AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #21 Skrevet 5. juli 2022 Sofakona skrev (1 minutt siden): Enig..kan si jeg har 2 barn ...jeg har 3n kronisk sykdom som gjør det vanskelig å jobbe. Jeg har også depresjon og angst...det betyr ikke at jeg er dårlig mor.. Aap betyr ikke noe annet en at man ikke klarer alt her i verden. At man kan lytte til kroppen og få litt støtte Har selv skader som gjør at jeg ikke kan ha stående arbeid. Gjør meg ikke mindre egnet som mor, men har takket være aap fått en utdannelse. Folk snakker før de tenker seg om her inne, og er ikke villige til å ta til seg ny informasjon. Anonymkode: 6e0b6...96f 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #22 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har ikke noe med det, men det sier mye om fremtidsutsiktene. Mor er 22 år, går på aap. Hvis hun går på aap grunnet store mentale utfordringer, er det heldig eller uheldig for barnet? Jobben med å få barn er ikke den tyngste jobben for å si det slik. Det er først når barnet blir født det blir virkelig utfordrende. Det forstår du helt sikkert, men du synes vel ikke det er då viktig hvis kvinnen har kjempelyst på barn.. Så ordner liksom akt seg. Dessverre mange barn som lider av denne egoistiske tankegangen. Anonymkode: 59fd1...616 Men du vet jo ingenting om hvorfor ts har aap. Kanskje hun har psykiske problemer. Kanskje hun har en alvorlig skade som hun jobber med å rehabilitere, det kan ta lang tid. Kanskje hun slet med arbeidsmiljøet på forrige jobb. I mange tilfeller kan man bli en god mor selv om man akkurat nå ikke kan jobbe. Selv går jeg på aap pga en alvorlig kronisk sykdom, og vil ikke kunne ta vare på et barn. Det har jeg jo selvinnsikt nok til å vite, og det tenker jeg ts også har tenkt gjennom nøye. Anonymkode: f9cd3...8de
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #23 Skrevet 5. juli 2022 Jeg fikk barn som 20åring. Ble veldig vanskelig å komme seg i jobb etter det. Så personlig skulle jeg ønske jeg ikke fikk de før jeg var ferdig utdannet og i fast jobb. Etterhvert som de begynte å bli større fikk jeg tatt et fagbrev etter noen år som lærling uten skole (kun eksamener). Men så ble det brudd med faren etter noen år og jeg kunne ikke lenger jobbe skift fordi han ikke hadde særlig samvær fordi han valgte å flytte til andre kanten av landet for en ny dame. Samtidig kom oljekrisen og nedbemanning i min sektor. Så jeg som var sistemann inn var førstemann som måtte gå. Prøvde meg på omskolering men var ikke enkelt med 3 små i bhg og barneskole og pendling til høyskole for min del. Endte med at jeg ble utbrent. Etter flere år på aap fikk jeg deltidsjobb innen helsesektoren som ufaglært. Tjener dritt men har ikke helse til å få gjort noe annet per nå. Prøver å få barna opp og frem. Angrer på at jeg ikke sikret meg selv først før jeg fikk unger som måtte komme først. Anonymkode: 88825...8e3 1 1
Mariak10 Skrevet 5. juli 2022 #24 Skrevet 5. juli 2022 Kommentarene her inne fascinerer meg veldig. Helt sykt at noen kan lire sånn gørr ut av seg! Jeg er selv 50% på aap, men er ofte syk fra jobben, så vil si jeg kanskje er 60-70% på aap. Og jeg venter TVILLINGER! Ser absolutt ikke et problem med det i det hele tatt. Får utbetalt rundt 25+- i mnd i tillegg jobber mannen 100%. Alt går om man vil! Fy så fæle folk er! Usj 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #25 Skrevet 5. juli 2022 Sofakona skrev (59 minutter siden): Enig..kan si jeg har 2 barn ...jeg har 3n kronisk sykdom som gjør det vanskelig å jobbe. Jeg har også depresjon og angst...det betyr ikke at jeg er dårlig mor.. Aap betyr ikke noe annet en at man ikke klarer alt her i verden. At man kan lytte til kroppen og få litt støtte Du får det til å høres som at man kan gå på AAP for å finne seg selv og ta livet med ro. Nav ser det nok ikke på samme måten. Det henger heller ikke på greip at man er såpass syk at man må ha støtte fra det offentlige, mens man samtidig klarer å gjennomføre svangerskap, fødsel og ta seg av barn. Klarer man ikke å jobbe så klarer man ihvertfall ikke forpliktelsene med barn som er 24/7 jobb. Anonymkode: 69e2b...20b 1
Sofakona Skrevet 5. juli 2022 #26 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du får det til å høres som at man kan gå på AAP for å finne seg selv og ta livet med ro. Nav ser det nok ikke på samme måten. Det henger heller ikke på greip at man er såpass syk at man må ha støtte fra det offentlige, mens man samtidig klarer å gjennomføre svangerskap, fødsel og ta seg av barn. Klarer man ikke å jobbe så klarer man ihvertfall ikke forpliktelsene med barn som er 24/7 jobb. Anonymkode: 69e2b...20b For alle har forskjellige diagnoser. Jeg kunne vært en av de som gikk på aap. Jeg har en diagnose som gjør at jeg ofte er syk og ikke klarer å jobbe. Men det betyr ikke at jeg ikke klarer å ta vare på mine barn. Stor forskjell på familie og jobb!!!!! 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #27 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvorfor mottar du da aap? Det er svindel. Anonymkode: c77d6...899 AAP får man hvis man er en arbeidssøker. Her er det heller du som er kunnskapsløs Anonymkode: 28051...d5a 2
Sofakona Skrevet 5. juli 2022 #28 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): AAP får man hvis man er en arbeidssøker. Her er det heller du som er kunnskapsløs Anonymkode: 28051...d5a Er vel nesten som dagpenger?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #29 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har ikke noe med det, men det sier mye om fremtidsutsiktene. Mor er 22 år, går på aap. Hvis hun går på aap grunnet store mentale utfordringer, er det heldig eller uheldig for barnet? Jobben med å få barn er ikke den tyngste jobben for å si det slik. Det er først når barnet blir født det blir virkelig utfordrende. Det forstår du helt sikkert, men du synes vel ikke det er då viktig hvis kvinnen har kjempelyst på barn.. Så ordner liksom akt seg. Dessverre mange barn som lider av denne egoistiske tankegangen. Anonymkode: 59fd1...616 TS har allerede skrevet i tråden at hun er jobbsøkende, da det var mye problemer på forrige arbeidsplass i flere år. Mange som går på AAP som er "in between jobs" og jobbsøker, du er rett og slett hensynsløs dømmende og virker ikke som at du har den innenforstående kunnskapen som gjelder AAP. Man trenger ikke være syk for å gå på AAP , og man trenger ikke ha mentale utfordringer for å gå på AAP. Du er bare dømmende og stigmatiserende. Du burde utvide tankegangen din litt, den kommer til å drepe deg Anonymkode: 28051...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #30 Skrevet 5. juli 2022 Sofakona skrev (2 minutter siden): Er vel nesten som dagpenger? AAP får man hvis man er jobbsøker og er ikke som dagpenger. AAP er AAP. Anonymkode: 28051...d5a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #31 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): AAP får man hvis man er jobbsøker og er ikke som dagpenger. AAP er AAP. Anonymkode: 28051...d5a Før du svarer så burde du ihvertfall vite hva du snakker om. https://www.nav.no/aap Kort om AAP AAP skal sikre deg inntekt i perioder du, på grunn av sykdom eller skade, har behov for hjelp fra NAV. Målet er at du sammen med NAV skal avklare mulighetene dine for å beholde eller komme i arbeid. Du bidrar til å nå det målet ved å for eksempel prøve ut ulike behandlinger, ulike jobbsituasjoner eller tilegne deg ny kompetanse. Som hovedregel må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50 prosent. Arbeidsevnen din må være nedsatt til alle typer arbeid. Du må søke om AAP for å få vurdert om du har rett til dette. Du kan tidligst få utbetalt AAP fra og med den dagen du søker. Det er ikke et krav at du har mottatt sykepenger før du søker om AAP. Hvem kan få? Generelle regler – hvem kan ha rett på AAP? Du kan ha rett til AAP hvis alt dette gjelder deg: Arbeidsevnen din er nedsatt på grunn av sykdom eller skade. Som hovedregel må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50 prosent. Arbeidsevnen din må være nedsatt til alle typer arbeid som du er kvalifisert for. Du har behov for behandling for å bedre arbeidsevnen din, eller hjelp fra NAV for å beholde eller skaffe arbeid. Som hovedregel må du ha vært medlem i folketrygden i minst 5 år. Du er mellom 18 og 67 år. Anonymkode: 69e2b...20b 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #32 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): AAP får man hvis man er jobbsøker og er ikke som dagpenger. AAP er AAP. Anonymkode: 28051...d5a Visste ikke at man fikk aap som jobbsøker? Aap er jo noe man mottar etter endt sykemelding og fortsatt ikke er frisk nok til å jobbe? Har ikke vært i samme situasjon som TS, men hadde nok forberedt meg på at dette kan bli tøft de neste årene. Nå er hun jo gravid, så tenker det ikke er så mye annet å gjøre enn å fullføre svangerskapet og brette opp ermene. Anonymkode: 6dd76...b4c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #33 Skrevet 5. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Visste ikke at man fikk aap som jobbsøker? Aap er jo noe man mottar etter endt sykemelding og fortsatt ikke er frisk nok til å jobbe? Har ikke vært i samme situasjon som TS, men hadde nok forberedt meg på at dette kan bli tøft de neste årene. Nå er hun jo gravid, så tenker det ikke er så mye annet å gjøre enn å fullføre svangerskapet og brette opp ermene. Anonymkode: 6dd76...b4c Nei, det er det ikke. Kan du ikke sjekke før du skriver tulleinnlegg? Anonymkode: 2f9ab...66e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #34 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Visste ikke at man fikk aap som jobbsøker? Aap er jo noe man mottar etter endt sykemelding og fortsatt ikke er frisk nok til å jobbe? Har ikke vært i samme situasjon som TS, men hadde nok forberedt meg på at dette kan bli tøft de neste årene. Nå er hun jo gravid, så tenker det ikke er så mye annet å gjøre enn å fullføre svangerskapet og brette opp ermene. Anonymkode: 6dd76...b4c Man kan få aap etter at man er ferdig avklart også. Da kan man få det i inntil seks måneder tror jeg, mens man søker jobb. Hadde vært kjipt hvis de bare sa "du er nå ferdig avklart, værsågod søk deg en jobb" og så får man ikke noe å leve for mens man søker jobb. Anonymkode: 49669...853 1
Rhodiola Skrevet 5. juli 2022 #35 Skrevet 5. juli 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, avsporing og siteringer av slettede innlegg. I tillegg flyttes den til underforumet Forbruker, jus og økonomi. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #36 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man kan få aap etter at man er ferdig avklart også. Da kan man få det i inntil seks måneder tror jeg, mens man søker jobb. Hadde vært kjipt hvis de bare sa "du er nå ferdig avklart, værsågod søk deg en jobb" og så får man ikke noe å leve for mens man søker jobb. Anonymkode: 49669...853 Joda, men AAP er noe man får i forbindelse med sykdom stort sett. Hvis ikke får man dagpenger. Så i forlengelsen av at man ikke kan jobbe grunnet helsen. Nav deler ikke ut AAP hvis man egentlig bare er en helt vanlig jobbsøker. Anonymkode: 6dd76...b4c 2
Sofakona Skrevet 5. juli 2022 #37 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): AAP får man hvis man er jobbsøker og er ikke som dagpenger. AAP er AAP. Anonymkode: 28051...d5a Du må også være jobbsøkere når du går på dagpenge. Men du får det bare i 52 eller 104 uker
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #38 Skrevet 5. juli 2022 Du kan pause aap og ta ut fødselspermisjon. Det har ingenting for seg å sende mor ut i arbeidsrettede tiltak med en 6 uker gammel baby under armen. Da er det mere hensiktsmessig å la henne få permisjon og komme tilbake på aap etterpå. Snakk med nav ts. Anonymkode: 40ca4...032 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #39 Skrevet 5. juli 2022 Er selv på aap (gradert) og nettopp fått baby. Vil sterkt anbefale deg å ta foreldrepermisjon istedenfor engangsstønad. Med engangsstønad kan nav kreve at du er ute i tiltak veldig tidlig, med foreldrepermisjon har du mye lengre tid til å finne roen hjemme med baby. Dessuten slipper du å bruke opp aap-tiden. Synes det er helt idiotisk at man i det hele tatt kan få engangsstønad og aap når man i prinsippet er hjemme i permisjon med en baby fulltid. Anonymkode: 2818f...e7d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #40 Skrevet 5. juli 2022 Mariak10 skrev (6 timer siden): Kommentarene her inne fascinerer meg veldig. Helt sykt at noen kan lire sånn gørr ut av seg! Jeg er selv 50% på aap, men er ofte syk fra jobben, så vil si jeg kanskje er 60-70% på aap. Og jeg venter TVILLINGER! Ser absolutt ikke et problem med det i det hele tatt. Får utbetalt rundt 25+- i mnd i tillegg jobber mannen 100%. Alt går om man vil! Fy så fæle folk er! Usj Vel, nå har du ikke hatt tid til å oppdage noen av de potensielt negative sidene, siden du ikke har fått barna ennå. Økonomien på kort sikt er ikke hovedproblemet, siden AAP gir grunnlag for foreldrepenger. Så inntekten på kort sikt forblir den samme, og babyer er ikke veldig dyre i starten (masse babygreier kan man få gratis/veldig billig brukt). Utfordringene kommer mer på mellom- til lang sikt. Helsesituasjonen er selvsagt en stor joker her - men her er TS frisk igjen, om jeg forstår det riktig? Det er bra. Helseproblemer blir ikke akkurat noe bedre av å ha barn, for å si det sånn - hvor muligheten til å hvile når man trenger det blir dramatisk redusert/forsvinner. Det er ENORMT mye arbeid å ha barn (jeg har tre selv, så ja - dette vet jeg av erfaring). Dessuten blir barn mye dyrere så fort de begynner i barnehage. Det som kan bli mest problematisk, er å få seg jobb - med permisjon og svangerskap (i praksis vanskelig å få jobb når man er gravid) blir hullet i CVen fort nesten to år lengre enn det ellers hadde blitt. Det kan være alvorlig. I tillegg kan det å ha barn sette begrensninger på hvilke jobber du kan søke på (avhengig av hvordan barnefar jobber og om han stiller opp). Dette er viktig å tenke på når man er ung og uten(?) utdanning. At noen har skrevet at forholdet kommer til å ende i brudd er nok basert på statistikk - de fleste forhold som starter i svært ung alder ryker, og det er ikke til å stikke under en stol at det å få barn kan være en svært stor påkjenning for forholdet. Men det betyr jo ikke at DERES forhold ryker. Jeg ville aldri anbefalt en 22-åring på AAP å bli gravid, men når du allerede er det, så er det kun én person som kan finne ut om det beste er å beholde eller abort, og det er du, TS. Du må veie pluss og minus opp mot hverandre, fortrinnsvis sammen med samboeren din, og ta det derfra. Anonymkode: b2595...f99 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå