Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #1 Skrevet 16. november 2005 Om en uke skal jeg ta MR av hode og ryggmarg/rygg for å påvise eller avkrefte MS. Men det jeg lurer på er, jeg har klaustrofobi, og har fått beroligende, men jeg gruer meg jo allerede nå. Mest pga svarene, men også pga trommelen jeg skal inn i. Derfor lurer jeg på: Er lyset inni trommelen ubehagelig? Er det veldig veldig trangt der inne? Er lydene ubehagelige vonde og høye? Vil jeg ligge i rommet helt alene?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #2 Skrevet 16. november 2005 Om en uke skal jeg ta MR av hode og ryggmarg/rygg for å påvise eller avkrefte MS. Men det jeg lurer på er, jeg har klaustrofobi, og har fått beroligende, men jeg gruer meg jo allerede nå. Mest pga svarene, men også pga trommelen jeg skal inn i. Derfor lurer jeg på: Er lyset inni trommelen ubehagelig? Er det veldig veldig trangt der inne? Er lydene ubehagelige vonde og høye? Vil jeg ligge i rommet helt alene? ← Jeg syns lyset inne i trommelen var helt ok, men man får uansett beskjed om å lukke øynene. Det er rimelig trangt der inne ja - det er ikke plass til så mye annet enn deg der inne. Lydene kan være litt høye, men ikke noe jeg tenkte så veldig over. Du ligger alene i rommet med en annen person i et annet rom bak en glassvegg og du får øretelefoner så du kan høre vedkommende.
Nella Skrevet 16. november 2005 #3 Skrevet 16. november 2005 Er lyset inni trommelen ubehagelig? Du blir bedt om å lukke øynne. Er det veldig veldig trangt der inne? Litt trangt er det jo... Men du legger deg på "senga" utafor, kan lukke øynene og blir ført inn. Åpning i begge ender. Er lydene ubehagelige vonde og høye? Litt lyd så flere steder blir du tilbudt hodetelefoner med musikk. Vil jeg ligge i rommet helt alene? Ja, personalet går ut, men du får en knapp i handa du kan trykke på om det er noe og du ikke takler så kommer de inn med en gang. Her er en fin artikkel og bilde: http://www.trs-telemark.no/index.php?optio...id=25&Itemid=48 Dette kommer til å gå fint og om du ikke klarer å gjennomføre så er du ikke førsteman og det er ikke noe å være flau for. Da får du større dose beroligende neste gang. Ofte så er det alle sånne tanker i forkant som gjør alt verre. Prøv å se litt lettere på det. Du får fort tak i noen om det er noe ihvertfall Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #4 Skrevet 16. november 2005 Jeg var nettopp til MR og syns ikke det var noen ubehagelig opplevelse. Jeg fikk beskjed om å ta av alt av metall, klokke, ringer, belte etc og la meg på en benk. Jeg fikk ørepropper som skulle stenge ute noe av lyden og jeg fikk en klokke som jeg kunne trykke på hvis jeg følte at jeg måtte ut. Jeg lukker øynene før jeg ble kjørt inn, men fikk ingen beskjed om at de skulle være lukket. Åpnet dem en gang underveis og så at det var speil så jeg kunne se ut av trommelen. Syns ikke det var spesielt trangt der inne og lyset var ikke ubehagelig. Lykke tl med undersøkelsen - det går sikkert bra!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #5 Skrevet 16. november 2005 Er lyset inni trommelen ubehagelig? Du blir bedt om å lukke øynne. Er det veldig veldig trangt der inne? Litt trangt er det jo... Men du legger deg på "senga" utafor, kan lukke øynene og blir ført inn. Åpning i begge ender. Er lydene ubehagelige vonde og høye? Litt lyd så flere steder blir du tilbudt hodetelefoner med musikk. Vil jeg ligge i rommet helt alene? Ja, personalet går ut, men du får en knapp i handa du kan trykke på om det er noe og du ikke takler så kommer de inn med en gang. Her er en fin artikkel og bilde: http://www.trs-telemark.no/index.php?optio...id=25&Itemid=48 Dette kommer til å gå fint og om du ikke klarer å gjennomføre så er du ikke førsteman og det er ikke noe å være flau for. Da får du større dose beroligende neste gang. Ofte så er det alle sånne tanker i forkant som gjør alt verre. Prøv å se litt lettere på det. Du får fort tak i noen om det er noe ihvertfall Lykke til ← Større dose beroligende? Fikk du beroligende da du skulle gjøre det? Fikk ingenting jeg. (Det gikk veldig bra uten også trådstarter )
siebaeo Skrevet 16. november 2005 #6 Skrevet 16. november 2005 Jeg lukket øynene før jeg ble ført inn i trommelen og gløttet bare så vidt gang. Det var litt ekkelt.. Så mitt råd er. Lukk øynene og ikke åpne dem før du er ute igjen. Tenk på noe behagelig og slapp av. Jeg lå der i rundt en halv time tror jeg (?) men det føltes ikke så lenge. Gikk liksom inn i en døs. Det er mye lyd men du får på deg hørselsvern så det går bra. Og det er en person der som har alt fokus på deg så om du skulle frike så får du hjelp med en gang. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #7 Skrevet 16. november 2005 Kan jeg få musikk eller hørselvern om jeg skal ta MR av hodet da?
Nella Skrevet 16. november 2005 #8 Skrevet 16. november 2005 Større dose beroligende? Fikk du beroligende da du skulle gjøre det? Fikk ingenting jeg. (Det gikk veldig bra uten også trådstarter ) ← Nei... Har en i familien som driver å skal ta mr, han får en større dose enn sist og skal inn igjen. Har også en annen som akkurat var å tok. Da ble han egentlig litt skremt av sykepleieren som fulgte han dit. Ble tilbudt beroligende og det kunne være greit å ta osv sa pleieren. Han valgt å ikke ta (har heller ikke klaus) og syns det hele var helt greit. Han syns bare det var utrolig dårlig av sykepleieren å gjøre han engstelig først når han i utgangspunktet ikke var det.
Mrs. K Skrevet 16. november 2005 #9 Skrevet 16. november 2005 Kan jeg få musikk eller hørselvern om jeg skal ta MR av hodet da? ← Skal du ta MR av hodet eller er det CT?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #10 Skrevet 16. november 2005 Skal du ta MR av hodet eller er det CT? ← MR...
Nella Skrevet 16. november 2005 #11 Skrevet 16. november 2005 Kan jeg få musikk eller hørselvern om jeg skal ta MR av hodet da? ← Han i familien min som fikk det skulle ta MR av hodet ihvertfall. Han fikk digge 70 talls musikk Det er jo et slags røntgen som tar bilder av hodet og andre dele r i kroppen. De er nøye med at du ikke har på deg noe metall så da er de høreklokkene de bruker godkjent for det bruket. Og du skal kunne kommunisere med de som er der, eller de skal kunne gi deg beskjeder.
Gjest Melk Skrevet 16. november 2005 #12 Skrevet 16. november 2005 Er lyset inni trommelen ubehagelig? Er det veldig veldig trangt der inne? Er lydene ubehagelige vonde og høye? Vil jeg ligge i rommet helt alene? ← I min trommel var det ikke noe spesielt lys, den var jvit inni og helt normal romlys. Ikke så trangt som jeg hadde trodd, hadde også en vifte ved hodeenden som ga følelse av luft. Fikk øreklokker, men lavere lyd enn jeg hadde trodd. ikke ubehagelig lyd, kun romleaktig i etapper. Var alene i rommet, men de satt i rom rett ved med vindu inn. Var også en knapp jeg kunne trykke på om jeg ville avbryte. Snakket til meg gjennom høytaler i øreklokkene. Kom en fyr inn da de skulle sette på væsken inn i armen. MAO: En fullstendig utraumatisk opplevelse for meg (men nå har jeg heller ikke klaustrofobi). Kunne gladelig gjort det igjen. Kan legge til at da min mor tok mr, så sovnet hun.
Devana Skrevet 16. november 2005 #13 Skrevet 16. november 2005 I min trommel var det ikke noe spesielt lys, den var jvit inni og helt normal romlys. Ikke så trangt som jeg hadde trodd, hadde også en vifte ved hodeenden som ga følelse av luft. Fikk øreklokker, men lavere lyd enn jeg hadde trodd. ikke ubehagelig lyd, kun romleaktig i etapper. Var alene i rommet, men de satt i rom rett ved med vindu inn. Var også en knapp jeg kunne trykke på om jeg ville avbryte. Snakket til meg gjennom høytaler i øreklokkene. Kom en fyr inn da de skulle sette på væsken inn i armen. MAO: En fullstendig utraumatisk opplevelse for meg (men nå har jeg heller ikke klaustrofobi). Kunne gladelig gjort det igjen. Kan legge til at da min mor tok mr, så sovnet hun. ← Jeg skal også ta mr om et par uker da, men har ikke hørt noe om noe væske. Jeg skal også ta av hode og rygg som trådstarter... Hva tok du MR av?
Gjest Melk Skrevet 16. november 2005 #14 Skrevet 16. november 2005 Jeg skal også ta mr om et par uker da, men har ikke hørt noe om noe væske. Jeg skal også ta av hode og rygg som trådstarter... Hva tok du MR av? ← Nyrene.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #15 Skrevet 16. november 2005 Litt info m/bilde av en MR-maskin Spørsmål og svar om MR
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #16 Skrevet 17. november 2005 Jeg har tatt 3 MR i løpet av de siste 6 månedene og jeg kan love deg det går bra og det er ikke så skummelt som mange vil ha det til. Snakk med de som skal ta bildene og fortell at du er nervøs. Spør om å få høre på musikk om det er mulig og hvis ikke prøv bare å ta det med ro. Tenk hygglige tanker. Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #17 Skrevet 21. november 2005 Trådstarter her... Nå går jeg med en klump i magen, gruer meg så veldig Skjønner ikke hvorfor jeg gruer meg så fælt til denne undersøkelsen, det er jo ikke vondt, men jeg har så panikk for små rom, til og med å være i boden gir meg panikk, hvordan blir det da i den trommelen Kan jo kanskje ærlig innrømme at jeg gruer meg endel til å få vite resultatet av undersøkelsen. Noen som vet hvor lang tid det tar før jeg får vite "dommen"?
Gjest Melk Skrevet 21. november 2005 #18 Skrevet 21. november 2005 For emg toik det 10-14 dager, men det er sikkert varierende fra sted til sted. Det går helt sikkert fint. Lykke til!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. november 2005 #19 Skrevet 23. november 2005 Da var det overstått... Takk gud for det Så nå var det bare å gå og grue seg til svarene da
Gjest Melk Skrevet 23. november 2005 #20 Skrevet 23. november 2005 Da var det overstått... Takk gud for det Så nå var det bare å gå og grue seg til svarene da ← Men gikk det greit da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå