakket ting, så får dere heller gå igjennom baggen før dere kjører hjem igjen.

Anonymkode: ae26b...cec

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du virker jo litt vimsete selv, som ikke registrerer at klær forsvinner fortløpende?

Jeg spør jo barna i det de kommer hjem uten det de forlot med. Og de må hente dem med en gang.

Om hun lyver for deg om å ha pakket ting, så får dere heller gå igjennom baggen før dere kjører hjem igjen.

Anonymkode: ae26b...cec

Jeg er ikke vimsete i det heletatt. Men, det er ikke alltid jeg som henter, eller at jeg er hjemme  når hun kommer hjem. Noen ganger henter pappen og noen ganger storebror. Og jeg sjekker ikke kommoden hennes hver dag. I dag var det opprydning, og da så jeg at disse genserene var borte. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har ei jente på 11 år som alltid har vært vimsete. Har blitt bedre etter hvert som hun har blitt eldre, men ikke bra. Nå er det to gensere som er borte. Den ene koster litt, så den fikk hun i bursdagsgave. To gensere som er borte. Jeg merket det fordi jeg tok en opprydding i klærne hennes. Hun vet ikke selv hvor de er, som vanlig. Jeg har bedt henne sende mld til venninner, men jeg vet hvordan det er. Som regel så dukker det ikke opp. Tror og venninner ikke har helt styr på klær osv. Ellers hadde de vel sagt i fra om de hadde sett genserene hennes. For de må være hos en venninne. 
Er så lei av at hun ikke klarer å ta vare på klærne sine😤

Hva gjør man med slikt?!

Når jeg var liten glemte jeg aldri slike ting, men det har kanskje noe med at jeg var ganske selvstendig også. 

Når hun mister ting, ikke gi hun noe nytt. Da ser hun at oppførselen hennes ikke får konsekvenser, og det er jo feil - hadde hun vært voksen og mistet ting til stadighet, da hadde hun ikke hatt råd til å kjøpe nytt heeele tiden. Og det må du se å lære hun nå, slik at hun passer bedre på tingene sine. 

Anonymkode: 3e207...07b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå har jeg prøvd å hjelpe henne veldig lenge. Har lagt til rette. Har ringt henne før henting og spurt om hun har lagt det og det i bagen. Jada, får jeg til svar. Er ikke alltid jeg har husket å faktisk sjekke om dette stemmer når vi kommer hjem. Jeg syns faktisk jeg har lov til å bli litt sur når hun roter bort klær for flere hundre kroner. Hun har måttet bli med å hente sine egne tinge mange ganger bl. annet. 

ts

Slik skjer når ungen er såpass uselvstendig. Du gir hun ikke mulighet til å måtte ta vare på ting selv, du tar jo ansvar - datteren din er stor, hun må lære seg å ta ansvar selv. 

Mister hun ting? Nei, hun får ikke nytt. Da får hun spare opp lommepenger for å kjøpe selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun solgte de til venninner? Min eldste på 10 solgte klær og ting på skolen. Hun fikk litt kjeft da jeg oppdaget det, men så angret jeg og sa at det er lurt å selge det man ikke bruker sålenge prisen er ok. Nå jobber hun med kjøp/salg/import/eksport for et stort konsern 🙂

Anonymkode: a7907...d71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slik skjer når ungen er såpass uselvstendig. Du gir hun ikke mulighet til å måtte ta vare på ting selv, du tar jo ansvar - datteren din er stor, hun må lære seg å ta ansvar selv. 

Mister hun ting? Nei, hun får ikke nytt. Da får hun spare opp lommepenger for å kjøpe selv. 

Så hva tenker du jeg skal gjøre? Bare la henne fortsette å miste ting?

Jeg kjøper ikke nytt til henne når hun mister ting. Bortsett fra ting som er helt nødvendig. Har ikke hjulpet så langt. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje hun solgte de til venninner? Min eldste på 10 solgte klær og ting på skolen. Hun fikk litt kjeft da jeg oppdaget det, men så angret jeg og sa at det er lurt å selge det man ikke bruker sålenge prisen er ok. Nå jobber hun med kjøp/salg/import/eksport for et stort konsern 🙂

Anonymkode: a7907...d71

Nei, det gjør hun ikke😉

ts

AnonymBruker
Skrevet

Min bestevenninne har ei på samme alder. Ekstremt vimsete og glemmer/roter bort ting daglig. 
Jeg mistenker ADHD og har tatt det opp, men foreldrene gidder ikke/orker ikke utredning. Har vært sånn siden hun var veldig liten. 

Anonymkode: 7d144...c01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mobbing? Jeg "glemte" eller "mistet" ting hele tiden fordi det ble stjålet, ødelagt osv. 

Anonymkode: 210ef...f96

• Liker 4
Skrevet

Er du sikker på at hun ikke har blitt presset til å gi det fra seg? Hvis det spesifikt er dyre ting som blir borte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mobbing? Jeg "glemte" eller "mistet" ting hele tiden fordi det ble stjålet, ødelagt osv. 

Anonymkode: 210ef...f96

Hun blir ikke mobbet. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (4 minutter siden):

Er du sikker på at hun ikke har blitt presset til å gi det fra seg? Hvis det spesifikt er dyre ting som blir borte. 

Ja, helt sikker. Er ikke spesifikt dyre ting. Alt mellom himmel og jord. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn rundt den alderen, men det gikk over etter hvert. Det er en rivende utvikling som foregår hos barn og unge, den går gjerne i rykk og napp og dette kan i perioder merkes både på motorikk og kognitive funksjoner, med klossethet, glemsomhet osv. Betyr ikke at det er noe galt med barnet, bare at de vokser.

Anonymkode: 855ef...648

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var sånn rundt den alderen, men det gikk over etter hvert. Det er en rivende utvikling som foregår hos barn og unge, den går gjerne i rykk og napp og dette kan i perioder merkes både på motorikk og kognitive funksjoner, med klossethet, glemsomhet osv. Betyr ikke at det er noe galt med barnet, bare at de vokser.

Anonymkode: 855ef...648

Nei, jeg tror ikke det er noe galt med henne. Er bare så voldsomt frustrerende at hun glemmer bort så mange ting. De må jo ligge hos en venninne, så jeg syns det er litt rart at ingen har sagt i fra at klærne hennes er der. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...