Gå til innhold

Forskjellen på influensa og forkjølelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet man hva som er hva? Jeg har såvidt jeg vet aldri hatt influensa, men de siste par dagene har jeg vært slappere enn jeg noen gang har vært under en forkjølelse. Måtte sette meg ned under tannpussen i morges og sitter stort sett bare i en stol eller ligger på sofaen. Har kraftig verk i hele kroppen. Jeg er ikke snørrrete, men har vondt i halsen og er litt tungpustet. Kan det fortsatt være forkjølelse? Jeg har hatt lungebetennelse og bronkitt noen ganger (har astma), og da var jeg like slapp, men jeg har ikke feber nå, så tror ikke det er noe sånt denne gangen.

Har testet negativt for covid forresten.

Anonymkode: e8fcd...ceb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare hatt influensa to ganger i mitt liv, og husker begge gangene godt! Hovedforskjellen for meg er at influensa kommer med feber og muskelverk i tillegg til alt som hører med en vanlig forkjølelse. Jeg har akkurat hatt covid og hadde lignende symptomer som det du beskriver, men testet ikke positivt før etter et par dager med ganske kraftige symptomer. Jeg ville tatt en ny test i morgen om jeg var deg, og hvis du føler deg verre bør du prate med legen din! God bedring!

Anonymkode: e4654...9ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bare hatt influensa to ganger i mitt liv, og husker begge gangene godt! Hovedforskjellen for meg er at influensa kommer med feber og muskelverk i tillegg til alt som hører med en vanlig forkjølelse. Jeg har akkurat hatt covid og hadde lignende symptomer som det du beskriver, men testet ikke positivt før etter et par dager med ganske kraftige symptomer. Jeg ville tatt en ny test i morgen om jeg var deg, og hvis du føler deg verre bør du prate med legen din! God bedring!

Anonymkode: e4654...9ff

Tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sengeliggende med høy feber, veldig vondt i kroppen og ekstremt slapp med influensa. Blir så dårlig at jeg klarer ingenting og alt gjør vondt. 

Forkjølelse er ikke i nærheten. 

Anonymkode: d7a25...f9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring har vært at influensa slår sterkere ut, og varer litt lenger. De gangene jeg har hatt influensa, så har jeg gått med feber i 4-5 dager, KRAFTIG hoste (bronkitt kan oppstå av influensa), og generelt følt meg som dritt i 5-7 dager etter første symptom.

Forkjølelse er mye mildere, og varer som regel bare et par dager for min egen del. Ofte får jeg ikke feber, men bare sår hals / nese.

Anonymkode: 391f4...09c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan vet man hva som er hva? Jeg har såvidt jeg vet aldri hatt influensa, men de siste par dagene har jeg vært slappere enn jeg noen gang har vært under en forkjølelse. Måtte sette meg ned under tannpussen i morges og sitter stort sett bare i en stol eller ligger på sofaen. Har kraftig verk i hele kroppen. Jeg er ikke snørrrete, men har vondt i halsen og er litt tungpustet. Kan det fortsatt være forkjølelse? Jeg har hatt lungebetennelse og bronkitt noen ganger (har astma), og da var jeg like slapp, men jeg har ikke feber nå, så tror ikke det er noe sånt denne gangen.

Har testet negativt for covid forresten.

Har du influensa er du ikke i tvil.

Anonymkode: be6d7...9bc

• Liker 2
Skrevet

Ved forkjølelse får jeg først vondt i halsen. Så renner nesten. Så blir nesten tett. Jeg har kronisk astma så det blir en god del slimproduksjon i lungene også. Kan ta et par uker med slimhoste.

Det er flere år siden jeg har hatt influensa, men da blir jeg sengeliggende og har feber i tillegg til det andre. Er slapp og klarer ikke spise. Drikker masse. Slimproduksjonen er også høyere, det surkler i brystet og jeg kan ikke ligge flatt. Må bruke slimløsende for å bli kvitt elendigheten i lungene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Har du influensa er du ikke i tvil.

Anonymkode: be6d7...9bc

Jeg har hørt mange påstå det, men det stemmer jo ikke når man ikke har hatt influensa før. Jeg har som sagt vært kjempedårlig før, både med bronkitt og lungebetennelse, og med astma kan jeg få en del symptomer andre ikke får ved forkjølelse.

Nå med covid er det enda vanskeligere å vite hva som er hva.

Jeg testet negativt på covid i dag også, men er fortsatt usikker.

Tusen takk til dere som har svart :smilyblomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...