Gå til innhold

Dere i 30 årene: Tar dere med arven deres i beregningen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen (36 og 39 år)  har ganske høyt lån (8 mill) han er ganske stresset for renta som stiger og så videre. Jeg stresser ikke. Vi har rammelån og skal fint greie å betale en rente (uten avdrag) på sikkert 8 før vi må stramme inn. Jeg mener at om renta stiger og vi ikke kan betale avdrag så er det ok? Og så vet vi begge at vi får en arv på 5-6 mill hver før vi pensjonerer oss, så er ikke bekymret for å gå inn i pensjonstiden med lån. Vi sparer begge en tusenlapp i mnd. Til pensjon og det har vi gjort noen år. Burde vi bekymre oss? 

Anonymkode: 4d533...7f2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke, aner ikke om det blir noen arv engang. 

Anonymkode: 48ca1...607

• Liker 31
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingenting å arve, så da har vi heller ikke lånt oss over evne. 

Jeg ville ikke tatt det i beregningen, pengene er ikke spikra. 

Anonymkode: c67b8...5c6

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke regnet med. Jeg er 34, og mine foreldre er snart 60. 

Anonymkode: 7f430...f4d

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje har foreldre gamblet bort pengene i krypto e.l. og belånt huset til pipa.

Som betyr at banken arver huset.

Dumt å tenke på arv.

Anonymkode: f0f8a...3f6

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man vet aldri om man vil arve noe. Livet kan bli så dyrt fremover at arven spises opp av rammelån for å subsidiere våre foreldres pensjon. 

Jeg legger til grunn at jeg ikke vil arve en krone. Min mor er 60 og sitter i uskifte.

Rammelån har da dyrere rente enn andre lån, så hvis renten bekymrer han hadde jeg sagt opp den avtalen og funnet noe bedre.

Anonymkode: 908ba...956

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten aldri hørt om noen som bruker foreldrenes livsverk som "pensjonsplan".

Men nå henger jeg riktignok ikke med de rikeste i landet, der sånt sikkert er mer normalt.

• Liker 26
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tar jeg som en bonus hvis det kommer noen kroner. Tror ikke det blir snakk om mye penger heller.

Anonymkode: a9ede...5b7

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg var yngre. Ved en tilfeldighet fant jeg ut at foreldrene mine omtrent kun har betalt renter på huslånet og tatt opp nye lån på huset for å pusse opp/kjøpe bil osv. jeg trodde alltid de satt veldig godt i det og tenkte at etter fordeling med bror og søster ville vi alle få 2-3 millioner. Men det blir heller noen pyntegjenstander og et hus som må selges for å betale huslånet 😂 Ja ja, deres penger og ikke noe jeg legger meg opp i så lenge de lever trygt og godt 

Anonymkode: a4eb0...85a

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Om de testamenterer vekk mye er også en mulighet eller får ånden over seg for å ta opp mer gjeld selv.

Nei, man skal ikke ta sånt med i beregningen. 

Endret av mereo
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har det litt i bakhodet men jeg er over 40 og har foreldre over 70. Har potensiell arv langt over hva jeg har i gjeld så lenge dei ikke skulle finne på noe rart plutselig 😛

Anonymkode: b277e...e33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (Akkurat nå):

Om de testamenterer vekk alt er også en mulighet eller får ånden over seg for å ta opp mer gjeld selv.

Nei, man skal ikke ta sånt med i beregningen. 

Barn har krav på pliktdelsarv, men det hjelper ikke hvis foreldrene gir bort alt mens de lever.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Overhodet ikke, aner ikke om det blir noen arv engang. 

Anonymkode: 48ca1...607

Samme her. Har allerede arvet min far. 120 000... De er brukt opp for lenge siden. 

Anonymkode: e8242...3ee

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg regner ikke med arv i min fremtidsplan. Startet pensjonssparing da jeg var 25, samtidig som jeg kjøpte min første leilighet. Nå er jeg 32 og bor i en nøktern tomannsbolig, satser på å være gjeldsfri innen noen år.!Håper på at foreldrene mine bruker alle sine hardt oppsparte penger på seg selv. Dessuten er det deilig å ha kontrollen selv. 

Anonymkode: 3f7e9...bb0

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg er 40 og mamma er 60. Hun er frisk som en fisk og de fleste i familien hennes blir nesten 100. Altså kommer jeg mest sannsynlig til å ha betalt ned mitt eget lån før hun dør. Hun har verdier til 13 mill per dags dato, så det hadde jo kommet godt med, men vil heller ha mamma 😊

Anonymkode: ddfac...f41

• Liker 10
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg en del eldre, men jeg har i bakhode at det kommer arv om noen (forhåpentligvis mange) år, er enebarn med skilte, ugifte  foreldre.

Samtidig tenker jeg på arv til mine egne barn, vil jo gjerne ha mulighet til å gi dem forskudd om mulig (de vil uansett få det meste etter sine besteforeldre, jeg vil bare bli gjeldfri), mens de har mest bruk for det. Jeg har selv fått hjelp av mine foreldre.

Jeg klarer meg fint uten, men utsikten til arv gjør at jeg ikke stresser med privat pensjonssparing.

Vi er ingen rik familie, men så lenge alle eier bolig akkumuleres jo en del like vel.

Anonymkode: 0c72c...661

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn har krav på pliktdelsarv, men det hjelper ikke hvis foreldrene gir bort alt mens de lever.

Kom på det jeg også 🤣

Så jeg endret det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar utgangspunkt i arv fra begge sin side, men vi har åpen dialog med våre foreldre om hva og at den kommer. Vi får den også før dødsfall, da det er mye eiendom. Ingen av de har lån. 

Hadde ikke situasjonen hvert akkurat slik, hadde vi heller ikke lagt hele økonomien vår rundt det. 

Anonymkode: 871cd...a6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn. Vil heller at det ikke skal bli noe å arve, enn masse konflikter, da jeg har en ganske pengegrisk søster.

Anonymkode: e9052...ff4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...