GrønnNellik68 Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Jeg lurer på hvordan det blir for alle som har bestilt seg tur i nærmeste dagene med SAS??? Blir de booket om eller kan du fikse sånt selv? Jeg skal ut å fly i morgen men kjøpte heldigvis billett til Oslo på Widerøe. Det er jeg glad for nå. Lurer på om SAS går dukken nå? Siste par månedene har jeg hørt mye negativt om SAS fra reisende. Jeg kjører taxi så treffer mange som er ute å flyr. Det var en som fortalte noe om at SAS har laget to underselskaper de plukker piloter fra som er billigere i drift, men jeg har ikke helt oversikten. Vil disse to ta over for det gode gamle SAS da eller?
Drizzt Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 SAS pilotene ønsker trolig å miste jobbene sine. Når de går ut i streik i høysesongen, blir det bare flere passasjerer som velger bort SAS fremover. Spesielt med tanke på de mange negative hendelsene koblet til SAS de siste ukene. Med mindre omsetning og inntekter blir det bare flere piloter som sparkes. 5 1
Gjest Bildet Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 SAS bør gå konkurs, så kan man starte et nytt flyselskap i ruinene av SAS. Slik det skjedde med Norwegian.
Ost Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 Synes det ofte er pilotstreik. Føles som hvert år nesten 😅 Blir overrasket om SAS overlever. 2
GrønnNellik68 Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #5 Skrevet 4. juli 2022 Leste litt nå... SAS har dannet to datter selskap som heter SAS Link og SAS connect der de gjorde så alle pilotene måtte søke på nytt for å få tilbake jobbene sine under korona krisa. SAS var nødt til å si opp halvparten av pilotene under korona krisen og selvsagt skjønner jeg nå litt mer da de eldre garde av pilotene vil nå stille bakerst i køa og vil antageligvis ikke få tilbake jobbene sine. Pluss at sikkert er lønnsvilkårene dårligere etter som SAS er nødt til å kutte kostnader. De er in really deep shit skjønner jeg. 12 2 2
GrønnNellik68 Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2022 Ost skrev (3 minutter siden): Synes det ofte er pilotstreik. Føles som hvert år nesten 😅 Blir overrasket om SAS overlever. Ja de sa han SAS sjefen og at de siste 12 årene har det vært 6 pilotstreiker. 2
GrønnNellik68 Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #7 Skrevet 4. juli 2022 Bildet skrev (7 minutter siden): SAS bør gå konkurs, så kan man starte et nytt flyselskap i ruinene av SAS. Slik det skjedde med Norwegian. De har to datterselskap som antageligvis tar over SAS link og SAS connect eller noe sånt.
Tiara07 Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 Kan man risikere at alle fly blir stående i lang tid fremover i kjølvannet av denne streiken, selv om selve streiken ikke varer så lenge?
Drizzt Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 Ser man videoopptak med intervjuer av SAS-passasjerer som ikke får reise, finner man lite støtte til pilotene. 2 1
Gjest Bildet Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 (endret) Drizzt skrev (5 minutter siden): Ser man videoopptak med intervjuer av SAS-passasjerer som ikke får reise, finner man lite støtte til pilotene. Foreslår SAS stiller flyene til diposisjon til passasjerene, så kan passasjerene gjøre som de vil. Er sikkert flere passasjerer med lang erfaring med Flysimulator på PC som kunne redde dagen. Endret 4. juli 2022 av Bildet
Rosatoast Skrevet 4. juli 2022 #11 Skrevet 4. juli 2022 (endret) GrønnNellik68 skrev (53 minutter siden): Leste litt nå... SAS har dannet to datter selskap som heter SAS Link og SAS connect der de gjorde så alle pilotene måtte søke på nytt for å få tilbake jobbene sine under korona krisa. SAS var nødt til å si opp halvparten av pilotene under korona krisen og selvsagt skjønner jeg nå litt mer da de eldre garde av pilotene vil nå stille bakerst i køa og vil antageligvis ikke få tilbake jobbene sine. Pluss at sikkert er lønnsvilkårene dårligere etter som SAS er nødt til å kutte kostnader. De er in really deep shit skjønner jeg. SAS hadde egentlig sagt til alle pilotene de sa opp, at de skulle få komme tilbake til SAS, men så opprettet de disse to selskapene - og etterkommer ikke det de selv sa. SAS har jo muligheten til å redde seg selv, og det er jo å etterkomme pilotene sitt krav. Noe i mine øyne, bare skulle mangle - selvfølgelig skal piloter også arbeide rettferdig, etter den skandinaviske arb.modellen etc etc.. Det at SAS setter seg på bakbeina og nekter disse tingene, syntes jeg forteller veldig mye om hva som foregår i topplokket på ledelsen. De kommer til å gå konkurs nå, og det er ledelsen sin feil - pilotene står opp for sine rettigheter! Har ingenting negativt å si om streiken. Det hadde selvfølgelig vært kjipt å stå på Gardermoen nå, men hadde fortsatt klart å resonnere logisk - og ikke stå der å syntes synd i meg selv og regelrett slenge dritt til pilotene. Folk eier virkelig ikke skam! Når det er sagt, så klarer jeg ikke forstå at mennesker flyr med SAS i det hele tatt. De siste årene har det vært så mye negativitet fra forbrukere i både media, tv og tilogmed TV2 hjelper deg.. Dette er et selskap som ikke lever for forbrukeren, eller ansatte. Dette er et selskap som kun lever for egen proffit, virker det som. Endret 4. juli 2022 av Rosatoast 16 1 1
GrønnNellik68 Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #12 Skrevet 4. juli 2022 Rosatoast skrev (13 minutter siden): SAS hadde egentlig sagt til alle pilotene de sa opp, at de skulle få komme tilbake til SAS, men så opprettet de disse to selskapene - og etterkommer ikke det de selv sa. SAS har jo muligheten til å redde seg selv, og det er jo å etterkomme pilotene sitt krav. Noe i mine øyne, bare skulle mangle - selvfølgelig skal piloter også arbeide rettferdig, etter den skandinaviske arb.modellen etc etc.. Det at SAS setter seg på bakbeina og nekter disse tingene, syntes jeg forteller veldig mye om hva som foregår i topplokket på ledelsen. De kommer til å gå konkurs nå, og det er ledelsen sin feil - pilotene står opp for sine rettigheter! Har ingenting negativt å si om streiken. Det hadde selvfølgelig vært kjipt å stå på Gardermoen nå, men hadde fortsatt klart å resonnere logisk - og ikke stå der å syntes synd i meg selv og regelrett slenge dritt til pilotene. Folk eier virkelig ikke skam! Når det er sagt, så klarer jeg ikke forstå at mennesker flyr med SAS i det hele tatt. De siste årene har det vært så mye negativitet fra forbrukere i både media, tv og tilogmed TV2 hjelper deg.. Dette er et selskap som ikke lever for forbrukeren, eller ansatte. Dette er et selskap som kun lever for egen proffit, virker det som. Ja hvis dette stemmer så skjønner jeg hvorfor pilotene streiker. Trodde virkelig SAS var litt mer opptatt av kundene sine. Tragisk. Men om SAS går konk så vil jo bare disse datter selskapene ta over. Dette hørte jeg om for flere uker siden fra en passasjer som mente at dette kom til å skje. 5
GrønnNellik68 Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #13 Skrevet 4. juli 2022 Drizzt skrev (30 minutter siden): Ser man videoopptak med intervjuer av SAS-passasjerer som ikke får reise, finner man lite støtte til pilotene. Hvis det er som rosatoast sier så er jo ikke pilotene problemet men sas selskapet. 7
GrønnNellik68 Skrevet 5. juli 2022 Forfatter #14 Skrevet 5. juli 2022 Drizzt skrev (18 timer siden): Ser man videoopptak med intervjuer av SAS-passasjerer som ikke får reise, finner man lite støtte til pilotene. De er som folk flest og ser bare rett foran nesa si og ikke ett større bilde. Jeg støtter pilotene fordi det SAS prøver er å omgå regelverk for å kutte kostnader ved å ta inn piloter på billigsalg via disse datterselskapene og ikke gi de som var ansatt i sas før pandemien jobben tilbake. Blir vel som andre områder f.eks bring har jeg hørt som er statseid driver samme modell som UBER at de som kjører for Bring er selvstendig næringsdrivende og får da ikke samme rettigheter som en vanlig ansatt. Frislipp av taxier som gjør at det har blitt Texas der og. De som taper på det du og jeg andre kunder. Så jeg føler at samfunnet holder på å rakne litt etter litt. 8
Drizzt Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 GrønnNellik68 skrev (2 minutter siden): De er som folk flest og ser bare rett foran nesa si og ikke ett større bilde. Jeg støtter pilotene fordi det SAS prøver er å omgå regelverk for å kutte kostnader ved å ta inn piloter på billigsalg via disse datterselskapene og ikke gi de som var ansatt i sas før pandemien jobben tilbake. Blir vel som andre områder f.eks bring har jeg hørt som er statseid driver samme modell som UBER at de som kjører for Bring er selvstendig næringsdrivende og får da ikke samme rettigheter som en vanlig ansatt. Frislipp av taxier som gjør at det har blitt Texas der og. De som taper på det du og jeg andre kunder. Så jeg føler at samfunnet holder på å rakne litt etter litt. Det større bildet er at SAS er på randen av konkurs og at streikende piloter vil bare oppnå 1 ting - miste jobben når SAS går konkurs takket være situasjonen pilotene nå har skapt. Lavere lønn er trolig bedre enn ingen lønn, men kanskje tenker pilotene at det er bedre å gå på NAV enn å jobbe. Fair enough, lykke til. 4
GrønnNellik68 Skrevet 5. juli 2022 Forfatter #16 Skrevet 5. juli 2022 Drizzt skrev (Akkurat nå): Det større bildet er at SAS er på randen av konkurs og at streikende piloter vil bare oppnå 1 ting - miste jobben når SAS går konkurs takket være situasjonen pilotene nå har skapt. Lavere lønn er trolig bedre enn ingen lønn, men kanskje tenker pilotene at det er bedre å gå på NAV enn å jobbe. Fair enough, lykke til. Nå har sas søkt eller vil søke konkurs beskyttelse i USA. Ikke sikkert de konker. Norwegian gjorde og det. jo det når et punkt for mange at man ikke kan gå ned mer i pris når alt rundt stiger i pris. Pluss at pilotene vil ha mer forutsigbarhet om fri helger og fri dager. Slik at de og kan ha et liv ved siden av jobben. 5
Mooza Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 Jeg er delt i denne saken. Det virker jo useriøst som pilotene forteller at de har sittet der i Stocholm i 14 dager, og siste dagen dukket ledelsen opp og slang ut noe. Det virker ikke som en god ledelse. Jeg skjønner jo at en fagforening vil at de skal sikre de som har mistet jobben- at disse får komme tilbake. Samtidig skjønner jeg jo at selskapet må omstruktures for å finne investorer, slik at de blir konkurransedyktig. Det ser jo ut som ledelsen i SAS har gjort en dårlig jobb med forhandlinger, om pilotene er så løsningsorienterte som de hevder at de har vært, og der de selv sier at de har strukket seg langt. De burde greid å løse dette. Det er en katastofe at de ikke har gjort det,- men er usikker på hvem som har skylden. 1
GrønnNellik68 Skrevet 5. juli 2022 Forfatter #18 Skrevet 5. juli 2022 Rosatoast skrev (18 timer siden): SAS hadde egentlig sagt til alle pilotene de sa opp, at de skulle få komme tilbake til SAS, men så opprettet de disse to selskapene - og etterkommer ikke det de selv sa. SAS har jo muligheten til å redde seg selv, og det er jo å etterkomme pilotene sitt krav. Noe i mine øyne, bare skulle mangle - selvfølgelig skal piloter også arbeide rettferdig, etter den skandinaviske arb.modellen etc etc.. Det at SAS setter seg på bakbeina og nekter disse tingene, syntes jeg forteller veldig mye om hva som foregår i topplokket på ledelsen. De kommer til å gå konkurs nå, og det er ledelsen sin feil - pilotene står opp for sine rettigheter! Har ingenting negativt å si om streiken. Det hadde selvfølgelig vært kjipt å stå på Gardermoen nå, men hadde fortsatt klart å resonnere logisk - og ikke stå der å syntes synd i meg selv og regelrett slenge dritt til pilotene. Folk eier virkelig ikke skam! Når det er sagt, så klarer jeg ikke forstå at mennesker flyr med SAS i det hele tatt. De siste årene har det vært så mye negativitet fra forbrukere i både media, tv og tilogmed TV2 hjelper deg.. Dette er et selskap som ikke lever for forbrukeren, eller ansatte. Dette er et selskap som kun lever for egen proffit, virker det som. Ut fra det han sa han fra pilot organisasjonen så strakk de seg langt men hele tiden kom sas med nye krav og han har forstått at sas ikke var interessert i en løsning. 4
GrønnNellik68 Skrevet 5. juli 2022 Forfatter #19 Skrevet 5. juli 2022 Mooza skrev (1 minutt siden): Jeg er delt i denne saken. Det virker jo useriøst som pilotene forteller at de har sittet der i Stocholm i 14 dager, og siste dagen dukket ledelsen opp og slang ut noe. Det virker ikke som en god ledelse. Jeg skjønner jo at en fagforening vil at de skal sikre de som har mistet jobben- at disse får komme tilbake. Samtidig skjønner jeg jo at selskapet må omstruktures for å finne investorer, slik at de blir konkurransedyktig. Det ser jo ut som ledelsen i SAS har gjort en dårlig jobb med forhandlinger, om pilotene er så løsningsorienterte som de hevder at de har vært, og der de selv sier at de har strukket seg langt. De burde greid å løse dette. Det er en katastofe at de ikke har gjort det,- men er usikker på hvem som har skylden. Jeg og er usikker på hvem har skylden men hvis å bli konkurranse dyktige innebærer å drite i norske piloter som bor i ett dyrt land og begynne å ta inn lavlønnende piloter fra fattigere land som mange andre næringer har gjort som skipsfart og filippinere og anleggsarbeidere fra Litauen og Polen så heier jeg på pilotene. 8
altius Skrevet 5. juli 2022 #20 Skrevet 5. juli 2022 SAS bør egentlig gå konkurs. Et flyselskap som de siste 20 årene har vært helt avhengig av statlige overføringer fra de tre skandinaviske landene har ikke livets rett. SAS har vært drevet gammeldags og ikke tilpasset de nye tidene. Pilotene får alltids jobb i andre flyselskap når de tar over markedet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå