Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest 1_Ava_1
Skrevet

Jeg lurer på om noen her inne jobber som avd.leder eller enhetsleder innenfor f.eks sykehjem, hjemmesykepleie eller lignende, og kan fortelle meg hvilken utdanning dere har i tillegg til f.eks bachelor i sykepleie? Når jeg søker på nettet på ledelse innenfor helse så kommer det opp så mye forskjellig som kan være relevant, men ikke en egen spesifisert videreutdanning som f.eks geriatrisk sykepleier osv.

Har snakket med en som er avd.leder, og han fortalte meg at han bare hadde tatt enkeltkurs (typ Personalledelse, økonomistyring osv) opp gjennom, men dette hadde han gjort etter at han hadde startet i denne jobben. Jeg ønsker å stille mest mulig forberedt utdanningsmessig til en slik stillingsmulighet eventuelt skulle dukke opp i framtiden:-)

Har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste leder i helsevesenet har ingen utdannelse. De får jobben fordi de har jobbet et sted lenge, ikke orker turnus, skal omplasseres, er venninne med en annen leder eller den som ansetter, eller en kombinasjon av alle disse. Noen ytterst får har en utdanning i helseledelse, økonomi, MBA  e.l. Jeg har jobbet 26 år i helse, hatt 11 ulike ledere og kun en av dem har faktisk hatt videreutdanning i ledelse. 

Anonymkode: b2c6d...762

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste leder i helsevesenet har ingen utdannelse. De får jobben fordi de har jobbet et sted lenge, ikke orker turnus, skal omplasseres, er venninne med en annen leder eller den som ansetter, eller en kombinasjon av alle disse. Noen ytterst får har en utdanning i helseledelse, økonomi, MBA  e.l. Jeg har jobbet 26 år i helse, hatt 11 ulike ledere og kun en av dem har faktisk hatt videreutdanning i ledelse. 

Anonymkode: b2c6d...762

Har opplevd akkurat det samme. 
14 år i helsevesenet og de fleste ledere var steget i gradene fordi de opprinnelig var kontorrotte og gjerne omskolert. 
En venninne er opprinnelig hjelpepleier. Etter 10 år ble hun satt til å lede. Hun er ikke en god leder, men en fantastisk faglig arbeider direkte til pasientene. 

At man har klatret og forstått systemet er så klart viktig for en ung-jypling som kommer rett dra skolebenken får verken forståelse eller som oftest ikke respekt i en slik rolle.

En kombinasjon av erfaring og tilleggsutdanning burde være den rette veien for lederskap i helsesektoren. 

Anonymkode: 4ca05...ae9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...