AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Da jenten vår var liten så var det ingen problem. Nå nærmer hun seg 6 år og starter på skolen til høsten, noe hun selvsagt gleder seg til. Mulig det skjer masse i kroppen nå og alt det, prøver å ha dette i bakhode ved legging at ikke vi blir for streng, men nok er nok! Vi har gjort den feilen at vi legger henne på vårt rom bare for å slippe de lange kranglene, hun skal jo opp tidlig. Men nå er det samme problemet der også, om ikke enda verre. Er det lesing vi driver med følger hun ikke med, bare duller med alt annet. Når lesing er ferdig og det er god natt så blir det bråk. Enten skal hun ha en bok til og blir sint når det ikke blir. Eller så er hun ikke trøtt og da vil hun ikke legge seg. Går alltid og legger henne til samme tid, men blir så mye mas og dill dall at hun sovner ikke før 22-23 tiden. Altfor sent!! I helgen prøvde vi faktisk å legge henne kl 22! Da sovnet hun jo med engang lesing var ferdig. Hun var rolig og var virkelig klar for legging. Vi står opp kl 08 hver dag. Hva kan vi gjøre?? Hun kan jo ikke legge seg så sent hver dag. Da får hun ikke nok søvn. Men det virker som det er det som skal til for at hun skal sovne uten problemer! Er så lei nå 😞 Anonymkode: ce62c...90f
GammelKaktus Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Hun er kanskje vanskelig å legge for hun er ikke trøtt nok. Min har aldri trengt mer enn 8-10 timer søvn om natten, alle barn kan ikke legge seg 1830 og sove til 0700. 😄 Er du sikker på at hun trenger så mye søvn da?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Hehe min er også sånn. Sovnet ikke før 2230 i går, og hun griner høyt om hun da blir vekket kl 09.....hun er fem.. Anonymkode: c4def...7b4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Barn er like forskjellige som alle de trillioner av snøflakene på en vinterdag. Ikke ett barn går gjennom oppveksten slik et annet barn, og det er viktig å ha i tankene når ens eget barn avviker fra "normalen". Alle barn har steder i livet de henger bak eller eller er foran - karakterer, bleieslutt, språk, høyde, vekt, selvtillit, pubertet... At ditt barn ikke klarer å sovne før klokken 22, kan være en fase. Det er rolige dager med lite som skjer, så hun er jo ikke like trøtt som på en barnehagedag. Sommeråpen barnehage blir også roligere enn "ordinær" barnehage. Det kan også være at det er litt slik hun er. At hun ikke har behov for like mye søvn som andre barn, og urolighetene er symptomer - noe hun prøver å fortelle deg om leggetid. Uansett, så anbefaler jeg deg å lytte til hva hun sier, også med kroppsspråket. Om leggingen er en drøm på ett tidspunkt, og et mareritt på et annet, velg det som passer deres familie, og deres barn. Såfremt hun sover godt og er sitt normale seg på dagtid - la henne legge seg litt senere enn "normalen". Det jevner seg nok ut etterhvert:) Anonymkode: 541bf...6f4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Ts her. Takk for svar så langt! Jeg har tenkt tanken at hun trenger muligens ikke så mye søvn for sånn har hun vært så lenge jeg kan huske. Før da hun var 3-4 år sovnet hun rundt 21-21:30. Også da prøvde vi legge henne tidligere men det endte alltid med at hun sovnet til den tiden uansett. Men ikke alltid det var dårlig stemning ved legging. Noen ganger var hun fornøyd og pratet masse før hun sovnet. Men nå reagerer hun med sinne og utagering. Er jo egentlig litt dumt at det er blitt sånn. Er egentlig litt sent å legge seg kl 22! Det er da vi pleier å legge oss nesten. Så blir aldri noe kveld på oss eller noe. Så vet ikke helt om jeg kan kalle dette en fase. Anonymkode: ce62c...90f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå