Gå til innhold

Lavt stoffskifte - bekymret for fosterskade?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er gravid i uke 7, snart 8. Har fått påvist lavt stoffskifte og Graves sykdom og begynte på Levaxin i dag. 

P-T4, fritt:11,2
P-TSH:11,89
P-TPO-antistoff:280

Burde jeg være bekymret for fosterskader? Erfaringer?

Anonymkode: 9cf0e...2c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fant dette på nettet; Dersom stoffskiftet hos mor er ute av kontroll, er det økt fare for abort, for tidlig fødsel, misdannelse, veksthemning og psykisk utviklingshemning.   🤔

AnonymBruker
Skrevet

Vet du om du har hatt det lenge? (Har du hatt symptomer lenge?)

Fritt-T4 er lavt, men ikke ekstremt lavt.

Det er for øvrig ikke slik at lavt stoffskifte hos mor garantert gir fosterskader, det er bare en forhøyet risiko, og først og fremst ved uttalte avvik. Stoffskifteproblemer kan jo også oppstå pga graviditeten, så da er det en del som vil ha hatt noe lavt stoffskifte deler av svangerskapet før det blir oppdaget. Hvis du er så bekymret at du vurderer abort, ville jeg tatt en prat med legen.

Jeg har også lavt stoffskifte, som var noe underbehandlet i starten av svangerskapet, men jeg har bare justert dosen etter hvert. Endokrinologen min har ikke kommet med noen advarsler av den grunn.

Anonymkode: ca987...a96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du om du har hatt det lenge? (Har du hatt symptomer lenge?)

Fritt-T4 er lavt, men ikke ekstremt lavt.

Det er for øvrig ikke slik at lavt stoffskifte hos mor garantert gir fosterskader, det er bare en forhøyet risiko, og først og fremst ved uttalte avvik. Stoffskifteproblemer kan jo også oppstå pga graviditeten, så da er det en del som vil ha hatt noe lavt stoffskifte deler av svangerskapet før det blir oppdaget. Hvis du er så bekymret at du vurderer abort, ville jeg tatt en prat med legen.

Jeg har også lavt stoffskifte, som var noe underbehandlet i starten av svangerskapet, men jeg har bare justert dosen etter hvert. Endokrinologen min har ikke kommet med noen advarsler av den grunn.

Symptomene har vel vart et par uker tror jeg.
Vanskelig å si, har på en måte tenkt at det har vert pga graviditeten. Sliten, forstoppet, tretthet, utmattelse, ja..... Takk for svar.  Skal til endokrinolog på mandag så kan ta det opp med han da kanskje.

Litt ekkelt å lese at den viktigste delen for utvikling av fosteret er fra uke 6-10 elns, også er jeg i uke 8 da med ubehandlet stoffskifte. Har heldigvis begynt på levaxin nå.....  Takk for svar, ble litt mindre bekymret. :) 

Skrevet (endret)

Du har jo en ganske høy TSH - så jeg tenker du kan be om henvisning til tidlig UL for eksempel i uke 11. 

Da vil de aller best kunne se avvik. Alternativt hadde jeg betalt det selv.

Så er jo sjansen for spontanabort høyere, men når den økte risikoen starter mtp verdier vet jeg ikke. 

Jeg personlig hadde påspandert meg tidlig UL så du slipper bekymre deg helt til uke 18-19. 

Men med symptomer i bare et par uker - det høres jo ut som det er utløst av svangerskap og ikke noe du har hatt lenge. Så jeg ville nok prøvd å ikke ta sorger på forskudd :) 

Endret av DundreMilfin
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kan berolige deg: du har for høy Tsh men Tsh er et signalhormon som har med hypofysen å gjøre, mens Fritt T4 er tallet som sier hvor høyt/lavt stoffskifte er. Den verdien er ikke så lav og vil rette seg raskt opp med medisin. Hvis du søker litt til vil du nok også finne at lavt stoffskifte kan gi uregelmessig menstruasjon/lav fertilitet. Men du ble gravid, så infertil kan du ikke ha vært i det siste som er positivt. Hva med å ta en tur til lege? Lege kan nok nyansere ting litt mer enn Dr. Google. 

Anonymkode: b0342...7b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Symptomene har vel vart et par uker tror jeg.
Vanskelig å si, har på en måte tenkt at det har vert pga graviditeten. Sliten, forstoppet, tretthet, utmattelse, ja..... Takk for svar.  Skal til endokrinolog på mandag så kan ta det opp med han da kanskje.

Litt ekkelt å lese at den viktigste delen for utvikling av fosteret er fra uke 6-10 elns, også er jeg i uke 8 da med ubehandlet stoffskifte. Har heldigvis begynt på levaxin nå.....  Takk for svar, ble litt mindre bekymret. :) 

Hvis det hjelper noe, så vil ofte f-t4 uansett ligge litt lavere i svangerskapet pga hormonene, og du ligger strengt tatt innenfor normalen. TSH er noe høy, men det betyr egentlig bare at hjernen din har mast om å produsere mer. Og nå fikser du jo det med medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta dette opp med legen din, ikke på kg med folk som ikke vet hva de snakker om...

Anonymkode: 343ca...0ed

AnonymBruker
Skrevet

Graves er jo høyt stoffskifte. Har du hatt problemer med stoffskiftet før? Det tar noe tid før fritt T4 og fritt T3 blir påvirket. Vet du hva du normalt pleier å ligge på? Det er vanlig at det synker i graviditeten. Du må huske å få rekvirert fritt T3 også. Det er tross alt det som er det aktive hormonet.

Anonymkode: f7071...1e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...