Gå til innhold

Sittepute i bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikke fått hatt med barn hjem fra barnehagen fordi de har trengt ordentlig bilstol. Men nå begynner barna på skolen, er det tilstrekkelig at barna kan sitte på en sittepute bare? Når kan man evt.starte med det?  Veiene jeg skal kjøre på har 40 km/t fartsgrense. 

Anonymkode: ab5d4...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilpute. Det er krevende for et barn å sitte riktig på en pute og ha beltet riktig plassert under hele kjøreturen. Derfor anbefaler vi at barnet bruker bilpute først når beltestolen har blitt for liten og barnet er over 22 kg og 125 cm.

Helst bør du ha belte stol, det kommer an på vekt og høyden.

Fartsgrenser har ingen ting å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (1 time siden):

Bilpute. Det er krevende for et barn å sitte riktig på en pute og ha beltet riktig plassert under hele kjøreturen. Derfor anbefaler vi at barnet bruker bilpute først når beltestolen har blitt for liten og barnet er over 22 kg og 125 cm.

Har til egne barn, fast. Men tenkte de gangene vi skal ha besøk. Hvor gamle er barn ca. når de begynner med sittepute? Barna som blir med hjem vil jo veie ulikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (1 time siden):

Hvordan kan du mene at fart ikke har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan du mene at fart ikke har noe å si?

Om barnet sitter feil har 40 km ingen ting å si...det handler om at barnet er sikkert riktig.  Ja det er forskjell på 40 og 80. Men man kan ikke gå etter den holding. Det man får etter er at barnet er sikkert riktig. Og du som kjører barnet har ansvar for dette. 

Samme som noen sier..jeg skal bare kjøre kort strekning fra butikken og hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har til egne barn, fast. Men tenkte de gangene vi skal ha besøk. Hvor gamle er barn ca. når de begynner med sittepute? Barna som blir med hjem vil jo veie ulikt. 

Min begynt med pute når han var 10 år. Ja nettopp..barn veier forskjellige. Derfor best å gå etter at alle sitter i belte stol. Eller så ender med at beina kommer for langt inn og belte ligger feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min gutt på 6, snart 7 år er 140 cm lang. Så vi må snart begynne med bilpute. Har ham i bilstolen så lenge det går. 

Anonymkode: a565f...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bruker beltestol til vanlig, men har bilputer liggende i bilen dersom kompiser skal være med hjem etter bhg/skole. Han er 6 år. 
Jeg ser ikke problemet med å bruke pute en gang i mellom når man har andre sine barn i bilen. Om foreldrene til det andre barnet ønsker noe annet får de drasse med seg beltestolen på skolen. Noe jeg aldri har opplevd 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 83fb5...9ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis barnet skal gå på nærskolen, kan de vel gå selv, eventuelt kjøre skolebuss?

Anonymkode: 20b2b...7a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min gutt på 6, snart 7 år er 140 cm lang. Så vi må snart begynne med bilpute. Har ham i bilstolen så lenge det går. 

140 cm lang i bilstol 🤯 Er det lovlig? Gutten blir jo helt sammenklemt, tenk på skjelettet også. 

Anonymkode: bf544...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

140 cm lang i bilstol 🤯 Er det lovlig? Gutten blir jo helt sammenklemt, tenk på skjelettet også. 

Min var 130 når han satt i fremover vendt bilstol:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (54 minutter siden):

Om barnet sitter feil har 40 km ingen ting å si...det handler om at barnet er sikkert riktig.  Ja det er forskjell på 40 og 80. Men man kan ikke gå etter den holding. Det man får etter er at barnet er sikkert riktig. Og du som kjører barnet har ansvar for dette. 

Samme som noen sier..jeg skal bare kjøre kort strekning fra butikken og hjem. 

Kjøre fort skjønner jeg jo. skal kjøre maks i 40km/t.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min bruker beltestol til vanlig, men har bilputer liggende i bilen dersom kompiser skal være med hjem etter bhg/skole. Han er 6 år. 
Jeg ser ikke problemet med å bruke pute en gang i mellom når man har andre sine barn i bilen. Om foreldrene til det andre barnet ønsker noe annet får de drasse med seg beltestolen på skolen. Noe jeg aldri har opplevd 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 83fb5...9ca

Er det vanlig praksis og bruke sittepute? Jeg aner nemlig ikke.. supert hvis de fleste syns det er greit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde bilpute i reserve fra skolestart. Regelen jeg hadde var at det minste barnet skulle ha stolen. Min var stor nok til at jeg var komfortabel med å ha henne på pute, hun var lenge størst i klassen. 

Anonymkode: 11e2c...c6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøre fort skjønner jeg jo. skal kjøre maks i 40km/t.

Er det vanlig praksis og bruke sittepute? Jeg aner nemlig ikke.. supert hvis de fleste syns det er greit! 

Om de står til kriteriene. Så kan du det. Men les på trygg trafikk som side. Der står det bruk av de forskjellige stoler,vekt, alder og belte bruk. Ingen barn er like. Og om de sitter på pute og får belte ved halsen og kolliderte får det fatale konsekvenser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis barnet skal gå på nærskolen, kan de vel gå selv, eventuelt kjøre skolebuss?

Anonymkode: 20b2b...7a4

Det er ikke aktuelt av flere grunner som ikke har relevans til denne tråden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke kjøpe en bilpute, og så sitter barnet ditt på bilpute mens vennen sitter i bilstolen? 

Anonymkode: ea2d1...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan du ikke kjøpe en bilpute, og så sitter barnet ditt på bilpute mens vennen sitter i bilstolen? 

Anonymkode: ea2d1...286

Jo, er dette jeg vurderer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi! Så lang han er! Jeg var 140 da jeg var ti år 😂😂

Anonymkode: 27900...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du helt kake? Hva mener du skal skje med et skjelett som sitter sammenklemt i noen minutter? Mener du at et barn selv klarer å sette kroppen sin i en posisjon som skadelig? 

For øvrig er det bilstoler som passer til 36 kg nå, ca 130-140 cm om ikke mer. Men jeg tipper vedkommende du siterer mener beltestol, og at du bare ikke evner å tenke deg om en halv ekstra gang. 

Anonymkode: 9dc5c...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...