AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Jeg er ufør og skal kjøpe min første bolig. Jeg er usikker på hva jeg bør velge av borettslag eller sameiet med tanke på min økonomi. Borettslagsleiligheter er oftere billigere men har høy fellesgjeld/fellesutgifter. Sameiet leiligheter er dyrere men betydelig mindre fellesutgifter. Jeg trenger økonomisk trygghet og forutsigbarhet. Hva passer best med tanke på min situasjon? Noen innspill? Anonymkode: 27936...e24
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Fellesutgifter er ikke statiske. De endres avhengig av behov for vedlikehold. Så først og fremst må du tenke på alderen på det du kjøper og høre med styret om det er forestående planer som vil påvirke felleskostnaden. Iforhold til lån, så vil banken inkludere fellesgjelden i det du maksimalt kan låne. Så der er du egentlig like langt. Anonymkode: 004f8...e78 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 *sameie eventuelt borettslaget og sameiet, om det er spesifikke enheter du har i tankene Anonymkode: 7b3a6...c3e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 I praksis er det minimal forskjell på disse eierformene. Hovedforskjellen er at du betaler dokumentavgift (2,5 prosent av kjøpesummen) i et sameie, men ikke i borettslag. Det er ofte enklere å drive med hyppig utleie i sameier, mens det er noe mer begrenset adgang til å leie ut i borettslag (men normalt uproblematisk om det er fordi du selv f.eks. skal bo midlertidig utenlands i to år). Skal du bo i leiligheten selv, kan borettslag da være en fordel, fordi folk som bor i boliger selv normalt tar bedre vare på boligen og er mer opptatt av godt naboskap enn leietakere som er innom for en midlertidig periode. Det aller viktigste er å finne et godt drevet borettslag/sameie, hvor felleskostnadene dekker løpende utgifter og vedlikehold tas jevnlig og på alvor. Svært lave fellesutgifter kan virke forlokkende, men da er det viktig å tenke på at det kan ligge skjulte vedlikeholdsbomber som gir store kostnader på sikt. I et sameie risikerer man f.eks. å få en regning på 200 000 om taket eller dreneringen eller rørene o.l. må skiftes ut - da har man ikke noe annet valg enn å betale eller flytte. Tilsvarende kan også skje i borettslag, men der er det vanligere at borettslaget istedenfor tar opp fellesgjeld for å finansiere det, så øker fellesgjelden til den enkelte utfra fordelingsbrøk, istedenfor at man får regning i posten og må ordne finansiering selv. Anonymkode: 25e63...cbb 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Lave felleskostnader betyr ikke at de vil være lave for alltid. Et borettslag jeg var på visning i hadde kjempelave felleskostnader, men er hadde heller ikke prioritert vedlikehold. Nå skal de pusse opp og går da fra under 3000 til potensielt 10 000 i måneden. Anonymkode: 758af...6bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå