AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #61 Del Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det var kun et motsvar til en som mente man ikke skulle ha bryllup hvis man ønsket seg penger. Ingen ønsker å ha bryllup kun for å få gave. Da kunne man like gjerne brukt de pengene og tiden man bruker til bryllupet til noe annet. Mitt inntrykk av kg er at det er så ufattelig mange uskrevne regler/normer folk mener brudeparet skal følge at det begynner å bli latterlig, gjerne folk som aldri har giftet seg eller har noen innsikt i det, men vet akkurat hvordan andres bryllup skal og bør være for at de i det heletatt skal gidde å komme. Jeg er medlem av flere bryllupsgrupper på fb, vært i noen bryllup og planlegger nå selv med alt det innebærer. Holdningene her inne reflekterer absolutt ikke virkeligheten. Hvis man kun kommer av en slags plikt kan man like gjerne la vær. Jeg vil ihvertfall ikke ha folk som kommer av plikt, men fordi de faktisk ønsker. Anonymkode: 19dab...01f Hvis du er medlem av bryllupsgrupper på fb, går jeg ut fra at det er flest faktiske bruder/brudgommer i dem. Det er sikkert lurt å lese litt her og da, for mitt inntrykk er ikke at KG-holdningene er langt fra virkeligheten, men at folk som skal gifte seg gjerne mister litt bakkekontakt. Bryllup er for mange mest plikt. For min del er det utvilsomt de kjedeligste av alle arrangementene jeg blir invitert i. Jeg synes det er hyggelig at folk jeg er glad i skal gifte seg, og hyggelig at de ønsker meg der, men det å faktisk møte er en plikt. Jeg synes det er rart at mange brudepar i dag ikke helt ser ut til å forstå at dette i grunnen bare er ordentlig stas for dem selv og de aller nærmeste (les: foreldre og eventuelle søsken + kanskje forlovere). Anonymkode: b99c7...908 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #62 Del Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du er medlem av bryllupsgrupper på fb, går jeg ut fra at det er flest faktiske bruder/brudgommer i dem. Det er sikkert lurt å lese litt her og da, for mitt inntrykk er ikke at KG-holdningene er langt fra virkeligheten, men at folk som skal gifte seg gjerne mister litt bakkekontakt. Bryllup er for mange mest plikt. For min del er det utvilsomt de kjedeligste av alle arrangementene jeg blir invitert i. Jeg synes det er hyggelig at folk jeg er glad i skal gifte seg, og hyggelig at de ønsker meg der, men det å faktisk møte er en plikt. Jeg synes det er rart at mange brudepar i dag ikke helt ser ut til å forstå at dette i grunnen bare er ordentlig stas for dem selv og de aller nærmeste (les: foreldre og eventuelle søsken + kanskje forlovere). Anonymkode: b99c7...908 Ja, men mange har også vært gjester tidligere. Det er godt mulig du føler det er plikt, men det betyr ikke at det er sånn for alle. Hadde jeg kun følt at det var plikt for meg å dra, hadde jeg ikke dratt. Jeg synes det er veldig stas å være i bryllup. God mat, festligheter, venner, aktiviteter, god stemning og ikke minst rørende og flott. Kanskje mange brudepar ikke deler ditt syn nettopp fordi de selv synes det er stas å være gjest? Har du tenkt tanken at mange faktisk synes det er sosialt, gøy og flott å få være med i bryllup? Anonymkode: 19dab...01f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #63 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, men mange har også vært gjester tidligere. Det er godt mulig du føler det er plikt, men det betyr ikke at det er sånn for alle. Hadde jeg kun følt at det var plikt for meg å dra, hadde jeg ikke dratt. Jeg synes det er veldig stas å være i bryllup. God mat, festligheter, venner, aktiviteter, god stemning og ikke minst rørende og flott. Kanskje mange brudepar ikke deler ditt syn nettopp fordi de selv synes det er stas å være gjest? Har du tenkt tanken at mange faktisk synes det er sosialt, gøy og flott å få være med i bryllup? Anonymkode: 19dab...01f Enig i denne. Trist å høre at noen ser det som en «plikt» å dra i bryllup💔 om noen av de vi inviterer føler det som en plikt å dra og synes det er kjedelig, så håper jeg de takker nei. Da kunne jeg gjerne invitert noen andre isteden.. Selv blir jeg fantastisk glad når jeg blir invitert i bryllup, enten det er venner eller familiemedlemmer.. Anonymkode: aada5...06b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #64 Del Skrevet 17. juli 2022 Om man har god råd, og alt materielt man kan tenke seg, synes jeg faktisk det er ekstra ille å ønske seg penger. Da ønsker man seg heller at folk kommer uten gave, "for at du kommer er gave nok for oss", så får de velge selv. Eller man ønsker seg noe som kan oppleves eller brukes opp. Teaterbilletter, gavekort på "de historiske", gourmet-mat kasse, lagringsvin som man kan åpne på 10 års bryllupsdag. Anonymkode: 023a9...c8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #65 Del Skrevet 17. juli 2022 Ja det tenker jeg er lov. Og syntes øvrige kommentarer her er stygge. Så du kommer nok til å oppleve endel negativitet blandt gjestene også. Har inntrykk av at noen bare må lage dårlig stemning ved å bare måtte kritisere alt brudeparet ønsker selv. Gjestene tror bryllupet er for seg, og glemmer de er der i bunn og grunn for å feire brudeparet. Så en god begrunnelse er lurt å ha i bakhånd. Anonymkode: e5239...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #66 Del Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig i denne. Trist å høre at noen ser det som en «plikt» å dra i bryllup💔 om noen av de vi inviterer føler det som en plikt å dra og synes det er kjedelig, så håper jeg de takker nei. Da kunne jeg gjerne invitert noen andre isteden.. Selv blir jeg fantastisk glad når jeg blir invitert i bryllup, enten det er venner eller familiemedlemmer.. Anonymkode: aada5...06b Helt enig. Håper ingen kommer kun pga plikt, da kan de likegreit være hjemme. Synes det er veldig stas å bli invitert til bryllup selv og tror jeg deler den erfaringen med de fleste 😊 Anonymkode: 19dab...01f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 18. juli 2022 #67 Del Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 23.06): Hvis alt brudeparet ønsker seg er penger, føler jeg som om jeg blir bedt om å betale for inngang til bryllupet. Jeg mener oppriktig at hvis det ikke er noen ting de trenger, bør de heller ikke ønske seg noe. En bryllupsgave skal jo liksom være et bidrag til deres felles liv sammen, noe de mangler og har bruk for og kan ha nytte av i fremtiden, men som det ikke er naturlig å gå i butikken og kjøpe seg selv (slik som finservise, vaser o.l.). Ferieturer og bidrag rett til sparekonto føles veldig merkelig å gi. Anonymkode: b99c7...908 At bryllupsgave skal være noe man mangler og har bruk for er nytt for meg. Jeg gir gave som en gratulasjon for at brudeparet skal bli glad. Da fungerer bidrag til en reise de har veldig lyst på. Tenk hvis det muliggjør drømmeturen, og de sammen får en opplevelse de som par kan leve lenge på? Jeg tror det er verdt en del mer for mange enn et par ekstra tallerkener til serviset. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #68 Del Skrevet 24. juli 2022 LillEve skrev (På 18.7.2022 den 8.36): At bryllupsgave skal være noe man mangler og har bruk for er nytt for meg. Jeg gir gave som en gratulasjon for at brudeparet skal bli glad. Da fungerer bidrag til en reise de har veldig lyst på. Tenk hvis det muliggjør drømmeturen, og de sammen får en opplevelse de som par kan leve lenge på? Jeg tror det er verdt en del mer for mange enn et par ekstra tallerkener til serviset. Jeg kommer og gratulerer både muntlig og i kort 😛 Holder av hele dagen bare for å feire dem, gjør jeg og. Gaven er ikke en gratulasjon, den er et bidrag til deres nye liv. Anonymkode: b99c7...908 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #69 Del Skrevet 5. august 2022 On 7/13/2022 at 6:38 PM, AnonymBruker said: Jeg mener man bør ønske seg et alternativ til penger så er det opp til gjesten å velge hva de vil gi. Det er vel sikkert noen håndklær, en soundbar, glass, hverdagsservise, tursekk, koffert eller annet dere trenger? Hva med vin eller matgaver? Synes for øvrig det er viktig å ønske seg penger til et spesielt formål som bryllupsreisen og ikke bare penger i seg selv. Anonymkode: 41ad6...b3c Hvorfor skal man ønske seg masse ting man egentlig ikke trenger og som bare gir masse ekstraarbeid (mer ting mer og rydde, mer å selge på finn) Anonymkode: b194e...7d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JuneR Skrevet 8. august 2022 #70 Del Skrevet 8. august 2022 Jeg gir sjelden ting i gave til voksne folk. Jeg gir opplevelser. Det kan være gavekort til kino, restaurant osv, alt etter hva jeg vet mottakeren liker å gjøre. Også gavekort fra feks Ving, om jeg vet at de som skal få gave planlegger/ønsker seg en reise, er aktuelt. Er det en reise som er målet, så gir jeg gjerne også penger. Ser ikke problemet med det. Bidrar mer enn gjerne til gode opplevelser og minner til de jeg er glad i ☺️ Det beste med å gi gaver er å vite at mottakeren blir glad og verdsetter det de får ☺️ Synes det er verre med de som skal mene noe om hva folk ønsker seg. Tåler/ liker man ikke svaret, eller ikke har noe ønske om å imøtekomme ønsket fordi man selv ikke liker det, da kan man heller la være å spørre om ønsker og heller bare kjøpe den kakespaden eller Gud- vet- hva du selv mener er passende å ønske seg/ gi. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #71 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 22.48): Vi har prøvd å lage en ønskeliste til bryllupet og har innsett at vi virkelig har alt vi trenger. Vi har hus og alt som følger med og dobbelt av mange ting.. vi trenger ikke flere skåler og kaffekrus. Er det ok å ønske seg penger som kan bidra til en ekstra fin bryllupsreise? Vi legger ganske mye penger i bryllupet fordi vi ønsker en fin fest for oss selv, venner og familie. Synes det er vanskelig å si vi ønsker oss penger fordi det høres så kjipt ut… Anonymkode: aada5...06b Ja, selvsagt. Du vil møte motstand fra slekt på 70+ som fortsatt lever under illusjonen av syting har verdi, men det er jo ikke en veldig stor gruppe lengre. Og trolig litt motvilje fra de som liker å gi for lite i gave, og later tro folk ikke kan regne ut kjøpsverdien av fat og ostehøvler. En løsning er å lage flere digitale «gaver» de kan bidra til, sånn at folk føler at de kjøper «noe». Altså si dere ønsker dere ferie, en kveld på en spesiell restaurant på feire, en utflukt og noe fysisk (et maleri eller annet kunstverk, gjerne). Så kan de bidra til «maleri av xx» eller «utflukt til BoraBora» og se hvor mye dere har igjen før gaven kan kjøpes inn. AnonymBruker skrev (På 13.7.2022 den 19.52): Det er ikke meg du siterer, men jeg mener det ikke er gjestenes jobb å finansiere ferier og bryllupsreiser. Hvis det er så viktig å komme seg på tur står man fritt til å gifte seg på tinghuset, droppe festen og bruke pengene på bryllupsreise isteden. Anonymkode: c808a...5ed Så når folk HAR en ønskeliste føler du det er mye enklere å ikke kjøpe gave? Eller pakker du inn din egen brukte ostehøvel go gir bort den? Anonymkode: 42037...39b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #72 Del Skrevet 8. august 2022 Tradisjonen med å gi service ol. er etterhvert gammeldags da man ofte flyttet sammen for første gang når man giftet seg. Nå bor man ofte sammen en stund før man gifter seg og da har man alt man trenger og gjerne vel så det. Vi ønsket oss ingen ting når vi giftet oss, men fikk stort sett penger. De kommer veldig godt med til bla. Oppussing. Skal man la være å gifte seg om man ikke ønsker seg kjøkkenservice og bestikk da? Anonymkode: 90dcb...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #73 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 16.08): Ja, selvsagt. Du vil møte motstand fra slekt på 70+ som fortsatt lever under illusjonen av syting har verdi, men det er jo ikke en veldig stor gruppe lengre. Og trolig litt motvilje fra de som liker å gi for lite i gave, og later tro folk ikke kan regne ut kjøpsverdien av fat og ostehøvler. En løsning er å lage flere digitale «gaver» de kan bidra til, sånn at folk føler at de kjøper «noe». Altså si dere ønsker dere ferie, en kveld på en spesiell restaurant på feire, en utflukt og noe fysisk (et maleri eller annet kunstverk, gjerne). Så kan de bidra til «maleri av xx» eller «utflukt til BoraBora» og se hvor mye dere har igjen før gaven kan kjøpes inn. Så når folk HAR en ønskeliste føler du det er mye enklere å ikke kjøpe gave? Eller pakker du inn din egen brukte ostehøvel go gir bort den? Anonymkode: 42037...39b Merkelig resonnementet. Jeg har alltid kjøpt noe annet fra ønskelisten enn å gi penger og har aldri gitt noen en brukt ostehøvel. Anonymkode: c808a...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå