AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Jeg ser på en leilighet i Blekenberg 46 i Bergen og takstmannen skriver at det er veldig høye forekomster av radon i området, og at det bør foretas radonmåling (det er da altså ikke gjort). Leiligheten ligger i høy første med kjeller under og i kjelleren er det laget et kontor/ gjesteværelse. Jeg synes alt med radon virker veldig skummelt, og lurer på om jeg i det hele tatt skal legge inn bud på grunn av at det ikke er målt radon . Hva mener dere? Anonymkode: 9ca34...fc9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Radon gir økt risiko for lungekreft. Hvis det ikke er målt radonnivå eller gjort tiltak for å begrense stråling, ville jeg ikke ha lagt inn bud. Anonymkode: f7e9e...e44 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Det er ikke sikkert at det er radon der selv om det er i området. Er det målt i naboleiligheter (på samme grunnmur)? Ring megler og si at du er skeptisk og at du ikke vil legge inn bud når det ikke er mer info om radon verdiene. Hør evt med styret om det er foretatt noen målinger eller om det er noen naboer som leier ut der for da plikter de å ha målt. Radon i enebolig er jeg ikke skeptisk til fordi da setter man inn radonsug til maks 100.000 og så er man kvitt problemet. Men i rekkehus/blokk ol så er man avhengig av hva styret gjør eller at man spleiser med naboene, for det hjelper ikke om du gjør radontiltak om det er høye verdier om ikke resten på felles grunnmur også gjør tiltak. Men husk også på at det er nye takstmann regler fom i år så mye skrives mye tydeligere enn før uten at det nødvendigvis er verre. Anonymkode: 4c719...e40 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Radon gir økt risiko for lungekreft. Hvis det ikke er målt radonnivå eller gjort tiltak for å begrense stråling, ville jeg ikke ha lagt inn bud. Anonymkode: f7e9e...e44 «Begrense stråling» blir feil ordbruk. Radon er en gass. Anonymkode: 4c719...e40
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): «Begrense stråling» blir feil ordbruk. Radon er en gass. Anonymkode: 4c719...e40 Jada, men den er radioaktiv. Så når en begrenser gassen fx med duk, begrenser en mulighetene gassen har for å avgi stråling. Anonymkode: f7e9e...e44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå