AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Er i den heldige, eller uheldige(alt ettersom hvordan man ser på det), situasjonen at jeg er blitt uplanlagt gravid. Barnefar er drømmemannen, kjæresten min som jeg elsker veldig høyt. Men, jeg er 41, blir 42 neste år, og har barn på 14 og 12 fra tidligere. Jeg har derfor tenkt frem og tilbake på om jeg burde beholde eller ikke. Kjæresten sier det er mitt valg, men han synes det er litt i seneste laget både med tanke på min alder og aldersforskjell mellom søsken. Han har og barn fra tidligere, som er 19 år. Likevel, er usikker på hva en abort ville gjort med meg, om jeg kommer til å sitte der som 70-åring og angre dypt og inderlig. Vi har gode muligheter til å ta vare på barnet, men jeg gruer også for reaksjoner fra familie og kollegaer - å bli «den gamle moren» som alle hvisker og tisker om. Om jeg ikke takler svangerskap like godt som da jeg var yngre, og må sykemelde meg med evt påfølgende negative reaksjoner fra arbeidsgiver og kollegaer. Og, vil barnet lide psykisk fordi det vil få en gammel mor? Så mange tanker. Andre som kan se litt objektivt på dette fra utsiden? Fordeler, ulemper? Anonymkode: 0abc0...80b 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Fins nok av folk som blir gravide når de er 40. Om du beholder eller ikke er ditt valg. Basert på det du sier er hans svar, så virker det som han vil atv du skal ta det vekk. Anonymkode: 3a050...2d3 6
elinoooor Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Kjenn på dine egne følelser, og ikke bry deg hva andre tenker. Hadde bare tenkt at det er koselig ❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Igjennom oppveksten min, har jeg alltid hatt foreldre som er eldre enn de andre i klassen. Jeg synes det var flaut. Jeg er nå 19 år. Mamma og pappa er 60 og 65 år. Er ikke flau over dem den dag i dag, men de har ikke orket like mye som de andre foreldrene i klassen min, noe som har vært «kjedelig» for meg. Jeg ville ikke byttet ut foreldrene mine, men jeg skulle ønske de fikk meg tidligere. Har også fått spm om «hvor gamle er foreldrene dine?» og det satt langt inn å si. Jeg sitter også å misunner andre som «får ha» foreldrene sine lengre. Anonymkode: 935bb...f03 8 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Du er jo ikke så gammel. Jeg er like gammel som deg, og ønsker ikke barn selv, men kjenner flere som har fått barn i alderen 39-43. En venninne av min venninne fikk faktisk barn som 45-åring. (Det var ikke i Norge, men hun på 43 er det) Blir jo såklart en omstilling, men høres ut som det kan gå veldig bra. Anonymkode: f802c...9b4 4 1
Mt3 Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 Vet om flere som har fått en atpåklatt etter fylte 40 til og med etter fylte 45, ingen av de har opplevd noe negativ respons fra familie/venner/barns venner eller andre foreldre i klassen. Det er jo veldig vanlig å vente lenge med å få barn, og også å ha barn med stor aldersforskjell og med ulike fedre/mødre. Så du må jo bare bestemme deg for om DU vil gjennom spebarn og småbarns fasen igjen. Hvordan passer det inn med den livsstilen dere lever nå. Hvordan passer det med deres fysiske form, noen er jo veldig avhengig av nok hvile for å fungere godt i hverdagen. Barna dere har fra før vet dere kanskje selv hvordan de vil reagere, noen synes jo det er helt krise, noen at det er ok, mens andre synes det er stor stas. 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 Har du ork og kapasitet til å ta imot et barn med store utfordringer, det kan veldig godt skje med tanke på alderen du er i.. Er det dét du vil bruke resten av livet på? Anonymkode: 9432c...045 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Igjennom oppveksten min, har jeg alltid hatt foreldre som er eldre enn de andre i klassen. Jeg synes det var flaut. Jeg er nå 19 år. Mamma og pappa er 60 og 65 år. Er ikke flau over dem den dag i dag, men de har ikke orket like mye som de andre foreldrene i klassen min, noe som har vært «kjedelig» for meg. Jeg ville ikke byttet ut foreldrene mine, men jeg skulle ønske de fikk meg tidligere. Har også fått spm om «hvor gamle er foreldrene dine?» og det satt langt inn å si. Jeg sitter også å misunner andre som «får ha» foreldrene sine lengre. Anonymkode: 935bb...f03 viktige tanker. Sammen med - når du får barn, vil de ha mulighet til å oppleve besteforeldre? vil TS og partneren sine barn som er så store føle noe søskenforhold? Anonymkode: 8a8f5...989 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og, vil barnet lide psykisk fordi det vil få en gammel mor Haha nei. Jeg har gamle foreldre, de var i 40årene når de fikk meg, så jeg er nå midt i 30 årene og begge foreldrene mine er ganske reduserte og pleietrengende. Det er det eneste jeg tenker på her, men både du og faren har barn fra før, barnet dere får blir ikke alene, slik jeg er, bare pass på at det blir et så godt forhold som det kan med det aldersgapet. Anonymkode: b4daa...494
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): viktige tanker. Sammen med - når du får barn, vil de ha mulighet til å oppleve besteforeldre? vil TS og partneren sine barn som er så store føle noe søskenforhold? Anonymkode: 8a8f5...989 Har eldre søsken, og ja, har hatt ok forhold til søsknene mine men de hadde nok tettere bånd enn det jeg og de har. Har følt meg til tider veldig utenfor. Besteforeldrene mine fikk jeg ikke hatt på samme måte som mine søsken noe jeg synes var veldig kjedelig. Anonymkode: 935bb...f03 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Igjennom oppveksten min, har jeg alltid hatt foreldre som er eldre enn de andre i klassen. Jeg synes det var flaut. Jeg er nå 19 år. Mamma og pappa er 60 og 65 år. Er ikke flau over dem den dag i dag, men de har ikke orket like mye som de andre foreldrene i klassen min, noe som har vært «kjedelig» for meg. Jeg ville ikke byttet ut foreldrene mine, men jeg skulle ønske de fikk meg tidligere. Har også fått spm om «hvor gamle er foreldrene dine?» og det satt langt inn å si. Jeg sitter også å misunner andre som «får ha» foreldrene sine lengre. Anonymkode: 935bb...f03 Føler med deg, samme her, jeg kommer mest sannsynlig til å miste begge mine foreldre helt til alderdom/død innen jeg selv er 40. Det begynte når jeg bare var 30, det er ungt og har vært et stort tap. Anonymkode: b4daa...494 2 4
tangent Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 Det er virkelig ikke uvanlig å få barn når man er 40+ lengre. Det kan gå veldig bra. Mannen er atpåklatt der foreldrene hans var ca 40 når han ble født. Og nå er han 40 og har fremdeles foreldre som er i relativt god form til å være 80 år. Søsknene hadde han ikke så sterk relasjon til i yngre år, men etter han ble voksen og man var på "samme sted i livet", så har de fått veldig gode relasjoner. 2
Bøtteballetten Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 Min mor var 42 når jeg ble født. Vet av flere som ble mor når de var like gamle. Jeg tror ikke at noen av oss barna har hatt noen traumer fordi om foreldrene våre var godt voksne når den siste i flokken ble født. Ei i familien var 47 når hun fikk barn. De prøvde lenge å få barn, det endte med assistert befruktning. Ts, du er godt innafor enda. Det er mange som venter med å bli mor i voksen alder nå. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 Bøtteballetten skrev (2 minutter siden): Min mor var 42 når jeg ble født. Vet av flere som ble mor når de var like gamle. Jeg tror ikke at noen av oss barna har hatt noen traumer fordi om foreldrene våre var godt voksne når den siste i flokken ble født. Ei i familien var 47 når hun fikk barn. De prøvde lenge å få barn, det endte med assistert befruktning. Ts, du er godt innafor enda. Det er mange som venter med å bli mor i voksen alder nå. 47..? Da er hun jo 77 når barnet er bare 20..? Det synes jeg er litt lite gjennomtenkt, da bør man tenke på barnet som blir igjen mens mans selv forsvinner i alderdommen. Anonymkode: b4daa...494 5
Bøtteballetten Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 47..? Da er hun jo 77 når barnet er bare 20..? Det synes jeg er litt lite gjennomtenkt, da bør man tenke på barnet som blir igjen mens mans selv forsvinner i alderdommen. Anonymkode: b4daa...494 Jeg ser den. Er heller ikke uenig der. Men hvis legene ikke har satt noen øvre grense, så skal ikke jeg legge meg opp i avgjørelsen. Selv om det er heller gammelt. Jeg hadde valgt annerledes hvis det var meg.
ClausSaus Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 47..? Da er hun jo 77 når barnet er bare 20..? Det synes jeg er litt lite gjennomtenkt, da bør man tenke på barnet som blir igjen mens mans selv forsvinner i alderdommen. Anonymkode: b4daa...494 47 + 20 = 77 …? 30 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 47..? Da er hun jo 77 når barnet er bare 20..? Det synes jeg er litt lite gjennomtenkt, da bør man tenke på barnet som blir igjen mens mans selv forsvinner i alderdommen. Anonymkode: b4daa...494 Eh nei, 47+20 er da faktisk 67, ikke 77! Anonymkode: 0abc0...80b 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #19 Skrevet 5. juli 2022 ClausSaus skrev (Akkurat nå): 47 + 20 = 77 …? Mente 67, selvsagt! Anonymkode: b4daa...494
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #20 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh nei, 47+20 er da faktisk 67, ikke 77! Anonymkode: 0abc0...80b Ja, 67 og det er likevel gammelt og godt på vei inn i alderdommen. Anonymkode: b4daa...494 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå