Gå til innhold

Spleise grill mat, frokost (venner som synes meg og venninne er urimelig)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aldri hørt om at familier betaler likt på sånne grillgreier. Jeg har vært på ørten grillfester hvor vertskapet ikke spanderte. Og da har ALLTID alle familiene tatt med seg det de ønsket å grille selv. Noen har unger som liker pølser og burgere. Trine er veganer og vil ikke spleise på biffen og potetene til Frode. Trond spiser 4 koteletter og masse potetsalat mens Anne spiser ett kyllingspyd og litt kål og tomat. Da sier det seg selv at ikke alle skal betale likt. Men Trine hadde likevel tatt med den hjemmelagde potetsalaten sin, og vertskapet stilte gjerne med litt frukt, og ketchup og dressing og diverse. Og så hadde gjerne noen med litt snacks til fellesskapet

Anonymkode: 3b848...f64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men altså - hvem holder på med dette?? Inviterer man så fikser vertskap alt. Ellers sender man vel ut en invite hvor det står at alle tar med der kjøttet man selv skal ha, vertskap byr på tilbehør og drikke. 

Anonymkode: 99f6a...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men altså - hvem holder på med dette?? Inviterer man så fikser vertskap alt. Ellers sender man vel ut en invite hvor det står at alle tar med der kjøttet man selv skal ha, vertskap byr på tilbehør og drikke. 

Er mange gjerrige folk der ute som «inviterer» men besøkende må ha medbrakt omtrent alt..

Anonymkode: a06b1...c28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som på restaurant, der den som har spist og drukket dyrest ber om regningen og umiddelbart begynner å dele totalbeløpet på antall gjester.

Personlig foretrekker jeg at alle betaler sitt eget. Med familie og slikt blir det gjerne annerledes.

Endret av Vaffelhunden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Er mange gjerrige folk der ute som «inviterer» men besøkende må ha medbrakt omtrent alt..

Anonymkode: a06b1...c28

Vi gjorde dette som studenter, men når man kom seg i jobb var det slutt. Lurer oppriktig på hvilken situasjon dette spleis-opplegget oppstår i. Grilling i parken? Da tar man da vel selv med det man trenger? Skjønner det bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Vaffelhunden said:

Det blir vel som på restaurant, der den som har spist og drukket dyrest ber om regningen og umiddelbart begynner å dele totalbeløpet på antall gjester.

Personlig foretrekker jeg at alle betaler sitt eget. Med familie og slikt blir det gjerne annerledes.

Ja, på restaurant skjønner jeg greia. Men grilling? Hvordan oppstår denne problemstilllinga? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg syns det er rart å spleise på alt på den måten. Har ikke vært bort i det før. Enten spanderer verten, eller hver og en møter opp med det man skal spise.

Anonymkode: a8cf3...f4d

Akkurat det jeg skulle skrive. Det hele virker veldig rart.

Hvis jeg ikke skal spise den dyre maten, hvorfor skal jeg betale for at andre skal spise den?

Nei, enten tar alle med egen mat, eller så blir man enig om beløp, så kjøpes det for det ting alle deler på. 1000kr egenandel for grillmat man spleiser på er ekstremt uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, fikk flashback til 20-årene da jeg såvidt hadde så det gikk rundt og noen rike venner mente at alle bare skulle spleise på både restauranter og andre greier. Jeg drakk ett glass vin og tok en forrett, mens de tre retter og vin og irish coffee i lange baner. Ganske kjipt å bli ansett som gnien, når alternativet er å bli hjemme, eller ikke ha mat siste uka i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ekstremt lite. Klarer kanskje å presse i meg en liten kotelett og en dunge grønnsaker og litt juice. Og da skal jeg ikke betale 1000 for at mannfolka skal fråtse i 3 burgere 2 koteletter hauger med potetsalat og gudene vet hva de stappet oppi vogna fra chips hyllene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du inviterer og spanderer, så bestemmer du. Alle kan jo ikke kjøpe hver sin pakke med noe og forvente at du betaler? Meget spesi opplegg dere kjører. 

Anonymkode: abbad...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmKay

Der jeg kommer fra er det vanlig at man inviterer til grillfest av typen "ta med det dere vil grille, vi stiller med tilbehør og drikke". Ofte er det de samme som holder grillfestene, da ikke alle har stor hage/terrasse til den slags.

Hadde blitt (positivt) overrasket om noen sto for alt på en grillfest for mange mennesker. Men om man inviterer et vennepar på grillmiddag er det mer passende at vertskapet står for all maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg godt! Nå er jeg den som gjerne vil ha biffen, så jeg foreslår å ta med selv. Men.......da får plutselig alle lyst på biff og da skal det vist deles! Også blir biff byttet ut mot FP pølser. 

Jeg sybs det beste er å spleise på tilbehør/ta med litt hver. En kan ta melon, en potetsalat, en salat, en diverse dressinger. Også tar med med det man ønsker å grille selv. 

Anonymkode: 92892...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår deg godt! Nå er jeg den som gjerne vil ha biffen, så jeg foreslår å ta med selv. Men.......da får plutselig alle lyst på biff og da skal det vist deles! Også blir biff byttet ut mot FP pølser. 

Jeg sybs det beste er å spleise på tilbehør/ta med litt hver. En kan ta melon, en potetsalat, en salat, en diverse dressinger. Også tar med med det man ønsker å grille selv. 

Anonymkode: 92892...d1d

Bedre at du tar med egen biff enn at du skal få andre til å betale for biffen din.

Anonymkode: 9c0ac...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
EmKay skrev (3 minutter siden):

Der jeg kommer fra er det vanlig at man inviterer til grillfest av typen "ta med det dere vil grille, vi stiller med tilbehør og drikke". Ofte er det de samme som holder grillfestene, da ikke alle har stor hage/terrasse til den slags.

Hadde blitt (positivt) overrasket om noen sto for alt på en grillfest for mange mennesker. Men om man inviterer et vennepar på grillmiddag er det mer passende at vertskapet står for all maten. 

Sånn er det her også. Er vi 15 stykker er det kun 2-3 som har plass til å ha festen. Det hadde vært dyrt om de skulle spandert på alle festene 😱 Men å spandere på to venner blir jo noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grillfest er vel omtrent den eneste anledningen der det er vanlig/innafor å ta med det man helst vil spise hvis ikke verten står for alt - eventuelt med litt tilbehør fra gjestene. Merkelig opplegg. 

Hvis alle skal spleise må man jo bli enige om felles meny for alle i forkant. F.eks "vi møtes til grilling og forslag til meny er grillspyd med kylling, svinekjøtt og grønnsaker, entrecote med bakte poteter og chimichurry, grillet mais, et utvalg pølser, gresk salat og coleslaw. Jeg/den/de handler inn og så gjør vi opp på vipps. Innspill til menyen? :) "

Anonymkode: 9b032...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så du kjøper bare billige ting som pølsebrød, melon og potetsalat.

Ikke noe kjøtt? Men spiser andres pølse, kylling og koteletter?

Kylling er dyrt.

Du er gniten.

Anonymkode: 21e2a...d29

Tolket virkelig 7 stk at ts skulle spise kobe biffen til erik når hun selv kjøper mais pølser og koteletter?

Hun vil ikke ha biff da vel. Skjerpings. 

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...