Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det normen enda? Bare nysgjerrig egentlig, ettersom jeg ser fler og fler skryte av fødsel uten smertelindring. Jeg trodde det var helt vanlig å ikke ha noen form for smertelindring. Jeg dømmer ingen som har en tøff, lang fødsel for å ta imot epidural altså, alle fødsler er ulike.
Men jeg hadde en helt normal fødsel uten noen form for komplikasjoner, så tanken på epidural kom ikke opp. Tenkte det var mer aktuelt for tøffere fødsler som varer i flere dager. 

Anonymkode: 8707b...fcc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare de som har tøffe, lange fødsler du ikke dømmer? :klo: bare nysgjerrig du liksom...

Anonymkode: d6f24...98c

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det bare de som har tøffe, lange fødsler du ikke dømmer? :klo: bare nysgjerrig du liksom...

Neida, men ser ikke helt behovet for epidural med en normal fødsel helt..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er litt stas for noen…og inntrykket mitt er at det er vanligere med epidural. F.eks I Italia er det mer vanlig med fødsel uten smertelindring. 

Anonymkode: 357f3...770

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ta imot smertelindring når det er et alternativ? 

Anonymkode: bc2ed...d75

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men liksom... folk er forskjellige og fødsler er forskjellige. Faktisk kan flere fødsler av samme kvinne være helt forskjellige. Noen rakk ikke epidural, noen ville ha men anestesi var opptatt, noen ønsker ikke pga. redd for komplikasjoner av epiduralen, noen tåler ikke, noen vil ha hele fødselsopplevelsen i all sin forferdelige og "naturlige" prakt, osv. osv.

Anonymkode: dbc6a...038

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Epidural ble brukt ved 41 prosent av alle fødsler i Norge i 2019.

Flere overleger reagerer på uttalelsene om at fødsel uten smertestillende epidural er bedre, sunnere eller mer naturlig. Trond Nordseth mener mange jordmødre er altfor tilbakeholdne med å tilby slik smertelindring.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/overleger_-_-ikke-noe-bedre-a-fode-uten-epidural-1.15146694

Jeg har født både uten og med epidural (2 uten, 1 med). For meg var det utrolig mye bedre med epidural; jeg klarte å slappe av mye bedre, samarbeide mye mer effektivt og ikke minst så var jeg like raskt over på barselhotellet som de gangene jeg fødte uten epidural 😊

Jeg er ydmyk og takknemlig for mine enkle fødsler og har stor respekt for dem som må gjennom keisersnittsoperasjon. Men like fullt så kan en fødsel oppleves som umenneskelig krevende smertemessig, og min verdighet ble tusen ganger bedre bevart med epidural, som tok vekk 50-60 % av smertene samtidig som jeg likevel kunne vagge frem og tilbake med prekestol (uten epidural lå jeg stort sett i barnelegen og gråt/ropte av voldsomme smerter). 

Anonymkode: 31596...68e

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Projiserer du eller? Jeg hadde ingen problemer med å forstå hva TS mente.

Anonymkode: 5aea7...9f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ca 40 % av fødende som får epidural. Har lest 67% av førstegangsfødende. Jeg fikk ikke epidural da anestesilegen var for opptatt. Jeg ble satt igang med grusome drypp rier (stormrier) Jeg SKAL ha epidural med neste gang. Jeg hadde virkelig behov for det. 

Så noen VIL ha, men får ikke.  Noen ganger er en kommet for langt i fødselen til at en kan få det. 

Fatter ikke at noen VIL gå gjennom smertene med fødsel uten smertestillende. For meg ble det traumatisk.

Anonymkode: dfb04...81f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Epidural ble brukt ved 41 prosent av alle fødsler i Norge i 2019.

Flere overleger reagerer på uttalelsene om at fødsel uten smertestillende epidural er bedre, sunnere eller mer naturlig. Trond Nordseth mener mange jordmødre er altfor tilbakeholdne med å tilby slik smertelindring.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/overleger_-_-ikke-noe-bedre-a-fode-uten-epidural-1.15146694

Jeg har født både uten og med epidural (2 uten, 1 med). For meg var det utrolig mye bedre med epidural; jeg klarte å slappe av mye bedre, samarbeide mye mer effektivt og ikke minst så var jeg like raskt over på barselhotellet som de gangene jeg fødte uten epidural 😊

Jeg er ydmyk og takknemlig for mine enkle fødsler og har stor respekt for dem som må gjennom keisersnittsoperasjon. Men like fullt så kan en fødsel oppleves som umenneskelig krevende smertemessig, og min verdighet ble tusen ganger bedre bevart med epidural, som tok vekk 50-60 % av smertene samtidig som jeg likevel kunne vagge frem og tilbake med prekestol (uten epidural lå jeg stort sett i barnelegen og gråt/ropte av voldsomme smerter). 

* Lå i fødesengen, ikke barnelegen 😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

* Lå i fødesengen, ikke barnelegen 😅

Tenkte kanskje du lå i armene hans, jeg. :fnise: 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg hatt 2 fødsler, en med epidural og en uten epidural. Og fødselen med epidural var helt grusom, selv jordmord sa at fødselen var helt for jævlig. Fødselen uten epidural var en fin fødsel, og jordmord sa jeg var skapt til å føde. 

Og under fødselen med epidural, så hadde jeg epidural i svimlende 30 minutter. 

Anonymkode: 6f042...0b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Projiserer du eller? Jeg hadde ingen problemer med å forstå hva TS mente.

TS mente vel akkurat det hun skrev, at hun ikke synes de med korte, vanlige fødsler trenger epidural. 

Anonymkode: 86eed...c27

• Liker 3
Gjest fransine
Skrevet (endret)

Kun født uten smertelindring.

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Neida, men ser ikke helt behovet for epidural med en normal fødsel helt..

Men det er virkelig ikke opp til deg å avgjøre hva som er nødvendig ved andres fødsler

Anonymkode: f59db...cfa

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke. Har ikke statistikken på det.

Selv fødte jeg uten. 

Anonymkode: 5d667...d04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en god fødsel fordi jeg fikk epidural. Den gjorde at jeg kan se tilbake med glede på fødselen. Før jeg fikk var jeg i voldsomme smerter som var uutholdelig. 

Anonymkode: cabf6...2b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig vitsen med å diskutere epidural/ikke epidural? Det er så stor forskjell på de som føder og det kan være stor forskjell på fødslene hos en person. 

Jeg tenker helsepersonell kommer med råd og den fødende med ønsker. 

Født er født. Smertelindring, ute i skogen, keisersnitt. Samma det vel. 

Anonymkode: b9d0f...73f

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå har jeg hatt 2 fødsler, en med epidural og en uten epidural. Og fødselen med epidural var helt grusom, selv jordmord sa at fødselen var helt for jævlig. Fødselen uten epidural var en fin fødsel, og jordmord sa jeg var skapt til å føde. 

Og under fødselen med epidural, så hadde jeg epidural i svimlende 30 minutter. 

Anonymkode: 6f042...0b3

Epidural har full effekt først etter 20 minutter, og har særdeles liten smertelindrende effekt under utdrivingen. Så da setter jeg et større spørsmålstegn ved dem som gav deg epidural når du var så nærme selve utdrivingsfasen. Selv fikk jeg spinalbedøvelse under en fødsel som gikk svært raskt, da den oppnår full effekt i løpet av få minutter og ikke virker i mer enn 60 minutter til sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født tre ganger. To med epidural og en uten. 

Den uten var jo den beste. Den var rask og effektiv og egentlig ikke fryktelig vond. 

De to med var lange og harde, og der var epidural nødvendig (den ene gangen ble det påtvunget, da epidural senker blodtrykket, og jeg var igangsatt grunnet skyhøyt blodtrykk grunnet svangerskapsforgiftning). 

Hvis alle fødsler hadde vært slik som den ene min, så hadde man hverken trengt jordmødre eller smertestillende. Men ikke alle fødsler slik, og jeg er stygt redd for at jeg hadde trodd at jeg hadde vært tøffere enn gjennomsnittet om jeg kun hadde født dette barnet. 

(Faktum er jo derimot at jeg og barnet hadde omkommet i begge fødslene hvor jeg fikk epidural om fødslene hadde foregått i Norge i 1920, eller i uland i 2022)

Anonymkode: 7c3f6...ef3

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...