Gå til innhold

Fant ut at moren vår tar både innsovingstabletter og Sobril

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun tar maks en av hver om kvelden, evt en imovane og en halv sobril. Hun har tidligere drukket en del rødvin, men har sluttet med dette nå. Hun er 78 år. Broren min mener hun har et «betydelig rusproblem». Jeg synes det er helt unødvendig at hun tar sobril og vil kontakte legen hennes om dette (hun begynner å bli litt dement og sobril påvirker bla hukommelsen). Ellers mener jeg broren min overdriver. En innsovingstablett og i tillegg en halv sobril av og til er da ikke et betydelig rusproblem?? Jeg vet at mange eldre bruker imovane for søvnproblemer, det er ganske vanlig så lenge man ikke blir så tilvendt at dosen må økes. Hva mener dere? Hun tar aldri piller på dagtid. 

Anonymkode: 54da7...c1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt vanlig, og dosen er lav. Dere skal ikke blande dere inn i deres mors liv på denne måten. Om hun blir dement og blir umyndigjort, da kan dere blande dere...

Anonymkode: 2b043...99d

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Let her live. 

Anonymkode: 51369...467

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, så uvitende dere er. Det er mer vanlig enn uvanlig i den alderen. Dere burde  støtte henne, ikke dømme henne.

Men når du vet bedre enn henne selv og legen så er det vel best at du forsøker å stoppe dette…🙄

:murvegg:

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Dumhet er verdens største fiende.

• Liker 7
Skrevet

Høres greit ut synes jeg. Legen vet om hvor mye hun tar, det er jo han som skriver reseptene. En halv Sobril er veldig lite. Er ikke uvanlig å plages med angst i den alderen. Begynnende demens og angst går noen ganger hånd i hånd. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 78 år, gi dama fred. Så lenge hun klarer seg selv så har dere ingenting med å legge dere opp i hva slags medisiner hun tar eller om hun tar seg et glass.

Anonymkode: 65230...be5

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både angst og søvnproblemer er vanlig i den alderen. Jeg regner med at fastlegen har god kontroll over forbruket til din mor. 
Hun har IKKE et betydelig rusproblem. 

Anonymkode: 1a440...9af

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mener at det selvsagt er helt greit. Å bli "avhengig" av en Sobril og noe å sove på i en alder av snart 80, er da helt uproblematisk. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo ingenting. Ikke noe dere skal blande dere i. Kjenner flere som tar mer enn det, uten å ha et problem.

Anonymkode: f7da9...101

• Liker 5
Skrevet

Hun er et voksent menneske, som enn så lenge bestemmer over seg selv- hvorfor skal dere blande dere i noe som er en sak mellom henne og fastlegen?

Er det bedre at hun ligger våken om natten med angst og uro, bare fordi dere mener hun er avhengig? Virkelig? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra det du skriver har hun ikke et rusproblem. Er selv helsepersonell. Dette er vanlig. Selvfølgelig kan det diskuteres om dette bør være «vanlig» men både god søvn og ro er viktig i den alderen. Ville ikke stemplet henne og sagt noe imot henne på dette

Anonymkode: 3f3ad...dd5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mye, og huskeproblemene oppstår kun om man ikke legger seg etter man har tatt pillene. Jeg tar de pillene hver kveld og husker alt. Tar jeg pillene og får en viktig tlf 1 time etter inntak, så kan det hende jeg ikke husker alt jeg pratet om

Anonymkode: 531b6...966

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Betydelig rusproblem" 😂😂 

Anonymkode: 012f4...3e9

• Liker 8
Skrevet (endret)

Høres ut som en helt vanlig kombinasjon. Ingenting med det som tilsier et rusproblem.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig kombinasjon på sykehjem. Synes ikke dere skal lage en sak om dette. Å ringe legen og si at hun missbruker kan gi konsekvenser slik at hun får et dårligere liv.

Anonymkode: df30d...b7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpe meg, jeg vet om flere 70 åringer som tar imovane og sobril daglig. Du har visst lite peiling på eldre Ts. 

Anonymkode: 6492b...b87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som ei som har hatt et betydelig rusproblem: hahahaha..ha..h...a...h...

PS  "En halv Sobril" er veldig upresist, da Sobril som de fleste andre legemidler kommer i forskjellige styrker. Nå er ikke oxasepam (merkenavn Sobril) et spesielt kraftig legemiddel, så en halv er ikke mye uansett, men "en halv" kan være alt fra 12,5 mg til under halvparten, 5 mg.

Kommer i 10 mg, 15 mg og 25 mg. Siden Sobril er så svakt og det bare er snakk om ei halv pille har det ikke så mye å si i dette tilfellet, men er stor forskjell på "3 Sobril", kan være alt fra 30 til 75 mg. Andre legemidler har enda større forskjell, med piller som kommer i størrelser som 25 og 100 mg.

Anonymkode: 609a4...413

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Burde kanskje vært litt på vakt om hun var var i 20-30 årene. Dette er snakk om en dame på 78 år og hun har faktisk begrenset levetid.

Dette er milde medisiner uten særlig bivirkninger annet enn at hun kan bli avhengig av dem for få sove. Og så?  La henne få sove trygt og godt om natten og våkne utkvilt og opplagt om dagen! Det er snakk om livskvalitet. På veien der livet faktisk begynner å nærme seg slutten😌

Anonymkode: 7ebce...2c4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hun bruker lav dose, og får dette av fastlegen sin.

Mange eldre har søvnforstyrrelser og får nytte av hjelp.

Synes dere har en rimelig infantiliserende og nedlatende holdning til denne voksne personen som tross alt tar lave doser av helt ordinære medikamenter.

La deres mor få ha noe livskvalitet. 

Om noe burde dere låne en Sobril for å roe ned hysteriet :P 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...