AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Leger har "prosedyrer" med detaljerte oppskrifter som de følger når de behandler pasienter. Når de skal lete fram medisiner, slår de opp i "Felleskatalogen", som er et hendig oppslagsverk med beskrivelse av hvordan medisiner virker og hvilke som til enhver tid blir anbefalt. Grunnkunnskapen hos leger (fra "legestudiet") er pugging av hvordan kroppen er skrudd sammen, diagnoser og prosedyrer for behandling av symptomer. Leger blir ikke opplært til å tenke sjøl. De er opplært til å følge behandlingsprosedyrene og manualene for medisinbruk som til enhver tid er godkjent av myndighetene. Er legestudiet i praksis bare en avansert yrkesskole? Er det egentlig forskjell på bilmekanikere og leger? Bilmekanikere har gått på skole for å lære hvordan biler er skrudd sammen og bruker manualer med detaljerte prosedyrer når de skal "behandle pasienter". Siden biler er enklere konstruert enn mennesker, er utdannelsen for bilmekanikere kortere, men er det egentlig noen prakstisk forskjell på de to utdanningene? Anonymkode: d0024...e3a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Nei, ikke helt. Samme sykdom kan gi ulike symptomer hos ulike pasienter. Samme sykdom kan også ha uvanlige symptomer dersom pasienten har sykdommer fra før. Pasienter vil dessuten beskrive like symptomer ulikt, vektlegge ulike ting etc. Når man som lege har foran seg en syk pasient, er det ofte nødvendig med rask diagnose og rask behandling. Ellers kan pasienten faktisk dø. For å stille rask diagnose må man kunne (alle) sykdommer og sykdommens symptomer på rams, ha lest hele pasientens journal mtp tidligere sykdommer, gjøre undersøkelser og forstå resultatet av dem, og raskt trekke (korrekte) slutninger basert på dette. Dette krever høy intelligens og høy arbeidsmoral. En person med høy intelligens og høy arbeidsmoral vil typisk gjøre det godt på skolen, få gode karakterer, og komme inn på medisinstudiet. Anonymkode: ecb04...5f9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Leger har "prosedyrer" med detaljerte oppskrifter som de følger når de behandler pasienter. Når de skal lete fram medisiner, slår de opp i "Felleskatalogen", som er et hendig oppslagsverk med beskrivelse av hvordan medisiner virker og hvilke som til enhver tid blir anbefalt. Grunnkunnskapen hos leger (fra "legestudiet") er pugging av hvordan kroppen er skrudd sammen, diagnoser og prosedyrer for behandling av symptomer. Leger blir ikke opplært til å tenke sjøl. De er opplært til å følge behandlingsprosedyrene og manualene for medisinbruk som til enhver tid er godkjent av myndighetene. Er legestudiet i praksis bare en avansert yrkesskole? Er det egentlig forskjell på bilmekanikere og leger? Bilmekanikere har gått på skole for å lære hvordan biler er skrudd sammen og bruker manualer med detaljerte prosedyrer når de skal "behandle pasienter". Siden biler er enklere konstruert enn mennesker, er utdannelsen for bilmekanikere kortere, men er det egentlig noen prakstisk forskjell på de to utdanningene? Anonymkode: d0024...e3a Legestudiet er på mange måter som en yrkesskole, men å kalle den "avansert" er bare tull. Leger burde derfor ikke tjene mer enn andre som har fullført videregående skole i yrkesfag. Anonymkode: 75bd0...f14 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Legestudiet er på mange måter som en yrkesskole, men å kalle den "avansert" er bare tull. Leger burde derfor ikke tjene mer enn andre som har fullført videregående skole i yrkesfag. Anonymkode: 75bd0...f14 Kroppen er mye mer avansert enn en bil, og krever derfor større intelligens for å "bli god på". Jeg vil at mange av de smarteste skal bli leger derfor fortjener de høy lønn. I en ren "kapitalistisk" modell ville dette bli resultatet uansett. Anonymkode: ffe66...a17 3
Knirke Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 Lege er jo også et yrke, så du kan jo kalle utdannelsen yrkesskole hvis du har fryktelig lyst. Forskjellene på lege og bilmekanikere er mange, men først og fremst vil jeg si at legestudiet er teoretisk, mens mekking er praktisk. Hvis en pasient har vondt i en fot er du nødt til å analysere hvilke type smerte det er, hva som er årsaken og hvordan den kan kureres. Det er ikke bare å gå på delelageret og hente en ny fot. 9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Det en lege lærer på medisinstudier er ikke «pugging av hvordan kroppen er skudd sammen,» det er FORSTÅELSE av hvorfor kroppen er som den er, fra de minste byggestenene til organer til hvordan alt henger sammen. I tillegg får man FORSTÅELSE av hvordan og hvorfor kroppen påvirkes som den gjør av ulike sykdomsprosesser som gjør at man FORSTÅR hvorfor man behandler dem som man gjør. Dette tar også lengre tid enn selve medisinstudiet, og leger lærer mer om dette hver dag de jobber også. Man må vite veldig mye for å stille en god del diagnoser, og det er veldig få diagnoser man kan krysse av i «bokser» og si Check basert på hva pasienten forteller. Man kan ikke kjøre alle tester i verden heller, da noen kan utsette pas for risiko. Man må også vite hva man spør om og hvorfor man spør om det og man må vite hvilke tester man skal ta utifra hva man mistenker. Ja man slår ofte opp i felleskatalogen, men det er fordi man ikke alltid husker startdose/anbefalt dose på alle mulige medisiner, samt at man ikke alltid husker hvordan det skal være dosetilpasset ved dårlig nyrefunksjon osv…. Men man må vite hvilken medisin man skal ha for å slå opp dette og man må vite hva man leter etter. jeg kan f.eks. Ikke slå opp «hjerteinfarkt» i fellekatalogen og så får jeg en liste over hva jeg skal bruke. I tillegg må man ha bred kunnskap om og forståelse av at selvom en medisin er indisert kan det være forhold hos pasienten som gjør at de likevel ikke kan bruke den medisinen, og da vite hva alternativene er. Selvfølgelig har man retningslinjer for behandling. Det er for at alle pasienter skal få riktig og evidensbasert behandling uavhengig av hvor de er. (Det betyr at de skal få den behandlingen som forskning viser er best og som ofte er vedtatt av større kollegier internasjonalt). Det tar 6 år å studere for å bli lege, og etter det tar det minst 5 og ofte opp mot 12 år før man er ferdig spesialist i et fag. Man må ha forskningsforståelse da oppdatering på nyeste forskning eer en del av jobben, og er blant de høyest utdannede menneskene i landet. Å kalle det for en «avansert fagskole» hvor man sammenlikner med folk som har gått på fagskole på vgs er så frekt at jeg har ikke ord. Jeg tror alle som blir lagt inn på sykehus er veldig glade for at legene som behandler dem ikke bare har gått en avansert fagskole hvor de bare har «pugget en hel masse ting og bare kan slå opp alt de skal gjøre…» Anonymkode: 1af62...79e 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 Sist jeg var på fastlegen var det en legestudent tilstede også. Gud så flaut. Ble sjekket for flatulens og hemorroider. Bryter det ikke personvernet når en student er tilstede? Anonymkode: a2dda...632
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 At det er retningslinjer for behandling er bare normalt, de er pliktige til å prøve behandling og medisiner som medfører lavest risiko og kostnader. I mange tilfeller må de bare gå nedover sjekkheftet og følge boka, helsedirektoratet dikterer mye. Anonymkode: 7aa62...610
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Sist jeg var på fastlegen var det en legestudent tilstede også. Gud så flaut. Ble sjekket for flatulens og hemorroider. Bryter det ikke personvernet når en student er tilstede? Anonymkode: a2dda...632 Nei, men du kan si ifra at du ikke vil ha studenten der. Anonymkode: 75d8d...506
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 Knirke skrev (15 minutter siden): Lege er jo også et yrke, så du kan jo kalle utdannelsen yrkesskole hvis du har fryktelig lyst. Forskjellene på lege og bilmekanikere er mange, men først og fremst vil jeg si at legestudiet er teoretisk, mens mekking er praktisk. Hvis en pasient har vondt i en fot er du nødt til å analysere hvilke type smerte det er, hva som er årsaken og hvordan den kan kureres. Det er ikke bare å gå på delelageret og hente en ny fot. Hvis du tror at "mekking" handler om å bytte deler, vet du lite om biler... Anonymkode: d0024...e3a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du tror at "mekking" handler om å bytte deler, vet du lite om biler... Anonymkode: d0024...e3a Og hvis du tror at det å være lege handler om å følge en oppskrift, slå opp i et oppslagsverk og ikke tenke sjøl, så har du lite greie på medisinstudiet. Anonymkode: 557ba...60c 3
newman01 Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, men du kan si ifra at du ikke vil ha studenten der. Anonymkode: 75d8d...506 Hvordan skal man få nye leger om de ikke skal få mulighet til å lære? 1 hour ago, AnonymBruker said: Leger blir ikke opplært til å tenke sjøl. De er opplært til å følge behandlingsprosedyrene og manualene for medisinbruk som til enhver tid er godkjent av myndighetene. Alternativet heter kvakksalver og homeopater, og har ikke noe på et legekontor å gjøre
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og hvis du tror at det å være lege handler om å følge en oppskrift, slå opp i et oppslagsverk og ikke tenke sjøl, så har du lite greie på medisinstudiet. Anonymkode: 557ba...60c At leger er intelligente og kan tenke sjøl er jeg ikke i tvil om. De er intelligente nok til å skjønne at hvis de ikke slår opp i manualen og følger oppskrifta som er bestemt av helsemyndighetene, kan de få sparken og miste lisensen. Anonymkode: d0024...e3a
tonebelinda Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sist jeg var på fastlegen var det en legestudent tilstede også. Gud så flaut. Ble sjekket for flatulens og hemorroider. Bryter det ikke personvernet når en student er tilstede? Anonymkode: a2dda...632 Du kan si nei til å ha studenter der, men hvordan skal studenter lære om de ikke får øve seg? Jeg sier alltid ja til og ha med studenter. Både når jeg har vært hos gynekolog, tatt røntgen, blodprøver og også hos fastlegen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 newman01 skrev (3 minutter siden): Hvordan skal man få nye leger om de ikke skal få mulighet til å lære? Alternativet heter kvakksalver og homeopater, og har ikke noe på et legekontor å gjøre Ja du sier noe der. Føler jeg bidro til at studenten fikk lært noe. Etter at fastlegen hadde kjent med fingeren opp i rumpa mi så fikk også studenten gjøre tilsvarende under veiledning fra legen. Er dette normalt? Anonymkode: a2dda...632
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja du sier noe der. Føler jeg bidro til at studenten fikk lært noe. Etter at fastlegen hadde kjent med fingeren opp i rumpa mi så fikk også studenten gjøre tilsvarende under veiledning fra legen. Er dette normalt? Anonymkode: a2dda...632 Å lære rektal eksplorasjon ved å utføre det, ja, det er måten å lære det på. På samme måte lærer studentene å utføre en gynekologisk undersøkelse. Anonymkode: 0b7ff...cb5
Knirke Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis du tror at "mekking" handler om å bytte deler, vet du lite om biler... Anonymkode: d0024...e3a Jeg vet mer om mekking enn du tror. Men jeg har teknisk høyskoleutdanning, da.. Det er faktisk mer enn å lese bruksanvisninger. 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja du sier noe der. Føler jeg bidro til at studenten fikk lært noe. Etter at fastlegen hadde kjent med fingeren opp i rumpa mi så fikk også studenten gjøre tilsvarende under veiledning fra legen. Er dette normalt? Anonymkode: a2dda...632 En mekanikerlærling må også lære å skifte olje og bytte filtre, under veiledning. Same shit.
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leger blir ikke opplært til å tenke sjøl. De er opplært til å følge behandlingsprosedyrene og manualene for medisinbruk som til enhver tid er godkjent av myndighetene. Fin trolletråd. Poenget med medisinstudiet framfor kortere medisinske utdanninger er at de også skal gjenkjenne situasjoner hvor behandlingsprosedyrene ikke kan følges. Samt at større kunnskap og innsikt gir bedre evne til å differensiere mellom ulike typer sykdommer. Blir som å si at en utvikler bruker fem år på å lære seg å klippe og lime, fordi de bare kopierer koden for å løse problemet fra stackoverflow. Poenget med utdanningen er å forstå hva problemet er og hvordan det løses på riktig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå