AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Faren til barnet og barnet på 15 var på en lengre busstur i Frankrike. 15-åringen ble svært bilsyk og to franske jenter, før dette helt ukjente, tilbød en tablett som "skulle hjelpe med magen". Faren tok i mot og gav henne. De franske jentene "så ordentlige ut". Er jeg hysterisk når jeg reagerer på dette og mener at tabletten kunne ha vært hva som helst? Anonymkode: a7a95...058 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Faren til barnet og barnet på 15 var på en lengre busstur i Frankrike. 15-åringen ble svært bilsyk og to franske jenter, før dette helt ukjente, tilbød en tablett som "skulle hjelpe med magen". Faren tok i mot og gav henne. De franske jentene "så ordentlige ut". Er jeg hysterisk når jeg reagerer på dette og mener at tabletten kunne ha vært hva som helst? Anonymkode: a7a95...058 Hadde aldri gjort det! Tryggere enn om faren ikke hadde barn med seg selvfølgelig. Men hadde far vært smart hadde hab kjøpt det selv på apoteket eller hatt med seg hjemmefra om han visste hun ble bil/bussyk! Anonymkode: ea619...1d0 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Hadde ALDRI tatt i mot noe fra fremmede! Frankrike har apotek på hvert et gatehjørne, så det burde virkelig ikke være noe problem å få kjøpt reisesyketabletter selv. Anonymkode: 602ff...73e 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 Undersøkte han forpakningen, leste pakningsvedlegget, sjekket at ikke folien på brettet var brutt, og sjekket utseende på tabletten oppmot Felleskatalogen? Anonymkode: 4c788...77f 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #7 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Undersøkte han forpakningen, leste pakningsvedlegget, sjekket at ikke folien på brettet var brutt, og sjekket utseende på tabletten oppmot Felleskatalogen? Anonymkode: 4c788...77f 🤣🤣🤣 Hysterien lenge leve altså. Anonymkode: 01dba...12e 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 Det gikk vel bra, gjorde det ikke? Turen er tydeligvis over og jeg regner med de er kommet hjem, og det står ingenting i tråden om at barnet ble neddopet eller syk av denne medisinen? Hva er problemet egentlig? Anonymkode: 6161b...761 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 Da jeg var 15 reiste jeg på språkreise selv. Var jo også ganske mye alene og med venner, på tur til og fra skole og arrangement. Så en 15-åring bør ha lært å være skeptisk selv. Ellers ville jeg nok vært der at jeg hadde fortalt begge at de virkelig burde tenkt seg om. Men så bare latt det være uten å hisse meg videre opp. I Frankrike er det som nevnt en rekke slike "apotekvarer", og om noen plutselig gir dop eller verre på en offentlig buss når hun er sammen med faren er de jo så syke at man bør være like redd for at de drar frem en sprøytespiss eller kniv. Altså ufarlig situasjon. Anonymkode: bbcf8...759 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 For å si det sånn. Jeg er pillemisbruker og selv jeg tar ikke i mot piller fra fremmede. Helt hinsides å gi noe du ikke vet hva er til et barn! Anonymkode: cda27...9a7 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #11 Skrevet 4. juli 2022 Det hadde vært veldig rart av dem å gi narkotika eller noe annet skummelt til noen som var på samme langvarige busstur. I motsetning til hva en del tror, så foretrekker de fleste å ta dopet sitt selv. Anonymkode: 63996...67b 15
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gikk vel bra, gjorde det ikke? Turen er tydeligvis over og jeg regner med de er kommet hjem, og det står ingenting i tråden om at barnet ble neddopet eller syk av denne medisinen? Hva er problemet egentlig? Anonymkode: 6161b...761 Er vel mer «dersom at, hvis om at» dette, tror jeg. Anonymkode: 3aefa...9d5 1
GammelKaktus Skrevet 4. juli 2022 #13 Skrevet 4. juli 2022 Nå gikk jo alt bra da slik jeg forstår men far og en på 15 burde ha vett til å ikke ta i mot medisin som de ikke vet hva er. På samme måte som man lærer barn å ikke være med fremmede så lærer man de og å ikke ta i mot medisiner og annet fra folk. Det har iallfall jeg gjort med mitt barn. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #14 Skrevet 4. juli 2022 "Selvfølgelig er det ikke dop! Du er hysterisk!" skriver flere, men det fins jo masse lovlige medikamenter som ikke bare kan brukes av hvem som helst, f.eks. barn/unge under 18 år. Det kan også være medikamenter som kan gi allergiske reaksjoner. Anonymkode: d63fa...e51 4 1
Ulrikke Skrevet 4. juli 2022 #16 Skrevet 4. juli 2022 16-åringen min hadde aldri tatt imot noe på den måten, ikke i fjor heller. Så 15-åringen burde sagt nei selv. Men nei, jeg ville ikke gjort som far her. 3
Gjest Athena Catalina Skrevet 4. juli 2022 #17 Skrevet 4. juli 2022 (endret) Du er ikke hysterisk. Bedre å gå på apoteket, for man kan aldri vite hva fremmede finner på å gi deg. Endret 4. juli 2022 av Athena Catalina
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #18 Skrevet 4. juli 2022 Medisinen lå vel ikke åpnet i en plastpose med diverse andre piller. Pappaen så vel på pillen/emballasjen og gjorde en vurdering. Pappaen var jo også tilstede, så det var vel ikke akkurat fare for misbruk/kidnapping. Skjønner ikke helt motivet til to unge franske jenter på en buss til å gi en bilsyk norsk tenåring med pappaen sin dop. Jeg kunne sikkert tilbudt en far medisiner til sin bilsyke tenåring dersom jeg hadde. Anonymkode: 454ac...185 8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #19 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skjønner ikke helt motivet til to unge franske jenter på en buss til å gi en bilsyk norsk tenåring med pappaen sin dop Er ikke nødvendigvis bekymring for at det var narkotiske stoffer i tabletten. Man skal aldri ta medisin uten å ha konferert med lege/farmasøyt. Man kan ha tilstander som ikke tåler det akutelle virkestoffet. Eller man kan stå på medisin som ikke skal blandes med andre virkestoffer. I dette tilfellet var det også et barn, og da bør man være ekstra forsiktig med tanke på at ikke all medisin kan gis til barn, og man bør regne ut dose i forhold til vekt. Er man utenlands, særlig utenfor EU, kan det være andre regler for hva som regnes som narkotiske stoffer, slik at stoffer som i Norge/EU regnes som narkotiske stoffer. Anonymkode: 602ff...73e 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #20 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ikke nødvendigvis bekymring for at det var narkotiske stoffer i tabletten. Man skal aldri ta medisin uten å ha konferert med lege/farmasøyt. Man kan ha tilstander som ikke tåler det akutelle virkestoffet. Eller man kan stå på medisin som ikke skal blandes med andre virkestoffer. I dette tilfellet var det også et barn, og da bør man være ekstra forsiktig med tanke på at ikke all medisin kan gis til barn, og man bør regne ut dose i forhold til vekt. Er man utenlands, særlig utenfor EU, kan det være andre regler for hva som regnes som narkotiske stoffer, slik at stoffer som i Norge/EU regnes som narkotiske stoffer. Anonymkode: 602ff...73e Som sagt, det var vel emballasje på pillen. Det er vel ikke grunn til å tro at faren var både dum og tiltaksløs. Han googlet vel lett de pillene og så hva de var til. Anonymkode: 454ac...185 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå