AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Vurderer å se om min hannhund kan bli kastrert (av ulike grunner), men jeg vil være mer bevisst på de negative sidene ved dette også. Skal selvfølgelig teste ut kjemisk først før man tar et permanent valg. Det er for hundens beste at jeg vurderer dette dersom noen skulle lure. Hvordan ble din hannhund etter kastrering? Både positive og negative sider. Og hvor gammel var han? Anonymkode: d4846...7ef
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Permanent kastrert som 3 års pga rotert testikkel. Ble veldig usikker på seg selv over natten, men heldigvis ikke aggressiv eller noe. Anonymkode: af8c2...0f5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Slapp. Vil helst ikke gå tur 😕 Anonymkode: 3ccf5...25f
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 Kjemisk kastrert ved 3-4 års alder. Permanent kastrert ved 6 år. Ingen endring i adferd. Like interesser i løpetid, tror den type atferden var såpass innlært. Samme energinivå, lekenhet osv. Eneste vi kanskje har merket er økt matlyst, men det kan like gjerne komme med alderen. 😊 Anonymkode: fd18f...255
Ænema Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 var 8år når ble kastrert. flyttet rett ved en hundepark så han ble helt sykt dårlig av all løpetiden. han ble litt mer nervøs. vil ikke gå tur lenger. sulten hele tiden, og spiser masse om han får muligheten. har gått opp i vekt selv om kostholdet ikke er forandret. hakket mykere pels. mindre jukking på bamsen.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Mer usikker og engstelig. Men han sluttet å markere inne. Anonymkode: 6d883...39f
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 Kjemisk kastrer da han var 10 år. Tisset mindre inne, ble mindre damegal og litt roligere. Men han ble jo eldre og, så det kan jo ha spilt inn. Anonymkode: f3441...15a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 2 år. Ingen endring på oppførsel, men pelsen ble et helvete og bikkja ble feit, så nå er han konstant på diett. Anonymkode: 94aed...868
MammaMums Skrevet 10. juli 2022 #10 Skrevet 10. juli 2022 Vi kastrerte vår 1 åring for snart 3 uker siden, så litt tidlig å melde erfaringer kanskje? Men, vi ser så langt at han etter to Iker- plutselig kunne være mere hjemme alene- og over lengre perioder av gangen. Les: fra 20,30-45 min til plutselig en dag 2 2/1 time😳👏 Med to-veis kamera, og alt trygt. Nå utpå slutten av den 3dje uka virker han roligere sånn totalt sett. Støtter at han virker som har fått økt appetitt, men forer bare det samme gr som før. Han får bare magre tyggebein, og reinsdyrgevir å tygge på. Da koser han seg🥰
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #11 Skrevet 11. juli 2022 MammaMums skrev (17 timer siden): Vi kastrerte vår 1 åring for snart 3 uker siden, så litt tidlig å melde erfaringer kanskje? Men, vi ser så langt at han etter to Iker- plutselig kunne være mere hjemme alene- og over lengre perioder av gangen. Les: fra 20,30-45 min til plutselig en dag 2 2/1 time😳👏 Med to-veis kamera, og alt trygt. Nå utpå slutten av den 3dje uka virker han roligere sånn totalt sett. Støtter at han virker som har fått økt appetitt, men forer bare det samme gr som før. Han får bare magre tyggebein, og reinsdyrgevir å tygge på. Da koser han seg🥰 Hvis dette ikke er av helt nødvendige medisinske årsaker er det sjokkerende. Hvem kastrerer en hund på bare et år? Hunden er ikke voksen i hverken hode eller kropp på den alderen, og det kan få alvorlige konsekvenser på skjelett og gemytt. Man ser dessverre alt for mye at hundeeiere som mangler kompetanse kastrerer de unge hannhundene sine fordi han «stresset så mye» eller for å «roe dem ned» for å gjøre sitt eget liv lettere Anonymkode: e4c0f...ad2 2
Tanuki Skrevet 11. juli 2022 #12 Skrevet 11. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis dette ikke er av helt nødvendige medisinske årsaker er det sjokkerende. Hvem kastrerer en hund på bare et år? Hunden er ikke voksen i hverken hode eller kropp på den alderen, og det kan få alvorlige konsekvenser på skjelett og gemytt. Man ser dessverre alt for mye at hundeeiere som mangler kompetanse kastrerer de unge hannhundene sine fordi han «stresset så mye» eller for å «roe dem ned» for å gjøre sitt eget liv lettere Anonymkode: e4c0f...ad2 Hvor gamle må de være for at kastering er ok da? Min 3-årige hannhund ble kastrert i vinter. Ingen medisinske årsaker, men har ikke planer om avl så ser ikke vitsen med å ha ham inntakt. Helt vanlig og ofte anbefalt i flere land.
Tanuki Skrevet 11. juli 2022 #13 Skrevet 11. juli 2022 On 7/5/2022 at 8:19 PM, AnonymBruker said: Vurderer å se om min hannhund kan bli kastrert (av ulike grunner), men jeg vil være mer bevisst på de negative sidene ved dette også. Skal selvfølgelig teste ut kjemisk først før man tar et permanent valg. Det er for hundens beste at jeg vurderer dette dersom noen skulle lure. Hvordan ble din hannhund etter kastrering? Både positive og negative sider. Og hvor gammel var han? Anonymkode: d4846...7ef Sluttet så-og-si over natten med jukking, tisser bedre( før skulle han helst skvette på minst 5 steder før han tisset ordentlig og hadde oftere uhell inne). Ellers ingen forandring i gemytt og væremåte.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 Tanuki skrev (3 timer siden): Hvor gamle må de være for at kastering er ok da? Min 3-årige hannhund ble kastrert i vinter. Ingen medisinske årsaker, men har ikke planer om avl så ser ikke vitsen med å ha ham inntakt. Helt vanlig og ofte anbefalt i flere land. Minst 18mnd er vel anbefalt, også i land hvor kastrering er normen. Anonymkode: 567eb...3e0
Tabris Skrevet 11. juli 2022 #15 Skrevet 11. juli 2022 (endret) Min hadde to runder med kjemisk (chip) kastrering da han var ca 1,5-3 år (første chipen varte 1 år) før vi etter det kastrerte ham kirurgisk i samråd med veterinæren. Her er mine erfaringer: Av positive erfaringer så ble stresset hans redusert kraftig. Noe som fikk mange positive ringvirkninger: Han fikk kortere radius løs, hørte mer på meg på innkalling, sjekket inn mer hos meg når han var løs, sluttet over natten å jokke på "alt" han kom over, tok lettere godbiter og var mye mer trenbar i passeringer. Ellers ingen negative endringer i væremåte, ble ikke lat eller tiltaksløs. Av negative erfaringer så fikk han særdeles tykk pels, dvs tykk underull som ikke løsner ordentlig og filtrer seg sammen. Han har også lett for å legge på seg og har en god appetitt. Det gjør han enkel å trene med godbiter, men gjør at jeg hele tiden må være bevisst vekta. Ellers varte førsten chipen 1 år selv om den skulle vare 6 måneder, noe jeg forstår er vanlig på små hunder. Ha også i mente at det kan ta opp til 6 uker før chipen er i full virkning og de tre første ukene kan den hormonelle atferden bli verre før den blir bedre. Endret 11. juli 2022 av Tabris
MammaMums Skrevet 11. juli 2022 #16 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis dette ikke er av helt nødvendige medisinske årsaker er det sjokkerende. Hvem kastrerer en hund på bare et år? Hunden er ikke voksen i hverken hode eller kropp på den alderen, og det kan få alvorlige konsekvenser på skjelett og gemytt. Man ser dessverre alt for mye at hundeeiere som mangler kompetanse kastrerer de unge hannhundene sine fordi han «stresset så mye» eller for å «roe dem ned» for å gjøre sitt eget liv lettere Anonymkode: e4c0f...ad2 Rolig rolig !!!! Medisinske grunner vurdert av et team på veterinærkontoret 😳 Djissess, for noen antakelser! Nei, man får ikke kastrert unghunder fysisk i dag- da det er en holdning blant fagfolk. Så din insinuasjon om at det i vårt tilfelle er oss hundeeiere som gjør dette for å gjøre livet vårt lettere - så kunne du ikke bommet mer.. Det er heller ikke bare for folk og trappe opp og ville ha fysisk kastrering .. Så rolig med hissige utbrudd Hilsen hundeinstruktør med adferdsspesialisering 1
Tanuki Skrevet 12. juli 2022 #17 Skrevet 12. juli 2022 21 hours ago, AnonymBruker said: Minst 18mnd er vel anbefalt, også i land hvor kastrering er normen. Anonymkode: 567eb...3e0 det stemmer nok. uansett syntes jeg det burde være mindre kontroversielt å kastrere.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #18 Skrevet 12. juli 2022 Min hannhund var hund nummer to, og han plaget livet av tispen min konstant. Hun var kastrert, så det var ikke noe som helst løpetidslukt e.l av henne, men likevel, hannen bare kastet seg over og jokket på henne så fort hun reiste seg opp og gikk over gulvet. Hver dag! Nå er tispen min et rolig og behersket vesen av seg, men hun fikk rett og slett nok av denne plagsomme atferden til slutt, og to ganger endte det i slåsskamp. Hun fant seg ikke i det mer. Da tok jeg hannen med til veterinær og fikk han kastrert. Fikk beskjed om at det kunne ta noen uker før vi så effekt, men effekten var umiddelbar. Fra den dagen vi kom hjem fra veterinærklinikken med han, prøvde han aldri mer å jukke og ri på tispen. Ble en fredelig og grei hund med en gang. Pelsen forandret seg da, ble tykkere og grovere underull. Men det var en liten pris å betale, for at hundene skulle bli venner igjen. Han la også på seg noe, fra å være skranglete og tynn ble han i godt hold, enda han fikk samme mengde mat som før. Anonymkode: 70489...454
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #19 Skrevet 12. juli 2022 I Norge blir du sett ned på hvis du kastrerer, i andre land, spesielt USA blir du sett ned på hvis du ikke kastrerer 🤔 Anonymkode: 74463...782 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #20 Skrevet 12. juli 2022 Tanuki skrev (3 timer siden): det stemmer nok. uansett syntes jeg det burde være mindre kontroversielt å kastrere. Personlig føler jeg ikke det er spesielt kontroversielt. Jeg har selv tisper, men 3 av mine venninner har alle 2 hannhunder hver, og alle har kastrert noen av sine hannhunder (kjemisk). De ventet dog til hundene var 2 år gamle, og de som er under 2 år gamle, skal kastreres når de runder 2. De har kun sett positiv effekt av å kastrere, og for meg er det fint å kunne gå på tur med venninnene uten å måtte holde tispene unna fordi hannhundene er gærne selv om det ikke er løpetid. Jeg er absolutt for kastrering på hannhunder som plages mye med hormonrelatert stress, men synes også eiere bør vente til minst 18mnd om mulig, så hodet og kroppen har fått tid til å utvikle seg. Anonymkode: 567eb...3e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå