Gå til innhold

Hvem kontakter jeg for å bygge om loft?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal innrede et loft, gjøre om fra boder til loftsstue og soverom, legge gulv, isolere og sette inn vinduer.  Men jeg vet ikke hvem jeg kontakter og hvordan jeg finner de. Snekker? Entreprenør? Byggmester? Noe annet? 

Er der noe spesielt jeg bør være obs på?

Anonymkode: 00d13...a46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Iallefall byggesak. Og noen som kan eventuelt være ansvarlig søker. 

Anonymkode: 03e96...3ad

AnonymBruker
Skrevet

Kommunen i hvert fall, ellers vil jeg tro du kommer langt med en snekker?

Anonymkode: f8ed6...39a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Iallefall byggesak. Og noen som kan eventuelt være ansvarlig søker. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kommunen i hvert fall, ellers vil jeg tro du kommer langt med en snekker?

Hvorfor må jeg kontakte kommunen? Å sette inn vinduer er ikke søknadspliktig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruksendring fra bod til soverom og loftstue er søknadspliktig. 

Å sette inn vinduer kan være søknadspliktig fasadeendring, det må kommunen vurdere. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det er det helt klart de fleste steder. Det er fasadeendring. Søknadspliktig i min kommune, hvert fall.

Kontakt kommunen og søk. Det koster ofte en del kroner i gebyr for byggesøknader, vær obs på det. Når du har fått klarsignal, ville jeg først sjekket litt rundt blant venner og bekjente og spurt om noen har erfaring (god) med en byggmester eller et snekkerfirma, så de kan anbefale et firma.

Anonymkode: 35a07...df9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kontakt kommunen og søk.

Jeg tenker det rr lurt å begynne i andre enden. Først hos fagperson for å se hva som kan gjøres og hvordan, så ev søke. 

Skrevet

Husk at du trenger rømningsvei fra den nye etasjen. Interntrapp pluss et vindu. Det er ikke alle loft som egner seg siden det ofte er mer enn 5 meter fra vindu til terreng. Ved høyder over det må man ha vindu med ryggbøyle, og alle vinduer i etasjene under må ha brannmotstand. Det blir ofte både plagsomt og dyrt. 

Bruksendring er søknadspliktig, uavhengig av hvilken kommune du bor i. Innsetting av vindu i fasade er i utgangspunktet søknadspliktig, men det er ikke alle kommuner som orker å bry seg i særlig grad. I Oslo klikker de i vinkel om man prøver å sette inn et vindu uten å spørre først

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 8.7.2022 den 13.04):

Husk at du trenger rømningsvei fra den nye etasjen. Interntrapp pluss et vindu. Det er ikke alle loft som egner seg siden det ofte er mer enn 5 meter fra vindu til terreng

Det er et lite hus, så er ikke over fem meter. Trapp har vi. 

Søknad om bruksendring tar vi det når det ev er ferdig, det haster ikke. 

Jeg tror ikke det er søknadspliktig å sette inn takvinduer her, i alle fall har tre av naboene mine gjort det uten å søke. 

Men hvem kontakter jeg? Tror ikke en vanlig tømrer har nok kompetanse? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husk at dersom du ikke får godkjent søknaden, så kan du få krav om tilbakestilling. Det betyr å rive alt. 

I tillegg er det i mange kommuner dyrere å søke etter arbeid er utført. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Byggmester. Og sette inn vinduer er fasadeendring, søknadspliktig. At naboene dine har gjort det betyr ikke at det er greit!

Anonymkode: d8170...3fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 14.56):

Det er et lite hus, så er ikke over fem meter. Trapp har vi. 

Jeg tror ikke det er søknadspliktig å sette inn takvinduer her, i alle fall har tre av naboene mine gjort det uten å søke. 

Men hvem kontakter jeg? Tror ikke en vanlig tømrer har nok kompetanse? 

For en merkelig holdning... Du vet at kommunen kan velge å ikke godkjenne en slik søknad, og kreve at du tilbakefører loftet til slik det var? I visse tilfeller får man også bøter i tillegg.

At naboene dine er idioter betyr ikke at du også bør være det.

Anonymkode: eb9dc...0b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt blir taket på loftet ? Dei fleste blir det så lavt hos at det uansett ikke blir regnet som boligareal selv om det er innredet og det blir mer sett på som en hems. 

Mao påvirker det ikke verdien på hus og egentlig ikke lov til varig opphold. 

Anonymkode: 0c113...4dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du vet at kommunen kan velge å ikke godkjenne en slik søknad, og kreve at du tilbakefører loftet til slik det var? I visse tilfeller får man også bøter i tillegg.

Nei, det visste jeg ikke. Da kontakter jeg kommunen først. Takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor høyt blir taket på loftet ? Dei fleste blir det så lavt hos at det uansett ikke blir regnet som boligareal selv om det er innredet og det blir mer sett på som en hems. 

Mao påvirker det ikke verdien på hus og egentlig ikke lov til varig opphold. 

Anonymkode: 0c113...4dd

Det blir høyt nok til å bli godkjent. Har hatt inspeksjon og sjekk nå. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 8.7.2022 den 13.04):

Husk at du trenger rømningsvei fra den nye etasjen. Interntrapp pluss et vindu.

Jeg fikk forresten beskjed av byggmester at trapp var nok. Behøver ikke to rømningsveier. Vindu må gi nok lys, men behøver ikke være rømningsvei. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk forresten beskjed av byggmester at trapp var nok. Behøver ikke to rømningsveier. Vindu må gi nok lys, men behøver ikke være rømningsvei. 

Da gir byggmester feil råd. https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/11/iv/11-13/ kan være et fint sted å sjekke. 

Normalt skal det være utgang direkte til det fri, alternativt to uavhengige rømningsveier. I risikoklasse 4 (bolig) kan èn av rømningsveiene være vindu tilrettelagt for rømning. Åpen interntrapp kan erstatte ett lukket trapperom. 

Det er kun i risikoklasse 1, 2 og 3 det er lovlig med mesanin/mellometasje med kun en rømningsvei 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (11 timer siden):

Da gir byggmester feil råd. https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/11/iv/11-13/ kan være et fint sted å sjekke. 

Men det står jo:

Fra en branncelle skal det minst være én utgang til sikkert sted, eller utganger til to uavhengige rømningsveier, eller én utgang til rømningsvei som har to alternative rømningsretninger som fører videre til uavhengige rømningsveier eller sikre steder.

•  

Skrevet

Kravet gjelder for alle etasjer. Så det er ikke tilstrekkelig med kun en åpen interntrapp til underliggende etasje. 

Eneste unntaket her er denne:

(3) Brannceller som består av flere etasjer, eller har mellometasje, skal ha minst én utgang fra hver etasje. I byggverk i risikoklasse 1, 2, 3 og 4 kan utgangen fra disse planene, utenom inngangsplanet, være vindu som er tilrettelagt for sikker rømning. I branncelle i byggverk i risikoklasse 4 uten krav om heis, kan øverste plan ha utgang via nærmeste underliggende plan dersom det installeres automatisk brannslokkeanlegg i branncellen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...