Gå til innhold

Ok å ønske seg penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi står midt i en klimakrise på grunn av overforbruk. I lys av det kan jeg ikke fatte at folk ikke aksepterer at andre ønsker seg penger til opplevelser, nedbetaling av boliglån eller what not de faktisk ønsker seg. Når folk ikke respekterer at jeg ikke vil ta imot ting jeg ikke trenger, av hensyn til barna våre, blir jeg rett og slett forbanna. 

Anonymkode: 27614...326

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi står midt i en klimakrise på grunn av overforbruk. I lys av det kan jeg ikke fatte at folk ikke aksepterer at andre ønsker seg penger til opplevelser, nedbetaling av boliglån eller what not de faktisk ønsker seg. Når folk ikke respekterer at jeg ikke vil ta imot ting jeg ikke trenger, av hensyn til barna våre, blir jeg rett og slett forbanna. 

mener du virkelig at bryllupsgjestene skal betale ned folks boliglån??? 

i 2022 er gaver i bryllup en uting. har du ikke penger, så ikke ha bryllup! 

Anonymkode: 76aa0...267

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, gave i bryllup er ikke en uting. Å komme uten gave er uting. 

Har du ikke råd å gi gave til brudeparet og har slike elendig holdninger så ikke kom i bryllup. Ingen ønsker slike folk i bryllupet sitt uansett. 

Langt mer fornuftig å betale ned gjeld enn å sitte med masse ubrukelige ting. Ingen tjener på å ha et vanlig bryllup. Det koster mer enn man får i gave. 

Anonymkode: 19dab...01f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De færreste gir vel "ubrukelige ting" i bryllupsgave 🙈

Dere om konsekvent omtaler bryllupsgaver som unødvendig ræl, er dere like surmaga når det kommer til gaver til bursdag og jul? 

Har vært i mange bryllup og det som går igjen av gaver er servise,  kjøkkenutstyr og interiør i god kvalitet som brudeparet har ønsket seg. Bare fordi noen har kjøpt inn absolutt alt av nytteverdi på kjøkkenet og interiør i hjemmet sitt, i god kvalitet, før de gifter seg betyr ikke det at det er sånn for alle. 

Hvis man er miljøbevisst er det jo viktig med bærekraftige ting i god kvalitet som varer lenge og da koster det jo ofte litt. Og selv om man er skikkelig minimalist har man jo bruk for forbruksvarer - vin, ost, oljer, krydder, såpe- eller å erstatte ting som blir slitt og ødelagt over tid.

Vi har "alt vi trenger", men vi setter allikevel stor pris på gaver. Når det er gitt i gave betyr tingene litt ekstra også - jeg tenker alltid på min farmor (som er død) når vi bruker serviset vi fikk av henne i bryllupet for eksempel. 

Anonymkode: 5ac22...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg synes det er helt kurrant at pengegaver brukes på boliglån. Jeg kommer til å være tydelig ovenfor våre gjester om at vi ikke trenger flere ting, og at vi ikke ønsker det av klimahensyn. Bryllupet arrangeres for egen regning, og om folk gir 0kr er det helt ok. Gavene er ikke motivasjonen, og vi etterspør ikke pengegaver som sådann. Vi ber om å slippe å motta ting vi aldri hadde kjøpt selv - fordi vi av prinsipp ikke handler nye ting, med mindre det er uhygienisk å kjøpe det brukt. Dette er helt vanlig blant de jeg kjenner i 20årene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De færreste gir vel "ubrukelige ting" i bryllupsgave 🙈

Dere om konsekvent omtaler bryllupsgaver som unødvendig ræl, er dere like surmaga når det kommer til gaver til bursdag og jul? 

Har vært i mange bryllup og det som går igjen av gaver er servise,  kjøkkenutstyr og interiør i god kvalitet som brudeparet har ønsket seg. Bare fordi noen har kjøpt inn absolutt alt av nytteverdi på kjøkkenet og interiør i hjemmet sitt, i god kvalitet, før de gifter seg betyr ikke det at det er sånn for alle. 

Hvis man er miljøbevisst er det jo viktig med bærekraftige ting i god kvalitet som varer lenge og da koster det jo ofte litt. Og selv om man er skikkelig minimalist har man jo bruk for forbruksvarer - vin, ost, oljer, krydder, såpe- eller å erstatte ting som blir slitt og ødelagt over tid.

Vi har "alt vi trenger", men vi setter allikevel stor pris på gaver. Når det er gitt i gave betyr tingene litt ekstra også - jeg tenker alltid på min farmor (som er død) når vi bruker serviset vi fikk av henne i bryllupet for eksempel. 

Vi ønsker oss ingenting, fordi vi ikke mangler noe. Vi kunne alltids eid mer, men det ønsker vi ikke, fordi vi ikke har glede av det. Tvert i mot synes vi at det er plagsomt å eie ting som ikke brukes, eller som vi ikke ønsket før vi fikk det. Det er jo ting vi i utgangspunktet ikke savnet, og som ødelegger for fremtidige generasjoner. Det meste vi eier har vi kjøpt brukt, uten at det har vært noe problem. Man finner alt på Finn, og det vi ikke vil kjøpe brukt (seng osv) eier vi allerede. Forbruksvarer er fint til jul og bursdag, men det blir litt heftig å ta imot forbruksvarer for anslagsvis 50 000 - 100 000kr. Ting går ut på dato, og i en hektisk hverdag er det ikke gitt at man rekker å bruke gavekort på theater osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det går an, men jeg synes det virker litt spesielt å bare ønske seg penger til bryllup. Ville følt at det ble veldig feil selv, og tror jeg ville hatt andre ønsker også. 

Anonymkode: d562d...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ønsker oss ingenting, fordi vi ikke mangler noe. Vi kunne alltids eid mer, men det ønsker vi ikke, fordi vi ikke har glede av det. Tvert i mot synes vi at det er plagsomt å eie ting som ikke brukes, eller som vi ikke ønsket før vi fikk det. Det er jo ting vi i utgangspunktet ikke savnet, og som ødelegger for fremtidige generasjoner. Det meste vi eier har vi kjøpt brukt, uten at det har vært noe problem. Man finner alt på Finn, og det vi ikke vil kjøpe brukt (seng osv) eier vi allerede. Forbruksvarer er fint til jul og bursdag, men det blir litt heftig å ta imot forbruksvarer for anslagsvis 50 000 - 100 000kr. Ting går ut på dato, og i en hektisk hverdag er det ikke gitt at man rekker å bruke gavekort på theater osv.

Helt greit det, men hvis dere har alt dere trenger, ville jeg sagt at dere ikke ønsker dere noe gave til bryllupet - eller at dere ønsket dere donasjoner i deres navn for eksempel 

Vi ønsket oss, i tillegg til et nytt servise, penger donert til Flyktningehjelpen og Leger uten grenser - og flere gjester tok den oppfordringen :)

Men - hvis du mot formodning skulle få noen gaver i bryllupet ditt (vi fikk til og med random gaver fra folk vi ikke hadde invitert) så håper jeg jo at dere er takknemlige for de og ikke anser det som "ræl" som det er plagsomt å få. Mange legger mye tid og omsorg i gaver for å glede andre og man kan sette pris på ting på sikt. Gaver trenger jo ikke å være kjøpt en gang, men laget selv eller arvegods. 

Men er helt enig i at gavekort er noe dritt å få 😂 Får aldri brukt noe av det før det går ut på dato. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i bryllup nå, og brudeparet hadde en liste over både ti g de ville ha penger til  og fysiske ting de ønsket seg, så kunne en velge.  synes det er helt topp

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sa vi ikke ville ha noe. Vi giftet oss med bare forlovere på kommunehuset og spiste middag bare oss fire etterpå. 

Familien min kjøpte likevel en reise til oss, og svigermor overførte 10 000 til oss med et "kos dere". 

Jeg synes personlig at det er kleint å be om å få noe når man er voksne mennesker. I hine hårde dager var det fornuft i det, gi de unge det de trengte til å etablere et hjem. 

Dåp, ja. Ungen får en kick-start på sparinga, konfirmasjon også greit, ungdommen har til førerkort. Begravelse, greit når det gis til et godt formål. 

Men bryllup? Hvorfor????!!! 

Be folk om å ta med godt humør, og ei kake om de absolutt må gi noe. 

Anonymkode: c9322...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi sa vi ikke ville ha noe. Vi giftet oss med bare forlovere på kommunehuset og spiste middag bare oss fire etterpå. 

Familien min kjøpte likevel en reise til oss, og svigermor overførte 10 000 til oss med et "kos dere". 

Jeg synes personlig at det er kleint å be om å få noe når man er voksne mennesker. I hine hårde dager var det fornuft i det, gi de unge det de trengte til å etablere et hjem. 

Dåp, ja. Ungen får en kick-start på sparinga, konfirmasjon også greit, ungdommen har til førerkort. Begravelse, greit når det gis til et godt formål. 

Som gjest har man jo gjerne faktisk lyst til å gi brudeparet en oppmerksomhet da :) Og da er det alltid kjekt med et pekepinn i riktig retning. Så jeg er all for ønskeliste. Om det bare står "bak en kake" på den ønskelista er det bra det og 👍

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LillEve skrev (På 14.7.2022 den 16.26):

Hvorfor er det verre å finansiere bryllupsreise enn innhold i kjøkkenskuffen, egentlig?

Hvis alt brudeparet ønsker seg er penger, føler jeg som om jeg blir bedt om å betale for inngang til bryllupet. Jeg mener oppriktig at hvis det ikke er noen ting de trenger, bør de heller ikke ønske seg noe. En bryllupsgave skal jo liksom være et bidrag til deres felles liv sammen, noe de mangler og har bruk for og kan ha nytte av i fremtiden, men som det ikke er naturlig å gå i butikken og kjøpe seg selv (slik som finservise, vaser o.l.). Ferieturer og bidrag rett til sparekonto føles veldig merkelig å gi.

Anonymkode: b99c7...908

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har du ikke råd å gi gave til brudeparet og har slike elendig holdninger så ikke kom i bryllup. Ingen ønsker slike folk i bryllupet sitt uansett. 

Her fikk du sagt det, og det er mitt inntrykk av mange på KG: Du ønskes i bryllup kun fordi du stiller med gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis alt brudeparet ønsker seg er penger, føler jeg som om jeg blir bedt om å betale for inngang til bryllupet. Jeg mener oppriktig at hvis det ikke er noen ting de trenger, bør de heller ikke ønske seg noe. En bryllupsgave skal jo liksom være et bidrag til deres felles liv sammen, noe de mangler og har bruk for og kan ha nytte av i fremtiden, men som det ikke er naturlig å gå i butikken og kjøpe seg selv (slik som finservise, vaser o.l.). Ferieturer og bidrag rett til sparekonto føles veldig merkelig å gi.

Hvorfor er det verre med penger som «inngangsbillett», enn en kakespade? 
Jeg er oppriktig nyskjerrig ☺️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere har alt dere trenger og kanskje er mer velstående enn gjestene så synes jeg det blir litt tacky å ønske seg penger eller skrive noen slags ønskeliste uten at noen har spurt. 

Anonymkode: 469e0...f86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du kan ikke uttale deg, du har jo ikke hatt et ordentlig bryllup. Du har giftet deg. 

Det er en stor forskjell. 

Anonymkode: ffae8...c5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig. Gjestene kommer først og frem av en slags plikt uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MissLi skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det verre med penger som «inngangsbillett», enn en kakespade? 
Jeg er oppriktig nyskjerrig ☺️

Føler egentlig jeg forklarte det i innlegget du siterer 😛 Jeg har samme holdning til bursdag og jul. Trenger du ingenting, og det er ingenting du ønsker deg, da synes jeg det er merkelig å likevel forvente gaver. Er ikke målet med bryllupet å feire? Eller er det egentlig bare en pengeinnsamling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 9.30):

Det er litt kjipt å ønske seg penger, for det synliggjør så veldig for mottakeren hvem som er gjerrig og hvem som er raus. 

Er jo ikke at man er kjip eller raus, men at man har forskjellig inntekt/økonomi. Spesielt nå når mange har trange tider er det kjipt å ønske seg penger.

Hvis det var det eneste brudeparet ønsket seg hadde jeg stått over. Har god inntekt og tipper det hadde blitt forventet mye penger. Men har mye utgifter også. Kjipt å synliggjøre forskjellene sånn.

Anonymkode: 6ef0d...c4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Her fikk du sagt det, og det er mitt inntrykk av mange på KG: Du ønskes i bryllup kun fordi du stiller med gave.

Det var kun et motsvar til en som mente man ikke skulle ha bryllup hvis man ønsket seg penger. 

Ingen ønsker å ha bryllup kun for å få gave. Da kunne man like gjerne brukt de pengene og tiden man bruker til bryllupet til noe annet. 

Mitt inntrykk av kg er at det er så ufattelig mange uskrevne regler/normer folk mener brudeparet skal følge at det begynner å bli latterlig, gjerne folk som aldri har giftet seg eller har noen innsikt i det, men vet akkurat hvordan andres bryllup skal og bør være for at de i det heletatt skal gidde å komme. Jeg er medlem av flere bryllupsgrupper på fb, vært i noen bryllup og planlegger nå selv med alt det innebærer. Holdningene her inne reflekterer absolutt ikke virkeligheten. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig. Gjestene kommer først og frem av en slags plikt uansett. 

Hvis man kun kommer av en slags plikt kan man like gjerne la vær. Jeg vil ihvertfall ikke ha folk som kommer av plikt, men fordi de faktisk ønsker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...