PetterKanin Skrevet 8. juli 2022 #21 Del Skrevet 8. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja, men dette blir noe helt annet igjen. Jeg har 245 foran og 305 bak, men også 20" rundt hele bilen - ikke 19" på det ene hjulet. 😅 Anonymkode: 86891...b4c Så lenge omkretsen på hjulet er tilnærmet lik så betyr det sjeldent spesielt mye i praksis med 1" forskjell på felgen. Da dreier det seg i såfall om ekstreme tilfeller av lavprofil der man går opp, ikke ned, på felgsstørrelse på det avvikende hjulet. Endret 8. juli 2022 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. juli 2022 #22 Del Skrevet 8. juli 2022 Dette tenkte jeg faktisk over her om dagen. Reservedekket mitt har en annen str enn de som står på bilen (de er original str som står oppført i vognkortet, så hvorfor reservedekket ikke følger standarden har jeg ikke noe godt svar på). Skulle jeg punktere og må bytte langs veien, hvor trygt er det egentlig å kjøre sånn til nærmeste dekksenter? Og om dette skulle være på en søndag og man må kjøre hjem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #23 Del Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 11.38): Hvordan er det å kjøre med ett dekk som har en annen dimensjon enn de andre tre dekkene? Det er snakk om tre dekk 18" og ett dekk på 17". Skal kjøres langtur blant annet på motorvei med hastighet opp til 110 km/t. Anonymkode: 26902...8f4 Vil ikke anse det forsvarlig på motorvei, reservedekk i ulik dimensjon bør brukes i lavere hastigheter og kortest mulig. Nå vet jeg ikke hva du legger i langtur, så vanskelig å si noe der. Anonymkode: 3adad...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #24 Del Skrevet 8. juli 2022 Sirah skrev (7 minutter siden): Dette tenkte jeg faktisk over her om dagen. Reservedekket mitt har en annen str enn de som står på bilen (de er original str som står oppført i vognkortet, så hvorfor reservedekket ikke følger standarden har jeg ikke noe godt svar på). Skulle jeg punktere og må bytte langs veien, hvor trygt er det egentlig å kjøre sånn til nærmeste dekksenter? Og om dette skulle være på en søndag og man må kjøre hjem? Det er sikkert et sånn space saver dekk og meningen er at man skal komme seg til et sikkert sted der det er mulig å få fikset det, er ikke ment til å kjøre rundt med i dagevis og det står også hastighetsbegrensning på det med store bokstaver. Problemet med å bruke dekk med forskjellig dimensjon og mønster på samme aksling er et dekkene ikke har de samme egenskapene, ved f.eks. kraftig nedbremsing eller regn så kan bilen slå seg sidelengs eller miste grepet på ett av hjulene. Anonymkode: 43fae...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #25 Del Skrevet 8. juli 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men dette blir noe helt annet igjen. Jeg har 245 foran og 305 bak, men også 20" rundt hele bilen - ikke 19" på det ene hjulet. 😅 Anonymkode: 86891...b4c Jauda, jeg er helt enig! Og derfor jeg presiserte hva loven sier. Samme aksel skal ha samme dekk (litt forenklet, men grei regel). Anonymkode: fdfe5...4c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #26 Del Skrevet 8. juli 2022 15 minutter siden, Sirah said: Dette tenkte jeg faktisk over her om dagen. Reservedekket mitt har en annen str enn de som står på bilen (de er original str som står oppført i vognkortet, så hvorfor reservedekket ikke følger standarden har jeg ikke noe godt svar på). Skulle jeg punktere og må bytte langs veien, hvor trygt er det egentlig å kjøre sånn til nærmeste dekksenter? Og om dette skulle være på en søndag og man må kjøre hjem? Reserveredekket har som regel klare begrensinger, særlig vedr. hastighet. I tillegg er det en kjent greie at reservedekket (i form av "mopeddekk"), kun er en nødløsning. Reservedekket følger ikke standarden grunnet konstnader og plassbehov. Det er billigere å produsere et reservedekk med lavere dimensjoner, men som likevel vil gjøre nytten for at du skal komme deg til et verksted - vel og merke i redusert hastighet. Om du må kjøre hjem, så bør du finne en annen løsning - hvis det er langt. Reservedekket er der for at du skal komme deg til nærmeste sted som kan reparere skaden, og er absolutt ikke anbefalt over tid. Anonymkode: fdfe5...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 8. juli 2022 #27 Del Skrevet 8. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jauda, jeg er helt enig! Og derfor jeg presiserte hva loven sier. Samme aksel skal ha samme dekk (litt forenklet, men grei regel). Anonymkode: fdfe5...4c1 Samme aksel skal ha dekk med tilnærmet like egenskaper, ikke nødvendigvis samme dekk. Altså skal det f.eks være sommerdekk på begge sider, i samme dimensjon. Og er det ene radialdekk skal det andre også være det, men de færreste av oss kjører trosd alt rundt med diagonaldekk i dag. Det trenger ikke være samme fabrikat eller mønster. Endret 8. juli 2022 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 8. juli 2022 #28 Del Skrevet 8. juli 2022 Sirah skrev (2 timer siden): Dette tenkte jeg faktisk over her om dagen. Reservedekket mitt har en annen str enn de som står på bilen (de er original str som står oppført i vognkortet, så hvorfor reservedekket ikke følger standarden har jeg ikke noe godt svar på). Skulle jeg punktere og må bytte langs veien, hvor trygt er det egentlig å kjøre sånn til nærmeste dekksenter? Og om dette skulle være på en søndag og man må kjøre hjem? Reservedekket skal i dag spare plass og vekt. Der det ikke er erstattet med punkteringsskum da. Om du kjører som om du har et dekk som avviker veldig fra de andre er det helt problemfritt å kjøre med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 9. juli 2022 #29 Del Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er sikkert et sånn space saver dekk og meningen er at man skal komme seg til et sikkert sted der det er mulig å få fikset det, er ikke ment til å kjøre rundt med i dagevis og det står også hastighetsbegrensning på det med store bokstaver. Problemet med å bruke dekk med forskjellig dimensjon og mønster på samme aksling er et dekkene ikke har de samme egenskapene, ved f.eks. kraftig nedbremsing eller regn så kan bilen slå seg sidelengs eller miste grepet på ett av hjulene. Anonymkode: 43fae...b47 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Reserveredekket har som regel klare begrensinger, særlig vedr. hastighet. I tillegg er det en kjent greie at reservedekket (i form av "mopeddekk"), kun er en nødløsning. Reservedekket følger ikke standarden grunnet konstnader og plassbehov. Det er billigere å produsere et reservedekk med lavere dimensjoner, men som likevel vil gjøre nytten for at du skal komme deg til et verksted - vel og merke i redusert hastighet. Om du må kjøre hjem, så bør du finne en annen løsning - hvis det er langt. Reservedekket er der for at du skal komme deg til nærmeste sted som kan reparere skaden, og er absolutt ikke anbefalt over tid. Anonymkode: fdfe5...4c1 PetterKanin skrev (16 timer siden): Reservedekket skal i dag spare plass og vekt. Der det ikke er erstattet med punkteringsskum da. Om du kjører som om du har et dekk som avviker veldig fra de andre er det helt problemfritt å kjøre med. Det er et "vanlig dekk" og ikke et sånt "mopeddekk" 🙃 Kanskje smartere å kaste et av vinterdekkene i bilen i stede for. Det er i det minste omtrent samme str. Skulle uhellet være ute 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #30 Del Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 11.38): Hvordan er det å kjøre med ett dekk som har en annen dimensjon enn de andre tre dekkene? Det er snakk om tre dekk 18" og ett dekk på 17". Skal kjøres langtur blant annet på motorvei med hastighet opp til 110 km/t. Anonymkode: 26902...8f4 Ikke lov. Det skal være samme dimensjon på hver aksling. Unntaket gjelder vel kun ved punktering, da har du lov til (om du anser det som forsvarlig) å kjøre med stephjul til nærmeste verksted. Her inngår ikke langtur på motorvei i «forsvarlig». Anonymkode: 60602...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #31 Del Skrevet 11. juli 2022 Vet om en som gjorde nettopp det å sette på to andre dekk, med andre egenskaper på ene akselen, fordi denne hadde pungtert. Det som skjedde var at fordelerkassa til 4-hjulsdriften gikk åt helvete. Og det er fordi den da hele tiden ville korrigere og rette opp rotasjonsforskjellen mellom for og bakaksel. Så slike idiotiske forslag som er kommet frem i denne tråden, gjør man ikke på moderne bil! Anonymkode: b1857...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå