Gå til innhold

Overgangsalder, bare noe man må avfinne seg med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 49 år og kom i overgangsalderen for 2 år siden. Det begynte med hetetokter som var plagsomme, men overkommelige. Var hos legen og ble anbefalt Remifemin, som skulle ta det verste av symptomene. 
Så ble jeg helt bra, ingen hetetokter, ingenting annet i over ett år, før det plutselig slo til for fullt. Kraftige hetetokter, nattsvette og generelt store søvnproblemer. I tillegg er det dette med vekta, da... 
Jeg har alltid vært normalt slank, ikke kjempetynn, men helt på det jevne. Er glad i å trene og holder meg aktiv, spiser normalt sunt. Jeg er ikke fanatisk, men forsøker å holde meg unna kaker og søtsaker annet i spesielle anledninger. Veldig glad i salater og annen lett mat. 
Like fullt så merker jeg nå at vekta kun går oppover. 
Er det slik at jeg nå bare må avfinne meg med at "slik er det bare" eller er det noe jeg kan gjøre? Har forsøkt Gevita mot overgangsplager også, men syns verken den eller Remifemin virker noen ting i det hele tatt lenger. 

På den positive siden kan jeg si at jeg har ikke hatt andre plager, da... ingen humørsvingninger eller annet....som jeg vet om...😌

Noen som har noen trøstende ord eller gode tips?

Anonymkode: 12cc9...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en facebookgruppe som heter FEMIpositiv overgangsalder hvor du finner mange med mye kunnskap om overgangsaldereren. Anbefaler å melde deg inn, og se om det er noe for deg. Fra denne gruppen har jeg inntrykk av at det er mange som har god hjelp av hormontilskudd, men at det kan være litt vanskelig å finne leger som har god kunnskap på dette området. 

Anonymkode: b8c74...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene har en trapp med behandlinger å prøve ut, og det første de tester er oftest på det nederste trinnet. Det har du prøvd nå, og er klar for neste trinn. Du må gå tilbake til legen din og si at Remifemin ikke fungerer lenger, du trenger noe annet.

Anbefaler også å følge Anita Prante, jordmor med spesialkunnskap om overgangsalder:

https://www.menopausebyanita.com/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk på meg som har slitt med vekta siden 10årsalderen.

Anonymkode: 63041...13c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenk på meg som har slitt med vekta siden 10årsalderen.

Anonymkode: 63041...13c

Jeg forstår ikke sammenhengen her, kan du forklare hvorfor jeg skal tenke på deg nå?

Anonymkode: be2b5...1ce

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som fungerer for meg er jevnlig trening/aktivitet. K52. LA også på meg litt. Er som deg når det gjelder mat, glad i lett mat, ikke søtsaker. Øke aktivitetsnivået hjelper enormt. Tar ingen medisiner mot "plager". Er som tidligere vektmessig nå og økt trening gjør at kroppen er fin og fast også :)

Anonymkode: a99c4...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg opplever det samme som ts, men pga kronisk skade har jeg ikke sjangs til å være så veldig aktiv, og det har gått greit de siste 15 årene fordi jeg alltid har vært tynn uansett hva jeg har spist.

Plutselig begynte jeg å legge på meg i vinter samtidig som jeg fikk korona.(vet ikke om det er en sammenheng)

Forbanna drit🙄

Anonymkode: 84441...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 12.37):

Jeg er 49 år og kom i overgangsalderen for 2 år siden. Det begynte med hetetokter som var plagsomme, men overkommelige. Var hos legen og ble anbefalt Remifemin, som skulle ta det verste av symptomene. 
Så ble jeg helt bra, ingen hetetokter, ingenting annet i over ett år, før det plutselig slo til for fullt. Kraftige hetetokter, nattsvette og generelt store søvnproblemer. I tillegg er det dette med vekta, da... 
Jeg har alltid vært normalt slank, ikke kjempetynn, men helt på det jevne. Er glad i å trene og holder meg aktiv, spiser normalt sunt. Jeg er ikke fanatisk, men forsøker å holde meg unna kaker og søtsaker annet i spesielle anledninger. Veldig glad i salater og annen lett mat. 
Like fullt så merker jeg nå at vekta kun går oppover. 
Er det slik at jeg nå bare må avfinne meg med at "slik er det bare" eller er det noe jeg kan gjøre? Har forsøkt Gevita mot overgangsplager også, men syns verken den eller Remifemin virker noen ting i det hele tatt lenger. 

På den positive siden kan jeg si at jeg har ikke hatt andre plager, da... ingen humørsvingninger eller annet....som jeg vet om...😌

Noen som har noen trøstende ord eller gode tips?

Anonymkode: 12cc9...a07

Jeg er 55, og har slitt med hetetokter siden jeg var 48. Det har gått i perioder, så det har ikke vært så ille hele tiden. Men da det sto på som verst, var det ille. og jeg hadde også mye hjertebank. Var til lege for det, men etter et døgn med blodtrykksmåling, så var det ikke noe galt.

Jeg har ikke tatt hormoner eller annet, bare tenkt at jeg får leve meg gjennom det.

Har hatt en noenlunde grei tid med overgangsalder bortsett fra hetetokter som var veldig til stede i flere år.

Vekta har gått oppover, men med kaloritelling, så har den gått nedover til normalvekt igjen. Og det var ikke vanskeligere enn før. Så fortsatt i vår alder, så handler det om hva vi tar inn av kalorier, og hva vi bruker i løpet av dagen.

Må sies at jeg lå på 1200 kalorier om dagen for å gå ned i vekt, men spiste meg mett hele tiden med det. 

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Flere med tips til hjelp?

Anonymkode: 6a391...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...