Gå til innhold

Hvor vanskelig er det for en fra EU og få seg jobb på ett lager i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn i et land i europa som ikke snakker norsk men litt engelsk men ikke veldig god. Han har spurt meg om hvordan skal en gå frem for å få seg en lager jobb her i Norge? 

Der han bor nå tjener de ikke så godt og pluss at det er umulig å få leid seg ett sted og bo for mer enn max 1 uke i gangen før han må ut og lete etter noe nytt. 

Han jobber per idag på et kjølelager og kjører gaffeltruck. Tenker at må det være så veldig god i språk for å klare å gjøre en slik jobb i Norge? Jeg aner ikke hvordan polakkene klarte seg her uten både norsk og engelsk for noen år siden. Men jobb fikk de. Nå er de jo blitt en del av norsk arbeidsliv. 

Anonymkode: 8384b...425

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en venn i et land i europa som ikke snakker norsk men litt engelsk men ikke veldig god. Han har spurt meg om hvordan skal en gå frem for å få seg en lager jobb her i Norge? 

Der han bor nå tjener de ikke så godt og pluss at det er umulig å få leid seg ett sted og bo for mer enn max 1 uke i gangen før han må ut og lete etter noe nytt. 

Han jobber per idag på et kjølelager og kjører gaffeltruck. Tenker at må det være så veldig god i språk for å klare å gjøre en slik jobb i Norge? Jeg aner ikke hvordan polakkene klarte seg her uten både norsk og engelsk for noen år siden. Men jobb fikk de. Nå er de jo blitt en del av norsk arbeidsliv. 

Anonymkode: 8384b...425

Veldig vanskelig som regel, men ikke umulig. Polakkene har gått gjerne inn i byggebransjen, maler og sånne ting. Det har vært et område av den norske økonomien der det også er mye svart arbeid. 

Logistikk, derimot, er blitt ganske automatisering og mer "High Tech", i mangel på bedre uttrykk, de siste årene. 

Nå har de delt opp logistikken i flere forskjellige, formelle områder.

Det laveste starter med fagbrev på VGS nivå, og da ender man opp som Logistikkoperatør, men skal du faktisk ha litt tyngde innenfor dette området, så må man gå videre oppover et nivå, og det heter Logistikkoordinator. Denne fagutdanningen tilbys av Folkeuniversitetet.

Koordinator ligger over Operatør-nivået.

Men så kan du gå enda høyere enn dette. Da snakker vi bachelor og mastergrad i Supply Chain og lignende retninger.

Lager pleier som regel å ansette folk som kan flere ting enn å bare kjøre truck, så diverse truckfører sertifikater som T1, T2, T3 og T4 blir ansett som en selvfølge. Uansett, disse sertifikatene kan ikke erstatte alene av seg selv alle de kvalifikasjonene jeg har nevnt. 

Selvfølgelig finnes det ennå lager som tar inn folk som har ingen kvalifikasjoner, men det er blitt veldig få av de i og med at man havner virkelig sånn helt på nederste nivå. Veldig fysisk tunge ting som man gjerne prøver å automatisere i størst mulig grad. 

Anonymkode: dece2...e0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...