Gjest Inkognitoher Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Hei. Jeg vurderer årsstudium, eventuelt bachelor i IT. Noen år siden jeg studerte sist. Har en bachelor i samfunnsfag fra før av. Problemet er at jeg ikke er så god i matte. Har dårlig mattekarakter fra videregående. Er det i det hele tatt mulig for meg å begynne på it-studier når jeg ikke er så god i matte? Om jeg likevel begynner, bør jeg ta opp matte fra vgs? Forkurs? Noen som vil dele erfaringer, eventuelt gi råd?
Gjest Inkognitoher Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Ingen som kan gi noen tilbakemeldinger på dette?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #3 Skrevet 6. juli 2022 Det er IT-utdanninger som ikke krever mattekunnskaper og i de fleste IT-jobber har man heller ikke bruk for mattekunnskapene. Men ser at f.eks bachalor-utdanningen som i informatikk ved UiO krever at man har bestått Matematikk R1 eller Matematikk (S1+S2) selv om det ikke er noen mattefag i selve bacheloren. https://www.uio.no/studier/program/informatikk-programmering/ Så sjekk opptakskravene og se om du kanskje må ta matte på VGS for å kunne komme inn. Det vil sikkert også være lurt av deg å velge en IT-bachelor som ikke har mattefag om du ikke liker matte. Anonymkode: 39df7...c48
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #4 Skrevet 6. juli 2022 IT- og informasjonssystemer er en utdanning som verken har spesielle krav til matte (kun gen. studiekomp.), og du har lite behov for særlig mattekunnskaper. Generelt er matte kjekt å kunne når man skal drive med programmering, men IT-feltet er bredt. Anonymkode: 5f0ca...d8f
Knoot Skrevet 6. juli 2022 #5 Skrevet 6. juli 2022 Kan du ta kontakt med noen studieveiledere som har innsikt i kravene til de forskjellige IT studiene og som kan veilede deg videre? De sitter jo med all informasjon om krav osv.
Majer Skrevet 6. juli 2022 #6 Skrevet 6. juli 2022 (endret) Jeg har studert samfunnsvitenskap og tek. Matte var mitt svakeste fag på vgs, men jeg fikk høyt snitt på tek (B). I samfunnsvitenskap gikk jeg ut med veldig svak C. Har du sett deg ut by og linje? Endret 6. juli 2022 av Majer
Gjest Inkognitoher Skrevet 6. juli 2022 #7 Skrevet 6. juli 2022 Majer skrev (10 timer siden): Jeg har studert samfunnsvitenskap og tek. Matte var mitt svakeste fag på vgs, men jeg fikk høyt snitt på tek (B). I samfunnsvitenskap gikk jeg ut med veldig svak C. Har du sett deg ut by og linje? Nei, har muligheter for både og bo på vestlandet og i Oslo. Når det gjelder linje, så vet jeg heller ikke ennå
Majer Skrevet 7. juli 2022 #9 Skrevet 7. juli 2022 Informasjonsvitenskap på UIB er ganske fritt da:) oslomet sitt studie i anvendt data skal også være ganske overkommelig. Interaksjonsdesign på uio har et par tøffe fag men er ellers greit. Ellers er nok programmeringen på universitetene litt "kjipere" enn på høgskolene på den måten at du kan slippe backend på høgskolene. Mange synes det er lettere.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 On 7/7/2022 at 1:43 PM, Majer said: Informasjonsvitenskap på UIB er ganske fritt da:) oslomet sitt studie i anvendt data skal også være ganske overkommelig. Interaksjonsdesign på uio har et par tøffe fag men er ellers greit. Ellers er nok programmeringen på universitetene litt "kjipere" enn på høgskolene på den måten at du kan slippe backend på høgskolene. Mange synes det er lettere. Det varierer helt klart utifra hvilket studieløp man tar. Da jeg gikk høyskole for å ta grad i datateknikk hadde vi LANGT undervisning i langt mer backend-relevante teknikker, enn frontend. Første året hadde vi litt frontend, men etter det var studiet hardt fokusert mot backend. Fag som software design patters kan dekke begge deler, men vi var helt klart rettet mer mot backend i det store og hele. Særlig når man ser på mengden SQL og databasefag vi hadde, men også på C#-fagene og mer til. Fokuset lå absolutt ikke på frontend. Og da jeg snakket med medstudenter som tok IT&INF, så fikk jeg mye av samme inntrykket. Jeg tror egentlig frontendfag i hovedsak er noe man finner på fagskoler og andre, "lavere" utdanninger, altså, hvor det er primærfokus. Anonymkode: 5f0ca...d8f 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Det varierer helt klart utifra hvilket studieløp man tar. Da jeg gikk høyskole for å ta grad i datateknikk hadde vi LANGT undervisning i langt mer backend-relevante teknikker, enn frontend. Første året hadde vi litt frontend, men etter det var studiet hardt fokusert mot backend. Fag som software design patters kan dekke begge deler, men vi var helt klart rettet mer mot backend i det store og hele. Særlig når man ser på mengden SQL og databasefag vi hadde, men også på C#-fagene og mer til. Fokuset lå absolutt ikke på frontend. Og da jeg snakket med medstudenter som tok IT&INF, så fikk jeg mye av samme inntrykket. Jeg tror egentlig frontendfag i hovedsak er noe man finner på fagskoler og andre, "lavere" utdanninger, altså, hvor det er primærfokus. Anonymkode: 5f0ca...d8f Norsk er vanskelig, tydeligvis - i hvert fall for meg. Ser at bruken av LANGT ble litt rar. Poenget er at vi hadde langt, langt mer fokus på backend, enn frontend. Anonymkode: 5f0ca...d8f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 Enig med personen over. Frontendutvikling har nå blitt et eget fag/studie, som man kan ta som bachelor (men da blir man gjerne UX-er), men oftest er det toårig løp. Dermed blir bachelor/master i informatikk mer rettet mot backend, og "backenden av frontend". 😄 Anonymkode: 15699...88b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå