Gå til innhold

Borgerlig vigsel - har de taushetsplikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal gifte oss, men har ikke planlagt det store bryllupet ennå - hadde egentlig ikke sett det for oss før om et par år. Nå har det seg sånn at vi ønsker å gifte oss så fort som mulig, da vi skal renovere huset og en del ting er rett og slett enklere og billigere om vi er gift. Vi har derfor bestemt å bare få gjort det på rådhuset i all stillhet, og heller ta den store seremonien senere som tenkt. Vi ønsker å holde dette helt hemmelig, og sier til hverandre at det ikke ''teller'' 🙈 Vi drømmer nemlig begge om et stort bryllup. 

Det blir jo ordfører eller varaordfører som skal vie oss - og min far kjenner disse godt da han er høyt på strå i politikken i kommunen her. Ønsker ikke at han eller andre skal vite om dette. Har vigsler taushetsplikt?

Anonymkode: 3a7ef...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er offentlig informasjon alle kan få tak i. Hvordan blir det billigere om dere er gift? 🤔

Anonymkode: 88650...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, det er offentlig informasjon alle kan få tak i. Hvordan blir det billigere om dere er gift? 🤔

Hvor i all verden kan man søke opp noe sånt? 😛 

Det er komplisert. Var banken som rådet oss til å bare gifte oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor i all verden kan man søke opp noe sånt? 😛 

Det er komplisert. Var banken som rådet oss til å bare gifte oss. 

I statsarkivet. 

Dette må du nesten utdype, for det gir ingen mening. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I statsarkivet. 

Dette må du nesten utdype, for det gir ingen mening. 

Nei det må jeg ikke, det er ikke relevant for spørsmålet mitt :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har ikke taushetsplikt, men det er jo bare å spørre om de kan holde det hemmelig. Men jeg ville nok heller bare sagt det som det er til foreldrene "vi gifter oss nå uten fest av praktiske hensyn, men vi skal ha stor fest senere". 

Anonymkode: 5d79f...759

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen taushetsplikt, men hvem er det som sjekker deres samboer status. Så forteller dere det ikke til noen, så er det mellom deg og partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det blir jo ordfører eller varaordfører som skal vie oss - og min far kjenner disse godt da han er høyt på strå i politikken i kommunen her. Ønsker ikke at han eller andre skal vite om dette. Har vigsler taushetsplikt?

Kan du sjekke om kommunen har delegert vigselsmyndighet til noen kommunal ansatte som ikke kjenner faren din like godt? Her og i nabokommunene vet jeg at f.eks. politisk sekretariat, kommuneadvokat og kommunedirektør har denne funksjonen. 

Dere kan jo også vurdere å gifte dere i en annen kommune? :)

Anonymkode: 05f5c...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kanskje at den ene skal kjøpe seg inn i huset som den andre eier/bli medeier? Er man gift, er det gratis (utover pengene man går inn med, så klart), er man samboere må man betale dokumentavgift.

Vigsel/ekteskap regnes vel som offentlig informasjon. Hvorfor kan dere ikke bare si til deres nærmeste at dere gifter dere nå, og har festen seinere? Det er vel ingenting galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...