AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Har i lengre tid mistenkt at et familiemedlem har kontaktet bl.a. fastlegen min og mottatt opplysninger om meg. Nå har vedkommende delt informasjon til andre familiemedlemmer som jeg ikke har fortalt noen andre enn fastlegen. Vedkommende har dessverre personnummeret mitt og kan over telefon forveksles med meg. Dette gjelder et tettsted der mange kjenner hverandre og man blir stort sett ikke bedt om legitimasjon og/eller personnummer. Hva kan man gjøre i en slik sak? Er det noe juridisk man kan foreta seg for eksempel? Dette gjelder som sagt ikke bare fastlegen. Anonymkode: dc7ac...56a 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Anmelde vedkommende? Anonymkode: 7625a...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Jeg har opplevd dette, søsteren min ringte til fastlegen og fikk mange private opplysninger om min helse og diverse diagnoser. Jeg klaget til fastlegen, null respons. Sendte klage til Statsforvalter men fikk bare et standardbrev tilbake. Tydelig at personvernet ikke står særlig sterkt i helsevesenet. Anonymkode: 709ff...bef 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Ta kontakt med pasientombudet. Send klage til legekontoret med kopi til kommunelegen og statsforvalteren. Gå ut til media. Anonymkode: 4d878...e9c 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ta kontakt med pasientombudet. Send klage til legekontoret med kopi til kommunelegen og statsforvalteren. Gå ut til media. Anonymkode: 4d878...e9c Signerer denne. Gå til media. Anonymkode: 53e24...953 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Legen har ikke lov til å gi opplysninger om deg til personer du ikke har gitt fullmakt til. Dersom du ikke er i stand til å ivareta dine egne interesser kan en del informasjon gis til nærmeste pårørende eller en verge, om det er oppnevnt. Det kan f.eks. skje om du er akutt innlagt, bevisstløs, dement eller har enkelte mentale lidelser. Anonymkode: 3aa5a...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Det er jo ikke legen du må gå på her. Du må anmelde ditt familiemedlem for å utgi seg for å være deg. Dette er identitetstyveri. Anonymkode: d07b9...65d 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke legen du må gå på her. Du må anmelde ditt familiemedlem for å utgi seg for å være deg. Dette er identitetstyveri. Anonymkode: d07b9...65d Enig. Legekontoret har handlet i god tro, høres det ut som. Man har ingen måte for sikker identifisering pr telefon. Skal man kunne fortsette å ringe sykehus, legevakt, fastlege etc, må systemet være basert på tillit. Du har et familiemedlem som bryter loven, og det er dette vedkommende som må anmeldes. Anonymkode: c3e4a...571
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå