Gå til innhold

Er det lurt å gi 1 åring nugatti?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lurt å gi 1 åring nugatti? Ja eller nei? Hvorfor, hvorfor ikke? 

Anonymkode: d54f5...f9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurt? Nei farlig? Nei. Men hvorfor skal en 1åring få nugatti? Det er jo ikke akkurat særlig næringsrikt. Men som en sjelden gang for å variere ser jeg ikke noe farlig med. Blir jo som å gi de litt sjokolade nesten

Anonymkode: e5219...f2a

• Liker 6
Skrevet

Lurt? Det er aldri lurt å gi noen nugatti - uansett alder! 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Problemet med nugatti (bortsett fra det kun er sukker og har nærmest null næringsverdi) er at barn fort får sansen for sjokolade på skiva og kan nekte alt annet pålegg. 

Endret av Mamajune11
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ser ingen grunn til å introdusere 1 åringer for nugatti, du kunne like gjerne servert ungen brødskive med sukker.

Skrevet

100 gram har 60 gram tilsatt sukker, noe som er 30 sukkerbiter. Bare én spiseskje inneholder 6 sukkerbiter.

Skrevet

Altså, jo tidligere du introduserer slikt jo mer maser de 🤣 Når de ikke vet hva det er engang og ikke viser interesse så er det ikke noe vits å gi de noe så usunt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei fordi det er søtt. Og barn trenger å bli introdusert for alt annet enn søtt først. Var stemor til en unge som fikk bla sukker på smokken saft på flaske. (ja tidligere var det ikke uvanlig å gi sukker på smokken, dersom de ikke tok den. Noe jeg den gang mente var galskap) nugatti og andre søte pålegg ble gitt på brødskive. Jeg lover, det ble en mangeårig kamp, å få ungen til å spise vanlig normal sunn kost. 

Så nei, nugatti på brødskive til ett åring er ikke ok. Mine egne fikk aldri sånt. Og holdt på å le seg ihjel, når de fant ut at nugatti fantes. Fordi man hadde jo ikke sjokolade på brødskive. For det var ikke mat. 

Anonymkode: 2af6a...d2b

AnonymBruker
Skrevet

Det er da vel ingen som bør spise nugatti uansett. 

Anonymkode: 52e8b...64f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig spørsmål av en forelder…

Anonymkode: 5ccc0...6e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle det være lurt tror du? Hvis barnet er veldig småpist, så kan det vel ha noe for seg... Fikk selv brødbiter med syltetøy anbefalt av helsesykepleier fordi barnet mitt hadde null intresse for fast føde, men det gikk seg til takket være brød med leverpostei dyppet i morsmelk

Litt sukker innimellom er ikke farlig, men jeg ser virkelig ikke poenget med å venne de til søtpålegg fra så ung alder. Tenker at det finnes veldig mange alternativer man kan gi 1-åringen og vente med nugattien.

Anonymkode: 48260...c56

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei fordi det er søtt. Og barn trenger å bli introdusert for alt annet enn søtt først. Var stemor til en unge som fikk bla sukker på smokken saft på flaske. (ja tidligere var det ikke uvanlig å gi sukker på smokken, dersom de ikke tok den. Noe jeg den gang mente var galskap) nugatti og andre søte pålegg ble gitt på brødskive. Jeg lover, det ble en mangeårig kamp, å få ungen til å spise vanlig normal sunn kost. 

Så nei, nugatti på brødskive til ett åring er ikke ok. Mine egne fikk aldri sånt. Og holdt på å le seg ihjel, når de fant ut at nugatti fantes. Fordi man hadde jo ikke sjokolade på brødskive. For det var ikke mat. 

Anonymkode: 2af6a...d2b

Haha, det sa min også. Hun smakte det hos naboen og så rart på meg og sa at det går ikke an å spise snop på brødskiva 😊

Anonymkode: 48260...c56

AnonymBruker
Skrevet

Best å la være 😁 Ser ingen fare om feks besteforeldre gir barn dette når de er på besøk. 

Ser heller ikke noe problem med dette om barnet er litt undervektig og sliter med å få i seg nok mat og Nugatti kan hjelpe til litt.

Må dog passe på å pusse tennene godt, søtt pålegg kan gi hull.

Anonymkode: e9eab...543

AnonymBruker
Skrevet

Her har alle tre barna fått smake nugatti fra de er små og de finnes ikke kresen (6-14 år), men klart det er jo en fare for at barna ikke vil ha annet hvis de får smaken på det. De to eldste er ikke så glad i nugatti, mens minsten helst tar det om han får lov. 

Mamajune11 skrev (2 timer siden):

Problemet med nugatti (bortsett fra det kun er sukker og har nærmest null næringsverdi) er at barn fort får sansen for sjokolade på skiva og kan nekte alt annet pålegg. 

Anonymkode: b2402...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Silla123 skrev (2 timer siden):

Altså, jo tidligere du introduserer slikt jo mer maser de 🤣 Når de ikke vet hva det er engang og ikke viser interesse så er det ikke noe vits å gi de noe så usunt.

Dette!!!! 👏🏻

Anonymkode: d5fba...c1d

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden skal du gi barnet det, og påføre hen et sukkerbehov hen ikke har til nå? 

Min på snart 3 år har ennå ikke smakt nugatti. Vi har det aldri i hus, og jeg ser ingen grunn til å introdusere det. Han får da jammen i seg rikelig med sukker fra «snille» besteforeldre etc om ikke han skal få det på skiva. Den dagen han oppdager det og begynner å mase kommer rikelig tidsnok om ikke jeg skal vise han at det er en mulighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å venne unger til sukker i en alder av 1 år. Skjønner ikke at det er mulig å stille et sånt spørsmål en gang.

Anonymkode: 5ef34...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det lurt å gi 1 åring nugatti? Ja eller nei? Hvorfor, hvorfor ikke? 

Anonymkode: d54f5...f9f

Lurt er det jo ikke. Det er næringsfattig mat med alt som mye sukker. Fra et ernæringsmessig perspektiv er det drittmat. Og det gir man ikke til en baby. På samme måte som at man ikke tilbyr sjokkomelk som tørstedrikk og potetgull som snacks. 

Har også hørt enkelte mødre si "men han liker ikke noe annet enn nugatti!" Dropp å introduser i første omgang tenker jeg.

Anonymkode: 06e58...9ba

AnonymBruker
Skrevet

Stolt av at femåringen min nekter å spise nugatti 😎

men nei, ingen grunn til å gi en ettåring det. Det er mye sukker, noe som ødelegger tenner og barnet blir vant med et sukkerholdig kosthold.

Anonymkode: 59802...878

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke kalt det lurt, men idiotisk. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...