Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser litt om topplån… Tidligere har jeg og min samboer vært veldig uheldig med boligkjøp, som vi har tapt mye penger på. Ergo ingen egenkap fra videre salg. På samme tid rotet vi oss inn i ett økonomisk rot. Hadde en ekstremt høy gjeld, men som vi er heldigvis ferdig å betale på i mars neste år 🙂 Underveis har jeg tatt utdanning og han har fått seg ny sikker jobb med en betydelig høyere inntekt. 

Om 1 år startet barnet vårt på skolen, og vi skulle ønske vi fikk kjøpt noe innen skolekretsen før skolestart. Så noen som har erfaring med topp-lån? Vi har søkt husbanken, men fikk avslag grunnet inntekten og at vi snart er ferdig med betalingsavtalen vår, naturlig nok 🙂 Det smarteste er jo selvfølgelig å leie noen år til, til vi får spart opp egenkap, men så hadde det vært utrolig godt å få landet i ett område nær skolen der han kan bo i samme område som barna han skal gå i klasse med. 

Anonymkode: 589dd...33c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville funnet noe å leie i skolekretsen.

Jeg hadde ikke risikert å låne over evne med tanke på at dere har eksisterende gjeld dere ikke er ferdig med å nedbetale, han ikke er i jobben han ønsker seg ennå (og muligens ikke du heller?), og renten skal bare opp opp opp. Renteutgiftene neste sommer kan være 4x det de var i fjor.

Sønnen deres er ikke nødvendigvis godt "landet" dersom dere har gjeld til opp over pipa og setter familien i en risikabel økonomisk situasjon. 

Anonymkode: d688f...198

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forresten selv topplån i en overgangsperiode. Renten var høyere enn på vanlig lån og vi innfridde det så fort vi bare klarte for å bli kvitt utgiften. Topplånet vårt skulle nedbetales på 10 år så den månedlige utgiften var relativt høy.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal ganske godt gjøres å tape penger på huskjøp slik markedet har vært de siste 25 årene. Hvordan klarer man det? Hvis dere samtidig har usikret gjeld nå er det vel litt tvilsomt om dere i det hele tatt får lån, eller? 

Anonymkode: cfd92...32a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville funnet noe å leie i skolekretsen.

Jeg hadde ikke risikert å låne over evne med tanke på at dere har eksisterende gjeld dere ikke er ferdig med å nedbetale, han ikke er i jobben han ønsker seg ennå (og muligens ikke du heller?), og renten skal bare opp opp opp. Renteutgiftene neste sommer kan være 4x det de var i fjor.

Sønnen deres er ikke nødvendigvis godt "landet" dersom dere har gjeld til opp over pipa og setter familien i en risikabel økonomisk situasjon. 

Vi har ikke planer om å kjøpe noe før gjelden er betalt ned evt. Både jeg og han er nå i sikre jobber vi trivest i. Vi har en samlet inntekt på rundt 1,4 mill. Noe som gjør at vi betaler ned store summer pr mnd i gjeld. Her er ikke det så dyre boliger, men leieprisene derimot… Vanskelig å finne noe til leie også.. Siste 3 årene har vi måtte flyttet 3 ganger. Første leiligheten vi leide fant husverten ut han skulle selge, andre leiligheten ble uutholdelig å bo i da det kom nye leietakere i etasjen over, som herjet, bråkte og det kom politi på døra støtt og stadig. I November i fjor fikk vi leie ett hus, vi liker oss godt her, men det er ett stykke unna skolen igjen…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal ganske godt gjøres å tape penger på huskjøp slik markedet har vært de siste 25 årene. Hvordan klarer man det? Hvis dere samtidig har usikret gjeld nå er det vel litt tvilsomt om dere i det hele tatt får lån, eller? 

Det går fint ann om man ikke bor i storbyene 🥴 Vil selvsagt ikke kjøpe noe nå før gjelden er betalt ned, etter planen er den betalt ned i mars neste år. Eneste vi sitter igjen med da er bil-lånet, som koster oss ca 3500 i mdn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde forresten selv topplån i en overgangsperiode. Renten var høyere enn på vanlig lån og vi innfridde det så fort vi bare klarte for å bli kvitt utgiften. Topplånet vårt skulle nedbetales på 10 år så den månedlige utgiften var relativt høy.

Fikk dere topplån for hele 15%? Her her vi ingen familie til å stille som kausjonister for oss, og vi tjener såpass greit at vi klarer fint å spare oss opp en solid egenkap, men det vil ta noen år. Å vi vil gjerne få kjøpt noe før det har gått 2-3 år.. 

AnonymBruker
Skrevet

Topplån gikk vi bort ifra for mange år siden I banken jeg jobber, og jeg vet ikke om noen banker som fortsatt har det. Det er uansett ikke noe man bare kan velge, man er avhengig av å få det igjennom på unntakskvote uansett hvis man ikke har tilleggssikkerhet. Det vanlige et å bare få unntak på lånet, men det krever at man kan argumentere med god betjeningsevne, gode framtidsutsikter for inntekt og at man ikke overstiger 5x inntekt. Det teoretiske topplånet må også gå inn under disse kravene.

Anonymkode: 37b56...0db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Topplån gikk vi bort ifra for mange år siden I banken jeg jobber, og jeg vet ikke om noen banker som fortsatt har det. Det er uansett ikke noe man bare kan velge, man er avhengig av å få det igjennom på unntakskvote uansett hvis man ikke har tilleggssikkerhet. Det vanlige et å bare få unntak på lånet, men det krever at man kan argumentere med god betjeningsevne, gode framtidsutsikter for inntekt og at man ikke overstiger 5x inntekt. Det teoretiske topplånet må også gå inn under disse kravene.

Anonymkode: 37b56...0db

Takk for svar. Har en ganske grei og trygg inntekt nå, i følge x5 regelen kan vi da låne over 6 mill, men det er ikke vi interessert i. Her ligger ok boliger for mellom 2 - 4 mill. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg leste senest i fjor høst at 1/5 selger med tap.

Kort eiertid gir økt risiko pga omkostninger. 

Til neste sommer kommer også boligutgifter til å være historisk høye sett i forhold til inntekt. Selv om renten foreløpig er lav er den relative belastningen prosentmessig like høy som under finanskrisen. 

Det er ingen grunn til å være kjepphøy.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt topplån i to omganger, via DNB begge gangene. Men det var ikke i stedet for egenkapital. Da var regelen at man kunne låne 90 % og topplånet dekket 75-90 %, slik at vi fikk et gunstig lån for de første 75 %. Hadde 10 % egenandel. Nedbetalte på ca. to år begge gangene. 

Anonymkode: 8be9d...e39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste senest i fjor høst at 1/5 selger med tap.

Kort eiertid gir økt risiko pga omkostninger. 

Til neste sommer kommer også boligutgifter til å være historisk høye sett i forhold til inntekt. Selv om renten foreløpig er lav er den relative belastningen prosentmessig like høy som under finanskrisen. 

Det er ingen grunn til å være kjepphøy.

Jeg mente ikke å være kjepphøy, men slik boligmarkedet har vært i mange år nå har jeg vanskelig for å se hvordan man kan tape store summer på å eie bolig. Kort eiertid gir (dvs KAN gi) omkostninger. Selvsagt? Men slik markedet har vært de siste 25 årene taper man ikke penger dersom man selger og kjøper i samme marked. 

Resten av innlegget ditt omtaler framtiden, som ikke er det jeg svarte på og derfor er helt irrelevant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 22.25):

Jeg mente ikke å være kjepphøy, men slik boligmarkedet har vært i mange år nå har jeg vanskelig for å se hvordan man kan tape store summer på å eie bolig. Kort eiertid gir (dvs KAN gi) omkostninger. Selvsagt? Men slik markedet har vært de siste 25 årene taper man ikke penger dersom man selger og kjøper i samme marked. 

Resten av innlegget ditt omtaler framtiden, som ikke er det jeg svarte på og derfor er helt irrelevant. 

Stavanger er et godt eksempel på en by der man har tapt store penger på boligsalg innenfor den tidsperioden du nevner. Ikke så altfor mange år siden folk solgte der med millionbeløp i tap.

Anonymkode: a1ba9...e29

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 9.00):

Stavanger er et godt eksempel på en by der man har tapt store penger på boligsalg innenfor den tidsperioden du nevner. Ikke så altfor mange år siden folk solgte der med millionbeløp i tap.

Kongsberg hadde også en skikkelig dip i boligmarkedet for noen få år tilbake. Man er temmelig sneversynt eller uinformert om man tror alt går opp hele tiden overalt. 

Anonymkode: 2e9ab...66e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde over 15% egenkapital men måtte ha to lån. Ett på 10% og et på 75, også stod det en del igjen av egenkapitalen. Mitt topplån hadde like lang løpetid som hovedlånet. 

Jeg solgte en bil og fikk da innfridd topplånet ved hjelp av pengene fra salget og resten av egenkapitalen. 

Anonymkode: e886e...2d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 22.25):

4. juli 2022 kl. 07:26 

Selger med tap

Nesten fire av ti boliger på Nord-Jæren blir solgt med tap, til tross for en prisoppgang på 8 prosent det siste året, skriver Rogalands Avis.

Stavanger og Sandnes har den høyeste tapsandelen ved boligsalg i landet blant kommuner med minst 10.000 innbyggere, viser tall fra Prognosesenteret.

Tapsandelen var oppe i hele 60 prosent i 2020.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/4/2022 at 9:51 PM, AnonymBruker said:

Det går fint ann om man ikke bor i storbyene 🥴 Vil selvsagt ikke kjøpe noe nå før gjelden er betalt ned, etter planen er den betalt ned i mars neste år. Eneste vi sitter igjen med da er bil-lånet, som koster oss ca 3500 i mdn. 

Når dere først er i gang, hvorfor ikke kvitte seg med bil-lånet også?

Anonymkode: 49d17...f51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når dere først er i gang, hvorfor ikke kvitte seg med bil-lånet også?

Anonymkode: 49d17...f51

Jo, men for oss er det viktigeste å kvitte oss med gjelden som har høy rente ☺️ 

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en privat melding her med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Retningslinjene for bruk av forumet finner du her.

Vh Rhodiola, adm.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...