AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #1 Skrevet 5. juli 2022 Hva legger du inn? Barnet har fått ny diagnose, og jeg sliter med å fylle ut disse skjemaene. Anonymkode: 37f9c...dbb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #2 Skrevet 5. juli 2022 Vi får sats 2. Nå er det noen år siden jeg søkte, men cluet var vel en detaljert beskrivelse av fungering og påpeking av alt som var ikke aldersadekvat og krever ekstra oppfølging. Alt fra hjelp til påkledning, nattlige oppvåkninger, behov for voksenstøtte i lek, alle skoledagene hvor det må hentes tidlig fordi noe skjærer seg etc. Anonymkode: 8d78e...92a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Samme som ovenfor. Brukte ikke skjema, men skrev detaljert i brevform. Anonymkode: ced02...324
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Jeg lagde ett tidshjul. Skrev alt vi gjorde i løpet av 24t. Hvordan en normal dag ser ut. Man skal ta den verste dagen da. Eksempel: 0700-0730 medisinske prosedyrer (forklarte hva de bestod av). 0730-0800 frokost og påkledning. Forklarte hva barnet klarer selv og hva vi hjalp med som barnet burde klart selv. Feks tannpuss skrev jeg ikke opp, men skrev påkledning for barnet burde klart det selv. 0800-0830 nye medisinske prosedyrer, evt bytte av klær ved oppkast. 0830-1530 bhg. Her la barnehagen med ett eget skriv som forklarte hva de gjorde av ekstra ting. Så fortsatte jeg. Utdypte alle klokkeslett og alt vi hjalp med. Skrev også opp ting som skjer ukentlig. Feks møter med behandlere, kjøring til og fra sykehus/lege. Telefonsamtaler med sykehus og nav. Skrev opp alt! Skrev også inn rutinene på vask av utstyr. Anonymkode: 3ae6d...519
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lagde ett tidshjul. Skrev alt vi gjorde i løpet av 24t. Hvordan en normal dag ser ut. Man skal ta den verste dagen da. Eksempel: 0700-0730 medisinske prosedyrer (forklarte hva de bestod av). 0730-0800 frokost og påkledning. Forklarte hva barnet klarer selv og hva vi hjalp med som barnet burde klart selv. Feks tannpuss skrev jeg ikke opp, men skrev påkledning for barnet burde klart det selv. 0800-0830 nye medisinske prosedyrer, evt bytte av klær ved oppkast. 0830-1530 bhg. Her la barnehagen med ett eget skriv som forklarte hva de gjorde av ekstra ting. Så fortsatte jeg. Utdypte alle klokkeslett og alt vi hjalp med. Skrev også opp ting som skjer ukentlig. Feks møter med behandlere, kjøring til og fra sykehus/lege. Telefonsamtaler med sykehus og nav. Skrev opp alt! Skrev også inn rutinene på vask av utstyr. Anonymkode: 3ae6d...519 Hvor mye endte du opp med å få i hjelpestønad? Anonymkode: d1988...749
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Har forhøyet sats 2, så får 2400 i mnd. Anonymkode: 3ae6d...519
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Vi fikk en beskrivelse fra behandlende lege og skrev et tidshjul selv slik som den over beskriver her. Det er snakk om kreftdiagnose og hjelpebehovet er stort hele døgnet. Han får sats 4. (går ikke i barnehage pga helsetilstand) Anonymkode: f3d66...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi fikk en beskrivelse fra behandlende lege og skrev et tidshjul selv slik som den over beskriver her. Det er snakk om kreftdiagnose og hjelpebehovet er stort hele døgnet. Han får sats 4. (går ikke i barnehage pga helsetilstand) Anonymkode: f3d66...3dc Så trist å høre ❤ Anonymkode: 37f9c...dbb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi fikk en beskrivelse fra behandlende lege og skrev et tidshjul selv slik som den over beskriver her. Det er snakk om kreftdiagnose og hjelpebehovet er stort hele døgnet. Han får sats 4. (går ikke i barnehage pga helsetilstand) Anonymkode: f3d66...3dc Får dere ikke da pleiepenger? Da barnet mitt hadde kreft fikk vi pleiepenger, men måtte ikke skrive noe tidshjul. Etter hvert som formen gradvis ble bedre etter behandling gikk vi over til graderte pleiepenger. Pga senvirkninger har vi blitt anbefalt pleiepenger gradert en god stund til. Jeg har så langt ikke trengt å skrive noe tidsur eller en nøye søknad med argumenter, sender bare inn bekreftelse fra lege. Anonymkode: 610c1...570 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får dere ikke da pleiepenger? Da barnet mitt hadde kreft fikk vi pleiepenger, men måtte ikke skrive noe tidshjul. Etter hvert som formen gradvis ble bedre etter behandling gikk vi over til graderte pleiepenger. Pga senvirkninger har vi blitt anbefalt pleiepenger gradert en god stund til. Jeg har så langt ikke trengt å skrive noe tidsur eller en nøye søknad med argumenter, sender bare inn bekreftelse fra lege. Anonymkode: 610c1...570 Man kan ha rett på begge deler.. Anonymkode: a8783...b43 1
Km123 Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 Har en datter med Asbergers og sterk angst. Hun har sats 3. Vi skrev veldig detaljert alt Hun trenger hjelp og støtte til gjennom døgnet! Både i hjemmet og ute. Samt legen i spesialhelsetjeneste skrev en veldig detaljert legeerklæring.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man kan ha rett på begge deler.. Anonymkode: a8783...b43 Men hva skal den ekstra utbetalingen dekke? Nå er nok vi heldige som jobber i staten og fikk dekket over maksbeløpet for pleiepenger siden vi tjener mer enn det. Men sånn ellers, vi hadde null utgifter til utstyr, hjelpemidler, ernæring eller behandling. Og det å ha omsorg for et sykt barn hele døgnet er jo en del av foreldrerollen? Nå spør jeg kanskje dumt, men jeg ønsker å forstå. Sosionomen har ikke nevnt noe til oss om å søke begge deler, tross omfattende hjelpebehov hos barnet en lang periode. Men mulig det er fordi vår situasjon har vært annerledes på en eller annen måte. Jeg spør også litt fordi jeg lurer på hva vi skal gjøre når formen til barnet gradvis blir bedre, og kan være mer på skolen, men det er mye oppfølging på sykehus, møter osv i tillegg til at det tar lang tid før h*n orke full skole pluss Sfo. Anonymkode: 610c1...570
sommermor Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 Det er ikke diagnosene som avgjør hvilken sats du får på hjelpestønad /forhøyet hjelpestønad, men hjelpebehovet til barnet. Så en ny diagnose gir ikke automatisk en høyere sats. 1
sommermor Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 Frambu.no har mye relevant informasjon angående søknad om hjelpestønad.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hva skal den ekstra utbetalingen dekke? Nå er nok vi heldige som jobber i staten og fikk dekket over maksbeløpet for pleiepenger siden vi tjener mer enn det. Men sånn ellers, vi hadde null utgifter til utstyr, hjelpemidler, ernæring eller behandling. Og det å ha omsorg for et sykt barn hele døgnet er jo en del av foreldrerollen? Nå spør jeg kanskje dumt, men jeg ønsker å forstå. Sosionomen har ikke nevnt noe til oss om å søke begge deler, tross omfattende hjelpebehov hos barnet en lang periode. Men mulig det er fordi vår situasjon har vært annerledes på en eller annen måte. Jeg spør også litt fordi jeg lurer på hva vi skal gjøre når formen til barnet gradvis blir bedre, og kan være mer på skolen, men det er mye oppfølging på sykehus, møter osv i tillegg til at det tar lang tid før h*n orke full skole pluss Sfo. Anonymkode: 610c1...570 Dekker «lønn» for strevet. Fordi barnet krever mer enn andre på samme alder. Har graderte pleiepenger på mitt barn som går på skole, men ikke SFO. Det dekker da tapt inntekt (pleiepenger). Får hjelpestønad, ca 2500 kr pr mnd, for ekstra arbeid. Vi må begge foreldre være hjemme etter barnehagen (når alle barna er hjemme) og til legging. Og kan ikke overlate barnet alene i noen minutter og trenger hjelpe til mye. De fleste med 8 åringer er ikke like bundet og har ikke like mye jobb med barnet Anonymkode: 9a6d2...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 Km123 skrev (4 timer siden): Har en datter med Asbergers og sterk angst. Hun har sats 3. Vi skrev veldig detaljert alt Hun trenger hjelp og støtte til gjennom døgnet! Både i hjemmet og ute. Samt legen i spesialhelsetjeneste skrev en veldig detaljert legeerklæring. Lyst å utdype litt mer? Gutt på 6 år med nylig aspergers-diagnose og MYE angst mot det aller meste. Sliter med å komme i gang å skrive søknad, bup trodde at jeg havnet på sats 2 iallefall. Men lyst å vente til skolestart, for ser for meg at ting eskalerer da. Anonymkode: b69cc...f63
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dekker «lønn» for strevet. Fordi barnet krever mer enn andre på samme alder. Har graderte pleiepenger på mitt barn som går på skole, men ikke SFO. Det dekker da tapt inntekt (pleiepenger). Får hjelpestønad, ca 2500 kr pr mnd, for ekstra arbeid. Vi må begge foreldre være hjemme etter barnehagen (når alle barna er hjemme) og til legging. Og kan ikke overlate barnet alene i noen minutter og trenger hjelpe til mye. De fleste med 8 åringer er ikke like bundet og har ikke like mye jobb med barnet Anonymkode: 9a6d2...cf1 Takk for svar. Det er fortsatt en uvant tanke for meg at vi muligens kan ha krav på noe sånt. Men jeg kjenner veldig godt igjen det med å ha et skolebarn som kan klare veldig lite selv av det andre barn på samme alder gjør. Barnet kan ikke gå noe sted selv, vi foreldre må være med i alle bursdager, være med til venner og alt av aktiviteter osv som andre barn på samme alder klarer selv, jeg må ta fri fra jobb for å følge barnet på enkelte aktiviteter i skolens regi, pluss mye oppfølging hjemme i hverdagen. Det aktuelle barnet her krever mye mer oppfølging enn yngre søsken som er flere år yngre. I tillegg til alt av kontroller og oppfølging på sykehus, fysioterapi osv. En del av dette skjer på dagtid, men familielogistikken på ettermiddagen er jo rimelig krevende også. Det rent økonomiske tapet jeg ser er at alt dette også gjør at vi i liten grad kan jobbe overtid eller ta oppgaver i arbeidslivet som ellers ville ført til forfremmelse osv. Anonymkode: 610c1...570
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Det er fortsatt en uvant tanke for meg at vi muligens kan ha krav på noe sånt. Men jeg kjenner veldig godt igjen det med å ha et skolebarn som kan klare veldig lite selv av det andre barn på samme alder gjør. Barnet kan ikke gå noe sted selv, vi foreldre må være med i alle bursdager, være med til venner og alt av aktiviteter osv som andre barn på samme alder klarer selv, jeg må ta fri fra jobb for å følge barnet på enkelte aktiviteter i skolens regi, pluss mye oppfølging hjemme i hverdagen. Det aktuelle barnet her krever mye mer oppfølging enn yngre søsken som er flere år yngre. I tillegg til alt av kontroller og oppfølging på sykehus, fysioterapi osv. En del av dette skjer på dagtid, men familielogistikken på ettermiddagen er jo rimelig krevende også. Det rent økonomiske tapet jeg ser er at alt dette også gjør at vi i liten grad kan jobbe overtid eller ta oppgaver i arbeidslivet som ellers ville ført til forfremmelse osv. Anonymkode: 610c1...570 Du har krav på det. Jeg har pleiepenger for å følge opp nå og hjelpestønad på 2400 som sosionomen mente burde vært høyere pga ny diagnose og enda mer oppfølging. Du kan også søke overgangsstønad (mener jeg det het) for vårt tilfelle gjelder dette opp til 18 år, og ikke 8 som det står på NAV sin første side. Anonymkode: 37f9c...dbb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 Hei, sjekk løvemammaene sin hjemmeside om hjelpestønad, der ligger tidshjulskjema en kan laste ned og fylle ut. Skriv så detaljert som mulig, påpek gjerne spesifikt hva du må gjøre for ditt barn ekstra utover det andre foreldre til funksjonsfriske barn på samme alder må gjøre. vi har sats 3. et barn med sjeldent syndrom som må passes 24/7, får mat på PEG og har ikke språk. Anonymkode: 75770...6f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå